Citat:
Min gissning är att virionerna är olika virala. Vissa klarar sig 1 sekund medans andra klarar sig en vecka.
Tvättar händerna direkt när jag kommer hem. Tänder toalampan med armbågen.
Efter händerna tvättar jag kranen efter kranen tvättar jag tvålen lol.
Spritar låset jag låste dörrn med efter tvättade händer. Kläder i tvätten. Bilnycklar i klorin.
Ansiktet rör jag inte på stan.
Samma med matvaror åker ner i diskhon och tvålas/sköljs av. Sen in i kylen.
Some might say i overdo it. D har blivit rutin, y not. Rent i kylen.
Rätt skönt att ta parameter 1 seriously, kan man peta sig i näsan hemma.
Obs! klipp naglarna kort och använd nagelborste.
Tvättar händerna direkt när jag kommer hem. Tänder toalampan med armbågen.
Efter händerna tvättar jag kranen efter kranen tvättar jag tvålen lol.
Spritar låset jag låste dörrn med efter tvättade händer. Kläder i tvätten. Bilnycklar i klorin.
Ansiktet rör jag inte på stan.
Samma med matvaror åker ner i diskhon och tvålas/sköljs av. Sen in i kylen.
Some might say i overdo it. D har blivit rutin, y not. Rent i kylen.
Rätt skönt att ta parameter 1 seriously, kan man peta sig i näsan hemma.
Obs! klipp naglarna kort och använd nagelborste.
Jag höll på så där i vårvintras. Jag använde först en fettlösande spray och sedan hett vatten på allting, som kom in i mitt hus!
Men nu tror jag inte på det där längre - fast jag tvättar fortfarande händerna med tvål och vatten när jag kommer in, och att inte röra ansiktet ute har ju också blivit en vana som fungerar automatiskt. Covid-19 är först och främst en lungsjukdom. Det är att andas in andra människors utandningsluft som är farligt. Om man får lite virus på fingarna, och råkar få i sig dem när man äter en varm korv på stan - så hamnar de i magen, där saltsyran tar hand om dem fort. De kan inte hamna i lungorna. I värsta fall kan man få diarré - men jag har inte hört om en enda som har dött av coronadiarré enbart (och inget i lungorna), så det händer antagligen inte.
Det vi har vunnit med allt tvättande och spritande, är i stället - tror jag - att vi har sluppit magsjukor som vi kanske skulle ha fått annars. Vinterkräksjukan bland annat. Och det är ju också väldigt positivt, såklart.