Kollade lite på Norges så kallade ”ökning”. Som för övrigt har slutat öka senaste tio dagarna om man kollar snitten. Undrar ändå om inte den här ökningen har mer att göra med provtagningarna... Som samtidigt har ökat kraftigt!
Ökningen som det pratades om tidigare var främst mellan den 1 - 15 augusti. Från under 35 bekräftat smittade till typ 83 bekräftat smittade/dag, i snitt.
Än mer intressant blir trenderna efter 15-26 augusti om man samtidigt jämför med antalet provtagningar. För så många provtagningarna som under den perioden i augusti har det inte varit under hela pandemin.... Samtidigt som antalet nya smittade stannar upp/minskar.
I juli var det runt 5000 test/dag majoriteten av dagarna.
Senaste 10-15 dagarna har man
däremot testat uppåt 10 000 - 29 000/dag.
Det är alltså typ 2-6 ggr fler som testas nu. Men, samtidigt så sjunker som sagt de bekräftat smittade i slutet... Så som provtagningarna har ökat är jag snarare förvånad över att det inte ökade mer, och än mer förvånad att det minskar i slutet.
När Sverige ökade testerna i juni så gick antalet smittade istället snabbt upp från nivåer på runt 500/dag till över 1000/dag i samma veva. Denna dubblering (minst) ledde varken till fler dödsfall eller sjukhusfall, snarare tvärtom så fortsatte det gå neråt fast ””smittade” dubblerades... Vilket borde tyda på att vi hade dålig koll/missade många fall innan provtagningarna kom igång på allvar.
Annars gick kurvorna åt rakt motsatta håll och jag ser ingen logik i det. Om nu smittade ökade så pass kraftigt ”på riktigt” i juni (och inte bara på pappret) så borde inte svårt sjuka veckorna därpå samtidigt fortsätta att minska lika mycket...
Tillbaka till Norge: I en av kartorna som de har över vilka delar av landet som det ökar i så var det fyra delar/orter som var rödmarkerade (ökar) för ett par dagar sedan, idag är bara två rödmarkerade kvar...
Min slutsats är i alla fall att de verkar ha det här under rätt bra kontroll, samt verkat satsa hårt på att testa/spåra lokala smittor...
De verkar inte heller köra ”allt eller inget”-vägen. De stängde exempelvis en skola nyligen, tillfälligt. På en lokal ort. Där viruset ökade/spreds. De stängde inte i hela landet.
Och om det nu ändå bara ökade på fyra lokala orter i hela Norge så vore det ju obegripligt korkat att även stänga skolorna som ligger säg 50-150 mil bort, från områdena där viruset sprids för tillfället...
I Sverige låter det ibland/ofta som att man antingen måste stänga varenda skola i hela landet eller ingen alls. Allt eller inget gällande det mesta.
Och här står vi med våra 6000 dödsfall. Där vi fortfarande ligger på ett dagligt snitt på mellan 200-300 nya smittade. Enstaka dagar under 200/dag, men som ett genomsnitt räknat på en vecka har det bara hänt ett par dagar i slutet av juli sedan mars...
Vi ökade sedan igen, samtidigt som Norge i augusti. Fast vi ökade då utan att vi samtidigt utökade testerna lika kraftigt. Men då är det lugna puckar och betyder inte lika mycket som när ett grannland ”ökar”...
Nä jag vill inte flytta till Norge, jag vill att vi slutar med det här skådespelet och slutar låtsas om att vi har mer koll än alla andra och låtsas om att ”ökningarna” i Norge ”bevisar” något överhuvudtaget.
Det enda Norge har bevisat hittills är att det är fullt möjligt att klara att hantera den första tiden i en pandemi utan att tusentals människor ska behöva dö. De har även visat att man varken behöver göra som Sverige eller som Italien. Nyanserna och vägarna nånstans däremellan. Kanske till och med lite mer så som före detta ”Landet lagom” en gång i tiden hade gjort...
Som trodde mer på försiktighetsprinciper och på förebyggande återgärder, att agera snabbt, före istället för efter. Det jag pratar om måste definitivt inte innebära samma sak som panikåtergärder alá en diktur. Jag har aldrig ens trott på någon totalkarantän eller stänga ned ett helt land och det är inte (heller) vad jag vill.
När jag pratar om snabbt agerande syftar jag bara på grundläggande beredskap och inte om random panikåtergärder från okunniga politiker, syftar på den typen av återgärder som man kan läsa om i Folkhälsomyndighetens egen pandemiberedskapsplan. Förutsatt att det även görs innan det redan är försent med tusentals dödsfall. (Vi har haft 2 pandemier senaste 11 åren, det kan komma fler...)
https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
https://www.nrk.no/korona/status/