2020-08-26, 22:16
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Allt tydligare att barn inte sprider smitta
Barn sprider inte coronaviruset. Inte i någon större omfattning, i alla fall. Det konstaterar finländska läkare efter att ha testat 11 000 barn, av vilka bara fem var positiva."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta

Japp, och det enda vi kan vara säkra på är att vissa i denna tråd kommer att fortsätta att skrika om att "barn är fruktansvärda smittspridare!"
Citera
2020-08-26, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kommer inte dröja länge innan USA passerar Sverige när det gäller döda/capita.

Precis, snart går Chile Brasilien och USA förbi Sverige
Citera
2020-08-26, 22:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hmm, om bara fem stycken var positiva så är det onekligen svårt att sprida viruset för de 10995 övriga....

Finland har ju haft låg smittspridning i övrigt så det är väl det sämsta landet att utföra en dylik studie i.

Om det nu inte var ett beställningsjobb av FHM...

Du har helt klart en poäng.

Borde göra motsvarande studie i Spanien.
Citera
2020-08-26, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vad gör detta till en rejäl studie?

Mängden smittade barn i ett land med få smittade totalt sett är kanske inte det bästa underlaget enligt min mening. Sedan så handlar uttalandet om barn under 10 år, medan man lätt får för sig att det skulle gälla alla barn.

Det intressantaste med små barn (upp till ca 12 år) är att de har få kontakter utanför klassen och platsen de bor, detta ändras rätt mycket när de börjar på högstadiet. Det är först då som barn i praktiken kan bli smittdrivande när man har den typ av restriktioner/begränsningar som vi har nu (alla med symtom skall stanna hemma). Hade de små barnen stannat hemma med symtom även vid vanliga förkylningar så hade inte heller de spridits av barnen...

11.000 barn kallar jag en rejäl studie!

Vad tycker du skulle vara en rejäl? 1.000.000.000 barn?
De finska forskarna drar ju slutsatsen att barn inte smittar varandra. DET tycker jag är bra.
Men som sagt, pajasar som du kan säkert vrida och vända detta till något dåligt. Inget oväntat..
Citera
2020-08-26, 22:27
Avslutad
Kollade lite på Norges så kallade ”ökning”. Som för övrigt har slutat öka senaste tio dagarna om man kollar snitten. Undrar ändå om inte den här ökningen har mer att göra med provtagningarna... Som samtidigt har ökat kraftigt!

Ökningen som det pratades om tidigare var främst mellan den 1 - 15 augusti. Från under 35 bekräftat smittade till typ 83 bekräftat smittade/dag, i snitt.

Än mer intressant blir trenderna efter 15-26 augusti om man samtidigt jämför med antalet provtagningar. För så många provtagningarna som under den perioden i augusti har det inte varit under hela pandemin.... Samtidigt som antalet nya smittade stannar upp/minskar.

I juli var det runt 5000 test/dag majoriteten av dagarna.

Senaste 10-15 dagarna har man
däremot testat uppåt 10 000 - 29 000/dag.

Det är alltså typ 2-6 ggr fler som testas nu. Men, samtidigt så sjunker som sagt de bekräftat smittade i slutet... Så som provtagningarna har ökat är jag snarare förvånad över att det inte ökade mer, och än mer förvånad att det minskar i slutet.

När Sverige ökade testerna i juni så gick antalet smittade istället snabbt upp från nivåer på runt 500/dag till över 1000/dag i samma veva. Denna dubblering (minst) ledde varken till fler dödsfall eller sjukhusfall, snarare tvärtom så fortsatte det gå neråt fast ””smittade” dubblerades... Vilket borde tyda på att vi hade dålig koll/missade många fall innan provtagningarna kom igång på allvar.

Annars gick kurvorna åt rakt motsatta håll och jag ser ingen logik i det. Om nu smittade ökade så pass kraftigt ”på riktigt” i juni (och inte bara på pappret) så borde inte svårt sjuka veckorna därpå samtidigt fortsätta att minska lika mycket...

Tillbaka till Norge: I en av kartorna som de har över vilka delar av landet som det ökar i så var det fyra delar/orter som var rödmarkerade (ökar) för ett par dagar sedan, idag är bara två rödmarkerade kvar...

Min slutsats är i alla fall att de verkar ha det här under rätt bra kontroll, samt verkat satsa hårt på att testa/spåra lokala smittor...

De verkar inte heller köra ”allt eller inget”-vägen. De stängde exempelvis en skola nyligen, tillfälligt. På en lokal ort. Där viruset ökade/spreds. De stängde inte i hela landet.

Och om det nu ändå bara ökade på fyra lokala orter i hela Norge så vore det ju obegripligt korkat att även stänga skolorna som ligger säg 50-150 mil bort, från områdena där viruset sprids för tillfället...

I Sverige låter det ibland/ofta som att man antingen måste stänga varenda skola i hela landet eller ingen alls. Allt eller inget gällande det mesta.

Och här står vi med våra 6000 dödsfall. Där vi fortfarande ligger på ett dagligt snitt på mellan 200-300 nya smittade. Enstaka dagar under 200/dag, men som ett genomsnitt räknat på en vecka har det bara hänt ett par dagar i slutet av juli sedan mars...

Vi ökade sedan igen, samtidigt som Norge i augusti. Fast vi ökade då utan att vi samtidigt utökade testerna lika kraftigt. Men då är det lugna puckar och betyder inte lika mycket som när ett grannland ”ökar”...

Nä jag vill inte flytta till Norge, jag vill att vi slutar med det här skådespelet och slutar låtsas om att vi har mer koll än alla andra och låtsas om att ”ökningarna” i Norge ”bevisar” något överhuvudtaget.

Det enda Norge har bevisat hittills är att det är fullt möjligt att klara att hantera den första tiden i en pandemi utan att tusentals människor ska behöva dö. De har även visat att man varken behöver göra som Sverige eller som Italien. Nyanserna och vägarna nånstans däremellan. Kanske till och med lite mer så som före detta ”Landet lagom” en gång i tiden hade gjort...

Som trodde mer på försiktighetsprinciper och på förebyggande återgärder, att agera snabbt, före istället för efter. Det jag pratar om måste definitivt inte innebära samma sak som panikåtergärder alá en diktur. Jag har aldrig ens trott på någon totalkarantän eller stänga ned ett helt land och det är inte (heller) vad jag vill.

När jag pratar om snabbt agerande syftar jag bara på grundläggande beredskap och inte om random panikåtergärder från okunniga politiker, syftar på den typen av återgärder som man kan läsa om i Folkhälsomyndighetens egen pandemiberedskapsplan. Förutsatt att det även görs innan det redan är försent med tusentals dödsfall. (Vi har haft 2 pandemier senaste 11 åren, det kan komma fler...)

https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav

https://www.nrk.no/korona/status/
Citera
2020-08-26, 22:27
Medlem
Citat:
"Allt tydligare att barn inte sprider smitta
Barn sprider inte coronaviruset. Inte i någon större omfattning, i alla fall. Det konstaterar finländska läkare efter att ha testat 11 000 barn, av vilka bara fem var positiva."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta

Finland har 467 aktiva fall på en befolkning av 5542072, skulle alltså bli 0,9 per 11000 invånare.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/finland/

Och din länk säger att 5 av 11000 barn är smittade.

5 är avsevärt mer än 0,9 så slutsatsen är ju tvärtom att barnen uppenbarligen är betydligt mer smittdrivande än vuxna.

Ännu värre bland barnen 0-5 år, där var alltså 4 av 6000 smittade, alltså motsvarande 7 av 11000.

Studien är dessutom rimligtvis gjord när barnen har sommarlov. Vad händer när barnen börjar skolan?
Senast redigerad av L.D. 2020-08-26 kl. 22:47.
Citera
2020-08-26, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hmm, om bara fem stycken var positiva så är det onekligen svårt att sprida viruset för de 10995 övriga....

Finland har ju haft låg smittspridning i övrigt så det är väl det sämsta landet att utföra en dylik studie i.

Om det nu inte var ett beställningsjobb av FHM...

Vilken jävla idiotisk slutsats!
Om bara 5 var positiva innebär det ju att de inte smittat några andra? Hade det varit bättre om 500 varit smittade tycker du? Hade det varit mer positivt på riktigt?

FHM verkar i Sverige om du inte visste det? Finland sköter nog sina egna undersökningar..

Jävla foliehatt
Citera
2020-08-26, 22:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skolorna stängde ner vecka 24/25. Sen händer något som Tegnell menar inte går att hitta någon orsak till. Var så god å ta en titt. Obegripligt eller logiskt?

https://imgur.com/SIi7NKs

Nu vet jag inte att det faktiskt är så här, detta är en gubbgissning.

Sveriges kurva över antal fall är kraftigt missvisande över tid, främst pga stora skillnader i testning. Fram till vecka 22 är fallen kraftigt underskattade på grund av usel testkapacitet. Från vecka 22 är fallen istället överskattade pga hastig ökning av testkapaciteten vilket fångade upp en hel del av vår testskuld. Dvs, många av dem som testade positivt under 22-24 hade testat positivt mycket tidigare om de haft möjlighet att testa sig. Vecka 24 hade den testskulden betats av, därav det plötsliga raset i antal nya fall.

Jag tror att den riktiga kurvan är mer något så här, som framgår av olika modelleringar.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-new-estimated-infections-of-covid-19?country=~SWE

Kraftigt stigande från slutet av februari fram till mitten av mars. Men sedan stadigt sjunkande sedan dess och alltså inte tack vare skolavslutning. Men däremot tack vare social distans, förbud mot folksamlingar, jobba hemma, distansundervisning i gymnasiet/högskola och andra åtgärder som FHM rekommenderade/regeringen beslutade.
Senast redigerad av Beaver14 2020-08-26 kl. 22:34.
Citera
2020-08-26, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Vad gör detta till en rejäl studie?

Mängden smittade barn i ett land med få smittade totalt sett är kanske inte det bästa underlaget enligt min mening. Sedan så handlar uttalandet om barn under 10 år, medan man lätt får för sig att det skulle gälla alla barn.

Det intressantaste med små barn (upp till ca 12 år) är att de har få kontakter utanför klassen och platsen de bor, detta ändras rätt mycket när de börjar på högstadiet. Det är först då som barn i praktiken kan bli smittdrivande när man har den typ av restriktioner/begränsningar som vi har nu (alla med symtom skall stanna hemma). Hade de små barnen stannat hemma med symtom även vid vanliga förkylningar så hade inte heller de spridits av barnen...

Det blir intressant att se testresultaten från Uppsala där de testar barn nu
Citera
2020-08-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det blir intressant att se testresultaten från Uppsala där de testar barn nu

En sådan studie tror jag mycket mer på än en från Finland där inte någon utbredd smitta har funnits.

Det finns dock ett bekymmer då det verkar som om många barn (ungdomar) inte får antikroppar efter att ha varit sjuka, dvs de blir svåra att testa för genomgången sjukdom.
Citera
2020-08-26, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
11.000 barn kallar jag en rejäl studie!

Vad tycker du skulle vara en rejäl? 1.000.000.000 barn?
De finska forskarna drar ju slutsatsen att barn inte smittar varandra. DET tycker jag är bra.
Men som sagt, pajasar som du kan säkert vrida och vända detta till något dåligt. Inget oväntat..

Det måste finnas ett visst mått av smitta i samhället för att man skall kunna dra några slutsatser. Finland har inte haft någon större smitta och då är det också svårt att dra slutsatser utifrån de få som varit sjuka.

Jag är väldigt nyfiken på vad de kommer fram till i Uppsala, vi svenskar har ju i alla fall lite smitta i samhället så att det finns något att studera...
Citera
2020-08-26, 22:38
Medlem
Citat:
Du har helt klart en poäng.

Borde göra motsvarande studie i Spanien.

De har gjort en liknande studie i Spanien, den visade på relativt stor smittspridning bland större barn, men inte bland mindre barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in