2020-08-26, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag accepterar ju icke-invasiva metoder, som reseförbud, mötesförbud, karantän, utegångsförbud, lockdown. Jag har talat för sådana metoder hela tiden. Hade vi haft dem, så hade vi inte behövt vaccinera. Vaccinering är extremt, eftersom det innebär ett invasivt ingrepp i kroppen - som inte går att ogöra. Ett sådant ingrepp, har makthavarna inte rätt att kräva av sina underlydande (det skulle vara väldigt illa om de hade den rätten, och kunde få hjälp av poliser som höll fast de trilskande medan injektionen gavs). Åtgärder hade behövts LÅNGT tidigare - innan det kom till detta.

Du är otrolig. Du har helt enkelt utsett dig själv till Den Gode och alla som är av annan åsikt till De Onda. Sen kan du lite godtyckligt lägga dina enskilda åsikter i godhetshögen och de andra i nazihögen.

De goda, som vill rädda världen, vill ha lockdown och förbud.
De onda, som vill döda pensionärer för att själva kunna leva gott, vill ha vaccin och personligt ansvar.

Du är en ny nivå av självgodhet och polarisering som ingen annan av dina alarmistkamrater är i närheten av.
Citera
2020-08-26, 20:25
Medlem
gloffgloffs avatar
Största coronautbrottet hittills på Malmögymnasium
"Heleneholms gymnasium i Malmö har just nu sex anställda med konstaterad covid-19. Åtminstone fyra av dem har mött elever innan de sjukskrev sig. "
"– Vi har ytterligare fem anställda hemma som såvitt jag förstår har testats men ännu inte fått svar, säger Heleneholms gymnasiums rektor Johan Ahlström."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/storsta-coronautbrottet-hittills-pa-malmogymnasium
Citera
2020-08-26, 20:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ja, det finns ändå en teoretisk möjlighet att skolorna kan vara värre ur smittosynpunkt än arbetsplatserna då många är asymptomatiska och går till skolan smittade.
Jag tror dock väldigt många är immuna sen mars/april så har svårt att se att det kommer påverka nämnvärt.

Skolorna stängde ner vecka 24/25. Sen händer något som Tegnell menar inte går att hitta någon orsak till. Var så god å ta en titt. Obegripligt eller logiskt?

https://imgur.com/SIi7NKs
Citera
2020-08-26, 20:41
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Så alla de som smittats, och har haft en lindrig sjukdom, dessa har alltså "skador" som inte ens den enskilde känner till?

Gräver du lite så hittar du enormt mycket om just detta. Ärrvävnad, möjligtvis permanent nedsättning av lungorna, påverkan på hjärnan och nervsystemet, personlighetsförändringar, konstant utmattning efter tillfrisknande, stroke, hjärtinfarkter, magproblematik.

Bilden blir skev när man enbart läser traditionell media. Finns väldigt många duktiga forskare och läkare därute vars rön trycks ner, tystas eller svartmålas som lögner eller spekulationer om det kommer fram.

Återinfektion har jag tjatat om sen mars när de första fallet kom ut.

Vi har ingen aning om hur viruset påverkar oss i det långa loppet.

Min egen gissning är att det aldrig går ur kroppen utan ligger latent. Sen får man utbrott av det i perioder som nöter ut kroppen sakta men säkert.
Det förklarar varför testen varit och ibland är, otillförlitliga.

Dvs att folk som haft det, testar negativt efter tillfrisknande och sen får det igen. Covid har aldrig lämnat kroppen efter insjuknande utan ligger kvar livet ut.

Som sagt, just my five cents.
Citera
2020-08-26, 21:14
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Största coronautbrottet hittills på Malmögymnasium
"Heleneholms gymnasium i Malmö har just nu sex anställda med konstaterad covid-19. Åtminstone fyra av dem har mött elever innan de sjukskrev sig. "
"– Vi har ytterligare fem anställda hemma som såvitt jag förstår har testats men ännu inte fått svar, säger Heleneholms gymnasiums rektor Johan Ahlström."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/storsta-coronautbrottet-hittills-pa-malmogymnasium
Eleverna kommer från socialt utsatta områden med hög smitta. Dock ingen vanlig gymnasieskola.

Det handlar om nyöppnade Heleneholms gymnasium, där 350 elever undervisas på språkintroduktion och individuellt alternativ.
Citera
2020-08-26, 21:17
Medlem
gloffgloffs avatar
"Allt tydligare att barn inte sprider smitta
Barn sprider inte coronaviruset. Inte i någon större omfattning, i alla fall. Det konstaterar finländska läkare efter att ha testat 11 000 barn, av vilka bara fem var positiva."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta
Citera
2020-08-26, 21:19
Medlem
Enligt en låst artikel på norran.se (https://norran.se/nyheter/artikel/coronaspridning-i-lulea-och-skelleftea-efter-derbyt/5reozvzl) så hade 15-19 personer (två olika källor) i Skellefteå AIK (spelare och ledning) samt ett okänt antal spelare i Luleå HF Covid-19 efter den sista publiklösa matchen i SHL i våras. Skellefteå ställde tydligen över flera spelare i den matchen pga sjukdom (misstänkt Covid-19).

Mycket intressant information om det stämmer...
Citera
2020-08-26, 21:22
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Kan du berätta hur USA respektive Sverige definierar och rapporterar döda i C-19?

Ser du några skillnader?

Känner du till begreppet ”äpplen och päron”?
Om du vill styra upp en fruktsallad så kan du göra det. Jag vet hur länderna rapporterar döda i covid.

Så vad har det med saken att göra? Memar du att Sverige är hårdare drabbat än USA eller var du bara sugen på äpplen och päron?

Å andra sidan kallar du dig för richard III, den siste engelska kungen som dog på slagfältet. Men med lite tur klarar su att göra en fruktsallad utan att dö
Citera
2020-08-26, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja. Det är snarare kulturella faktorer som gör att barn inte anses vara lika smittdrivande som vuxna eftersom barn inte brukar resa lika ofta utomlands ensamma utan vuxens sällskap. För det är ju det du menar med "nya miljöer" eller hur? Att du tar den från en stad till en annan. Det sker inte via barn utan via vuxna.

Ok, har du någon länk till dessa studier där man kommer fram till att barn är faktiskt är smittdrivande och inte bara att de har höga viruskoncentrationer?

Med nya miljöer så menar jag helt enkelt att barn för in viruset i sammanhang där det inte funnits tidigare, exempelvis ett barn smittas på dagis/i skola och smittar i sin tur föräldrarna. Det är ju rätt uppenbart att barn är smittdrivande när det gäller diverse andra virus (som vanliga förkylningar) där man ser ett tydligt samband mellan att ha barn på dagis och frekvensen på förkylningar inom familjen. Finns det studier som visar detta samband även för detta coronavirus? Jag har som sagt inte grävt igenom allt som skrivits om corona, men om du är övertygad om detta samband så antar jag att du läst något om detta och troligen kan länka? Jag är genuint intresserad av vad det faktiskt finns för information om detta.
Citera
2020-08-26, 21:37
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Om du vill styra upp en fruktsallad så kan du göra det. Jag vet hur länderna rapporterar döda i covid.

Så vad har det med saken att göra? Memar du att Sverige är hårdare drabbat än USA eller var du bara sugen på äpplen och päron?

Å andra sidan kallar du dig för richard III, den siste engelska kungen som dog på slagfältet. Men med lite tur klarar su att göra en fruktsallad utan att dö

Så, då är vi eniga om att det är infantilt att försöka göra jämförelser mellan länder baserat på rapporterade fall eftersom du vet att länder räknar och rapporterar olika.

Så bra.
Citera
2020-08-26, 21:42
Medlem
I Kungälv norr om Göteborg har högstadieelever drivit smittan, det kom in smitta I de tre centrala högstadierna och sedan har högstadieeleverna (som bussas och blandas om på högstadiet) spritt smittan vidare. Bekanta I Kungälv berättar att nästan alla familjer med högstadieelever har haft smittan redan.

Det är dock väldigt olika huruvida de fått antikroppar eller ej. De flesta vuxna har fått antikroppar men många ungdomar har gått negativa resultat på dessa testerna trots att de många gånger dragit in smittan till familjerna.

Utifrån de vittnesmål jag hört så har mycket smitta skett asymptomatiskt också. Många har bara varit lite dåliga i magen eller haft lättare snuva och sedan fått antikroppar.

Men eftersom inga studier har gjorts där så blir det ju bara hörsägen...
Citera
2020-08-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag accepterar ju icke-invasiva metoder, som reseförbud, mötesförbud, karantän, utegångsförbud, lockdown. Jag har talat för sådana metoder hela tiden. Hade vi haft dem, så hade vi inte behövt vaccinera. Vaccinering är extremt, eftersom det innebär ett invasivt ingrepp i kroppen - som inte går att ogöra. Ett sådant ingrepp, har makthavarna inte rätt att kräva av sina underlydande (det skulle vara väldigt illa om de hade den rätten, och kunde få hjälp av poliser som höll fast de trilskande medan injektionen gavs). Åtgärder hade behövts LÅNGT tidigare - innan det kom till detta.
Så du saknar smittkoppor som man lyckats utrota mha ”invasivt ingrepp i kroppen” och tycker det tråkigt att man ser så få barn med polio och dessa festliga stöd runt benen numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in