2020-08-26, 21:51
Medlem
448s avatar
Virusets framfart är snart över i stora delar i Sverige , finns alldeles för många återvändsgränder (immuna) för att det skall kunna bli nått av det längre

Nästa år är miss wet tshirt,trängsel,tuttar och nattklubbar öppna
Citera
2020-08-26, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
"Allt tydligare att barn inte sprider smitta
Barn sprider inte coronaviruset. Inte i någon större omfattning, i alla fall. Det konstaterar finländska läkare efter att ha testat 11 000 barn, av vilka bara fem var positiva."

https://www.sydsvenskan.se/2020-08-26/allt-tydligare-att-barn-inte-sprider-smitta

Väldigt goda nyheter, och en rejäl studie också måste man ju säga.

Hatarna kommer säkert hitta någon ”expert” på twitter som tycker annorlunda, men för mig som faktiskt har barn är det väldigt glädjande.
Citera
2020-08-26, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA

Hatarna kommer säkert hitta någon ”expert” på twitter som tycker annorlunda, men för mig som faktiskt har barn är det väldigt glädjande.

Med tanke på hur lite man hört om förskolepersonal som insjuknat så är det en väntad slutsats.
Citera
2020-08-26, 21:56
Medlem
Kaptenstjärts avatar
I går var det två veckor sedan någon lades in på IVA i Skåne.

Däremot så stiger det sakta i Italien nu. Lombardiet har 17 inlagda på IVA. Det är +5 sen den 12 augusti. Denna region har lika många invånare som hela Sverige, så det är fortfarande låga tal.
Citera
2020-08-26, 22:06
Medlem
Citat:

Vad gör detta till en rejäl studie?

Mängden smittade barn i ett land med få smittade totalt sett är kanske inte det bästa underlaget enligt min mening. Sedan så handlar uttalandet om barn under 10 år, medan man lätt får för sig att det skulle gälla alla barn.

Det intressantaste med små barn (upp till ca 12 år) är att de har få kontakter utanför klassen och platsen de bor, detta ändras rätt mycket när de börjar på högstadiet. Det är först då som barn i praktiken kan bli smittdrivande när man har den typ av restriktioner/begränsningar som vi har nu (alla med symtom skall stanna hemma). Hade de små barnen stannat hemma med symtom även vid vanliga förkylningar så hade inte heller de spridits av barnen...
Citera
2020-08-26, 22:08
Medlem
Citat:

Hmm, om bara fem stycken var positiva så är det onekligen svårt att sprida viruset för de 10995 övriga....

Finland har ju haft låg smittspridning i övrigt så det är väl det sämsta landet att utföra en dylik studie i.

Om det nu inte var ett beställningsjobb av FHM...
Citera
2020-08-26, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
I går var det två veckor sedan någon lades in på IVA i Skåne.

Däremot så stiger det sakta i Italien nu. Lombardiet har 17 inlagda på IVA. Det är +5 sen den 12 augusti. Denna region har lika många invånare som hela Sverige, så det är fortfarande låga tal.

Skåne är väl ändå den del av Sverige där smittan ökar? Ändå ingen inlagd på IVA på två veckor. Detta får mig åter att osökt tänka på muterade lindrigare varianter.
Citera
2020-08-26, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Befolkning
Sverige 10 000 000
US 330 000 000
33x större befolkning i USA jämfört med Sverige

Döda
Sverige 5 813
US 177 036
30,5x fler döda i USA jämfört med Sverige

Märkligt.. jag får ju min information huvudsakligen från svensk massmedia som DN och Aftonbladet och var övertygad om att det går extremt dåligt för USA och att Sverige är bäst. Hur kan det komma sig att det har dött fler i Sverige?

13 ggr fler döda / miljon i US än Sverige Just nu
Citera
2020-08-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Skåne är väl ändå den del av Sverige där smittan ökar? Ändå ingen inlagd på IVA på två veckor. Detta får mig åter att osökt tänka på muterade lindrigare varianter.

Jag har fått samma känsla att vi fått en lindrigare variant i Sverige. Jag har hört om många som haft väldigt lindriga symtom (bara lätt snuva, bara dålig i magen, men även helt symtomfria) som både fått antikroppar och som smittat andra.

Med de restriktioner som vi har i Sverige så skulle man kunna säga att FHM gynnar "framavlande" av en lindrig variant då alla som varit i kontakt med smittade men inte har symtom själva skall ut och röra sig i samhället (gå till skola och jobb). Så under förutsättningar att sådana mutationer har skett så har de definitivt gynnats i Sverige då de i större utsträckning kunnat sprida sig här än i exempelvis Spanien eller Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Kolla här så får du se hur våra vanligaste virus beter sig här i Norden. Det kommer en vinter även efter denna sommaren.

Scrolla:
https://imgur.com/qWQ7CRt
Så.... covid-19 är som en vanlig säsongsinfluensa, är det de du säger?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Så, då är vi eniga om att det är infantilt att försöka göra jämförelser mellan länder baserat på rapporterade fall eftersom du vet att länder räknar och rapporterar olika.

Så bra.
Så, man kan inte jämföra länder menar du? Inte alls?
Citera
2020-08-26, 22:16
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frispel2
Ok, har du någon länk till dessa studier där man kommer fram till att barn är faktiskt är smittdrivande och inte bara att de har höga viruskoncentrationer?

Den här kommer upp på första sidan på google: https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/10/20-1315_article
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in