2020-02-26, 12:44
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Det kanske är karantän som ger resultat, det är hela tiden en fördröjning av siffrorna pga den långa inkubationstiden.
Ja, jag tycker utvecklingen ser lovande ut i i Hubei och Kina. Men jag ska förstås fortsätta följa utvecklingen.

Nu borde vi via erfarenheterna från Kina veta mycket mer om viruset avseende vilka åtgärder som är effektiva mot smittspridning och vilka vårdinsatser som hjälper de sjuka.
Citera
2020-02-26, 12:49
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Just nu på Lunchekot. De intervjuar nån jeppe från Qom i Iran (som bor i Swe) som har beställ biljett dit i sommar . Han säger att han troligtvis kommer åka dit eftersom det kanske SISTA GÅNGEN HAN SER SINA FÖRÄLDRAR (underförstått dör pga av convid). Ingen följdfråga att han ev blir smittad och kommer tbax till Swe. Var det nån som sa att idiotin inte har några gränser. Vet inte om det tragik eller komik. Orkar fan inte mer.
Detta måste bli en klassiker . Måste lyssnas på . Som sagt på Lunchekot nu.

Eller så är hans föräldrar gamla och han kanske inte har råd att hälsa på dom så ofta och har nu sparat ihop för att hälsa på dom i sommar? Troligare.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Just nu på Lunchekot. De intervjuar nån jeppe från Qom i Iran (som bor i Swe) som har beställ biljett dit i sommar . Han säger att han troligtvis kommer åka dit eftersom det kanske SISTA GÅNGEN HAN SER SINA FÖRÄLDRAR (underförstått dör pga av convid). Ingen följdfråga att han ev blir smittad och kommer tbax till Swe. Var det nån som sa att idiotin inte har några gränser. Vet inte om det tragik eller komik. Orkar fan inte mer.
Detta måste bli en klassiker . Måste lyssnas på . Som sagt på Lunchekot nu.

Ha ha ha ett bättre namn vore kanske lunchchocken. Vilken jävla idioti. Inga följdfrågor. Ingen reflexion. Journalisterna på SR/SVT är så jävla pissiga så man kan inte fatta att det är sant.

Nu håller hela Europa på att stänga ner men det enda problemet man har i Sverige är tydligen en iranier som kanske inte kan åka på semester till det landet han "flytt" ifrån sommar... Nej men jävla tråkigt då! Det kanske idioten skulle ha tänkt på innan han flyttade hit att sånt här kan hända
Senast redigerad av bulletproofsoul 2020-02-26 kl. 12:52.
Citera
Medlem
Havremopedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Går jag Corona åker jag till Leksand och ställer mig i deras klack. Sen upp till Östersund.

Är det något straff att smitta med vilje?

Själv hade man nog velat smitta alla sossepolitiker som förstört detta land. vidriga svin dom där
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shivashambo
Och du håller på och visar dina PK länkar samt fantiserar att turistnäringen inte har så stor betydelse. Du är verkligen pinsam når du lägger ut din matta och pumpar upp Thailand så att fler folk skall chansa och komma hit nu. Är det inför din pension och det du är investerad i? Ingen koll på Thailand 2020 och spec nu med viruset gömt runt landet efter att hundratusentals kineser firat sitt nyår här som bara en kines kan. Jo, jag har sett och hört det och thai folk hatar dom!

Här är färsk statistik från Bangkok Post
Record 38.27m tourists in 2018; 41m expected in 2019 www.bangkokpost.com › business › record-38-27m-tourists-in-2018-... Jan 28, 2019 - Thailand saw a record 38.27 million tourists in 2018, up 7.5% from 2017, ... receipts in ........... an industry that makes up about a fifth of the economy. https://en.wikipedia.org/wiki/Tourism_in_Thailand

A fifth är detsamma som 20% och inget annat. Det är mycket viktigt att behålla för Thailand så därför kan alla som vill komma hit, smittade som osmittade, och mingla med de som bor här och just minglandet är en stor del av Thailand's attraktion. Vad tycker vi om att gränserna är öppna vind för våg? De borde skämmas och du med SiamGnome som betyder ThaiGnome!

Ursäkta är du inte läskunnig? Jag skrev att 10-17 procent av Thailands BNP bygger på turismen. Det beror lite på hur man räknar.

I förra veckan utökade Thailändarna sökområdet för smittade. De hittade då 5 till. De vet hur de har smittats så de har ingen patient 0 mysterium som till ex Italien.

Om regimen ljuger så tar de en stor politisk risk. Det är det enda jag har sagt. Är det värt det? Inte enligt mina källor, Men är jag säker? Nej. Dock är det ju konstigt att skydda något och ta en risk för något som i princip redan har rasat i hop.

Thailands problem angående sista fallen har inte varit Kineser utan återvändande thailändare.För närvarande så kommer knappt några kineser till Thailand. Thailändaren, som ljög, hade blivit smittad i Japan. . Han kan nu ha smittat 30 sjukvårdare. Myndigheterna har gått ut med en nivå tre varning angående smittade länder. De har även bett flygbolagen att inte sänka priserna så folk inte ska börja resa till och från smittade områden.

Nästa problem för Thailand angående Coronaviruset är att de kan inte skydda sig mot är Burma, Laos och Kambodja. Det är omöjligt att vakta gränsen mot dessa länder och dessa länder kan omöjligt ha någon koll på sina smittade. Det kan vara som Iran men ingen vet. Gränserna mot dessa länder får den svenska gränsen mot Norge verka hårdbevakad. Jag själv har flera gånger knallat fram och tillbaks till Burma och varit inne en sväng i Malaysia utan kontroll. Om du kommer in från någon av dessa länder så har? (hade) man 24 timmar på sig att ta sig till en immigration. Tror du att alla burmeser och kambodjaner gör det? Lägg till att gränserna mellan Kina, Burma och Laos är öppna som såll. Jag är inte ens säker att regimen i Burma har överhuvudtaget kontroll över sin gräns till Kina. Du ska vara glad över de som flyger in de kan man ha koll på. I April är det Thailändska nyåret. Då åker många av de illegala/legala hem till sina hemländer i Laos, Kambodja och Burma. Då har du ett resande som är helt utan kontroll liknande det i Kina under kinesiska nyåret. De kommer ofta tillbaka.

Andelen Svenskar som reser till Thailand är en piss i Mississippi jmf med andelen asiater. Sen att det finns en massa svenska pensionärer alkoholiserade och potentiella sexköpare boende där har väl ingen missat. Det kan väl inte du ha undgått. Det är väl de som är i riskzonen att dö om epidemin får fotfäste.

PS Din statistik är gammal. Den jag skrev är från Jan-feb20 i år. Tidigare struntar jag i.
Citera
2020-02-26, 12:51
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fackvetjag
Saken är nog att om det är nått land som skulle kunna få ordning på en sån här epidemi så är det Kina.

Om viruset får fotfäste här i Europa så finns nog risken att vi som befolkning inte är beredda att ge upp vår frihet lika frivilligt som i Kina.

Så rapporteringen från Kina kan mycket väl stämma och ger oss en falsk trygghet i att det är lugnt.

Vi får nog följa Iran vad som kan hända om man gör det motsatta till den Kinesiska staten.
Sant.

Man kan ju även vända lite på ditt resonemang; om de inte får ordning på det i Kina så är vi chanslösa i resten av världen. Men om de får ordning på det i Kina så ger det oss gott hopp att vi också kan klara det.

Och även om det i Europa är mycket svårare att använda samma frihetsbegränsande åtgärder så har vi via erfarenheterna i Kina bättre kunskap om vilka åtgärder som är effektiva. Vi behöver kanske inte tillämpa alla åtgärder som Kina tillämpat eftersom alla åtgärder troligtvis inte varit effektiva.
Senast redigerad av Madagascar 2020-02-26 kl. 12:59.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det finns en stor fara med att tänka som du gör. I Kina har det bromsats tack vare deras extrema insatser, men utanför Kina så går det uppåt.

Dr. Bruce Aylward(WHO) : You gotta think like this virus is gonna be here tomorrow. If you don´t think this way, you are not going to be ready.

Vid
1:29:40
https://youtu.be/v3TowZyuIxI?t=5380

(FB) VIKTIGT! Sammanfattning av WHO:s presskonferens om COVID-19 25/2 2019

Mkt mkt intressant artikel.Kina kommer klara sig bättre än många andra länder pga deras massiva insats https://www.dailymail.co.uk/news/article-8043567/The-world-simply-not-ready-coronavirus-expert-reveals.html

The world is 'simply not ready' for coronavirus and China has given other countries 'a false sense of security' because of how WELL it has handled the outbreak, WHO expert reveals

Helt otroligt. Kina klarar sig medan resten av världen skakar !!!
Citera
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Jag undrar vad som skulle hända om de var tvungna ställa in ESC. Skulle de köra ändå fast utan publik, köra årets tävling nästa år vilket betyder sverige ej har nån utagning nästa år eller att varje land skickar 2 representanter eller att de skjuter upp tävlingen till maj. jag hoppas inte vare sig esc, hockey vm elller os ställs in!

Men HERRE GUD!!
Vi talar om en pandemi som har potentialen att bli 2000-talets Spanska sjuka och du oroar dig för Mello!!??

Hur fan ser dina prioriteringar ut?
Citera
2020-02-26, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Eller så är hans föräldrar gamla och han kanske inte har råd att hälsa på dom så ofta och har nu sparat ihop för att hälsa på dom i sommar? Troligare.
Oavsett vilket. Ingen anledning att åka dit !!!!
Citera
2020-02-26, 12:54
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Oavsett vilket. Ingen anledning att åka dit !!!!

Mycket kan ha hänt framåt sommaren.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Mkt mkt intressant artikel.Kina kommer klara sig bättre än många andra länder pga deras massiva insats https://www.dailymail.co.uk/news/article-8043567/The-world-simply-not-ready-coronavirus-expert-reveals.html

The world is 'simply not ready' for coronavirus and China has given other countries 'a false sense of security' because of how WELL it has handled the outbreak, WHO expert reveals

Helt otroligt. Kina klarar sig medan resten av världen skakar !!!

Det återstår väl att se. Långt över 2000 döda i Kina. Lite drygt 100 döda i resten av världen. Plus det faktum att det var jävla Kina genom sina usla matmarknader som skapade viruset gör väl inte att de ska klappa sig om axeln.
Citera
Medlem
Kina har ju annars ett väldigt bra samarbete med iran (militärt och ekonomiskt) så dom Borde hjälpa till där nu när man har sitt under kontroll tänker man
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in