2020-01-22, 09:20
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okapihjord
Jag har haft 15 lunginflammationer pga en astma i botten. Hur stor chans tror ni jag har att överleva om jag blir smittad?
För lite information finns i nuläget för att kunna ge dig ett svar.
Citera
2020-01-22, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perhaps-Probably
Prognoser från experter och ledande organisationer har varit att det inte kommer att vara särskilt många som kommer dö, internationellt. Det är inte bara åsikter tagit från luften. Dock så är allting relativt i vad man anser är mycket eller lite. Exempelvis så skapade SARS epidemin stor uppståndelse och WHO blev väldigt aktiv. Däremot så var det enbart ca 800 som dog i slutändan. Om man anser att det är många eller få är något var och en får avgöra. Många experter har trott (och tror) att det inte kommer bli lika många döda denna gång jämfört med SARS. Så utifrån den officiella informationen från ledande människor inom området så är det inte så konstigt att hävda att man inte är orolig.

Mers cov som kom senare har en dödlighet på 35%, just nu vet vi ju inte hur många som ligger döende heller.
Citera
2020-01-22, 09:41
Medlem
Clay Allisons avatar
Idag säger de på nyheterna på Sveriges Radio P1 att 'viruset verkar vara på väg att mutera'. Kan man säga så? Antingen har det muterat eller så har det det inte, trodde jag. Kan man ens se tecken på vad ett virus kan komma att göra i framtiden?

Jag förstår att det inte är otroligt att det muterar, eller redan har muterat (så att det börjat smitta människa till människa), men hur kan det visa tecken på att det kan ske?
Citera
2020-01-22, 09:51
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Idag säger de på nyheterna på Sveriges Radio P1 att 'viruset verkar vara på väg att mutera'. Kan man säga så? Antingen har det muterat eller så har det det inte, trodde jag. Kan man ens se tecken på vad ett virus kan komma att göra i framtiden?

Jag förstår att det inte är otroligt att det muterar, eller redan har muterat (så att det börjat smitta människa till människa), men hur kan det visa tecken på att det kan ske?
Det var en väldigt dåligt formulering av P1. Desto fler smittade och desto längre en smitta är aktiv desto större sannolikhet är det att ett virus muteras. Det handlar egentligen om statistisk sannolikhet. Ungefär som att om många människor köper en lott under under en längre period kommer chansen att någon vinner 1 miljon att vara högre än om få gör det under en kort period. Anledningen till varför dom säger det i just det här fallet är för att viruset är av denna typ muteras väldigt lätt. Så genom att begränsa smittan så begränsar man även sannolikheten för viruset att mutera och låter man smittan öka så ökar man sannolikheten för mutation.
Senast redigerad av Perhaps-Probably 2020-01-22 kl. 09:57.
Citera
2020-01-22, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

En virusstam är sällan helt homogen. En del viruskroppar kan mutera och då blir en viss procent av den totala virusstammen muterad. (En mutation behöver inte alls betyda att virus får en fördel, sett till dess spridning och/eller farlighet men förbättrar den spridningen blir givetvis mutationen manifest, enligt Darwinismen, Ger mutationen ingen fördel kommer den inte att föras vidare till nya virus.)

Utan att veta misstänker jag att man sett att en del av den här virusstammen muterat.
Citera
2020-01-22, 09:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det var en väldigt dåligt formulering av P1. Desto fler smittade och desto längre en smitta är aktiv desto större sannolikhet är det att ett virus muteras. Det handlar egentligen om statistik. Ungefär som att om många människor köper en lott under under en längre period kommer chansen att någon vinner 1 miljon att vara högre än om få gör det under en kort period. Anledningen till varför dom säger det i just det här fallet är för att viruset är av denna typ muteras väldigt lätt. Så genom att begränsa smittan så begränsar man även sannolikheten för viruset att mutera och låter man smittan öka så ökar man sannolikheten för mutation.

Jag förstår. Ungefär som jag misstänkte.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
En virusstam är sällan helt homogen. En del viruskroppar kan mutera och då blir en viss procent av den totala virusstammen muterad. (En mutation behöver inte alls betyda att virus får en fördel, sett till dess spridning och/eller farlighet men förbättrar den spridningen blir givetvis mutationen manifest, enligt Darwinismen, Ger mutationen ingen fördel kommer den inte att föras vidare till nya virus.)

Utan att veta misstänker jag att man sett att en del av den här virusstammen muterat.

Ja, jag antar att man med ordet muterar underförstått menar muterar till en form som kan smitta människa till människa, den förenklingen kan jag köpa. Det var formuleringen 'verkar vara på väg att mutera' jag reagerade på.
Citera
2020-01-22, 09:59
Medlem
Jag tog aldrig sprutan 09. Inte heller en kompis med en lunga. I efterhand är vi glada.
Tror jag fick svininfluensa några år efter ( eller en variant av det) en riktigt hemsk influensa 😷 men den gick ju över!
Citera
2020-01-22, 10:06
Medlem
Perhaps-Probablys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Jag tog aldrig sprutan 09. Inte heller en kompis med en lunga. I efterhand är vi glada.
Tror jag fick svininfluensa några år efter ( eller en variant av det) en riktigt hemsk influensa 😷 men den gick ju över!
Dock så kan ni i sin tur ha smittat någon med nedsatt immunförsvar som inte kan ta vaccin och orsakade därmed dennes död. I epidemier så är det viktigt att alla tar sitt ansvar, även de som inte är i riskgrupperna, eftersom det hjälper de som är utsatta. Exempelvis så kanske någon tänker i Kina "Jag är lite sjuk men det går säkert över så jag kan jobba idag" sedan så smittar den 5 människor som i sin tur smittar 5 var. Sjukdomstider är ett av få tillfällen då jag tycker gruppmentalitet ska uppmuntras.
Citera
2020-01-22, 10:11
Medlem
Citat:
Dock så kan ni i sin tur ha smittat någon med nedsatt immunförsvar som inte kan ta vaccin och orsakade därmed dennes död. I epidemier så är det viktigt att alla tar sitt ansvar, även de som inte är i riskgrupperna, eftersom det hjälper de som är utsatta. Exempelvis så kanske någon tänker i Kina "Jag är lite sjuk men det går säkert över så jag kan jobba idag" sedan så smittar den 5 människor som i sin tur smittar 5 var. Sjukdomstider är ett av få tillfällen då jag tycker gruppmentalitet ska uppmuntras.
Jo kan hålla med. Du tänker som en läkare eller forskare (är du det?)
De flesta andra tänker på sig och sin lilla grupp. Men ja, det är svårt.
Sen är jag ingen person som reser eller rör mig över världen. Tycker de ska vaccinera sig först.
Just vaccinet 09 var ju inte så lyckat.
Citera
2020-01-22, 11:38
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Slutet är nära - rädda er själva från evig skärseld. Dyrka Greta och ni skall alla få leva!

Det är så sjukt - som vanligt ett skrämskott och det vanliga dravlet för att få sälja tidningar och så är det väl x antal institutioner och företag, forskningsanstalter/universitet som behöver utökade anslag för sin vetenskapliga verksamhet och forskning.

Bara de gamla och sjuka som dött - så är det alltid. Återkom när friska tonårsbarn och medelålders dör, som annars är fullt friska - då skall även jag dra på mig ansiktsmasken...
Citera
2020-01-22, 11:59
Medlem
Det går ruskigt fort nu. Här är en länk där man kan följa dom senaste fallen som blir rapporterade, kolla dom sista timmarna idag.

https://bnonews.com/index.php/2020/01/the-latest-coronavirus-cases/

22 January
10:37: 3 new cases in Sichuan province, China (Source)
10:35: 1 new case in Chongqing, China (Source)
10:29: 3 new cases in Hunan province, China (Source)
10:26: First case in Guizhou province, China (Source)
10:18: First case in Fujian province, China (Source)
09:50: First 4 cases in Hainan province, China (Source)
09:32: First case in Hong Kong (Source)
09:25: First case in Anhui province, China (Source)
09:14: 103 cases for which the location was not yet known have been added to Hubei province, which includes the city of Wuhan. Two new cases have also been added. Updated figures for Wuhan alone are currently not available.
08:41: First 2 cases in Liaoning province, China (Source)
07:25: 2 new cases in Tianjin, China (Source)
05:19: 2 new cases in Thailand. (Source)
05:04: 5 new cases in Zhejiang province, China (Source)
04:30: 9 new cases in Guangdong Province, China (Source)
Citera
2020-01-22, 12:03
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Jämför dessa siffror och spridning med en vanlig förkylning - lovar att det dör lika många...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in