2020-07-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Se mitt ovanstående inlägg.

Du måste inse att det du hade förra året aldrig mer kommer tillbaka. Aldrig någonsin. Men om några år kommer du inte längre att sakna det.
Citera
2020-07-30, 22:32
Avslutad
Vet inte om ansvariga myndigheter med flera har hunnit läsa denna rapport än! Men nedan är i alla fall den senaste officiella rapporten om Sveriges officiella pandemiberedskap.

Folkhälsomyndigheten publicerade den på sin hemsida den 19 december 2019.

Så den kom tyvärr lite för sent för att se över allt detta på bara några månader... Dessutom handlar en stor del om saker som man planerar och ser över ”mellan pandemier” under flera års tid...

Sådant som en del inte verkat förstå varför man ska göra, varför göra massa onödiga saker långt innan facit liksom..? (Som vi nu ska vänta ytterligare några år på, innan vi vet nånting om något)

Oklart vilka punkter i myndigheternas egna checklistor som ansvariga såg över över ”mellan” Svininfluensan och Covid (2009-2020). Eller så existerade inte en enda brist innan typ nyss, ingen ansvarig hade nog någon som helst aning om någon av dessa punkter eller hur virus kan sprida sig, inte innan den här rapporten kom i slutet av 2019...

Vissa punkter verkar man fortfarande inte känna till, men vi väntar ju på ett ”facit” så...

Citat:
”Pandemiberedskap: Hur vi förbereder oss - ett kunskapsunderlag”

Checklista för pandemiberedskap

Nedan finns en checklista som stöd till regioner och andra lokala aktörer i planeringen för varje pandemifas: interpandemiska fasen, aktiveringsfasen, pandemiska fasen och övergångsfasen.

Aktiviteter under Interpandemiska fasen ( tiden mellan pandemier )

(Ej alla punkter)

* Skapa rutiner för hantering av utbrott på särskilda boenden, äldreboenden och sjukhem.

* Planera för hemsjukvård och hembesök inom vård och omsorg under en pandemi.
* Utveckla planer tillsammans med privata vårdgivare för att kunna omfördela personal och patienter under en pandemi.

* Planera för användningen av resurser (personal och material) och utveckla organisationen för att kunna hantera en pandemi vid t.ex. bortfall av personal eller en större vaccinationskampanj.

* Upprätthåll rutiner för att säkerställa att personal är utbildad i t.ex. användandet av personlig skyddsutrustning och vaccination.

* Planera för ett ökat behov av tillgång till kringutrustning som kan behövas under en pandemi t.ex. skyddskläder, kanyler, andningsskydd, engångsmasker, reagenser för laboratorieanalyser m.m.

* Planera för ytterligare övervakningssystem inför en pandemi, via exempelvis journalsystem, regionalt vaccinationsregister, samt för utbrott och sjukfrånvaro på exempelvis förskolor, skolor och särskilda boenden.

Aktiveringsfasen (spridning i olika delar av världen och eventuellt enstaka fall i Sverige)

* Uppmana vårdpersonal att ta prover på patienter med influensaliknande sjukdom enligt falldefinition, särskilt svårt sjuka, de med behandlingssvikt, riskgrupper, m.m.

* Överväg icke-medicinska åtgärder t.ex. skolstängningar, begränsning av evenemang m.m.

* Smittspåra, samt samla in och rapportera

* Upprätthåll övervakning av influensa, inklusive rapportering av laboratorieverifierade fall

* Identifiering av ovanliga utbrott.

* Aktivera övervakningssystem inför en pandemi, via exempelvis journalsystem, regionalt vaccinationstregister, samt för utbrott och sjukfrånvaro på exempelvis förskolor, skolor och särskilda boenden.

* Rekvirera och lagerhåll antivirala läkemedel för utbrott inom vård och omsorg, exempelvis på särskilda boenden.

* Aktivera rutin för att säkerställa att personal är utbildad i t.ex. användandet av personlig skyddsutrustning och vaccination.

* Uppdatera och ge information till resenärer som kommer från länder med omfattande smittspridning.

Pandemifas (global spridning)

* Fortsätt uppmana vårdpersonal att ta prover på patienter med influensaliknande sjukdom enligt falldefinitionen, särskilt svårt sjuka, de med behandlingssvikt, vaccinerade, riskgrupper m.m.

* Upprätthåll övervakning av influensa, inklusive rapportering av laboratorieverifierade fall

* Förbered för utbrott inom vård och omsorg, exempelvis på särskilda boenden, genom rekvirering och lagerhållning av antiviraler.

* Prioritera patienter inom sjukvården.
* Ge information om allmänhygieniska åtgärder.
* Upprätthåll rutin för att säkerställa att personal är utbildad i t.ex. användandet av personlig skyddsutrustning och vaccination.
* Uppdatera aktuell information om vårdhygieniska åtgärder.

Hela: https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf
Citera
2020-07-30, 22:33
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Förändring är så vitt jag vet inte ensidigt riktad åt ett håll. Sedan är det som jag säger att det aldrig har märkts något på medellivslängden ens sådana år som haft märkbara skillander i dödstal.

Kvinnornas medellivslängd 2019 har ökat med 0,5 år jämfört med 2018. Samtidigt har männens medellivslängd ökat med 0,6 år, eller med ett drygt halvår.
2019 dog det 92 185 personer och året efter 88 766 personer. Det är en skillnad på drygt 3400 personer.

Som alla kan se stämmer inte det du påstår. Jag gissar att vi både kommer att få en statistiskt märkbar skillnad i antal döda jämfört med både förra året och et sk normalår och ett hack i kurvan för medellivslängd 2020. Trenden för medellivslängd är stigande, men kurvan är inte spikrak utan vissa år har vi sett hack.
Citera
2020-07-30, 22:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ok.

En SIR-modell bygger i princip på tre parametrar
S=Susceptible (smittbara, mottagliga för sjukdom)
I= Infected (de som ÄR infekterade)
R= Recovered (de som har tillfrisknat)

Antalet smittbara ändras i negativ riktning (det blir mindre och mindre om man utgår från att man antingen avlider eller tillfrisknar efter en infektion och att man INTE kan återinfekteras). Notera att min modell faktiskt stöder modellering av en definierbar rate av återinfekterbarhet. Då blir antalet smittbara
Kod:
-smittbarhet(R)*smittbara*infekterade

Här är det intressanta:
R0 påverkas av antalet infekterade och smittbara och ändras således hela tiden. Det är inte konstant. Hur fort folk blir infekterade blir således:
Kod:
Infekterade'=R0*smittbara*infekterade -tillfrisknade*infekterade

Hur snabbt folk tillfrisknar blir således:
Kod:
Tillfrisknade'= +tillfrisknade*infekterade

Om du sedan ställer upp dessa funktioner en differentialekvation baserad på en tidsaxel så kan du modellera ganska enkelt hur dessa värden ändras i förhållande till varandra.

Du kan titta på min modell här som utgår från ett R0 på 2.2 och en befolkning på 6,700,000 samt 100 ursprungligen infekterade personer 1 Januari.
https://cdn-111.forumfiles.com/19a6e6J4od/cee05ad2-1596101177/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.13.40.jpg

Titta nu vad som sker när jag ändrar ingångsvärdet för befolkning från 6.7 miljoner till 7.7 miljoner. Inte bara ökar antalet smittade men antalet smittade peakar mycket tidigare . Det beror på att R0 är inte konstant utan dynamiskt i förhållande till antalet smittbara personer som alltså är mycket större i det ena fallet.
https://cdn-106.forumfiles.com/P5q7e8J9o7/4e31f0b7-1596102129/Screenshot%202020-07-30%20at%2010.21.25.jpg

Det där bygger på att alla träffar alla och att all smitta är jämnt fördelad. Så är det ju inte på riktigt.

Att 30% har antikroppar i Tensta kommer inte påverka spridningshastigheten på Östermalm.
Oavsett storleken på staden/området så kommer smittspridningen ske lokalt i ett avgränsat område.
Citera
2020-07-30, 22:39
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Javisst är det så.
Det spännande med statistiken tycker jag är att det går att visa nästan vad som helst bara man väljer ut "rätt data".
Jag gissar att de som tittar på statistiken angående döda under året etc kommer att undra vad som egentligen hände.
Citera
2020-07-30, 22:41
Medlem
I Madrid samlades experter inom olika områdena av medicin för ett litet tag sen.
Jag tror inte inte en FB expert, vilket jag hoppas att NÅGON gör så lyssna på dessa läkare och experter!
Dessa människor har tröttnat på att jobba utifrån falsk information från myndigheter.
De kallar sig 600 doctors for truth och hade en konferens för ett tag sen för att diskutera det riktiga problemet som är i världen nu.
har länkat detta innan men INGEN reaktion.... ni argumenterar utifrån siffror och information som helt enkelt inte stämmer! Gör er själva och era medmänniskor en tjänst och kolla på denna video. Ge den 10min och se om det är trovärdigt!
https://www.bitchute.com/video/13nMbWAH8oa1/

Deras sida https://acu2020.org/english-versions/
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Ja ekonomin lär drabbas hårt

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jaha.

Tyvärr leder ju de negativa ekonomiska effekterna till att många, många fler dör än om vi inte hade de effekterna. På kort sikt, och ännu mer så på lång sikt. Och långt fler än vad som dör i Covid-19.
Citera
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Hur fan kan vi ha den här pandemin för evigt?!?!?!?! Hur fan klarar ekonomin att vi socialdistaniserar för evigt?!?!?!?!

Nej, den kommer inte pågå för evigt.

Problemet är att det är en ny smitta. Hade världen bestått av folk i åldern 0-50 år så hade introduktionen inte ens märkts. Det hade gått ett par varv runt jorden och om 20 år när dagens 50-åringar är 70-åringar så är dom inte lika känsliga eftersom dom åkt på det ett par gånger redan.

Men gissningsvis kommer riskgrupper (tex äldre) få ta ytterligare en vaccinspruta varje år. Tyvärr.
Allt för att dom där sne-ögda jävla risätarna ska äta fladdermöss.
Citera
Medlem
Stor stigning i coronasmitte blandt indvandrere i Danmark
Størstedelen af dem, der blev smittet med corona i sidste uge, har en anden etnisk herkomst end dansk.
Det viser tal fra Statens Serum Institut (SSI).

I uge 30 blev der registreret 247 nye smittetilfælde. 59 procent var indvandrere. Gruppen udgør kun 14 procent af den samlede befolkning, så det er tale om en stor overrepræsentation.

Statens Serum Institut har endnu ikke en god forklaring på denne udvikling. Tyra Grove Krause, der er afdelingschef på Statens Serum Institut peger dog på nogle mulige forklaringer.

- Det kan skyldes, at der kommer flere udefra i de miljøer, det kan også have noget at gøre med familiernes størrelse, og at man derfor har større familiesammenkomster, siger hun.
Det er folk med oprindelse i Irak, Marokko, Israel og Jordan, der udgør de fleste smittetilfælde.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/stor-stigning-i-coronasmitte-blandt-indvandrere-i-danmark
Citera
2020-07-30, 22:44
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnstein
Anledningen till att länder får "en andra våg" är för att de har stängt ned; de har lyckats få ned smittspridningen under tiden de stängt igen (ganska logiskt eller hur?) och till deras förvåning så ökar smittspridningen magiskt igen när de lättar på restriktionerna. De jämför sina siffror med total lockdown, vilket inte är bra jämförelse.

Edt. Israel är en propagandamaskin med tät förankring till liberala vindar/makter i USA.

Jag funderade också på det. Jag undrar om vi inte bara ser en insvängning till ett nytt normalläge i dessa länder.
Citera
2020-07-30, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej, den kommer inte pågå för evigt.

Problemet är att det är en ny smitta. Hade världen bestått av folk i åldern 0-50 år så hade introduktionen inte ens märkts. Det hade gått ett par varv runt jorden och om 20 år när dagens 50-åringar är 70-åringar så är dom inte lika känsliga eftersom dom åkt på det ett par gånger redan.

Men gissningsvis kommer riskgrupper (tex äldre) få ta ytterligare en vaccinspruta varje år. Tyvärr.
Allt för att dom där sne-ögda jävla risätarna ska äta fladdermöss.
Hur ska folk jobba och leva som vanligt?????????????
Citera
2020-07-30, 22:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Är du produkten av kusingifte eller vad hände?
Tror du verkligen på att det går att räkna på vad en skolstängning får för ekonomiska konsekvenser?
Å nej lille Ole lär sig nynorsk lite sämre de kostar miljaaardeeer norske kroner.
Men Torben han lär sig mer nu när han slipper störas av sina kamrater? Hur ska da ga daaaaa?

Underbart!

Jag har förresten läst, att i USA har många blivit förvånade över hur bra hemskolningen gått under månaderna med lockdown. Många har velat hemskola sina barn även fortsättningsvis. Och de som hela tiden har hemskolat sina barn, har fått en "revansch" - för tidigare har de ofta ansetts vara lite eljest. Nu har det snarare blivit status att kunna säga att "jag hemskolade minsann mina kids redan FÖRE coronan!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in