2020-07-30, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, hoppas du har rätt! Fast det här viruset älskar tydligen, att gräva sig in endotelet lite varstans i kroppen.

*klipp*
Ja, absolut. Endotelet är ju precis där allt otäckt händer!!

Det är ju en otroligt tunn hinna, i lungorna, där endotelet skiljer luften från blodbanan och det finns massor av ACE2-receptorer som virus binder till och invaderar celler, (Vilket leder till inflammatoriska reaktioner).

Det är där som viruset blir systemiskt, som vi säger dvs att virus, tillsammans med inflammerad söndertrasat endotel, kommer ut i blodbanan (eftersom endotelet är så tunt)..

Det leder i sin tur till att vävnnadstrasor och annat oönskat cirkulerar runt i blodet och kloggar igen kapillärer i andra organ som hjärta och njurar.

En cytokinstorm på det och dina överlevnadschanser sjunker som en sten!

EDIT: När jag skriver endotel menar jag endotelet i lungorna,
Senast redigerad av NurseRatched 2020-07-30 kl. 21:55. Anledning: Förtydligande.
Citera
2020-07-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
hahaha, det är du som pysslar med ad hominem

och varför skulle jag bry mig om du ignorerar mig, herregud.. hjälp, nurse ratchet clank på internetforumet flashback ignorerar mig, vad ska jag ta mig till, nä nu tror jag verkligen att jag börjar utveckla ARDS här i min ensamhet
Vad innebär ARDS menar du?
Citera
2020-07-30, 21:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vet inte hur det ser ut i resten av samhället men på min arbetsplats gick sjukskrivningarna upp som en raket direkt Corona kom för att sen sjunka till extremt låga nivåer. Samma sak såg vi med vinterkräksjukan som dog ut snabbt. "Stanna hemma om du är sjuk" funkar nog extremt bra och hoppas folk håller i det i framtiden. Jag är knappast den enda som har jobbat småsjuk tidigare.

Det vore fantastiskt! Förutsätter dock att karensdagen förblir borta, och att arbetsgivarna är toleranta. Och att folk inte fuskar med det, förstås...
Citera
2020-07-30, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Norges egen regering om jag inte missminner mig. Dom vill väl förstå vad saker faktiskt kostar.
Det är några utredare som slänger ur sig några siffror lite lagom tillyxade. Inte en chans att de har några säkra datapunkter att räkna på. Varför går folk på dylikt nonsens?
Citera
2020-07-30, 21:52
Medlem
Munskyddsbråket mellan Anders Tegnell och Björn Olsen fortsätter.
På torsdagens pressträff skickade statsepidemiologen en tydlig känga till ”de 22 forskarna”.

– Jag har bett flera av dem att skicka underlag till mig som de hänvisar till. Jag har hittills inte fått något, sa Tegnell.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mRXWzl/tegnells-kanga-till-bjorn-olsen-inte-fatt-nagot-underlag
Citera
2020-07-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nu får ni rota djupt för att få till inlägg va?
Nejdå det går att läsa här https://c19.se/
Citera
2020-07-30, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och med det sagt råder just nu vinter och minusgrader i Katalonien och hela USA, inklusive de södra delstaterna.
Det var som fan...
I Sverige råder det sommar och det är positivt för att bromsa smittan. Att smittan kommer poppa upp i mindre utbrott är välkänt sedan dag 1. Det är exakt det den gör för tillfället och det är det man vill kväva.

I USA har det pågått och pågår upplopp och demonstrationer, det lär inte minska smittspridningen.
Citera
2020-07-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det vore fantastiskt! Förutsätter dock att karensdagen förblir borta, och att arbetsgivarna är toleranta. Och att folk inte fuskar med det, förstås...

Mm tror inte folk går till jobbet för att de vill jobba och personligen skiter jag i karensdagen. Snarare är det nån slags pliktkänsla man känner. Men nu kanske företagen inser att det är en björntjänst när folk jobbar sjuka.
Citera
2020-07-30, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Det är några utredare som slänger ur sig några siffror lite lagom tillyxade. Inte en chans att de har några säkra datapunkter att räkna på. Varför går folk på dylikt nonsens?

Jag säger ju det! Endast siffror som på något sätt passar in i FB-experternas agenda är ok.
Allt annat är hittepå..

Nä, en liten skolstängning hit eller dit har ingen påverkan alls. Det är ju samma med en liten lockdown någon månad. Märks knappt..
Det är tydligt att ni FB-nationalekonomer har full koll på detta. Att ni har tid att skriva här alls. Alla världens regeringar borde slåss om er excellenta expertis..

En liten pandemi med dess följdverkningar hade ni löst på en kvart, bara hela världen hade lyssnat på er..
Citera
2020-07-30, 21:57
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej, de är exakt lika negativa för viruset.

Så om Sveriges population istället bestod av fem-miljoner invånare så skulle det motsvara 50% immunitet? Det är vad du egentligen säger, utan att förstå.

En glesare population, men inte mer än så. Dom immuna behövs för flockimmuniteten.
Senast redigerad av LeeVan 2020-07-30 kl. 22:04.
Citera
2020-07-30, 21:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nyss påstod du att pandemin inte kommer att märkas ett dugg vad gäller medellivslängden.
Nu skriver du att förändringen är så liten att den inte är värd att reflektera över.

Med andra ord ger du mig snart rätt när jag gissade att vi kommer att få ett litet hack i kurvan 2020 😁

Förändring är så vitt jag vet inte ensidigt riktad åt ett håll. Sedan är det som jag säger att det aldrig har märkts något på medellivslängden ens sådana år som haft märkbara skillander i dödstal.
Citera
2020-07-30, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Nejdå det går att läsa här https://c19.se/

Jo, jag såg det. Blir bara så löjligt att komma med den siffran 22.00 på kvällen. Precis som om att det är en kioskvältare att det dykt upp 2 ytterligare jämfört med platz..
Förstår inte vad du tror att du bidrar med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in