2020-02-25, 11:42
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
haha du har alltså suttit och knåpat på dessa siffror de senaste timmarna? Inte en chans att 2 miljoner svenskar stryker med.

Får du inte respirator när du behöver det kommer du att dö. Du kan nämligen inte andas själv och kommer kvävas till döds. Vi kan således mycket väl få 2 miljoner döda i Sverige. Det beror helt på hur många som blir smittade.
Citera
2020-02-25, 11:43
Medlem
somdeters avatar
Olika strains:

https://nextstrain.org/ncov

Gäller den här ”gamla” artikeln på den nuvarande sjukdomen?:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2493326/

Är det samma sjukdom dom pratar om i artikeln från 2008?
Senast redigerad av somdeter 2020-02-25 kl. 11:46.
Citera
Medlem
Jag fick just andrahandsinfo (från bekanta som jobbar på olika företag) om att flera av de svenska storbolagen nu inför reserestriktioner till hela världen, dvs man åker inte någonstans utanför sitt eget land utan att ha en hög chefs godkännande.

Jag antar att detta är en konsekvens av de nya utbrotten runt om i världen.

Jag antar att detta kommer att få långtgående konsekvenser för flygbranschen om man gör samma sak även i andra företag och länder.

Än en gång så agerar företagen hårdare än vad FHM ger rekommendationer om.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Thailand har haft cirka 1500 tester om jag har förstått det hela rätt. Man utökade sökområdet i förra veckan både geografiskt, symtom och på individ nivå. Thailand har även viss produktion på skyddsmaterial. De har cirka 400st i sjukhus för vidare kontroll. Om det beror på att de måste vänta på testresultat eller på något annat. De flesta de har kontrollerat har haft den "vanliga influensan.

Singapore har bra kol på sina cluster av smittade. Dock finns det några hål kvar om man ska tro deras massmedia.

Malaysia vet jag inget om

Sydkorea hade sitt clusterfuck med den där sekten. Så där kan det nog gå som det går

Mest rädd är jag för Indonesien och Burma. Mindre för Kambodja och Laos - De har helt enkelt få människor. Men alla dessa fyra länder riskerar att få fler smittade.
Det finns ju ett gäng olika test kits nu, snabbt ihopknåpade. Det skulle faktiskt vara väldigt intressant med uppgifter och vilka länder som använder vilka test kits. Om vissa har bättre träff-% än andra. Vi har ju läst om flera fall där de har full utveckling i båda lungor, men ändå testar negativt flera ggr. Som tex visselblåsarläkaren i Kina. 5 negativa test.
Citera
2020-02-25, 11:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Kanske men också att informationen till befolkningen i Italien har varit dålig. Jag har inga belägg för det, men historiskt om man tittar på ett land som Italien så vore det inte omöjligt. Detta orsakar att personer som får symtom inte söker vård och smittspridningen kan börja.
Vad svamlar du om?
Man är har en bra katastrofberedskap i Italien (avsevärt bättre än i Sverige, man är nog bland de bästa) och man är vana vid akuta situationer (jordbävningar o a ”naturkatastrofer”, skogsbränder mm). Det finns stor kompetens där gällande virus etc.
Man har en media som är avsevärt bättre än vår.
Dessutom snackar folk med varandra.
Sen så kan ju man precis som alla andra ibland göra fel.

Om folk inte söker hjälp, hur kommer det sig då att man är ett av de länder som vidtagit de kraftfullaste åtgärderna? Man var först med att stoppa flygningar från riskområdet och införa kontroller på flygplatser.
Ett land som Frankrike testar bara de som uppvisar symptom. Hur det går för den smittade här i Sverige får vi inte reda på med hänvisning till ”patientsekretess”.
Citera
2020-02-25, 11:45
Medlem
Faceless-Voids avatar
Viruset finns garanterat i Sverige, tror att glesbygden har rätt stor chans att klara sig, Stockholm och Göteborg samt närliggande bettongförorter kommer nog många bli sjuka. Ju mer isolerat du lever i grunden ju enklare borde ni klara det.
Citera
2020-02-25, 11:48
Medlem
Denna video är konstigt. Varför har de ens munskydd när de har av det vid vissa tilfällen de kan lika bra bli smittade när de ej har munskyddet på då är det onödigt de har de över huvudtaget.

https://www.youtube.com/watch?v=FtvC03gdkD4

Men iof i asien går ju alla omkring med munskydd hela tiden

Sen på de 2 videorna efter det har de ej munskydd alls
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-02-25 kl. 11:54.
Citera
2020-02-25, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceless-Void
Viruset finns garanterat i Sverige, tror att glesbygden har rätt stor chans att klara sig, Stockholm och Göteborg samt närliggande bettongförorter kommer nog många bli sjuka. Ju mer isolerat du lever i grunden ju enklare borde ni klara det.
Ja och man ska på konsert i globen om några veckor vill ej gå
Citera
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Inom några dagar?

Du är medveten om att antalet fall i Europa har stagnerat nu, och att det bara har rapporterats ett tiotal nya fall från Italien det senaste dygnet? Tror inga fler fall i hela Europa, jo det där på Kanarieöarna, men han har ju isolerats nu. Säger inte att det inte kommer att ske en stor smittspridning i Europa, för det tror jag. Men att det kommer att ske så snabbt som vissa i tråden påstår betvivlar jag starkt. Onödig alarmism.

När vi når över en viss nivå lär antalet fall däremot explodera, som i Wuhan, men än är det långt dit. Den som väntar får se om Sverige har resurser nog att hålla antalet drabbade på en godkänd nivå. Annars kommer vi att se en okontrollerad spridning i Sverige.

Rapporteras betyder inte hur spridningen ser ut. Ett officiellt fall av corona betyder att det måste vara rapporterat. Det kan finnas tusentals i Europa som är smittade med corona som inte vet om det. Många får inte ens symptom och dom kan smitta andra. Många är förkylda som tror att det är en förkylning. Dom går inte till sjukhuset för att testa sig.

Min poäng är att dom corona fall som rapporteras är bara toppen på isberget av det riktiga coronautbrottet. Och ju mer shithole country det är desto fler kommer vara smittade inofficiellt.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Lite intressant att stora Indonesien inte har rapporterat ett enda fall medans lilleputt grannen Singapore har en pågående spridning. Så pass att till och med affärsmän som besökte staden för 1 vecka sedan är smittad.
Citera
2020-02-25, 11:50
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Har aldrig förstått varför det talas om att en smittad brukar smitta ytterligare 2-3 i sin tur. Och dessa superspridare som beskrivs smitta tio andra, varför är det så ovanligt? Om jag är sjuk i corona och hostar hela tiden i en folkmassa, varför skulle jag då troligen bara smitta 2-3 andra i folkmassan?

Som att man bara har ett visst lager av virus som kan smitta i kroppen och som sedan tar slut när man har smittat 2-3 andra. Jag vet, låter inte klokt. Men jag förstår inte.
Som jag förstått det är det endast en indikator på smittspridningen. Ungefär som medeltemperatur per år.
Citera
2020-02-25, 11:52
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Vad svamlar du om?
Man är har en bra katastrofberedskap i Italien (avsevärt bättre än i Sverige, man är nog bland de bästa) och man är vana vid akuta situationer (jordbävningar o a ”naturkatastrofer”, skogsbränder mm). Det finns stor kompetens där gällande virus etc.
Man har en media som är avsevärt bättre än vår.
Dessutom snackar folk med varandra.
Sen så kan ju man precis som alla andra ibland göra fel.

Om folk inte söker hjälp, hur kommer det sig då att man är ett av de länder som vidtagit de kraftfullaste åtgärderna? Man var först med att stoppa flygningar från riskområdet och införa kontroller på flygplatser.
Ett land som Frankrike testar bara de som uppvisar symptom. Hur det går för den smittade här i Sverige får vi inte reda på med hänvisning till ”patientsekretess”.

Tänkte eftersom Italien har drabbats så hårt så måste de ju göra något fel. Mest troligt att man inte lyckats stoppa en smittspridning som har tagit fäste där. Sedan är det en helt annan situation mellan beredskap för jordbävningar och en virusspridning. Som att jämföra fotboll och hockey. Dessutom kan det vara för sent att sätta in resurserna när det väl har hänt, antar att Italien har dåligt system för den initiala fasen. Det finns ju givetvis också en risk med dom s.k. superspridarna.

Att vi inte får veta hur det går för den smittade i Sverige stämmer inte fullt. Vi vet att hon mår bra under omständigheterna men jag har själv ifrågasatt hur man kan lämna dom uppgifterna i och med patientsekretessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in