2020-02-25, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Det va ju just detta Björn Olsen "varnade" för flera veckor sen, visst åk på semester men räkna inte med att komma hem på ett lååångt tag.

Dags att kolla vad reseförsäkringen täcker om man åker på semester. Corona kanske inte täcks. Eller lock down även om man är frisk men hamnar i karantän pga att man varit i närhet av corona.
Citera
2020-02-25, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Satan , lär ju inte bli mycket semester i Europa denna vår och sommar.

Spridningen har just börjat och lör bara bli värre.
Till sommaren har det gått över hoppas man så kan åka utomlands i höst igen men måste stå ut här denna vår utan att åka utomlands. fy fan
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-02-25 kl. 12:02.
Citera
2020-02-25, 11:34
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Inom några dagar?

Du är medveten om att antalet fall i Europa har stagnerat nu, och att det bara har rapporterats ett tiotal nya fall från Italien det senaste dygnet? Tror inga fler fall i hela Europa, jo det där på Kanarieöarna, men han har ju isolerats nu. Säger inte att det inte kommer att ske en stor smittspridning i Europa, för det tror jag. Men att det kommer att ske så snabbt som vissa i tråden påstår betvivlar jag starkt. Onödig alarmism.

När vi når över en viss nivå lär antalet fall däremot explodera, som i Wuhan, men än är det långt dit. Den som väntar får se om Sverige har resurser nog att hålla antalet drabbade på en godkänd nivå. Annars kommer vi att se en okontrollerad spridning i Sverige.
93 fall sedan strax före kl 0900 igår - så nog är det mer än några tiotal.
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera
2020-02-25, 11:36
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fler än mig som räknat på mortaliteten i Sverige ifall patienter som behöver respiratorer, inte får det?

Ifall vi räknar på att samtliga av Sveriges befolkning blir insjuknade:
10 300 000 insjuknade

20% ska enligt uppgifter uppvisa allvarliga symptom och behöver respirator:
2 600 000 allvarliga symptom

Enligt Aktuellt igår kväll så har Sverige plats för max 100 patienter som behöver respirator:
2 600 000 - 100 = 2 059 900

Behöver man respirator och inte får det, så är det i princip kört.
Vi kan alltså i värsta fall få runt 2 miljoner döda i Sverige...

haha du har alltså suttit och knåpat på dessa siffror de senaste timmarna? Inte en chans att 2 miljoner svenskar stryker med.
Citera
Medlem
En preview av vad oro utlöser när karantän, om än enbart partiell, slår in:

https://mobile.twitter.com/ldv_ldv/status/1231651102296363009

Detta I Italien som för bara ett par dagar sedan lunkade på nästan som vanligt.

Detta innebär inte att folk kommer svälta dock. Hyllor fylls på, dock kan vissa varor vara slut längre tid. Tex värktabletter, vitaminer osv. Och munskydd.
De som lever som mest för dagen får väl gå hungriga ett par dagar, eller snylta, eller hoppas på att restauranger fortsatt är öppna.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Fler än mig som räknat på mortaliteten i Sverige ifall patienter som behöver respiratorer, inte får det?

Ifall vi räknar på att samtliga av Sveriges befolkning blir insjuknade:
10 300 000 insjuknade

20% ska enligt uppgifter uppvisa allvarliga symptom och behöver respirator:
2 600 000 allvarliga symptom

Enligt Aktuellt igår kväll så har Sverige plats för max 100 patienter som behöver respirator:
2 600 000 - 100 = 2 059 900

Behöver man respirator och inte får det, så är det i princip kört.
Vi kan alltså i värsta fall få runt 2 miljoner döda i Sverige...

Nu kommer ju inte alla bli smittade... Max är ca 60% innan det klingar av enligt det jag läst av folk som räknar på sånt. Sen är det utspritt över ett antal månader så vi kanske hade behövt några hundra tusen respiratorer vilket vi förstås inte har.
Citera
2020-02-25, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dompan75
Jag tror mycket har med tillgång till test kits att göra. Jag blev själv chockad av artikeln jag länkade i inlägget innan ditt. I USA finns bara möjlighet till att testa i 3 delstater!!

Det förklarar varför de bara testat 414 personer sedan allt startade. Lilla Sverige slår ju USA med hästlängder då om man räknar tester gjorda per kapita.

Thailand har haft cirka 1500 tester om jag har förstått det hela rätt. Man utökade sökområdet i förra veckan både geografiskt, symtom och på individ nivå. Thailand har även viss produktion på skyddsmaterial. De har cirka 400st i sjukhus för vidare kontroll. Om det beror på att de måste vänta på testresultat eller på något annat. De flesta de har kontrollerat har haft den "vanliga influensan.

Singapore har bra kol på sina cluster av smittade. Dock finns det några hål kvar om man ska tro deras massmedia.

Malaysia vet jag inget om

Sydkorea hade sitt clusterfuck med den där sekten. Så där kan det nog gå som det går

Mest rädd är jag för Indonesien och Burma. Mindre för Kambodja och Laos - De har helt enkelt få människor. Men alla dessa fyra länder riskerar att få fler smittade.
Citera
2020-02-25, 11:38
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Irak kommer bli intressant. Myndigheterna lär inte kunna göra mycket för att bromsa spridningen. Tänk miljoner araber som samtidigt skall hamstra mat och kaosa.
Kaos är ju normaltillståndet där. Det kommer bli armageddon om virus sprider sig i irakiska samhället
Citera
2020-02-25, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sant. Skillnader i hur mycket de testar finns säkert.

Men i Frankrike har man bara haft ett dödsfall och i USA inga. Det är troligen många fler smittade i Italien än de två länderna även om det finns skillnader i hur ofta och när man testar.

De testar inte i USA så vi vet inte. Dödsoffren bokas kanske som offer för vanlig influensa. Det amerikanerna härjar om är säsongsinfluensan som är elak, sägs det. Några på twitter har påstått att den är farlig för unga. Kanske svinis. Har inte orkat fördjupa mig i vad de har gående där nu, men något är det.
Citera
2020-02-25, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Man måste rapportera brott där straffet är över 2 år oavsett sekretess.

Vårdpersonal måste inte anmäla något alls när det gäller vuxna.

Däremot får de anmäla trots sekretess om minimistraffet är över en viss nivå.
Citera
2020-02-25, 11:41
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
I Sverige
Att man hamstrar i Italien kan man ju första men man har alltsa börjat i Sverige ocksa?
Citera
2020-02-25, 11:41
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Vad menas med att viruset trivs i temperaturer mellan 13-24 grader?

Betyder det att dom fall som uppträder kommer att vara mildare än i varmare länder eller att smittspridningen minskar till följd av att viruset har svårare att spridas?

Snart är det svensk sommar. Om vi ser en långvarig värmebölja på säg ca 30 grader, slipper vi oroa oss då?
Det handlar om överlevnad utanför kroppen, dvs på ytor (ex handtag, etc). Det har gjorts studier på SARS som visat att viruset har sämre överlevnad vid höga temperaturer och hög luftfuktighet. Sannolikt kan man se liknande bild för COVID-19. Vi talar då om tropiska förhållanden - inte en svensk sommar.

Har inte sett några studier på optimal temperatur/optimal luftfuktighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in