2020-02-25, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einsturzende
Bra att svenska folket blir varse att man inte kan göra nöjesresor inom Europa utan risk. Vi vill inte ha panik, men en gnutta försiktighet och eftertänksamhet är nyttigt.

Undrar bara hur viruset kommit till Iran.
Senast redigerad av KanghastanArticuno 2020-02-25 kl. 11:16.
Citera
2020-02-25, 11:10
Medlem
I mina ögon en bra balanserad artikel som tar upp många frågor i denna tråd:

https://www.theatlantic.com/health/archive/2020/02/covid-vaccine/607000/

Highlights:

Citat:
Lipsitch predicts that, within the coming year, some 40 to 70 percent of people around the world will be infected with the virus that causes COVID-19. But, he clarifies emphatically, this does not mean that all will have severe illnesses. “It’s likely that many will have mild disease, or may be asymptomatic,” he said.

Citat:
The emerging consensus among epidemiologists is that the most likely outcome of this outbreak is a new seasonal disease—a fifth “endemic” coronavirus. With the other four, people are not known to develop long-lasting immunity. If this one follows suit, and if the disease continues to be as severe as it is now, “cold and flu season” could become “cold and flu and COVID-19 season.”

Citat:
As of Sunday, there have been 35 confirmed cases in the U.S., according to the World Health Organization. But Lipsitch’s “very, very rough” estimate when we spoke a week ago (banking on “multiple assumptions piled on top of each other,” he said) was that 100 or 200 people in the U.S. were infected.

Citat:
On Friday, Chinese scientists reported in the medical journal JAMA an apparent case of asymptomatic spread of the virus, from a patient with a normal chest CT scan.

Citat:
As of Friday, the Association of Public Health Laboratories said that only California, Nebraska, and Illinois had the capacity to test people for the virus.

Citat:
Richard Hatchett, shares Fauci’s basic timeline vision—a COVID-19 vaccine ready for early phases of safety testing in April. If all goes well, by late summer testing could begin to see if the vaccine actually prevents disease.

Citat:
Overall, if all pieces fell into place, Hatchett guesses it would be 12 to 18 months before an initial product could be deemed safe and effective. That timeline represents “a vast acceleration compared with the history of vaccine development,” he told me. But it’s also unprecedentedly ambitious. “Even to propose such a timeline at this point must be regarded as hugely aspirational,” he added.

Citat:
Certain containment measures will be appropriate, but widely banning travel, closing down cities, and hoarding resources are not realistic solutions for an outbreak that lasts years.

Citat:
At some point the expectation that any area will escape effects of COVID-19 must be abandoned: The disease must be seen as everyone’s problem.
Citera
2020-02-25, 11:11
Medlem
Madagascars avatar
Jag tycker det är intressant och lite märkligt att Italien har fler smittade än länder som Thailand, Singapore, Malaysia, Hong-Kong.

Jag antar att det är en indikator på att man måste hitta fallen snabbt och att de åtgärder som de länderna jag listade har varit verkningsfulla.

Det kanske också kan vara en slumpmässig effekt av att det finns personer som smittar utan att själva ha symptom som Italien drabbats av. Eller också blir många smittade av personer som hjärntvättats till att inte uppsöka sjukvård som i Sydkorea.
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Har aldrig förstått varför det talas om att en smittad brukar smitta ytterligare 2-3 i sin tur. Och dessa superspridare som beskrivs smitta tio andra, varför är det så ovanligt? Om jag är sjuk i corona och hostar hela tiden i en folkmassa, varför skulle jag då troligen bara smitta 2-3 andra i folkmassan?

Som att man bara har ett visst lager av virus som kan smitta i kroppen och som sedan tar slut när man har smittat 2-3 andra. Jag vet, låter inte klokt. Men jag förstår inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Enligt källor har utbrottet kulminerat redan. WHO har jag inget sätter förtroende för men att säga att utbrottet kulminerat om det defacto vardagar börjar är ju ett självmord av rang. Kan det faktiskt vara så att det här är påväg att blåsa över nu? Isf kommer jag skicka ett kärleksbrev till Doktor Tegnell.
Sydamerika läste jag har noll fall liksom afrika
Citera
Medlem
hulkenbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno

Tror du på det själv?
Citera
2020-02-25, 11:12
Medlem
Hänt något nytt nu på morgonen?
Var allafall på affären imorse, börjat inhandla förnödenheter, vissa hyllor gapade nästintill tomt...kö och en massa hostande, ville bara lämna varorna o lämna fältet.
Citera
2020-02-25, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Och två svenskar enligt DI.
Det va ju just detta Björn Olsen "varnade" för flera veckor sen, visst åk på semester men räkna inte med att komma hem på ett lååångt tag.
Citera
2020-02-25, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hulkenberg
Tror du på det själv?
Nej allt om Corona kan va fake news
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Fallen i Irak, Afghanistan, mm beror på iranier som åkt till andra länder eller lokala typer som varit i Iran.
Den iranska staden Qom där det skett ett utbrott är ett mål för shiamuslimska pilgrimer, så viruset kan ha fått spridning pga av detta när pilgrimer från övriga mellanöstern besökt staden och sedan återvänt hem.
Citera
Medlem
jardins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De pussar på varandras kinder, tar varandra i handen, och ber tillsammans. Sedan pilgrimsfärder etc.

I Frankrike pussar man på varandra också, så där kommer viruset spridas enkelt om det kommer dit...
Det är nog redan där, tyvärr. Précis som i de flesta länderna i Europa.
Citera
2020-02-25, 11:15
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Afrika saknar resurser för att ta prover.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in