2020-01-26, 16:07
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troy_mclure
Medans Svenska myndigheter försöker hitta fel i vad SD gjorde igår samt samlar info som värsta SD-apandemin kommer att hända och det är slutet för välfärden.

Men i lilla fis-Sverige så är allting osårbart och frid och fröjd. Att virus som skördar liv och accelerar är inget problem. Så länge inte viruset är rasist då.

Nu tycker jag du är lite för negativ.
Nu sjunger vi gemensamt "we shall overcome"
Citera
2020-01-26, 16:08
Medlem
Coronaviruset har nått Hua Hin i Thailand
En 73-årig turist från Kina på plats i thailändska turistorten Hua Hin har konstaterats vara smittad av det fruktade Coronaviruset.

Det rapporterar thailändska Pattaya News.

Turisten, som hade hög feber, är det sjätte konstaterade fallet i Thailand.

Hua Hin är en plats som besöks av många svenskar varje år.
Citera
2020-01-26, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Värre just vid den tidpunkten, ja. Men när de sedan blir 60% och 70% och 80% och 90%... Vad har vi vunnit förutom lite tid där vi trodde att vi var på väg att vinna eftersom ”50% föll bort direkt”. Tänk logiskt, om det enda man behöver för att passera kontrollen är att slänga i sig en näve paracetamol kommer alla att använda sig av den metoden och man fångar enbart dem som ännu inte lärt sig knepet.

För att detta inte ska bli en långbänk menar jag att screeningsprocesser vid flygplatserna är verkningslösa, kan du acceptera att jag tycker så?
Absolut, jag tycker att screening verkar vettigt dock
Citera
2020-01-26, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danne90
Pandemrix användes 2009-2010. Du länkade artikel från 2016.

Svininfluensan kom igen tydligen, här är en sammanställning från slutet av 2009 din lilla latmask.

https://www.nyteknik.se/industri/tabell-over-doda-i-svininfluensan-6408175

Nu vill jag ha en källa på ditt påstående om 0 döda i Norden av svininfluensa.
Tack.
Citera
2020-01-26, 16:15
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Naturligtvis är det högre dödlighet hos äldre och redan försvagade. Så har det varit i alla sjukdomar i världshistorien. I Kina har dödstalen varit från medelålders och uppåt, helt normalt.

För övrigt har det börjat eskalera rejält, det rapporeras nu om 15 döda bara senaste dagen i Wuhan (enligt officiella siffror, sanningen är sannolikt betydligt högre)

Inte riktigt alla. Det finns undantag, tex spanska sjukan där de flesta människor som dog var unga vuxna.
Citera
2020-01-26, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 314Pi
Kan du styrka sådan fantastiska siffror?
Källan är en kinesisk studie, texten nedan är från Expressen idag

"En kinesisk studie som publicerades i september fann att dödstalet för vanlig influensa i Kina ligger mellan 1,6 och 2,6 procent.

Detta kan jämföras med det nya coronaviruset som hittills har ett dödstal på 3,1 procent – alltså att tre av 100 personer som smittas dör.

Hittills har dock ”2019-nCoV” ett betydligt lägre dödstal än sars, med 10 procent, och mers, med 34 procent."
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Naturligtvis är det högre dödlighet hos äldre och redan försvagade. Så har det varit i alla sjukdomar i världshistorien. I Kina har dödstalen varit från medelålders och uppåt, helt normalt.

För övrigt har det börjat eskalera rejält, det rapporeras nu om 15 döda bara senaste dagen i Wuhan (enligt officiella siffror, sanningen är sannolikt betydligt högre)

Har du tagit del av nedanstående rapport?

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30183-5/fulltext

Slutsats?
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foerbannad
Absolut, jag tycker att screening verkar vettigt dock
Det är lugnt. Det mest effektiva vore naturligtvis om man kunde gå all-in och sätta alla länder i karantän och vänta tills de smittade dött ut, men till slut hamnar man i en situation där biverkningarna av stenhårda åtgärder blir kontraproduktiva ur andra synvinklar (t ex att livsnödvändiga varor inte längre kan transporteras). Livet måste kunna fortsätta om vi inte ska tappa hoppet och säga ”fuck it all” och helt enkelt låta skiten implodera.
Citera
2020-01-26, 16:17
Medlem
Lite intressant:
Thailand has confirmed its eighth case. The first of five patients was already discharged. There are another 39 suspected cases awaiting confirmation
Så 5 av 8 smittade är ute redan. Låter väl bra, alla blir inte dödsjuka
Citera
2020-01-26, 16:17
Medlem
Sqrbankens avatar
Oavsett situationens allvar så tar jag det inte för omöjligt att svenska sjukhus, som redan nu är överbelamrade, kommer att anstormas av oroliga människor och nästintill lamslå verksamheterna - inte minst i händelse av ett konstaterat fall på svensk mark.
Citera
2020-01-26, 16:18
Medlem
Xpander-s avatar
Sophia Yan
@sophia_yan
#Wuhan resident Chen Min, 65, died within 10 days of developing fever, cough. Docs never tested her for #coronavirus. She's not incl in official govt count of 56 dead & suggests scale of problem is *far* greater than #China has acknowledged

https://www.telegraph.co.uk/news/2020/01/25/quick-burials-lack-tests-raise-fears-cornavirus-outbreak-much/

https://twitter.com/sophia_yan/status/1221243346762383362
Citera
2020-01-26, 16:19
Medlem
UD avråder från resor
https://tt.omni.se/tt-flash-ud-avrader-fran-kinaresor/a/50lOXm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem