2020-06-04, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Det har funnits "IVA-sängplatser", men inte tillräckligt med kvalificerad personal att ta hand om så många patienter. Min uppfattning är att man redan legat på max-kapacitet (i Sthlm) i praktiken och då sett utifrån personalen belastning, inte några teoretiska men tomma sängar i ett tält i Älvsjö. De extra sängarna är bara ett sätt att försköna hur det egentligen ser ut med hjälp av statistik.

Trots fakta så vägrar din dystra och konspiratoriska hjärna att se verkligheten. Det blir svår att föra diskussionen vidare med dig. Ta hand om dig!
Citera
2020-06-04, 10:31
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vilken kurva?

Visa mig vilken kurva det är som pekar uppåt så skall jag ta dig på allvar.
https://ourworldindata.org/grapher/covid-daily-deaths-trajectory-per-million?yScale=linear&country=~GBR
Citera
2020-06-04, 10:32
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Nä det finns inget körkort för att bli förälder.

Min situation om tandläkarbesök för person i riskgrupp är de facto, det händer just nu.

Din situation med barn till missbrukare händer också dessvärre just nu, skolorna i Sverige är inte stängda så den delen är hypotetisk.

Så varför ska jag svara på det? Inte för att jag vet ett bra svar.

Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Nej du behöver svara på det lika lite som jag behöver ha svar på hur man gör med tandläkaren för riskgrupper. Vi överlämnar sånt till de som har kompetens att lösa det förstås.

Ja att låta experter köra har ju gått bra hittills...

EDI: obs ironi
Citera
2020-06-04, 10:35
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
En eftertänksam person med stor kompetensbredd. Ger ibland ett torftigt intryck. Ödmjuk inför faktumet att folkhälsofrågor är mer komplexa än enbart smittskydd.

Haha vad det allt du hade att komma med i din djupa analys? Du har kritiserat Björn Olsen i flera långa inlägg. Anders Tegnell, arkititekten bakom sveriges misslyckade strategi som lett till att 4542 svenskar dött, får bara två rader.

Du har lyckats övertyga alla i tråden att du är trådens mest trovärdiga skribent.
Citera
2020-06-04, 10:37
Medlem
Jag ser det här som en planerad ättestupa. Alla 40-50-åringar bör se om sitt hus inför ålderns höst. Det är för sent att börja med det när man blir pensionär.

Saxar från Läkartidningen.

Vi är inte förvånade över att coronasmittan spridits så snabbt på äldreboenden, då vi känner till fall där kommunen motsatt sig läkares initiativ att testa symtomfri personal med motiveringen att det skulle bli svårt att bemanna om många testas positivt [pers medd; 2020].

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/05/felaktig-organisation-grund-till-tragedin-inom-aldrevarden/?fbclid=IwAR11eeDLQhQxJ9aD9Jlclvn9M18kAi-fu4OLBDF44iitR84H53bPrnhl3vo
Citera
2020-06-04, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja att låta experter köra har ju gått bra hittills...

EDI: obs ironi

Jag vet inte vad experter säger i frågan. Med experter menar jag väl helt enkelt smittskyddsexperter och tandläkare.

Har det varit problem menar du? Har det diskuterats nånstans? (Jag vet inte).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Jag säger att Björn sa samma sak som FHM, men har ändrat det till lockdown med facit i hand.

Nu får du faktiskt sluta sprida osanning om Björn Olsen! Vill påminna dig om att det finns regler även här på FB, om falsk ryktesspridning och sådant. Skärpning tack. I all välmening men nu gick du för långt denna gång.

Det är en sak att ogilla en person men man får inte sprida osanningar om denne. Det du säger är totalt felaktigt.

Björn Olsen var mycket tidig med krav på lockdown. Redan början av april, för två månader sedan, dvs. ca 2 veckor efter första dödsfallet av covid. Han har inte alls ändrat sig i efterhand, som du påstår. Finns säkert ännu tidigare källor om man letar mer men detta är den jag har nu. I alla händelser har han inte ändrat sig i efterhand utan var tidigt ute:

2 april.

Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället – eller en förklaring till varför Sverige gör tvärtemot alla andra länder i Europa i kampen mot coronaviruset.

Det går inte att bara vädja till folks samveten och säga att nu ska vi alla tänka på det ena och det andra. Vi är fortfarande en mängd individualister och det är fortfarande grupper som samlas. Förbjud det – nu – och stäng ner så mycket det bara går. Ge också en tidslinje till företag och andra: vi stänger ner nu under så här många veckor.

https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/

Han kritiserade även redan den 23 feb FHM:

Expert: Fel strategi att tona ner viruslarmet
Publicerad 23 februari 2020
Folkhälsomyndighetens sätt att hantera utbrottet av coronavirus får hård kritik.
– Det verkar som att man vill tona ned det här till varje pris och jag förstår verkligen inte den strategin, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
Han anser tvärtom att det skickar fel signaler.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-fel-strategi-att-tona-ner-viruslarmet

Där är sanningen. Förslagsvis om du skall fortsätta kritisera Olsen, så föreslår jag att du har källor med, för de märkliga påståenden om Olsen som du gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Haha vad det allt du hade att komma med i din djupa analys? Du har kritiserat Björn Olsen i flera långa inlägg. Anders Tegnell, arkititekten bakom sveriges misslyckade strategi som lett till att 4542 svenskar dött, får bara två rader.

Du har lyckats övertyga alla i tråden att du är trådens mest trovärdiga skribent.
Ironi finns det iallafall med ett nick som "after work"
Citera
2020-06-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strommingen
Håller inte med dig om att kompetens på ett område ska hindra en expert att uttrycka allmänna synpunkter. Finns ju helt klart en stor fara för mer smittspridning med kravaller på stan. Det är bra med folk som har mod att framföra åsikter som för en del kan tyckas vara obekväma. En prioettfråga just nu är att hindra smittan sprida sig ytterligare . Så Olsens frispråkighet behövs. Finns i alla tider och kriser människor som vågar säga det obekväma.
Men om det är munglapp man vill ha, så kan man lika gärna fråga Bert Karlsson, Zlatan eller Jan Guillou om hur man ska lösa coronaproblemet.

Det blir missvisande när man bjuder in en professor på infektionssjukdomar för att ta del av dennes ”starka åsikter” om hur en demokrati ska fungera.
Citera
2020-06-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vilken kurva?

Visa mig vilken kurva det är som pekar uppåt så skall jag ta dig på allvar.

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&deathsMetric=true&da ilyFreq=true&aligned=true&smoothing=7&country=~GBR
Citera
2020-06-04, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Trots fakta så vägrar din dystra och konspiratoriska hjärna att se verkligheten. Det blir svår att föra diskussionen vidare med dig. Ta hand om dig!

Nej, men jag har sett hur det ser ut på plats.

Har du ens lämnat din lägenhet det senaste halvåret?

Kanske dags för dig att bära ut pizzakartongerna och dra upp persiennerna?
Citera
2020-06-04, 10:44
Medlem
Riksdalerns avatar
Har Sverige börjat med fler tester nu?

Vi har haft runt 500 tester om dagen men igår smackade vi till med +2200 tester.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in