Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Jag säger att Björn sa samma sak som FHM, men har ändrat det till lockdown med facit i hand.
Nu får du faktiskt sluta sprida osanning om Björn Olsen! Vill påminna dig om att det finns regler även här på FB, om falsk ryktesspridning och sådant. Skärpning tack. I all välmening men nu gick du för långt denna gång.
Det är en sak att ogilla en person men man får inte sprida osanningar om denne. Det du säger är totalt felaktigt.
Björn Olsen var
mycket tidig med krav på lockdown. Redan början av april, för två månader sedan, dvs. ca 2 veckor efter första dödsfallet av covid. Han har
inte alls ändrat sig i efterhand, som du påstår. Finns säkert ännu tidigare källor om man letar mer men detta är den jag har nu. I alla händelser har han inte ändrat sig i efterhand utan var tidigt ute:
2 april.
Professor Björn Olsen vill se en nedsläckning av det svenska samhället – eller en förklaring till varför Sverige gör tvärtemot alla andra länder i Europa i kampen mot coronaviruset.
Det går inte att bara vädja till folks samveten och säga att nu ska vi alla tänka på det ena och det andra. Vi är fortfarande en mängd individualister och det är fortfarande grupper som samlas. Förbjud det – nu – och stäng ner så mycket det bara går. Ge också en tidslinje till företag och andra: vi stänger ner nu under så här många veckor.
https://kvartal.se/artiklar/brist-pa-transparens-om-sveriges-avvikande-strategi/
Han kritiserade även
redan den 23 feb FHM:
Expert: Fel strategi att tona ner viruslarmet
Publicerad 23 februari 2020
Folkhälsomyndighetens sätt att hantera utbrottet av coronavirus får hård kritik.
– Det verkar som att man vill tona ned det här till varje pris och jag förstår verkligen inte den strategin, säger Björn Olsen, professor i infektionssjukdomar.
Han anser tvärtom att det skickar fel signaler.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/expert-fel-strategi-att-tona-ner-viruslarmet
Där är
sanningen. Förslagsvis om du skall fortsätta kritisera Olsen, så föreslår jag att du har
källor med, för de märkliga påståenden om Olsen som du gör.