Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Du är en av dom i tråden som skrivit ungefär "tänk vad många fler covid-sjuka vi hade kunnat hjälpa om vi inte hjälpt svältande och offer i krigshärjade länder i Afrika".
Men vi har inte hjälpt några svältande offer i krigshärjade länder. Det är det som är det stora felet.
Ifall dom rika länderna i Världen verkligen hade önskat avskaffa fattigdomen, så hade fattigdomen varit borta idag. Det hade inte behövt finnas några svältande barn med flugor i ansiktet. Det enda som hade krävts, var att fattiga länder hade avstått från att öka befolkningsmängden. Västvärldens bistånd borde ha getts med villkoret att biståndet ska minska fattigdomen, och inte öka befolkningsmängden.
Varför finns då fattigdomen kvar? Förklaringen ligger i den falska omtankens ideologi. Den falska omtankens ideologi har fått enormt inflytande i Västvärlden, och resultatet är katastrofalt för fattiga länder. Enligt den falska omtankens ideologi, så är det rasistiskt att förvänta sig att fattiga länder ska ha lika låga födelsetal som biståndsgivarna i Västvärlden. Därför har befolkningsexplosionen fått fortsätta, och därmed fattigdomen. Den falska omtankens profeter har inte drivits av gedigen omtanke. Deras enda intresse är att framstå som goda. Den falska omtankens anhängare försöker att framställa sig som goda genom att skrika "rasist" till alla som försöker diskutera orsaken till fattigdomen i Världen. Den falska omtankens predikanter bär därmed skuld till en enorm mängd misär runt om i Världen.
Den falska omtankens ideologi bär även skuld till oförmågan att hantera Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
När man drar det kortet är det uppenbart var man har sina sympatier och hur man ser på andra människor.
Mina sympatier ligger hos invandringsmotståndarna. Men det innebär inte att jag vill mörka människor illa. Jag besitter mer omtanke än många av "antirasisterna". Jag vill inte att någon ska behöva dö i fattigdom, svält eller sjukdom; varken vita västerlänningar eller andra etniciteter.
Vad mer har du att säga angående min syn på andra människor?
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
Du vill alltså utnyttja denna megakris till att driva din uppenbara agenda vilket inte bara är ful retorik ...
Mina politiska ståndpunkter uppstod redan innan Covid-19. Beträffande min agenda, så är jag helt ärlig var jag står, och varför jag har gjort olika ställningstaganden. Vari består den fula retoriken?
Citat:
Ursprungligen postat av
Neverever31
... utan direkt osmakligt.
Falsk omtanke är osmakligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Väl talat! 👍 Du har ofta så väldigt vältaliga och förnuftiga inlägg, det är som en frisk fläkt.
Oj! Det var smickrande att höra, i synnerhet från någon som har bidragit så mycket som du i diskussionen. Jag har förvisso bara läst en liten del av alla inlägg, men jag har märkt att dina inlägg utmärker sig på ett positivt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag skall inte gå in på det ämnet närmare här förstås, men jag tror att med något undantag för möjligen en del frågor om ett annat "kontroversiellt ämne", (utanför covid) ...
Det är kontroversiellt att diskutera invandring. Men det finns ett samband mellan invandringspolitiken och handlingsförlamningen kring Covid-19: Båda är uttryck för falsk omtanke. Ifall makthavarna hade drivits av gedigen omtanke, så hade dom agerat helt annorlunda i båda fallen. Falsk omtanke skapar bara elände. Jag är förvisso invandringsmotståndare, men trots det, så känner jag förtvivlan över att människor dödas i hemska krig, eller svälter i fattigdom. Jag känner mig även äcklad av likgiltigheten inför Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
... så är det som om du kidnappat min hjärna, när du skriver dina svar.
Oj. Jag är bara en vanlig okunnig medborgare, som känner växande förtvivlan inför massdöden. Jag saknar djupa medicinska kunskaper. Däremot har jag fått intrycket att du är bevandrad inom vården.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Det är så exakt samma tänkesätt men du är mer pedagogisk när du skriver. Lite "forum thread soul mate", känner jag alltid, när jag läser dina inlägg här.

När jag läser dina inlägg, får jag intrycket av någon som drivs av verklig omtanke gentemot alla offer för Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
För att inte sväva iväg så tänkte jag fråga dig, om du har tid att svara. Vad tror du om denna veckas utveckling med dödstal? Kan vi våga tro att vi ser en verklig, ordentlig nergång nu, eller kan det vara bedrägligt...
Jag vågar inte hoppas. Risken är att jag mår dåligt av att se siffrorna i slutet av veckan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag har funderat på det mycket idag. Det skulle vara så oerhört tungt för oss alla, ifall det på något sätt vände åt fel håll igen....
Ja. Jag är ännu mer bekymrad inför hösten, när virusinfektioner får lättare att sprida sig. Vad händer ifall samhället är fullt av smittbärare när kylan kommer, och smittspridningen kan ta fart igen? Vad händer ifall detta kombineras med vårdpersonal som inte har kunnat vila under sommaren? Jag får intrycket att det är upplagt för en explosion. Men jag har inga djupa kunskaper i frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Maharaja79
Jag har lite svårt att få ihop i huvudet, hur vi kan ha ett ganska högt antal nya smittade senaste veckorna men en frånvaro av någon extrem ökning i testning.. Det borde rimligen ge utslag i antal nyinlagda, om det inte är så att de man testat är ganska "unga" och vårdpersonal med milda symtom, (att det mest är de som blivit testade. Pga arbetsgivarens krav, t.ex.)
Jag har ingen aning. Finns risken att ökad smittspridning kan ge utslag på antalet nyinlagda patienter efter några veckor? I Italien så spreds smittan först i tysthet. Det dröjde en tid innan smittspridningen gav utslag på statistiken över inneliggande patienter. Det dröjde ytterligare några veckor innan patienterna hamnade i statistiken över dödsoffer.
Eller så kan det vara som du beskriver, att man i Sverige nu har testat mer utanför riskgrupperna.