2020-06-01, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Där fick man veta att man inte har koll!
Kan du bjuda på en källa som visar att intäkterna från just svenskar är försumbara?
Färsumbara och försumbara, de utgör en liten del av turismen.
Sverige är ett litet land.
Här har du siffror sverige ligger på 15e plats detta är grekland.
Så de stora korten som också är corona smittade det är där förlusterna kommer att kännas.

google translate.
https://www.news247.gr/oikonomia/apo-poies-chores-erchontai-perissoteroi-toyristes-ellada-posa-xodeyoyn.6668071.html
Citera
2020-06-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är man Sverige-fientlig såvida man skräms av sjukvårdens begränsade möjligheter att hjälpa patienter med Covid-19?

Det där påminner om resonemanget att motståndare till mångkultur skulle vara Sverige-fiender. Det är ohederlig retorik. Det handlar om att håna, förtala och trakassera meningsmotståndare. Sveriges journalistkår är experter att genomdriva sin politiska ideologi med hjälp av vilseledande retorik.

Fy dig för riktigt ful retorik!

Att kritisera myndigheternas hantering av Covid-19 är inte samma sak som att kritisera vårdpersonalen som sliter för att hjälpa den stora mängden patienter som Covid-19 har skapat.

Samma sak, men i ännu större utsträckning, kan sägas om en ohejdad epidemi. Massdödens utbredning skapar psykiska problem. Man kan känna ilska över att makthavarna struntar i att stoppa massdöden. Som individ kan man känna maktlöshet och förtvivlan. Ifall man mår så dåligt att man söker vård, så kan det visa sig att många läkare är frånvarande från vården, helt enkelt på grund av att läkarna tillhör riskgrupper.

När epidemin inte motverkas, så hamnar riskgrupperna i husarrest på obestämd tid, vilket tär på både den psykiska och den fysiska hälsan.

En ohejdad epidemi raserar ekonomin, och skapar arbetslöshet.

Utöver dessa diffusa problem, så skapar Covid-19 både dödsoffer och överlevare med bestående skador.

Vad menar du med att "problemet är löst för gott"?

Det kan vara mycket svårt att utrota viruset från Jordens yta. Det som däremot är möjligt, är att utrota viruset i enskilda länder. När ett land har utrotat viruset, så kan samhället fungera som vanligt. Man måste bara bevaka vilka som tillåts passera gränsen. Att passera gränser kan bli ett besvärligt projekt för invånare i länder där Covid-19 fortfarande förekommer.

Väl talat! 👍 Du har ofta så väldigt vältaliga och förnuftiga inlägg, det är som en frisk fläkt.

Jag skall inte gå in på det ämnet närmare här förstås, men jag tror att med något undantag för möjligen en del frågor om ett annat "kontroversiellt ämne", (utanför covid), så är det som om du kidnappat min hjärna, när du skriver dina svar. Det är så exakt samma tänkesätt men du är mer pedagogisk när du skriver. Lite "forum thread soul mate", känner jag alltid, när jag läser dina inlägg här.

För att inte sväva iväg så tänkte jag fråga dig, om du har tid att svara. Vad tror du om denna veckas utveckling med dödstal? Kan vi våga tro att vi ser en verklig, ordentlig nergång nu, eller kan det vara bedrägligt... Jag har funderat på det mycket idag. Det skulle vara så oerhört tungt för oss alla, ifall det på något sätt vände åt fel håll igen....

Jag har lite svårt att få ihop i huvudet, hur vi kan ha ett ganska högt antal nya smittade senaste veckorna men en frånvaro av någon extrem ökning i testning.. Det borde rimligen ge utslag i antal nyinlagda, om det inte är så att de man testat är ganska "unga" och vårdpersonal med milda symtom, (att det mest är de som blivit testade. Pga arbetsgivarens krav, t.ex.).
Citera
2020-06-01, 19:21
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Så gött, alla hjärndöda doomers och foliehattar som ropat på vargen får se sig besegrade. Dock kommer dom givetsvis försöka vrida och vända på ingångar för att ha något att klaga på.

Blev ingen större kris. 70-80% av de döda var/är multisjuka 80+ som skulle dött inom en nära framtid. De har fått leva ett bra liv och efter man uppnått medellivslängd får man helt enkelt inse att man dör förr eller senare. Tyvärr har några yngre förmågor fått stryka med, riskgrupper som skulle skyddats bättre. Dock är det så även vid ”vanlig influensa”

Ne nu är detta snart över och foliehattarna kan blicka framåt till nästa hitte på katastrof som ska ”rita om världsordningen” 😂

Sverige har skött detta mästerligt!
Jag håller med om att nästan allt gått enligt regimens plan. Man har gjort plats för nya ensamkommande och lappar hål i pensionssystemet.

Den enda missräkningen var att svensken knappt kan resa någonstans. Vad gör det svensken om några tusen dör, men att bli betraktad som paria svider.

Att svenskar kommer att betraktas som kallblodiga fascister som avlivar sina äldre, blir nästa utmaning. Det vet svensken inte om än, men varseblivandet kommer att bli ack så smärtsamt.
Citera
2020-06-01, 19:23
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
De använder olika siffror. Det enda som är intressant är de som rapporterar rätt dödsdag som exempelvis SVT. De flesta har bara siffror på när de döda rapporteras, inte när de faktiskt dog.
Det är ju helt fantastiskt. Om man inte rapporterar samma dag som dödsfallet inträffade kan man således hävda att de inte ens är intressanta.
"De dog inte idag".

Herregud.
Citera
2020-06-01, 19:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Anders Tegnell vill se en gemensam europeisk lösning på resandet.
Tro fan han vill det, svenskar anses nämeligen som spetälska av övriga europeiska länder och vill inte ha dit oss.😷😷😷😷😷

Tror också att Corona-Bob Tegnells familj med han själv är sugna på att få åka på semester i sommar. Den största besvikelsen just nu på Rosenbad är att välmående människor kanske inte får åka på semester i sommar
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi har redan 4 rapporterade dödsfall idag. Det rapporteras i olika regioner vid olika tid men sammanställs vid 14:00. Sthlm rapporterar förstås aldrig tidigt vad jag sett.
Ja, jag vet. Jag är i Skåne och vi har 8.
Citera
Avstängd
Högsommarvärme och antalet döda/dag minskar, helt underbart. Jag reviderar min ursprungliga gissning på 30/dag i juni till 20/dag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även idag har Sverige mest döda/befolkning i världen senaste veckan.
https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?time=2020-05-13..&country=BEL~FRA~DEU~ITA~ESP~SWE~GBR

Är det ett mirakel som inträffar i Spanien? Folk reser sig ur sina gravar, borstar av sig och börjar leva igen.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bambola89
Hur kan man vara så korkad att man tror på dessa idiotiska uttalanden? Svenska turister kom hem med smittan, men om det kommer utländska turister till Sverige så tar de inte med sig någon smitta.
Här är det ju en fördel att vara landet med mest smittspridning.

För vår del är det knappast något större problem med utländska turister. De lär ha med sig mindre smitta per person än vad vi redan har själva.

Det gäller att tänka positivt!
Citera
2020-06-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Påminner om AFS tråden vid valet, folk trodde AFS skulle komma in i riksdagen och det var samma personer postade hur många inlägg som helst - i verkligen fick de knappt några röster alls.

Typ så ser jag den här tråden, ett dussintal personer som ryggdunkar varandra och som fortsätter att "hata Sverige" och "hata Tegnell" medan de länkar varenda ny artikel över hela jordklotet.

I verkligheten så är överdödligheten ganska låg (nåja, iallafall iom att folk tror detta domedagen), där nästintill enbart de allra sjukaste dör - de friska som dör har lika stor chans att dö utav influensan (ja, det händer att friska personer dör även i vanliga fall!)
Men nu har dem corona och det är jordens undergång "FÖR FRISKA MÄNNISKOR DÖR OCKSÅ!!"

Suck.
Dessa människor mår inte bra psykiskt.
Citera
2020-06-01, 19:26
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Påminner om AFS tråden vid valet, folk trodde AFS skulle komma in i riksdagen och det var samma personer postade hur många inlägg som helst - i verkligen fick de knappt några röster alls.

Typ så ser jag den här tråden, ett dussintal personer som ryggdunkar varandra och som fortsätter att "hata Sverige" och "hata Tegnell" medan de länkar varenda ny artikel över hela jordklotet.

I verkligheten så är överdödligheten ganska låg (nåja, iallafall iom att folk tror detta domedagen), där nästintill enbart de allra sjukaste dör - de friska som dör har lika stor chans att dö utav influensan (ja, det händer att friska personer dör även i vanliga fall!)
Men nu har dem corona och det är jordens undergång "FÖR FRISKA MÄNNISKOR DÖR OCKSÅ!!"

Suck.

Antar att du är en av de friska som hoppas på att bli smittad och kanske få ligga på IVA. Vilken fjäder i hatten...
Citera
2020-06-01, 19:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Antar att du är en av de friska som hoppas på att bli smittad och kanske få ligga på IVA. Vilken fjäder i hatten...

Risken är större att du hamnar i en trafikolycka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in