Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Men kan du sluta förvränga mina ord. Jag har inte sagt ETT ord om att jag inte vill bära mask för att jag vill hellre se "snygg ut". Det var den andra sidan. Rättare sagt moderatorn Siegfried som inte ville "sticka ut" när hen handlade. Hen ansåg att folk hade blängt på henom eller stirrat på henom eller något liknande.
Och jag svarade att jag inte ansåg det vara en tillräcklig orsak varför man skulle tvinga andra att bära mask.
Det var den "andra sidan" som alltså inte ville "förfula sig" eller "sticka ut" eller what ever. Inte att det skulle ha varit vetenskapligt bevisat att ett vanligt munskydd skulle hjälpa ett dugg.
Och nu i Finland där man har börjat sälja munskydd i vanliga butiker då går myndigheterna ut med info och säger att det INTE är bevisat att munskydd skulle hjälpa, men VILL man använda munskydd då är det ok.
Då är Ni alltså överrens om att det Ska användas mask i de miljöer där mask har effekt att begränsa smittspridning?
Det är så jag tolkar Er, får vi tydliga tecken på att mask hjälper exempelvis i offentliga lokaler, kanske i huvusak entrén och mindre lokaler, lokaltrafiken osv. så kör vi?
Vi vill ju bli av med smittan så allt annat är ju bara dumt, SAS och andra flygbolag har redan beslutat åt oss om vi vill åka med de, nu är det resten kvar bara.
Personligen använder jag inte mask men, precis som Ni skriver, så distanserar jag mig från allt folk jag inte träffar dagligen i arbetet eller hemmet.
Jag har egna fordon, jag beställer all mat och hämtar utanför butik, jag handlar inget som innebär gå in i butik, jag är extra försiktig i allt jag gör för att inte skada mig för att slippa vården, allt som ska in hemma hamnar i karantän eller saneras.
Skulle jag dock behöva in till någon myndighet eller verksamhet som kräver personlig närvaro så har jag inga problem att dra på mig en mask om det skulle hjälpa mig att undvika smitta andra för det är det det handlar om, vi ska inte skydda oss själva när vi bär mask, vi ska skydda våra medmänniskor.
Så, ska vi kanske gå vidare och kolla upp om det finns några miljöer där mask skulle hjälpa till att begränsa spridningen när vi är klara med vårt eget agerande och ställningstagande?