2020-05-27, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maravilla
Fyfan, mitt blod kokar vid blotta åsynen av Tegnell. Mina föräldrar har sett detta virus som en vanlig influensa och således inte tagit det på jätteallvar. När vi barn försökt förklara för dem att det inte är det har de avfärdat oss. "Ja, för ni kan bättre än Sveriges experter" har varit deras svar. Och detta är det största problemet. Tilltron till myndigheterna är för stor i detta land och den där jävla horungen Tegnell förtjänar varje mordhot han får.

Intressant det där med svenskarnas höga tilltro till myndigheter:https://www.kantarsifo.se/sites/default/files/reports/documents/anseendet_for_myndigheter_2019.pdf

Folkhälsomyndigheten har inte varit så negativt omskriven genom åren därav svenskarnas höga förtroende. Det beror förstås mycket på hur de sköter sina uppgifter men också hur de framställs i media. Skulle vara intressant med en ny undersökning snart angående svenskarnas förtroende för denna myndighet.
Citera
2020-05-27, 08:56
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
På min arbetsplats (kommunal) så har man uttryckligen på vårt Intranät informerat om att de flesta av oss ska drabbas av Coronan och att det är viktigt att vi försöker att dra ut på det hela så att alla inte drabbas samtidigt. Sen ett par länkar till FHMs hemsida och absolut minimala försiktighetsåtgärder.

Jag har hamnat i konflikt med flera 50+ människor som helt slaviskt tror på FHM och deras linje.
Fast det där är nog inte helt fel. Ingen är "naturligt immun mot SARS-CoV-2", som någon menade här, så det känns ganska rimligt att alla kommer bli smittade förr eller senare. Frågan är som sagt hur långt tidsintervallet blir.

Jag är själv förvånad över hur FÅ personer som smittats i Sverige. Gissningsvis handlar det om att svenskar är relativt sofistikerade och att de pga en fungerande utbildning förstår nyttan av att tvätta händerna ofta och att försöka hålla en någorlunda distans till andra människor. Frågan är om de som bor i Sverige tycker att den tillströmningen av nya smittade är acceptabel? Jag tycker personligen inte det, men jag är också medveten om att det sannolikt kommer bli likadant i andra länder som 'öppnar upp'. Jag hoppas jag har fel.
Citera
2020-05-27, 08:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Förstod jag det korrekt att Johan Carlson talade om nästa steg i hanteringen av pandemin, att fokus skulle vara på testa, spåra och isolera för att trycka tillbaka smittan? Senare på kvällen sade dock skarprättaren Tegnell att det inte finns tillräckliga resurser för det.

Det väcker dessa följdfrågor:

Varför kan Danmark testa så många runt om i landet men inte Sverige?
Hade det inte varit klokare att använda sig av den modellen med att testa, spåra och isolera i början av pandemin istället för att släppa smittan fri? Det hade väl krävts färre resurser då.
Jag var inne på det lite tidigare. Saken är den att Sverige faktiskt har en organisation för testning. På regional nivå. Alltså testning av sjuka personer för diagnostiseringsändamål. Det här har jag fått förklarat för mig. Det är möjligt att jag har missuppfattat något men i stora drag stämmer det nog:

Vad vi inte har - längre - är testning på nationell nivå för smittspårningsändamål där man även testar även friska personer. Det finns ingen organisation helt enkelt. Det här var Socialstyrelsen tillsammans med Smittskyddsinstitutets ansvar men det verkar ha rationaliserats bort vid hopslagningen med Statens folkhälsoinstitut 2014. Det verkar som man istället numera förlitar sig på matematiska modeller och inte traditionellt kliniskt arbete. Samtidigt är det ju uppenbart att arbetet med smittskydd på t.ex. äldreboenden åtminstone skulle ha letts av den centrala myndigheten. Det med mycket annat tycks ha glömts bort i hastigheten bland jämställdhetsplaner och värdegrundsdokument. Frånvaron av organisation och kompetenta människor som leder arbetet utgör fortfarande ett hinder i att få till testning i stor skala. Arbetet läggs ut på entreprenad där kompetens eller resurser inte på något sätt är bättre. Därav de två haverierna till studier vi har sett hittills.

Jag tror inte att FHM utmärker sig i jämförelse med andra myndigheter. Så här ser det nog ut på alla. Ansvaret för organisationen och arbetet har tagits över av PK-människor med den rätta värdegrunden men med tvivelaktig kompetens i bagaget.
Citera
2020-05-27, 08:58
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Förstod jag det korrekt att Johan Carlson talade om nästa steg i hanteringen av pandemin, att fokus skulle vara på testa, spåra och isolera för att trycka tillbaka smittan? Senare på kvällen sade dock skarprättaren Tegnell att det inte finns tillräckliga resurser för det.

Det väcker dessa följdfrågor:

Varför kan Danmark testa så många runt om i landet men inte Sverige?
Hade det inte varit klokare att använda sig av den modellen med att testa, spåra och isolera i början av pandemin istället för att släppa smittan fri? Det hade väl krävts färre resurser då.
Ja, man kan tycka det. Men Sveriges hantering av pandemin har hela tiden betstått av märklig handlingsförlamning, inkonsekvent agerande, otydlighet gränsande till förvirring. I grunden tror jag det beror på både resursbrist och kulturen inom svenska myndigheter/politisk styrning.
Citera
2020-05-27, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Bara i Sverige har de haft 5 månader med större dödlighet under 2000-talet. Således denna influensa är inte ens allvarlig på riktigt. MEN!!! FOLK HÄR SKITER NER SIG OCH UNDRAR OM FISKEN HAR CORONA. Jävla bönder va rädda och obildade ni är på denna bajsnödiga sida

Nu har vi ji inte levt med dessa restiktioner såsom stängda gränser, förbjudet med stora evenamang, många stängda skolor, uppmaningar att jobba hemifrån, 70 plusare går inte ut bland folk osv...hur tror de det sett ut om vi levt som vanligt?
Citera
2020-05-27, 09:00
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tegnell har blivit mordhotad. Likaså hans familj.

Alarmisterna är sjukare i huvudet än vad man någonsin kunde drömma om..

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/pLzmg6/anders-tegnell-har-tagit-emot-dodshot

Som man bäddar får man ligga sägs det.
Citera
2020-05-27, 09:03
Medlem
Osunt grupptänkande

Historien är full av exempel på hur fenomenet grupptänkande har lett till negativa resultat och till och med riktiga katastrofer både i smått och i stort. Ett av de mer kända är USA:s misslyckade invasionsförsök på Kuba. I den så kallade Grisbuktsinvasionen 1961 kände sig planeringsgruppen oövervinnerlig, underskattade fienden och tog inte till sig information och varningar.

(....)

Borde det i arbetsgruppen på FHM finnas en ”djävulens advokat” som ifrågasätter förslag och tvingar till ytterligare omgångar diskussioner innan beslut fattas?

Mkt bra insändare idag i DN, av en psykolog och en läkare! Om det farliga i osunt grupptänkande och prestige, hos FHM och politiker. Läsvärt!

https://www.dn.se/insandare/sverige-kan-ha-fastnat-i-ett-osunt-grupptankande/
Citera
2020-05-27, 09:03
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Faktadyrkare brukar aldrig prata om 120% fel eftersom det inte går att ha så mycket fel rent faktamässigt! Men så verkar du också leva i din egen lilla alarmistiska mardrömsvärld. Din sista mening är både förbryllande och rätt sjuk. Förövrigt så har både jag och Giesecke verkligen haft betydlgt mer rätt än ni alarmister.

Det bästa är ju att vi kan kolla det Jag trycker på ditt nick och kollar vad du skrivit och så trycker jag på mitt och ser vad jag skriver.
Och då ser vi att du har haft noll rätt och bara är en sprider felaktig fakta hela tiden. Hur ska du försvara bort dina egna inlägg?

Stackars sate som ljuger så mycket att du tror dig själv
Citera
2020-05-27, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Fast det där är nog inte helt fel. Ingen är "naturligt immun mot SARS-CoV-2", som någon menade här, så det känns ganska rimligt att alla kommer bli smittade förr eller senare. Frågan är som sagt hur långt tidsintervallet blir.

Jag är själv förvånad över hur FÅ personer som smittats i Sverige. Gissningsvis handlar det om att svenskar är relativt sofistikerade och att de pga en fungerande utbildning förstår nyttan av att tvätta händerna ofta och att försöka hålla en någorlunda distans till andra människor. Frågan är om de som bor i Sverige tycker att den tillströmningen av nya smittade är acceptabel? Jag tycker personligen inte det, men jag är också medveten om att det sannolikt kommer bli likadant i andra länder som 'öppnar upp'. Jag hoppas jag har fel.

Men ursäkta, hur jävla dum får man bli? Jag har absolut inte tänkt vika mig för viruset. Jag gör allt jag kan för att jag om min familj inte ska smittas.

Viruset dör ut med denna inställning, man undviker inte viruset genom att ta emot det med öppna armar.

Det är du och människor som dig som dödar Sveriges alla äldre människor just nu!!! Du borde fan skämmas, det är DITT JÄVLA FEL att människor dör på löpande band. Det är inte mitt det ska gudarna veta för att jag undviker smittan, så att jag kommer inte att föra den vidare.

Jag ber till gud att du får ditt straff i sinom tid ditt jävla as till människa
Citera
2020-05-27, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Men ursäkta, hur jävla dum får man bli? Jag har absolut inte tänkt vika mig för viruset. Jag gör allt jag kan för att jag om min familj inte ska smittas.

Viruset dör ut med denna inställning, man undviker inte viruset genom att ta emot det med öppna armar.

Det är du och människor som dig som dödar Sveriges alla äldre människor just nu!!! Du borde fan skämmas, det är DITT JÄVLA FEL att människor dör på löpande band. Det är inte mitt det ska gudarna veta för att jag undviker smittan, så att jag kommer inte att föra den vidare.

Jag ber till gud att du får ditt straff i sinom tid ditt jävla as till människa

Om du inte agerar likadant varje vinter är du också en massmördare.
Citera
2020-05-27, 09:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Ja, med dina blotta två år och över 5000 inlägg med enbart hets kring invandring och den svenska staten - nu kring pandemin- är din agenda solklar.

Nyfiken och höra vad du menar med dina blott två år ??

Inte svårt att kritisera invandringen och staten med tanke på hur det ser ut. Att du inte gillar SD och stöder regeringen är inte svårt att se
Och jag har inga problem att kunna argumentera för mina åsikter. Att du har problem med dom ser jag som en positiv sak
Senast redigerad av Waji 2020-05-27 kl. 09:14.
Citera
2020-05-27, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag var inne på det lite tidigare. Saken är den att Sverige faktiskt har en organisation för testning. På regional nivå. Alltså testning av sjuka personer för diagnostiseringsändamål. Det här har jag fått förklarat för mig. Det är möjligt att jag har missuppfattat något men i stora drag stämmer det nog:

Vad vi inte har - längre - är testning på nationell nivå för smittspårningsändamål där man även testar även friska personer. Det finns ingen organisation helt enkelt. Det här var Socialstyrelsen tillsammans med Smittskyddsinstitutets ansvar men det verkar ha rationaliserats bort vid hopslagningen med Statens folkhälsoinstitut 2014. Det verkar som man istället numera förlitar sig på matematiska modeller och inte traditionellt kliniskt arbete. Samtidigt är det ju uppenbart att arbetet med smittskydd på t.ex. äldreboenden åtminstone skulle ha letts av den centrala myndigheten. Det med mycket annat tycks ha glömts bort i hastigheten bland jämställdhetsplaner och värdegrundsdokument. Frånvaron av organisation och kompetenta människor som leder arbetet utgör fortfarande ett hinder i att få till testning i stor skala. Arbetet läggs ut på entreprenad där kompetens eller resurser inte på något sätt är bättre. Därav de två haverierna till studier vi har sett hittills.

Jag tror inte att FHM utmärker sig i jämförelse med andra myndigheter. Så här ser det nog ut på alla. Ansvaret för organisationen och arbetet har tagits över av PK-människor med den rätta värdegrunden men med tvivelaktig kompetens i bagaget.
Bra sammanfattning.

Siffror som skoningslöst avslöjar det svenska haveriet:

Antal tester per miljon invånare
Förenade arabemiraten 209.797
Island 137.260
Litauen 100.919
Danmark 96.620
Cypern 86.045
Vitryssland 50.045
Venezuela 30.424
Peru 26.597
Sverige 23.659

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Världens högsta skatter i ett av världens rikaste länder räcker till otroliga mängder kurser i genusbemötande och skrivande av utvecklingsplaner för hur värdegrundsarbetet skall samordnas och utvecklas för att integrera ett könsperspektiv i verksamheten och skapa en inkluderande arbetsmiljö. Pengarna räcker också till oerhörda mängder stödåtgärder för att försörja nyanlända från jordens alla hörn som vandrat över berg, paddlat över hav, tappat alla sina papper och sedan suttit av åratal i skattefinansierade boenden för att få möjligheten till livslång försörjning. Men vill skattebetalarna få möjligheten att testas för coronavirus, då är det plötsligt tomt på kontot.
Senast redigerad av VarmaDrycker 2020-05-27 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in