2020-05-17, 23:57
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att alla länder vet att den svenska allmänheten inte har tillgång till några munskydd och kan inte heller köpa några. UBER förarna i Sverige kan inte heller få tag i munskydd som läget är nu.

Inte ens personal i äldrevården får några masker.
Citera
2020-05-17, 23:57
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Det finns inte längre några som smittas. Flockimmunitet är uppnådd. Därför de fina siffror.
Heja heja fjärde riket.

Nja det var kanske lite kryddat av dig. Nog tror jag folk smittas ännu till viss del.

Men 5 döda idag, det är lågt jämfört med många andra länder. Ser ju bra ut. Vi är i nivå med Finland med den siffran.
Citera
2020-05-17, 23:59
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Sverige kör en strategi som är fullständigt sinnessjuk. De länder som varit framgångsrika har kört massiv testning i områden med utbrott. (JA, jag vet att de inte har haft exceptionellt hög testning per capita, utan i områden med utbrott. Läs innan du kommenterar.) Därefter har det varit karantän av konstaterat smittade. I Sverige kan du inte ens få bli testad om du inte är tillräckligt sjuk för att bli inlagd på akuten. Men det spar ju pengar. Sverige behöver inte bygga en Berlinmur för att tvinga undersåtarna att stanna i landet. Omvärlden kommer inte att släppa in svenskar under lång tid framåt.

Ausschweden - Infektion macht frei.
Citera
2020-05-18, 00:00
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det har ju en hel del experter hävdat. Hur allvarligt sjuk man blir handlar om tid för exponering av viruset. Vårdpersonal kommer ju få detta väldigt mycket. Speciellt de nu i början som inte hade skyddsutrustning. Det handlar enligt dessa experter om just tid utsatt, sedan även vart viruset först sätter sig. Sätter det sig att man får in det via munnen ner i lungorna är det sämre odds.

Men man får hoppas det forskas om det finns någon skillnad. Sätt gällande invandrare/svenskar. Är ju viktigt för att förstå viruset och finna möjligt bot/vaccin.

Man får ju hoppas att vårdpersonal snart får tillgång till de 19 miljoner munskydden som Sverige köpte in för några dagar sedan.
Citera
2020-05-18, 00:01
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Tror han uttryckte sig som att appar inte hjälper i nulägrt eftersom det saknas redurser att agera på resultatet. Det känns som att det är samma orsak till utebliven testökning. Jag är en av dim som tycker vi agerat hyfsat bra, utifrån omständigheterna. Men jag börjar tröttna rejält på uteblivna insatser exempelvis tester (både aktiv smitta och anti-kroppstester). Varför klarar vi inte att få igång detta? De flesta länder lyckas ju allokera resurser. Detsamma gäller skyddsutrustning. Det var förståeligt när skiten drog igång, men nu känns det mycket besvärande.
Defenseur tror jag det var som länkade till ett bra reportage i Expressen igår om varför den ökade testningen inte har blivit så stor som utlovats. Barnsligt bråk och politik. Dålig sådan.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/politiskt-storbrak-om-tester-hallengrens-paniklosning/

Tyvärr betalartikel.
Citat:
På kvällen på onsdagen, en halvvarm och halvklar majdag, får regionrådet frågan. Det är en stabschef från socialdepartementet som ringer.

Skulle ni vilja medverka vid en presskonferens med statsrådet på fredag? Framför flaggorna i regeringskansliet.

Fyra regionråd erbjuds detta och det är inte vilka regionråd som helst. Tre av dem, de heter Svenonius, Magnusson och Sonesson, är landets mäktigaste moderater. De styr i Stockholms län, Västra Götaland och Skåne.

Det här är en fälla, tänker de.

Lena Hallengren börjar bli desperat.

Vi har ingen reagens!
Vecka ut och vecka in har socialministern svarat på frågor om varför Sverige testar så få medborgare för covid-19. Hon har försökt förklara. Och agera. Ändå står det still. Mitten av maj, det är tidpunkten som pekats ut då Sverige ska nå 100 000 tester i veckan. Det börjar framstå som en fantasi.

Inget har varit enkelt med testerna. De har sprungit runt på departementet och flaxat med armarna och ropat i korridorerna:

– Vi har ingen reagens!

Nu behöver de visa handlingskraft.

Socialdemokraterna vill, det kryper fram under torsdagen, att man ska presentera en lista på pressträffen över hur många tester varje region ska göra. Målet på 100 000 ska brytas ner och varje regionråds ansvar finnas på pränt. Hallengren tänker surra Svenonius och Magnusson och Sonesson vid masten.

Moderaterna avböjer.

En fnyser.

En säger: Det kan jag inte lova.

En tredje frågar: Kan vi få se om vi kan klara det mål ni vill sätta upp och ta pressträffen nästa vecka?

Det går absolut inte, svarar socialdepartementet.

Det fjärde regionrådet, Kaisa Karro, är socialdemokrat och styr i Östergötland. Hallengren är hennes minister. Fast Karro säger också nej.

Sent på torsdagen står Lena Hallengren tomhänt.

Fredagen den 8 maj, på morgonen, ringer så socialministern till elefantkyrkogården, den plats i regeringskansliet där före detta myndighetschefer uthärdar sina dagar. Där finns Harriet Wallberg.

– Vill du bli testkoordinator? säger Hallengren.

– När ska uppdraget börja? frågar Wallberg.

– Vi har en pressträff idag, säger statsrådet.

– Idag?

– Ja.

Och det är den korta berättelsen om varför Sverige får en koordinator med uppgiften att ordna det där med tester för att se vem som har covid-19 eller inte.
Det är ett rätt långt reportage om ett ställningskrig.
Citera
2020-05-18, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att alla länder vet att den svenska allmänheten inte har tillgång till några munskydd och kan inte heller köpa några. UBER förarna i Sverige kan inte heller få tag i munskydd som läget är nu.
När jag letade igenom källaren för några veckor sedan så hittade jag minsann 11 munskydd! Hårdvaluta. Jag skänkte ett par stycken till mina gamla föräldrar att använda när de måste åka med sjukresa till sjukhuset. Chauffören kan sitta och snörvla och hosta rakt ut. Utan munskydd. Exakt så bra fungerar den svenska vården i praktiken.
Citera
2020-05-18, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Jag tror att över 90% av alla som bor i Sverige skulle aldrig självmant gå å smaka på corona.
Säger inte bara för att jag inte känner en enda som medvetet skulle gå med på det.
Det är bara ganska logiskt.
För att man ska vara så irrationell krävs det att man har grava issues.
Men de flesta människor har inte så pass grava issues att de går med på att låta sig smittas av ett okänt och farligt virus. Man riskera inte bara att dö. Man riskera att få långvariga skador. De flesta läser nyheterna och är numera medvetna om det. Så det är bara sällsynta fall en person är så dum som går med på att göra det medvetet.

Alla dumma förnekare som sitter här skulle aldrig gå med på att låta sig smittas. Det samma gäller för alla som förespråkar flockimmunitet officiellt.

I Italien finns ett ordspråk som säger: "Det är lätt att vara bög med någon annans röv".
Eller så säger man "vi samlar alla vapen, och sen går ni ut och krigar".

Det säger man till folk som tjatar för att man ska göra nåt riskabelt men sen när de själva ska riskera så låter de andra gå före. De flesta förnekare är troligtvis såna.

Ligger nog mycket i det du säger. Samtidigt släpper väl 95% av föräldrarna iväg sina barn till skolan trots smittorisken? Förstår inte varför riktigt. Ju mer man läser på om viruset med skador osv som du säger, samt att dödligheten faktiskt är precis så hög som som först rapporterades så blir man ju rädd. Sedan alla som vittnar om sinnessjukt långa sjukdomsperioder. Känner fysiskt aktiva personer som 8 veckor efter insjuknande ännu inte kan idrotta då sjukdomen satt sig på lungorna. Nu rapporteras dessutom om skador på hjärna, hjärta och nervsystem. Det här glada tillropet från FHM om att "alla kommer få det" låter som total katastrof i mina öron.
Citera
2020-05-18, 00:04
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Finns en faktor till som Tengele tagit upp...

Om du har många smittade o smittspårar som du föreslår så blir det många i karantän dvs folk som inte jobbar. Tengele vill undvika att folk är borta från jobbet.

Detta är dock inget problem om antalet smittade är lågt. Så många fördelar att hålla nere smittspridningen från början....

När folk blir sjuka så jobbar de ju inte i alla fall. Den stora kostnaden ligger i hur länge epidemin håller på. Varje dag samhället är i krisläge är dyrköpt. Hur dyr notan blir återstår och se, det kommer nog att gå att hålla sig för skratt...
Citera
2020-05-18, 00:08
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Med 100 000 tester i veckan tar det ändå 2 år att gå igenom hela Sveriges befolkning.

Fast får man fart i systemet så kan man säkerligen öka antalet COVID-19 i superfart till årsskiftet. Man får ju också prioritera vilka som skall testas först.
Citera
2020-05-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Nja det var kanske lite kryddat av dig. Nog tror jag folk smittas ännu till viss del.

Men 5 döda idag, det är lågt jämfört med många andra länder. Ser ju bra ut. Vi är i nivå med Finland med den siffran.
Sverige har ca 500 döda per vecka, Finland har ca 30 döda per vecka. Vad hade du för betyg i matematik?
Citera
2020-05-18, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ligger nog mycket i det du säger. Samtidigt släpper väl 95% av föräldrarna iväg sina barn till skolan trots smittorisken? Förstår inte varför riktigt. Ju mer man läser på om viruset med skador osv som du säger, samt att dödligheten faktiskt är precis så hög som som först rapporterades så blir man ju rädd. Sedan alla som vittnar om sinnessjukt långa sjukdomsperioder. Känner fysiskt aktiva personer som 8 veckor efter insjuknande ännu inte kan idrotta då sjukdomen satt sig på lungorna. Nu rapporteras dessutom om skador på hjärna, hjärta och nervsystem. Det här glada tillropet från FHM om att "alla kommer få det" låter som total katastrof i mina öron.

Jo, men att man skickar barn till skolan beror på att det är krav att de ska gå till skolan (tacka spie-idioten för det).
Så det är inte riktigt samma sak som att säga "man medvetet vill offra sig för flockimmunitet".
Din fråga var om det finns nån som "medvetet" vill "bidra" till flockimmunitet just genom att "låta sig smittas", om jag nu minns rätt.

Och de som gör det tror jag är en försumbar andel av befolkningen. Man måste vara allvarligt retarded om i dessa tider, med allt man vet om corona, så man bara går ut och slickar på handtagen.

Random förnekare är alltså antingen oärlig när han förespråkar för flockimmunitet då han ej föregår med gott exempel. Alternativ är han gravt retarded. Men jag tycker inte vi säger det högt så de kanske tar chansen ändå. Vad gör man inte för sitt eget land....
Citera
2020-05-18, 00:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är fortfarande ett faktiskt begrepp hos personer som har starka åsikter om hur saker är och ofta blir mer övertygade om att de har rätt om de blir motbevisade.

Fast huruvida du gillar Trump eller inte har ingenting med saken att göra. Han använder typiska postmodernistiska retoriska tekniker som att rättfärdiga lögner genom att man gör det för en god sak.

Och du gör konststycket att få en diskussion om Trumps metodik till att bli kritik mot Hillary Clinton. Grattis.

- Nja, det jag försökte påpeka var att journalistkåren har förmedlat en bild av oss som inte är anhängare till Hillary Clinton. Den bilden gör att man tillskrivs vissa åsikter bara genom att säga att man inte gillar Hillary Clinton.

Donald Trumps metodik nämnde jag ingenting om, och jag vet för lite för att kunna tillföra någonting i den diskussionen. Mitt intryck är att han är kaxig och bullrig.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag minns inte så mycket kring tsunamin. Men var det inte regeringen som klantade sig där?
Citat:
Ja, den Socialdemokratiska regeringen. Jag hade på känn redan när sossarna vann valet att det skulle bli något sånt här. Jag kunde inte förutspå exakt att det skulle bli en pandemi men jag fattade att det skulle bli en kris och folk har glömt bort att sossarna aldrig klarar av kriser för de har minnen som guldfiskar ...

- Ja, Socialdemokraterna kan klanta till det. Men beträffande Covid-19 så verkar klanterierna ha skedd hos Folkhälsomyndigheten redan innan frågan nådde regeringen. Men jag kan ha uppfattat saken fel.

Citat:
... (vilket Tegnell hela tiden visar att han vet).

- Kan du förklara vad du menar? Har du något exempel? Jag misstror inte ditt påstående, men jag är nyfiken på vad du tänker på.

Citat:
Ja så klart. De gör det alltid för det finns olika strategier med olika mål. Jag sa åt folk att titta på filmen "Contagion" innan epidemin slog till just för att folk skulle fatta det.

- På IMDB får jag 3 träffar på "Contagion". En film från 1987, en film från 2002, och en film från 2011.

Citat:
Öppna gränser visade sig vara viktigare än att skydda folkets hälsa.
Citat:
Vilket teoretiskt skulle kunna vara sant och många gånger är det så.

- Ifall ett land är beroende av ett konstant flöde över gränserna, så uppstår givetvis stora problem ifall gränserna behöver stängas. Det är en fördel att vara någorlunda självförsörjande, och gärna sitta på beredskapslager. Nästa epidemi kan vara ännu mycket farligare än Covid-19, och då behöver man kunna stänga gränserna snabbt, utan alltför mycket tveksamheter över dom bekymmer som uppstår med stängda gränser.

Citat:
Svårigheten är att dödligheten är hyfsat låg och smittsamheten hög vilket gör avvägningen väldigt svår. Givetvis hade det varit bättre att vara mer försiktig i början då det är ett nytt virus men samtidigt ville man begränsa panik och dylikt från icke utbildade personer.

- Ifall man vill undvika panik i gruppen icke utbildade personer, där jag själv ingår, så är oärlighet det sista man ska ägna sig åt. Vi icke utbildade personer vill kunna lita på att experterna gör sitt uppdrag korrekt, och ger allmänheten korrekt information. När vi icke utbildade personer har upptäckt att vi har blivit lurade, så är det svårt att återfå tilliten till den som har lurat oss.

Jag visste sedan tidigare att journalistkåren gärna ljuger för folket. Jag hade inte samma misstro gentemot Folkhälsomyndigheten. Men nu har jag fått inse att förruttnelsen har nått även dit.

Citat:
Enligt Anders Tegnell, så var det "fullständigt meningslöst" att försöka stoppa en epidemi genom att stänga gränser.
Citat:
Ja, vilket i princip är sant. Det vi kan göra är att minska spridningen men inte stoppa den. MERS finns ex. fortfarande i aktiv spridning.

- Jag vet ingenting om MERS. Kan den sjukdomen sprida sig över gränser utan att förlita sig på människors rörlighet?

Citat:
Problemet är att det är såpass smittsamt (smittar mer än 5 meter vid optimala förutsättningar) och viruset har såpass låg dödlighet att folk inte respekterar regler på samma sätt som ex. vid Ebola.

- Myndigheterna borde givetvis ha förberett sig på hur man ska agera vid olika sorters epidemier. Jag trodde att en sådan beredskap fanns. Men det vi har fått beskåda, är ju helt pinsamt. Den myndighet som borde ha upprätthållit beredskapen, har varit helt oförberedd. Statsepidemiologen tyckte att det var en bra idé att åka till Somalia ett par dagar, mitt under pågående kris i Sverige. Det är löjligt.

Citat:
Om det är tillräckligt hög dödlighet så skjuter militären dig med en taser om du går ut vid en lockdown och skjuter ihjäl dig om du försöker bryta en vägspärr men det gör man inte med ett virus med ett par procents dödlighet och då smittsamheten är såpass hög (över 2,5 antagligen över 5) så kommer en nedstängning aldrig fungera helt (vi hade inte ens kunnat hindra det om vi stängde ner all trafik från Kina redan 1a januari). Det är dock ett lysande sätt att minimera transmissionen.

- Men det gjordes ju inte ens några försök att stoppa spridningen. Flygplanen fortsatte att landa med resenärer från länder med pågående smittspridning. Ifall det hade gjorts några verkliga försök att hejda epidemin, så hade jag haft större tilltro till påståenden att epidemin inte hade kunnat stoppas. Nu har jag övergått till att misstro som Folkhälsomyndigheten påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in