2020-05-14, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Exporterar man människor då eller? Norrmän får väl åka hit?
Norrmännen måste sitta i 14 dagars karantän (nu ändrat till 10) om de reser till Sverige. Sjukpenning utgår om du blir smittad på resan till och i Sverige. Så 2 starka verktyg finns för att hindra norrmännen bli smittade i Sverige.

Jag tror faktiskt att det bara är arbetspendlare från Sverige som reser över gränsen för att jobba i viktiga yrken som är undantagna, men de har inte lov att besöka butiker eller något annat än jobbet och måste sörja för att undvika smitta i Sverige så mycket som möjligt.

Fina ekonomiska och sociala konsekvenser för Sverige framöver. Hoppas det var värt den där pizzerian som räddades från konkurs 🤣
Citera
2020-05-14, 19:11
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Risken är nog att siffran är betydligt lägre än så för Sthlm. Vilket ger oss att flockimmunitet är en fantasi utan vaccin.
I så fall verkar flockimmunitet inte behövas för att hejda smittspridningen. Hur går det ihop?
Citera
2020-05-14, 19:13
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här behöver ju inte bli en språkdiskussion.

Det dör nu 70 personer per dag, och det verkar som att det snarare sjunker än ökar. I ljuset av det är möjligheterna små för Sverige att nå 70,000 döda. Det skulle i alla fall ta väldigt, väldigt lång tid som det ser ut nu.

Nu är vi sämst i världen dvs flest döda/capita

https://ourworldindata.org/grapher/daily-covid-deaths-per-million-7-day-average?country=CAN+FIN+ITA+KOR+ESP+SWE+GBR+USA

Och du tycker fortfarande att kurvan "tydligt" sjunker. Read and weap.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lallladin
Vart är du? Har du läst Spaniens rapport?

5% och du hävdar 30% i Sverige
Hahaha.

Du läser som en kratta som vanligt. 30 % +/-5% smittade i mitten av maj är i Stockholm, beräknat på antalet smittade per vecka under 10 veckor, cirka 2,5 % per vecka.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns en uppgift i tråden, på norska, att norska läkare inte registrerade coronadödsfall för coronasmittade patienter som dog av hjärtproblem, något dock svenska läkare gjorde. Det är tyvärr svårt för mig att hitta detta inlägg i denna enorma tråd. Så det finns anledning att tro att Sveriges höga siffror åtminstone till en del beror på att vi räknar in många som coronadödsfall.
Jag kan ju säga att för mig verkar det som att många dött utan att testas i Sverige. Det intrycket ger inte Norge.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Detta är nog tredje jag sett, i media alltså. Plus ett par sköterskor som det talats om i media. Ja trist. Tror sköterskorna var svenska från ursprunget så att säga, om jag minns rätt. Ja det kommer säkert forskas på ännu mer sedan om sårbarhet pga olika orsaker. Vårdpersonal verkar ju vara lite extra utsatta också på grund av att de får mer virusmängd i sig än gemene man, åtminstone har jag sett att man trodde så i Italien.

Jo det har ju en hel del experter hävdat. Hur allvarligt sjuk man blir handlar om tid för exponering av viruset. Vårdpersonal kommer ju få detta väldigt mycket. Speciellt de nu i början som inte hade skyddsutrustning. Det handlar enligt dessa experter om just tid utsatt, sedan även vart viruset först sätter sig. Sätter det sig att man får in det via munnen ner i lungorna är det sämre odds.

Men man får hoppas det forskas om det finns någon skillnad. Sätt gällande invandrare/svenskar. Är ju viktigt för att förstå viruset och finna möjligt bot/vaccin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Risken är nog att siffran är betydligt lägre än så för Sthlm. Vilket ger oss att flockimmunitet är en fantasi utan vaccin.
Det skulle ju vara mycket tråkigt om det var väsentligt lägre, det håller jag med om.

Men det finns två sidor av det här. Är siffran låg för att färre smittats, eller är siffran låg för att viruset inte triggar så mycket immunitet?

Om det är det senare så är det lika dåliga nyheter för den som hoppas på vaccin.
Citera
2020-05-14, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Har haft influensan hur gånger som helst i mitt liv men aldrig behövt åka till sjukhus. Man är sjuk i 2 veckor och sedan är man återställd.
COVID-19 är något helt annat när det gäller virusinfektion.

Och jag har säkert haft den ett antal gånger men bara ett par gånger som jag varit allvarligt sjuk. Om du tror att alla med Covid-19 åker till sjukhus tror du också fel.
Citera
2020-05-14, 19:15
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
I så fall verkar flockimmunitet inte behövas för att hejda smittspridningen. Hur går det ihop?

Det är som om man försöker bota HIV genom att smitta 50% med HIV.
Det är inte bara lite dumt utan mycket, mycket dumt.
Citera
2020-05-14, 19:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det här med väder, stämmer det verkligen? Visst att det är höst i sydamerika nu men det är ändå varmare där än vad vi brukligen har i Sverige på sommaren. Ändå verkar fallen öka kraftigt i Brasilien nu.

Sedan vet jag inte hur det varit i t ex Stockholm. Men i Göteborg har det fan varit kallare dom 2 senaste veckorna än större delen av vintern Fick t o m skrapa rutorna på bilhelvetet igår morse.
Solen har effekt sägs det och framförallt aerosolsmittan blir mindre beständig. Så smittspridningen blir mindre effektiv.
Så har jag förstått det, just nu är väl effekten inte så stor men vi hade bättre ett tag och blir snart varmare igen.
Sen går väl södra mot vinter istället så där bör det ta fart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi får väl se i vinter. Vintern 2020-2021 ser ut att bli en vinter det svenska folket (och särskilt de äldre) sent ska glömma. För att vara i mitten av maj ser vi ganska höga dödssiffror för ett ”förkylningsvirus”. Vi får se när det tar fart i höst och vinter...
Det är nog fler än Sverige som kommer att minnas kommande vinter. Det kan bli en katastrof.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vi får väl se i vinter. Vintern 2020-2021 ser ut att bli en vinter det svenska folket (och särskilt de äldre) sent ska glömma. För att vara i mitten av maj ser vi ganska höga dödssiffror för ett ”förkylningsvirus”. Vi får se när det tar fart i höst och vinter...
Shit, det hade jag inte tänkt på. Jag tänkte fira jul i Sverige, men det blir nog i 3dje land istället för att inte fastna i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in