2020-05-16, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är som sagt rekommendationer.
Jag tror ingen följer de. Precis som ingen följer något i Stockholm.

Det är inte sant.
Finns massa exempel på vad vi i Sthlm gör och följer.
Så lägg ner skitsnacket.
Citera
2020-05-16, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Samtidigt är det vi svenskar som under lång tid röstat för att lägga gigantiska summor på en invandringspolitik och vara ”goda”.
Att det någon gång skulle bita oss i baken är rätt självklart.

Och jag tror att i realiteten hade vi inte så mycket till val när denna pandemi kom.
Vår ekonomi kunde inte satsa på en lockdown där man ej vet under hur lång tid.

Och vår sjukvård och äldrevård har blivit eftersatt under lång tid som förvärrat problemen.

Och i en demokrati är vi medborgare faktiskt ansvariga för vad för styre vi väljer och vad de i sin tur prioriterar.
Och det har i sanning inte varit att behålla och förbättra kvaliteten för oss svenskar i Sverige.

Just därför har jag lite svårt för gnället just nu.
Detta är en direkt naturlig följd av det en majoritet svenskar röstat för under en lång tid.
Då får man faktiskt till stor del skylla sig själv helt enkelt.

Hårt, men sant enligt mig.

Ja alltså vadå..

Vem i helvete ska man rösta på? S har blivit blåa och M röda.
Man går till val på bu men sen gör man bä.

Det är inte som att vi röstat fram något.
Hantering av pandemin... ja vad ska Löfven göra? Han måste ju lita på experterna för han själv är en svetsare. I annat fall kommer han få ta smällen och gå till historien som en massmördare.

Däremot så borde oppositionen göra mer.. Värst siffror i världen och kass ekonomi som enbart hålls uppe av staten. Kanske dags att agera.
Citera
2020-05-16, 11:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Sveriges strategi VAR och ÄR flockimmunitet.
Det spelar noll roll vad som sägs här och där.
Det har flera gånger påpekats av huvudroller att Sverige tror att flockimmunitet är lösningen.
Att det ibland man får höra att "nej nej det är inte flockimmunitet vi kör" beror enbart på att det är ett väldigt starkt ord som man knappast kan skryta med.
Alla som har en hjärncell kan själv räknat ut konsekvenserna av flockimmunitet. Det är ett farligt ord. För det innefattar väldigt smärtsamma saker. Inte minst att det kräver att man offra väldigt många liv.

Så, ja. Sveriges strategi har alltid varit flockimmunitet. Att man ibland säger att man vill ha "långsam smittspridning" är att annat sätt att illustrera det på. Och det gör mindre ont att få höra det. Men kontentan är det samma. Klart att man inte kan nå flockimmunitet via en "snabb spridning" för det innebär extremt fler som dör vid ett sånt scenario.

Varför man dessutom försöker ibland "dölja" att man kör på flockimmunitet beror också på att alla vet att det inte finns några som helst säkra bevis på att det är genomförbart. Att bara stå där och säga hela tiden att "ja, det är flockimmunitet vi kör" skulle det hela tiden leda till obekväma frågor. Dels om hur detta kan acepteras rent etiskt. Och dels hur man vet att det är ett säkert kort.

Att dumt och naivt tro att det hade räckt att stänga in alla i riskzonen är just dumt och naivt.
Att göra på det sättet är dels knappast lätt att få det igenom rent praktiskt (vad är riskzoner? Om jag har somnapné är jag i riskzon? det är fan ingen som kan garantera det. Så det skulle leda till enormt mycket tjaft om det). Och dels är det framförallt så att det finns ENOMRT mycket folk som hade motsatt sej, ifall man inte var i riskzon. Varför ska jag som INTE är i riskzonen chansa? Saningne är att det enormt få människor som tänker chansa. Människor som har inget att förlora i livet skulle torligtvis göra det. Men de flesta alla andra skulle för fan knappast gå med och låta sig msitta med flit.

SÅ, sammanfattningen är att Sverige ville och vill köra på flockimmunitet. När man nu märker att siffrorna tala emot att detta är ens genomförbart, så säger de det ännu mer sällan. Och nu är man där och det enda man kan säga är att "man vill se till att vården hinner med".

Men det finns då ingen logik längre som stöder detta. Det är samma sak som görs i hela världen. Alla vill att vården ska klara av inströmningen. Skillnaden att hela världen har gjort det på ett sätt som inte går ut på att minska det. Det har gått ut på att försöka få det att försvinna. Och fler länder har lyckats. Och fler länder kan vara på väg att lyckas. Och dumma svenne sitter här och får räkna med högsta antal döda i världen, vilket är en direkt konsekvens av den heliga graalen, flockimmunitet. Som bara var en illusion.

Och man fortsätter att räkna döda medan andra öppnar upp och försöker återgå till nåt som kan likna så mycket det går 2019. Medan svensken ska tacka idioter som du som har stöttat en idiotisk illusion om att göra nåt som man inte hade några belägg på att det ens var genomförbart.

En god sammanfattning. Det är precis den bild jag också fått. Man satsade allt på detta kort och man kan nog säga att man förlorade. Undersökningen från Spanien tidigare i veckan sköt denna strategi helt i sank. Var visserligen kritiserad redan innan och det fanns gott om tvivlare, men nu är det ju så bevisat. Nu återstår bara i "lagom takt", men när målet är borta och det saknas bot för de som blir sjuka och många dör efter de smittats. Vad är då lagom takt? Någon sådan takt finns egentligen inte som jag ser det.

Hoppet står till läkemedel och vaccin. Fram till dess bör man jobba för att så får personer som möjligt ska bli smittade. Att andra länder stängt sina skolor och kört med olika grader av lockdowns har naturligtvis en saklig grund. Det handlar inte om "populism" som en del hjärntvättade dårar påstår. Det handlar om att rädda människoliv och om räddandet av människoliv är detsamma som populism kan vi ju lika gärna lägga ned allt vad vård och sjukhus heter. Då har man på något vis förlorat hoppet om mänskligheten. En del hävdar att det utbryter kaos om man gör så, men har det utbrutit kaos i andra länder? Utbryter kaos om man stänger skolor? Hur klarar vi då av 10 veckors ledighet under sommaren? Jag tror väldigt många människor sitter kvar inlåsta i sina sociala sammanhang. Man vägrar att höja blicken för ett viktigare mål än att kunna åka studentflak i början av juni och gemensamt sjunga Den blomstertid nu kommer.
Citera
2020-05-16, 11:02
Medlem
Citat:
Det är inte sant.
Så lägg ner skitsnacket.

Vad gör vi i Stockholm?
Jag bor i Stockholm.

Det var runt 2 veckor där i slutet av mars väl som det blev tomt och dött.

Ironin är dock att då var det lägre smitta än nu, men nu är alla ute.

Trafik, fullt i kollektiv, fullt på restauranger, fullt på barer, nattklubbar börjar öppna.

"så skötsamma".

Sen visst så är det lite distansering och en del jobbar hemma ja, men det är inte tillräckligt.
Titta bara på siffrorna. Luft stödjer din argumentation, siffror stödjer min.
Citera
2020-05-16, 11:02
Medlem
Citat:
Ja alltså vadå..

Vem i helvete ska man rösta på? S har blivit blåa och M röda.
Man går till val på bu men sen gör man bä.

Det är inte som att vi röstat fram något.
Hantering av pandemin... ja vad ska Löfven göra? Han måste ju lita på experterna för han själv är en svetsare. I annat fall kommer han få ta smällen och gå till historien som en massmördare.

Däremot så borde oppositionen göra mer.. Värst siffror i världen och kass ekonomi som enbart hålls uppe av staten. Kanske dags att agera.

I en demokrati kan man inte slött konstatera, ”vem ska msn rösta på”. Finns det inget bra alternativ så är det fritt fram att skapa bra alternativ.
Ren lathet att bara skylla på politikerna.
Citera
2020-05-16, 11:05
Medlem
Citat:
Vad gör vi i Stockholm?
Jag bor i Stockholm.

Det var runt 2 veckor där i slutet av mars väl som det blev tomt och dött.

Ironin är dock att då var det lägre smitta än nu, men nu är alla ute.

Trafik, fullt i kollektiv, fullt på restauranger, fullt på barer, nattklubbar börjar öppna.

"så skötsamma".

Sen visst så är det lite distansering och en del jobbar hemma ja, men det är inte tillräckligt.
Titta bara på siffrorna. Luft stödjer din argumentation, siffror stödjer min.

Du var här i 2 veckor i mars och jag bor här och du är den som besitter fakta....

På mitt jobb har vi möten via dator.
Elever äter i klassrum för att minimera trängsel i matsal.
Skolavslutningar får ej hållas.
På buss, tunnelbana och pendeltåg sprider folk ut sig.
På gymmen är varannat lås stängt för avstånd.
Varannat löpband avstängt.
Detta bara några enskilda saker.

Två veckor i mars....läste jag fel nu.
Så My mistake.
Citera
2020-05-16, 11:05
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du anger ingen källa till dina gissningar. Jag anger min.

https://omni.se/sverige-hade-hogst-dagligt-dodstal-i-varlden-per-capita/a/1nL4EX

Att de länder som du räknar upp har varit hårt drabbade är ingen hemlighet, men de rör sig nu i rätt riktning. Ser inte alls någon sådan minskning i Sverige - tvärtom visar ju Sveriges "avancemang" på denna föga smickrande lista att vi har problem.

Här får du en källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Kan du kontrollera?

Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs nedan:
Sverige hade högst dagligt dödstal i världen per capita

Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Här är DN:s originaltext:
Med andra ord. Sverige är värst i världen - just nu. (eller iaf i torsdags, vet inte hur det är idag lördag)
Vi återgår till inlägget:

Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Sverige har nu världens högsta dödstal per capita.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Påståendet är inte sant:
  • Belgien: 773 döda/miljon
  • Spanien: 587 döda/miljon
  • Italien: 523 döda/miljon
  • UK: 501 döda/miljon
  • Frankrike: 422 döda/miljon
  • Sverige: 361 döda/miljon

Källa: https://www.worldometers.info/coronavirus/

Vår lögnare IMBILDEN säger naturligtvis inget om daglig eller veckovist dödstal per capita utan påstår rakt av att Sverige har högst dödstal.

Tänka sig att svettiga sverigedemokrater aldrig lär sig att vara tydliga, korrekta, rekorderliga, uppriktiga, vetenskapliga, transparenta, som om de led av någon metal farsot.
Citera
2020-05-16, 11:06
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det är inte sant.
Så lägg ner skitsnacket.

Exakt, stockholmare är alltför duktiga på distansering och förmodligen går smittspridningen nu för sakta. Alla restriktioner bör avskaffas omedelbart, de fyller ingen som helst funktion iom att alla som befinner sig i en riskgrupp vet om det.
Citera
2020-05-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Exakt, stockholmare är alltför duktiga på distansering och förmodligen går smittspridningen nu för sakta. Alla restriktioner bör avskaffas omedelbart, de fyller ingen som helst funktion iom att alla som befinner sig i en riskgrupp vet om det.

Jag vet inte vilket ben jag ska stå på ärligt talat.
Å ena sidan önskar jag att publik och idrott tillåts, nattklubbar, Gröna Lund m.m.

Men samtidigt känns det ju givet att det skulle öka smittan drastiskt.
Men jag vette fan numer...
Citera
2020-05-16, 11:11
Medlem
Citat:
FHM och Sveriges strategi är att inte krascha ekonomin helt och samtidigt uppnå flockimmunitet.

Är du helt seriös nu att du inte har fattat det än?

Sveriges strategi är att minimera smittspridningen så att vården hinner med, samt att precis som du säger inte krascha ekonomin (som håller på att hända t ex i USA och många andra länder som kört en hård "lock-down").
Vår långsiktiga strategi innebär också så småningom flockimmunitet, men det är inget som är det primära målet, vilket man upprepat hur många gånger som helst. Det verkar dock vara svårt för vissa att förstå.
Citera
2020-05-16, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Och idag är det 15. Verkar ticka uppåt med ca ett land om dagen. Nykomlingen är Öst-Timor:

Mauritius
Faeroe Islands
Timor-Leste
Belize
New Caledonia
Saint Lucia
Falkland Islands
Greenland
Suriname
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Sedan igår har antalet smittfria länder växt från 15 till 18. De tre nykomlingarna är fetstilade i listan:

Montserrat
Mauritius
Belize
Suriname
Faeroe Islands
Cambodia
Eritrea
Timor-Leste
New Caledonia
Saint Lucia
Falkland Islands
Greenland
Papua New Guinea
Caribbean Netherlands
St. Barth
Western Sahara
Anguilla
Saint Pierre Miquelon

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-05-16, 11:13
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jag vet inte vilket ben jag ska stå på ärligt talat.
Å ena sidan önskar jag att publik och idrott tillåts, nattklubbar, Gröna Lund m.m.

Men samtidigt känns det ju givet att det skulle öka smittan drastiskt.
Men jag vette fan numer...

Inget att fundera på iom att smittan inte är värre än influensa för en frisk människa, om man nu ens märker något öht vill säga. Globalt sett har inte ens dödsfallen överstigit ett svårt influensaår. Att folk på denna tråd ännu är panikslagna kan bara förklaras med att dom hamstrat Felix gulash per kubikmeter och vill inte att det topplånet ska vara förgäves.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in