2020-05-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Även idag, Sverige mest döda/befolkning i världen senaste veckan!
https://i.imgur.com/1SQcyjc.png

Vad trevligt att se en så tydlig nergång. Tack!
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Tack för länk!

Ja, det finns många som gör prognoser. En del är t o m mer mörka som t ex Imperial College/Uppsala (Olsen) pekar på en trolig siffra på 96 000 (mellan 52 000 - 183 000). Oklart om allt skulle vara överdödlighet?

https://www.aier.org/article/imperial-college-model-applied-to-sweden-yields-preposterous-results/

Men de har ju sagt 500 000 döda i UK, så jag vet inte om de heller är särskilt trovärdiga. Men du får välja själv vem du tror på och vad du kan göra för att det skall bli bättre.

Jag har alltid trott på övriga länders agerande, speciellt nya Zealand och Taiwan.

Sverige har jag kritiserat från första början.

Och det mesta jag har förespått har slagit in tyvärr.

Så går det är politisk agenda går före allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Blir lite osäker själv, men rent fysiskt vet jag inte hur nån ska kunna skriva långa inlägg som ofta är 3 minuter emellan!

Flera användare på samma konto, stavning och meningsuppbyggnad pekar på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ena stunden så går det bra att säga att det är eftersläpningar och nästa sekund jublar vi när det kommer 70 döda och säger att det minskar men då ska man ej säga något om eftersläpningar.

Så länge Sverige inte kan redovisa rätt, så får dödstalen gälla som dagens inrapportering. Är det inte märkligt att andar länder inte har något i närheten av Sveriges siffror?

Sverige har redovisa rätt från Dag 1. Bara sådana som dig som efter 3 månader fortfarande inte förstår vad du ser.
Citera
2020-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Du sprider Fejk news.

Alla kurvor pekar åt samma håll i Sverige. Antal inlagda på IVa, antal inlagda på sjukhus, Dödstalen och smittade inom äldreboendena.

Precis alla parametrar.

Jobbigt för trollen nu uppenbarligen.
Nej det känns ganska skönt om det stämmer. Jag tillhör nog alarmisterna här men om det visar sig att jag har fel blir jag bara glad
Citera
2020-05-15, 19:42
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
På Ekot rapporterades idag att "dödligheten kan vara högre än vad FHM trott":

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682

Det är förtäckta ordalag som styrker den spanska studien, dvs att trots att Spanien drabbats så hårt så hade bara 5% av spanjorerna blivit immuna, 10% i Madrid. En dödlighet 0.6% bland alla som får sjukdomen, som det nu sägs öppet i Ekot, skulle betyda 36000 döda för att få flockimmunitet. Det är den siffran lilla jag har sagt sedan februari, nu i maj börjar det gå upp för FHM.... hoppsan....

Känns som det långsamt håller på att förberedas för en omsvängning av Sveriges strategi faktiskt.
Det ska man nog inte utesluta.
Det finns ju nu en lag att ta till.

Men osvuret är bäst!

Citat:
Saker som talar för detta:
- Svenska befolkningens tålamod kan snabbt ebba ut, när omgivande länder återgår till det normala
- Vi riskerar att frysas ut i sommar, omgivande länder stänger gränserna för just svenskar
- Samt rönen nu att "flockimmuniteten" går mycket långsammare och är mycket dödligare än man först trott

Dessa 3 saker i kombination kan göra det omöjligt för regeringen att driva vidare Sveriges linje.
Vad man trodde först var ju tre procents dödlighet (i Wuhan), kanske mera i länder med många överlevande åldringar.

Och det där med utfrysning är nog snarare en feature. Det är ju inte så att pandemin är över. Och då är det nog lika bra att inte resa utomlands för mycket.

Men ekonomiskt kommer Sverige knappast att frysas ut. Det är givetvis ingen som kan veta en sådan sak. Så du kommer att fortsätta tro på det som gör dig lycklig, medan jag fortsätter tro på detta.
Citera
2020-05-15, 19:43
Medlem
FHM är ju på riktigt inkonsekventa. Seriefotbollen kan inte starta för att folk samlas på sportbarer. Jo jo o samlas de inte o ser tyska matcher annars? Smittar allsvenskan mer ??????-
Gissningarna tar ju aldrig slut !
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag har alltid trott på övriga länders agerande, speciellt nya Zealand och Taiwan.

Sverige har jag kritiserat från första början.

Och det mesta jag har förespått har slagit in tyvärr.

Så går det är politisk agenda går före allt.

Löfven och Tegnell klarar sig pga att vi etniska svenskar (70 procent) sköter oss skolbok.

Det är vi svenskar som sopar undan deras sörja. Tragiskt när man tänker på det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Vad Sverige bör göra nu är att försöka utrota viruset, så att vi inte får en andra våg till hösten. Flera länder är på väg att just göra det. Tom i London kan man lyckas inom några veckor. Det som kan göras är följande:

1. Fler restriktioner under sommaren för att utrota viruset, tex utegångsförbud efter kl 19 och förbud av folksamlingar på mer än 5 personer. Skolorna är stängda och folk har semester så det ger bra förutsättningar att utrota viruset ex. under juli utan att det får alltför stora ekonomiska effekter. Vi kan inte fortsätta ha 50-60 döda per dag under sommaren och hösten.

2. Bygg ut kapaciteten för masstestning, så att typ hela Sveriges befolkning kan testas varannan vecka till början av hösten. Om ett test kostar 100 kr så blir kostnaden 2 miljarder per månad. Det är väldigt lågt jämfört med en värre våg till hösten. Även en kostnad på 20 miljarder i månaden är värt att ta. Masstestning kommer dessutom ge stimulanseffekter på ekonomin, ger nya jobb, osv.

3. Inför krav på munskydd ex. i tunnelbana, som andra länder gör.

Risken är dock att vi med nuvarande regering och folkhälsomyndighet får nya och värre problem till hösten. Flockimmunitet kommer bara hjälpa marginellt, speciellt utanför Stockholm - det pekar alltmer empiri mot. FHM kommer opponera sig mot varenda åtgärd som minskar risken för en andra våg. De styrs av en just-in-time ideologi, det får inte kosta för mycket pengar att rädda människoliv. Inga åtgärder som i efterhand kan ha visat sig ha kostat för mycket eller inskränker friska svenskars frihet får sättas in. Rätt till cafébesök går före rätt till att leva. Ingenting ska göras som inte har stöd i åratal av forskning. Detta är ideologiskt, inte vetenskapligt. Det har vi lärt oss under våren.

Nu är det dags att oppositionspartierna slutar vara så samarbetsinriktade, och agerar. Ett alternativ är en v-kd-m regering som en temporär lösning fram till ett eventuellt nyval nästa år om vänsterpartiet kan ta sitt förnuft till fånga och slutar vara en dörrmatta till socialdemokratin. SAP kommer aldrig erkänna att de har blod på sina händer. Nu handlar det om människoliv. Då är det dags att sätta ideologin åt sidan.

Tack för en utmärkt analys.

Tyvärr är dagens politiska och logistiska problem djupt rotade. Vi kör fast hela tiden.

En feg regering misslyckas med att samarbeta med dysfunktionella FHM, och kommuner och landsting drar åt olika håll. Det är ledningskaos.

Samtidigt opponerar sig befolkningen mot hårda restriktioner som måste komma.

Situationen är låst, samtidigt som ekonomin och vården mals sönder.

Vi ger blod, men vi får ingen nationell hälsa.

Att blåjaga flockimmunitet och betrakta den svenska likhögen som ett nödvändigt pris, det fungerar inte. Det är cyniskt, men också meningslöst.

Vi har nått vägs ände.

Och räcker immuniteten bara i tre månader, då kan vi börja om i flera år.

Isf kan vårens katastrof gå i repris i höst.

Vården klarar inte det.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
På Ekot rapporterades idag att "dödligheten kan vara högre än vad FHM trott":

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682

Det är förtäckta ordalag som styrker den spanska studien, dvs att trots att Spanien drabbats så hårt så hade bara 5% av spanjorerna blivit immuna, 10% i Madrid. En dödlighet 0.6% bland alla som får sjukdomen, som det nu sägs öppet i Ekot, skulle betyda 36000 döda för att få flockimmunitet. Det är den siffran lilla jag har sagt sedan februari, nu i maj börjar det gå upp för FHM.... hoppsan....

Känns som det långsamt håller på att förberedas för en omsvängning av Sveriges strategi faktiskt.

Saker som talar för detta:
- Svenska befolkningens tålamod kan snabbt ebba ut, när omgivande länder återgår till det normala
- Vi riskerar att frysas ut i sommar, omgivande länder stänger gränserna för just svenskar
- Samt rönen nu att "flockimmuniteten" går mycket långsammare och är mycket dödligare än man först trott

Dessa 3 saker i kombination kan göra det omöjligt för regeringen att driva vidare Sveriges linje.

Min maggropskänsla är att antingen blir det omfattande restriktioner tämligen omgående innan semestrarna (för att visa gott uppsåt för övriga länder), eller så ligger man lågt under sommarmånaderna och tar i med hårdhandskarna när höstterminen börjar.

Senaste två veckorna har det blivit uppenbart att nuvarande strategi inte är hållbar (vilket är ironiskt för det var ju det främsta argumentet till Sveriges slappa hållning, att den skulle vara långsiktigt hållbar).

Antalet döda skadar Sveriges rykte alldeles för fort. Kommer ta mindre evighet att reparera nuvarande solkiga rykte.
Citera
2020-05-15, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Nu var det ju inlagda på sjukhus vi pratade om och ingenting annat.

Och som det troll du är så hoppar du direkt på nånting annat.

Dödstalen på rullande 7 dagars medelvärde som är det som betyder nått kan du inte ens se här. Men det lär ju följa sverige i stort och minska även i VG

Du drog själv upp det:

QUOTE=Ulf-Utredaren|71591074]Dödstalen minskar dem med. Inte lika snabbt som inlagda på sjukhus och på IVA men det finns ju en viss eftersläpning här och inom en snar framtid kommer det såklart att få stor effekt även på dödstalen.

Du sprider fejk news som hävdar att dödstalen ökar när de faktiskt minskar och gjort ganska länge.[/quote]

Jag citerade Expressen:

Citat:

35 nya dödsfall till följd av i corona i Västra Götaland

https://www.expressen.se/gt/nastan-50-nya-corona-dodsfall-i-vastra-gotaland/

Citera
2020-05-15, 19:44
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Flera användare på samma konto, stavning och meningsuppbyggnad pekar på det.
Flashback är givetvis ett utmärkt övningsfält!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in