2020-05-15, 19:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Ja , ALLA jordens länder måste låna när det blir en sådan här kris. De med låg statskuld som Sverige kan upplåna långt mycket mer än de med hög statskuld som direkt riskerar en inflation.

Länder som gjort Lockdown har fått en katastrofal ekonomi.

tyskland är nu i recession med -3,4% i BNP.

EU-snittet är -3,8%

Sverige kickar in på endast -0,3%

Mycket, mycket bra ekonomiskt så långt.

Även arbetslöshetssiffrorna talar till vår fördel.

Våran ekonomi ser väldigt bra ut om du jämför ute i europa ja.

Kaoset i Grekland, Italien, spanien M.fl kommer det vara du och jag och vi i Norden som får betala som vanligt.

Sluta komma dragandes med 0.3 det var Magdas första prognos i slutet av mars. Nu ligger vi på omkring EU-snittet på omkring 5-6 procent BNP bortfall tredje kvartalet.

Lite jävla hederlig kan du väl ändå vara.

Men det är ju best case...tror det blir tvåsiffrifgt.. Vi har ju fkn +550k korttidspermitterade till en kostnad av 2.5 miljarder per dag.
Senast redigerad av victortich 2020-05-15 kl. 19:34.
Citera
2020-05-15, 19:33
Bannlyst
Citat:
Ja , ALLA jordens länder måste låna när det blir en sådan här kris. De med låg statskuld som Sverige kan upplåna långt mycket mer än de med hög statskuld som direkt riskerar en inflation.

EU-snittet är -3,8%

Kaoset i Grekland, Italien, spanien M.fl kommer det vara du och jag och vi i Norden som får betala som vanligt.

Du skröt tidigare att du var ekonomiskt oberoende och jobbade inte. Hur betalar du för det då?
Lilla vän. om ni ska trolla så åtminstone synca lite med va de andra skrivit under dagen
Citera
2020-05-15, 19:34
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victortich
Fruktansvärt...å vi visste alla att det skulle sluta så här.
Visste vi inte att det skulle sluta mycket värre?
Typ tiotusentals döda, överfyllda bårhus, sammanbrott av sjukhusen.

3 procents dödlighet talades det ju om.
Citera
2020-05-15, 19:35
Medlem
Wajis avatar
Citat:

EU-snittet är -3,8%

Jag vet inte om du blundar men det här stämmer inte Uffe. Det är värre än du försöker säga. 0,3% för Sverige är Sveriges budgetering. Om man räknar fel på budget 2,4 miljarder på en post och får 95 miljarder i utgifter så kan du lugnt vänta dig att siffrorna ser värre ut än man vill ge sken av. Återigen så talar inte Sverige sanningen.
Citera
2020-05-15, 19:35
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
På Ekot rapporterades idag att "dödligheten kan vara högre än vad FHM trott":

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7474682

Det är förtäckta ordalag som styrker den spanska studien, dvs att trots att Spanien drabbats så hårt så hade bara 5% av spanjorerna blivit immuna, 10% i Madrid. En dödlighet 0.6% bland alla som får sjukdomen, som det nu sägs öppet i Ekot, skulle betyda 36000 döda för att få flockimmunitet. Det är den siffran lilla jag har sagt sedan februari, nu i maj börjar det gå upp för FHM.... hoppsan....

Känns som det långsamt håller på att förberedas för en omsvängning av Sveriges strategi faktiskt.

Saker som talar för detta:
- Svenska befolkningens tålamod kan snabbt ebba ut, när omgivande länder återgår till det normala
- Vi riskerar att frysas ut i sommar, omgivande länder stänger gränserna för just svenskar
- Samt rönen nu att "flockimmuniteten" går mycket långsammare och är mycket dödligare än man först trott

Dessa 3 saker i kombination kan göra det omöjligt för regeringen att driva vidare Sveriges linje.
Citera
2020-05-15, 19:36
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Dumheter.

Jag ska självklart kunna veta att tandläkaren eller optikern jag kommer till

är testad negativt för några dagar sen.

Det är en milsvid skillnad från att inte veta något.

Citat:
Ursprungligen postat av belf
Att testats negativt för några dar sedan är i princip att veta ingentig. Det enda glädjande beskedet är ett positivt test/antikroppstest.

Det är mer info än inget,

"bara för bilen gick igenom besiktningen för en månad sen betyder inte att bromsarna inte går sönder närsomhelst" är resonemanget du för,

ändå besiktigar vi bilarna. Konstigt va?
Senast redigerad av gloffgloff 2020-05-15 kl. 19:44.
Citera
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Nej,

Det som man beräknar komma att dö i Sverige.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/professor-flockimmunitet-inneb%C3%A4r-60-000-d%C3%B6da-svenskar-12732741

Beräkning som sagt.

Tack för länk!

Ja, det finns många som gör prognoser. En del är t o m mer mörka som t ex Imperial College/Uppsala (Olsen) pekar på en trolig siffra på 96 000 (mellan 52 000 - 183 000). Oklart om allt skulle vara överdödlighet?

https://www.aier.org/article/imperial-college-model-applied-to-sweden-yields-preposterous-results/

Men de har ju sagt 500 000 döda i UK, så jag vet inte om de heller är särskilt trovärdiga. Men du får välja själv vem du tror på och vad du kan göra för att det skall bli bättre.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Visste vi inte att det skulle sluta mycket värre?
Typ tiotusentals döda, överfyllda bårhus, sammanbrott av sjukhusen.

3 procents dödlighet talades det ju om.

Tänkte mest på ekonomin...men dödsfallen är ju inte heller nån framgångssaga, för att utrycka det milt.
Senast redigerad av victortich 2020-05-15 kl. 19:38.
Citera
2020-05-15, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hissen100
Du är en robot och jag tycker att moderatorn ska stänga av antingen mig eller dig!

Solklart Ulf som ska stängas av om nån, men å andra sidan, om nu Sveriges ekonomi är så jävla bra så kan vi ju räkna med lite mer stöd till företagen och raskt uppväxlad provtagningstakt och smittspårning. Kanske även ett och annat munskydd och en respirator här och där, från våran skattkista?

Jag ser fram emot att höra sossarna förklara att det var ett misstag det där med att kategoriskt blockera permitteringsstöd till företag som tagit utdelning, inkl dem som "genom att använda sin buffert till utdelning nu hamnat i ekonomiska svårigheter". Då kan man ju räkna med att STATEN har en viss budget för att rädda företag, jobb och liv i en pandemi, kanske rent av mer än vad de ålägger enskilda företag.

7-dagars medelvärde över döda är på 67, vilket är ner från topparna men ej är nere på samma nivå som 13/4. Därmed har vi inte alls en lägre botten än, och trenden är inte alls på väg ner.
Citera
2020-05-15, 19:38
Medlem
Att Elitfotboll inte får starta inför tomma läktare är sinnessjukt.

Det finns inte EN enda rimlig anledning till detta huvudlösa beslut.

Det skadar klubbar ekonomiskt på ett sätt som det det finns inga anledningar till.

FolkHälsoMyndigheten är inte kompetent att fatta beslut.

Det är en skandal.Det är tillåtet att köra taxi obehindrat kors och tvärs otestat emedan fotboll inför helt tomma läktare är förbjudet?

Vansinne!
Citera
2020-05-15, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Du ljuger, det gör de inte alls.

Danmark hade noll döda idag, vad gör de för fel tycker du?

Troll.

Återigen Fejk news ifrån dig

alla paramterar pekar åt exakt samma håll.

antalet inlagda på IVA minskar kraftigt med 30% på bara ett par veckor och är nu nere under 400st ifrån toppen på 560st.

Antalet inalgda på sjukhus minskar.

ALLA regioner har rapporterat en minskning av inlagda på sjukhus under minst 5 dagar i rad. Otroligt glädjande.

dödstalen går långsamt nedåt och kommer såklart att snabbas på ganska snart med tanke på det vi nu ser inom sjukvården.

Smittan på äldreboenden minskar.

Precis allt pekar åt rätt håll.
Äntligen! Och mycket glädjande!
Citera
2020-05-15, 19:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vliegtug
Solklart Ulf som ska stängas av om nån, men å andra sidan, om nu Sveriges ekonomi är så jävla bra så kan vi ju räkna med lite mer stöd till företagen och raskt uppväxlad provtagningstakt och smittspårning. Kanske även ett och annat munskydd och en respirator här och där, från våran skattkista?

Jag ser fram emot att höra sossarna förklara att det var ett misstag det där med att kategoriskt blockera permitteringsstöd till företag som tagit utdelning, inkl dem som "genom att använda sin buffert till utdelning nu hamnat i ekonomiska svårigheter". Då kan man ju räkna med att STATEN har en viss budget för att rädda företag, jobb och liv i en pandemi, kanske rent av mer än vad de ålägger enskilda företag.

7-dagars medelvärde över döda är på 67, vilket är ner från topparna men ej är nere på samma nivå som 13/4. Därmed har vi inte alls en lägre botten än, och trenden är inte alls på väg ner.

Löfven gick ju ut i dag och dämpa ner alla tendenser till helikoptercash. Vi har ej obegränsade resurser tror jag han sa 77 ggr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in