2020-05-12, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Att det stoppade flyget har varit bra för miljön råder nog nog inga tvivel om. Såg någon asiatisk stad (kommer ej ihåg vilken) som aldrig varit så ren.
Men jag hoppas vi kommer igång med resande igen. Har inget emot flyget som jag anser behövs. Men däremot är det en riktigt smittorisk i fall någon skulle ha covid-19 och sitta på ett plan. Då blir det många smittade så det lär kollas.
Tycker det är bättre att vi stillar ner oss med allt detta onödiga resande. P.g.a miljö, smittorisk och ekonomiska skäl.
Citera
2020-05-12, 12:22
Medlem
Kid-Stardusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fegen
Det gör inte jag. Du får betänka att folk inte söker vård i hela landet, inte bara i Stockholm med näraliggande landsting. Visst man kan dö av covid-19, men man kan dö av cancer också. Ingen av oss vet men jag befarar att vårdunderskottet, som hela tiden växer nu, leder till en ökad överdödlighet. X antal tusen personer får en försenad cancerdiagnos.
Ditt snabba svar tyder dock på att du har gått all in vad gäller covid-19. Här ska väl inte tyckas annat, förstås.

Klart man får tycka nåt annat. Jag har inte alls gått all in på covid-19. Jag tror bara att det uppdämda vårdbevovet främst kommer att bestå av icke akuta åtgärder men visst kan det bli som du säger. Jag tror dock att en försvarlig mängd av de som dör nu skulle ha dött ändå inom det närmsta 1-2 åren och att det jämnar ut sig i det långa loppet. Den som lever får se.
Citera
2020-05-12, 12:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Alla (utom möjligen Sverige) vet att testning/smittspårning/isolering är rätt väg att gå om man vill minska smittspridningen. Det är inte direkt någon ny insikt.

Att sedan Sverige valt att inte försöka bromsa spridningen maximalt är en annan fråga.

Sedan rimmar din sista mening extremt dåligt med dina tidigare argument (fetade). Finns det knappt några smittade? Hur ska vi då nå flockimmunitet?
Hur ska man testa hela befolkningen kontinuerligt med korta mellanrum för att fånga upp de smittade så de kan ryckas undan och isoleras utanför hemmet, där det kanske finns barn som är helt beroende av dem? Försök genomföra det i en befolkning på 10 miljoner, utan tillgång till tester, och där de tester som finns inte alltid är att lita på.

Du får det att låta som ett enkelt simsalabim, att bara man bestämmer sig för att det är rätt väg att gå så är det en enkel sak att implementera. Det kallar jag magiskt tänkande. Sveriges nuvarande testkapacitet ligger väl på 100 000 per vecka eller nåt sånt. Lycka till i din sagovärld säger jag bara.

För SARS fungerade det eftersom folk smittade först efter att ha utvecklat symptom. Men kan du ha asymptomatisk smitta måste du testa alla hela tiden för att fånga upp de som kan sprida smittan vidare. Det är nog en omöjlighet i de flesta länder. Som sagt, lycka till. Du kommer att utses som ansvarig för detta projekt.
Senast redigerad av outoftheblue 2020-05-12 kl. 12:26.
Citera
2020-05-12, 12:23
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Var skrev jag det?

Jag skrev att det inte går att hålla äldre, riskgruppe och äldreboenden borta från smittan om den ska få spridas fritt i övriga samhället. Talet om att "vi måste skydda våra äldre och svaga" samtidigt som man på olika sätt tillåter fri spridning i övrigt är i bästa fall vilseledande, om inte direkt cyniskt.
Exakt! Det går inte att hålla smittan borta från de så kallade riskgrupperna om man samtidigt vill att övriga människor skall smittas.
Det man vill är att det skall gå i sakta mak så de hinner med att ta hand om rikgrupperna vi övriga förhoppningsvis smittade smittar dem med.
Det går inte att komma ifrån att det i grund och botten handlar om det.
Man använder fina ord istället " vi vill skydda riskgrupper"
Hur skall man skydda dem om man samtidigt vill att människor skall smittas.
Ärligast vore om de sa endast. Alla skall smittas. Det kommer att offras människor.
Citera
2020-05-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79

Är bara att konstatera att man sannolikt behöver läsa utländska media om man skall få tillgång till viktig medicinsk info om Covid som inte tycks passa att ta upp och diskuteras i Sveriges offentlighet.

Svenska medier har varit väldigt lydiga, tycker jag. Varje dag dyker det upp friserade nyheter. Det klipps, förvrids och vinklas stenhårt.

Detta med barnen, detta uppmärksammas inte, problemet ignoreras eller tonas ner, och häromdagen såg jag förresten en artikel som handlade om döda åldringar, och vilken skillnaden är mellan död på sjukhus och död hemma.

Och självklart lyftes hemmadöden fram som finare och larmklockorna ringer i skallen igen.

Troligen dör massor av åldringar "fint och värdigt" hemma, med lite moffe som sällskap, för att sjukhusen helt enkelt inte tar emot dem, och följaktligen måste media lyfta fram det positiva.

Och barn som drabbas av covid19 passar inte någon nyhetsredaktion, så de finns liksom inte. Det känns som om Sveriges coronarapportering är hårt vinklad och i vissa fall totalt stympad.

Ursäkta om jag skriver hoppigt och rörigt ...
Citera
2020-05-12, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja og for kort tid siden krævedes der 60% for at opnå flokimunitet - disse tal rykkes op eller ned fuldstændigt efter forgodtbefindende for at forsøge at forhindre at virkeligheden kommer mange kilometer væk fra teorierne.

Skruppelløse personer besidder nøglepositioner i samfundet, og de spiller russisk roulette med svage borgeres liv.

Ja för att uppnå flockimmunitet krävs många döda först. Bara skit idé att hoppas på,!
Citera
2020-05-12, 12:26
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ja du har rätt i att varje dödsfall är ett misslyckande på något sätt.
Men sanningen är att sammanställningen av antalet döda inte bör göras förrän den ”tjocka tanten sjungit klart”.
Vi har just nu 5-10 gånger fler döda per miljon invånare än våra grannländer. Just nu.

En andra våg, en långvarig ekonomisk kris, massarbetslöshet mm kommer också ge fler döda.
Det är först på sista rutan en vettig jämförelse mellan antalet döda kan göras. Där är vi inte ännu.
Jag menar att det är omoraliskt att kasta tärning om människors liv. Om men inte VET den bästa strategin så bör man minimera antalet döda i första hand.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så varför tar man då fram ett vaccin tror du? Blir man inte immun är ju det helt poänglöst.

Visst, WHO förespråkar massiv testning och isolering av alla positiva utanför hemmet, men få länder verkar ha valt den vägen. Man undrar varför. För att det inte fanns test tillgängliga? För att de test som fanns inte var pålitliga? För att det fanns osäkerhet kring hur man skulle tolka positiva test? Det visade sig ju att det kunde vara inaktiva virusrester som gav ett positivt resultat. För att det ibland blev direkt orimligt att smittspåra? För att smittspårning inte alltid lyckades? För att det blev opraktiskt isolera alla positiva utanför hemmet så länge som det krävs? För att WHO inte nödvändigtvis alltid har rätt hela tiden?

Endast framtiden kan utvisa vad man borde ha gjort. Ungefär som med lotto. När lottoraden är dragen vet man precis vilka tal man borde ha valt. Men först då.

Och så himla oklart är det inte. Man vet hur virus brukar fungera. Blir man inte 100 % immun är sannolikheten hög att man ändå får ett visst skydd.

Hur som helst finns knappt några smittade så det verkar inte vara särskilt smittsamt hur som helst.
Bra skrivet. Att fullstädig alt partiell immunitet uppstår är väldigt sannolikt. Det verkar världen också tro med tanke på vilka resurser som läggs på att hitta vaccin. Sedan, om viruset är så ofarligt för friska under typ 60år som det verkar, är risken att dö i covid försummat många andra vardagliga risker. Har då svårt att se att man kan motivera massvaccinering utan väldigt omfattande kliniska tester (minst 10år, då har majoriteten redan blivit smittade). Gamla och riskgrupper kan man vaccinera innan.

Om inte immunitet mot förmodan uppstår, måste livet återgå till den normala ändå (åtminstone delvis). Man får i så fall istället hoppas på mutation till lindrigare variant, därutöver kommer viruset har en utgallrande där de svaga sakta dör ut och dödligheten därmed minskar.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur ska man testa hela befolkningen kontinuerligt med korta mellanrum för att fånga upp de smittade så de kan ryckas undan och isoleras utanför hemmet, där det kanske finns barn som är helt beroende av dem? Försök genomföra det i en befolkning på 10 miljoner, utan tillgång till tester, och där de tester som finns inte alltid är att lita på. Du får det att låta som ett enkelt simsalabim, att vara man bestämmer sig för att det är rätt väg att gå så är det en enkel sak att implementera. Det kälkar jag magiskt tänkande. Sveriges nuvarande testkapacitet ligger väl på 100 000 per vecka eller nåt sånt. Lycka till i din sagovärld säger jag bara.

För SARS fungerade det eftersom folk smittade först efter att ha utvecklat symptom. Men kan du gå asymptomatisk smitta måste du testa alla hela tiden för att fånga upp de som kan sprida smittan vidare. Det är nog en omöjlighet i de flesta länder. Som sagt, lycka till. Du kommer att utses som ansvarig för detta projekt.

Jaså...varför ser det ut så här då...

Antalet tester för pågående coronainfektion ökade minimalt förra veckan, från drygt 28 800 till nästan 29 400, enligt Folkhälsomyndighetens statistik. Det innebär att det fortfarande är en bra bit kvar till regeringens mål om 100 000 tester i veckan, som var tänkt att nås i mitten av maj.

Laboratoriekapaciteten finns och socialminister Lena Hallengren (S) har signalerat missnöje med hur regionerna sköter testningen för covid-19. Förra veckan tillsattes Harriet Wallberg som testkoordinator för att undanröja flaskhalsar och få regionerna att börja testa fler.

Inte ens en tredjedel. Man signalerar missnöje
Citera
2020-05-12, 12:30
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att du tänker är positivt.

Men om man är helt smittfri och ett vaccin tar upp mot två år så innebär det att medborgare i de länderna måste förbjudas att lämna landet.
Att besöka andra länder som ej är smittfria gör ej.

- Ifall fler länder får bort Covid-19, så ökar utbudet av länder som man besöka utan att behöva sitta i karantän vid hemkomst.

Istället blir det länder med pågående smittspridning som blir isolerade.

Citat:
Och inga turister eller företagare från andra länder kan besöka landet i fråga heller.

- Turister och företagare från länder utan smitta kommer att ha en fördel.

Citat:
De blir helt enkelt isolerade i 2 är för att inte riskera få in smittan.
Knappast vidare idealt.

- Eller så blir Sverige isolerat tills vi har fått kontroll över Covid-19. Hur lång tid kan det ta? Med tanke på hur omfattande smittspridningen har varit i Sverige, så kan det dröja innan svenskar kan besöka andra länder utan speciella tillstånd. Sverige kan tvingas att till slut göra en nedstängning av samhället, samtidigt som konkurrenter i andra länder har startat upp, och kan gå för full fart. Det kan bli dyrt för Sverige; mycket dyrt.

Tack för det Anders Tegnell!
Citera
2020-05-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Men exakt. Din strategi bygger på att färre ska smittas i just ditt land. Därav färre döda.

Men jag tror inte att färre kommer smittas i Danmark. Jag tror bara att det kommer gå långsammare. Kanske tolv månader, istället för tre månader.

Tre måneder?

Sverige har haft få % smittede i løbet af tre måneder.

Selvfølgeligt går det langsommere med smitteudviklingen i Danmark - det er jo det strategien går ud på.

Derved kommer man meget langsomt til at smitte flere personer i landet, så man vinder tid og sygdomsstoppende medicin udvikles, og eller vaccine opfindes.

Danmark kan aldrig opnå flere dødsfald end end ricikogruppens størrelse indikerer - det samme gælder Sverige.

Men hvis Sverige er nået længst i antallet af dødsfald når virusset stoppes overalt af sygdomsstoppende medicin eller af vaccine, kan Sverige ikke genopvække de døde og overdødeligheden forårsaget af flokimunitetsstrategien kan der aldrig gøres noget ved.

Og det er vel dette fait accompli politikerne i Sverige satser på, så kødbjerget og dets økonomiske og politiske konsekvenser mindsker.
Senast redigerad av Moentos 2020-05-12 kl. 12:35.
Citera
2020-05-12, 12:32
Medlem
madchances avatar
Amerikanarna har löst det?!!

I korthet: kortison, vitamin C intravenöst, blodförtunnande och syrgas samt att inte sätta in ventilator baserat på syremättnad utan först vid svåra andningsproblem.

"None of his patients has died. Dr. Varon and the other members of the critical care working group caution that it’s unreasonable to expect a 100% cure rate with any treatment, but that has been Dr. Varon’s experience with the MATH+ protocol to date. "

https://covid19criticalcare.com/wp-content/uploads/2020/04/MATHPressRelease.pdf

MATH+ Protocol
1. Intravenous Methylprednisolone
o Mild Hypoxia (<4L): 40mg daily until off oxygen
o Moderate-Severe Illness: 80 mg bolus then 20mg q6h IV push for 7 days
o Alternate: 80mg daily for 7 days
o Day 8: Switch to oral prednisone, taper over 6 days

2. High Dose Intravenous Ascorbic Acid (Vitamin C)
o 3 grams/100 ml every 6 hours
o Continue for a total of 7 days or until discharged

3. Full Dose Low Molecular Weight Heparin
o Mild Illness: 40-60mg daily
o Moderate-Mild Illness: 40-60mg daily
o Continue until discharged

4. PLUS optional treatment components: Thiamine, Zinc, and Vitamin D

•••••••••••••••

TREATMENT OF LOW OXYGEN
• If patient has low oxygen saturation on nasal cannula, initiate heated high flow nasal cannula
• Do not hesitate to increase flow limits as needed
• Avoid early intubation that is based solely on oxygen requirements. Allow “permissive hypoxemia” as tolerated.
• Intubate only if patient demonstrates excessive work of breathing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in