2020-05-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av assurbanipal999
Självklart. När det kommer studier som talar emot att 80% uppnås vid maj och inte ens i maj 2021, så sänker man ribban.
Det är förnekarens främsta vapen. Att sänka eller höja ribban så att det passar dereas agenda.

Om ett par månader får vi höra att flockimmunitet inte har att göra med hur många som smittats.
Utan det avgörs av en matematisk/epidemiologisk studie som satts ihop av paret Britton/Giesceke.
I den framkommer att det är omöjligt att räkna nån procent så vi förlitar oss på vad de heliga Giesecke och Tegnell tycker är bäst.

Jag tror att det kommer uppstå en frustration snart att Stockholm faktiskt inte kommer uppnå flockimmunitet till sommaren. Då kommer en del att vilja att Stockholm ska öppna upp mer, inte för att faran är över, utan för att öka smittspridningen, som går för långsamt mot flockimmunitet. Det gäller att ha exempel med flockimmunitet för att kunna visa sin tes om dess förträfflighet. Då gäller det att ha sådana fall. I Finland har epidemiologer beklagat sig över för låg smittspridning. Sverige går det inte att uppnå flockimmunitet, och nu ligger förhoppningen på Stockholm. Priset är förstås ytterligare döda.
Citera
2020-05-09, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vågar inte ens tänka på hur det skulle bli i Sverige vid ofredstider. Inget försvar, inga beredskapslager, inget civilförsvar, ingenting av något . Fruktansvärt.

Byt ut corona mot ryssar och du får ungefär samma utveckling. Vi skulle inte palla en vecka. Efter två månaders rysk ockupation skulle alla svenskar säga "Åh vad jag är trött på allt rysstjat... De funkar bra, tycker jag... De sa att de skulle skjuta hundratusen, men det blev ju bara 10 000..."

Alltså, coronakrisen är ju otroligt avslöjande. Den politiska ynkedomen är enorm. Vilket svagt land detta är, proppfullt med får.
Senast redigerad av Eremona2.0 2020-05-09 kl. 15:55.
Citera
2020-05-09, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte vad jag tror. Det är ju vad du hänvisar till. Inser du inte att en så liten undersökning som dessutom innehåller ett bortfall på 55% omöjligen kan användas för att med någon som helst statistisk signifikans kan användas för att uttala sig om hela populationen? Seriöst - man hade inte ens fått godkänt på en grundkurs i statistik om man hade lagt fram det där. Eller på ren svenska: Det där är ren skit och bevisar inte ett smack!

Suck. Du sitter bara och ordbajsar då undersökningen inte passar dig och din syn på sjukdomen. Men ignorera den data som finns. Blir bra det.
Citera
2020-05-09, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Av 1 000 utskickade prov kom 550 i retur"

Kan ju vara så; att av alla som inte svarade så hade ingen av dem smitta, vad vet vi?

Där jag bor i söderort, stockholms stad så har jag inte hört om någon som har smittats eller insjuknat i misstänkt covid-19..
Jag kanske bor i ett rätt så smittfritt "kluster."
Hela världen är ett rätt så smittfritt kluster.
Citera
2020-05-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
"Av 1 000 utskickade prov kom 550 i retur"

Kan ju vara så; att av alla som inte svarade så hade ingen av dem smitta, vad vet vi?

Där jag bor i söderort, stockholms stad så har jag inte hört om någon som har smittats eller insjuknat i misstänkt covid-19..
Jag kanske bor i ett rätt så smittfritt "kluster."

De här svaren blir bara tröttare och tröttare. Varför ens svara om du ska säga absolut ingenting? Vad trevligt att ingen i din bekantskapskrets blivit smittad.
Citera
2020-05-09, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inga skäl att stänga skolan, om barn samtidigt får umgås med vänner, träna fotboll osv. Barn blir lika smittade där som i skolan. Skolan fyller den i särklass viktigaste funktionen av alla de här aktiviteterna.

Det är väl en ganska stor skillnad på att träffa 2-3 kompisar en dag, mot att sitta i ettklassrum med 25.Eller att vara i lokaler där hundratals har passerat och uppehåller sig. Begriper du verkligen inte det? Snälla gud låt minst 1000000 svenskar dö, dummare folkslag finns inte
Citera
2020-05-09, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Javisst. Så tänker jag också. Smittan är väldigt ojämnt fördelad. Det är invandrarförorterna som drabbats i första hand. Det finns troligtvis ingen allmän spridning av den typ epidemiologerna är inlästa på i kurslitteraturen.

Det beror högst sannolikt på att 50% eller mer, tillfälligt har slutat åka kollektivtrafiken i Sthlm.

Bara en tidsfråga dock, innan folk börjar åka som vanligt igen.

Då har vi 800.000 dagliga resenärer igen och troligen ett okänt antal asymptomatiska smittare, bland dessa.

FHM sa häromdagen att de inte rekommenderar munskydd allmänt, t.ex. kollektivtrafik.

Med dessa förutsättningar riskerar tunnelbanan att bli en veritabel dödsfälla, framöver. Bara hoppas att Stockholmarna håller sig ifrån den, över sommaren.
Citera
2020-05-09, 15:59
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Suck. Du sitter bara och ordbajsar då undersökningen inte passar dig och din syn på sjukdomen. Men ignorera den data som finns. Blir bra det.

Det är inte ordbajseri att en undersökning med 50% bortfall äger mycket låg statistisk information. Redan 5% bortfall är ett problem. 10% är gränsfall för om den ens är värd att publicera. 50% är bara att glömma.

Jag har ingen agenda eller vad du kallar det. Jag eftersträvar objektivitet och kloka beslut för liv och hälsa.
Citera
2020-05-09, 16:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
FHM låter hälsa att kondom inte gör någon nytta. Det riskerar bara att invagga brukarna i falsk trygghet. Covid 19 viruset letar sig igenom det mesta ändå.
Trär du en kondom över huvudet kvävs du. Därför rekommenderas inte kondom, även om det skulle stoppa viruset. Att något skulle fungera räcker inte. Det kan ändå vara idiotiskt.
Citera
2020-05-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proofred
Jag tror att det kommer uppstå en frustration snart att Stockholm faktiskt inte kommer uppnå flockimmunitet till sommaren. Då kommer en del att vilja att Stockholm ska öppna upp mer, inte för att faran är över, utan för att öka smittspridningen, som går för långsamt mot flockimmunitet. Det gäller att ha exempel med flockimmunitet för att kunna visa sin tes om dess förträfflighet. Då gäller det att ha sådana fall. I Finland har epidemiologer beklagat sig över för låg smittspridning. Sverige går det inte att uppnå flockimmunitet, och nu ligger förhoppningen på Stockholm. Priset är förstås ytterligare döda.

Sommaren är då juni. Om det inte brakar loss med att man ser oftare och oftare +200 redovisade på PK, då är det kört.
Man kommer successivt att öppna upp allt.
Man har kunnat "betala" priset med 100-200 döda per dag "vid daglig redovisning" (annars kommer nån aspie och klagar att det inte är siffror på senaste 24 timmar) en längre tid nu. Så det gör inte ont längre.
Det är alltså fullt acceptabelt att det dör mellan 2 och 200 personer per dag (återigen, den daliga siffran som kommuniceras, annars kommer nån aspie och klagar att det inte är siffror på senaste 24 timmar).

I juni är uteserveringar helt fulla med folk.
Synd för de som inte klarade och som inte kommer klara sej, men the show must go on.
Citera
2020-05-09, 16:07
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Tveksamt. Dessutom har ju smittan knappt nått vissa delar av landet, så det därför bör ta väldigt lång tid innan alla är nedsmittade.
Och dr Tengeler är en katastrof. Nu vill hans myndighet å ena sidan avkriminalisera narkotikabruk, å andra sidan fortsätta att motsätta sig användandet av munskydd. Alldeles som om narkotika är mindre farligt för folkhälsan än munskydd

Tegnell var på radion och reportern frågade vad man kan göra för att vårdpersonalen på äldreboenden kan känna sig tryggare på arbetet. Andningsskydd var det inte tal om utan då var det bättre att begränsa informationen till dom anställda. Dom behöver inte veta allt utan bara vissa utvalda delar .
Hur i helvete kan denna karl överhuvudtaget få vara en svensk medborgare??? Skicka karl till någon annan planet där kan han leka med sin jävla flockimmunitet och diagram på hur stor chans han har att överleva. Sitter den jäveln och smygröker hasch innan han går ut på presskonferenser? Han har noll insyn i hur det jobbas på ålderdomshem. Där kan man bli plötsligt bli tvungen att gå till en avdelning där det finns corona men det ska man inte informeras om. Nejdå man ska bara informera vissa som det är mest troligt att dom måste gå till den avdelningen. Infaller det sjukdom så någon annan måste gå dit så glöms det bort att informera om smittan.
Senast redigerad av Lawline 2020-05-09 kl. 16:09.
Citera
2020-05-09, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vågar inte ens tänka på hur det skulle bli i Sverige vid ofredstider. Inget försvar, inga beredskapslager, inget civilförsvar, ingenting av något . Fruktansvärt.
Ingen fara, här kommer hjälpen och mer finns i krigarstammarna att ta hem till S enligt inlägg på Fb om hjältinnan Ann Linde(S). Pengar finns utom till riktig förebyggande sjukvård som corona.

"UD har chartrat plan som flugit hem 7.000 "svenskar". Nu säger utrikesministern att bara "svenskar" i Gambia återstår att "hem".

WHO säger att det bästa sättet att bekämpa smitta är att stänga gränserna. Uppenbarligen vill regeringen inte stoppa smittan utan istället söka sprida den maximalt och nu med negrer från Västafrika.

Någonting är fel i denna regering som inte vill rannsaka sitt handlade förrän efter krisen, enligt Löfven.

Varför har Sverige blivit ett paradis för coronasmittade från tredje världen? och på vilket sätt har landet stärkts iom den helt huvudlösa agerandet från en tokfeministisk regering beståendes av totalt inkompententa idioter? Behöver vi importera smitta så ingen kan undkomma att drabbas av folkmordet?"
/asskisser
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in