2020-05-10, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Syftar du kanske på andningsskydd? Munskydd, som ju används av allmänheten i många länder, har inte fullgott skydd mot viruset. Läs gärna mer på WHO´s hemsida.
Vad gäller rekommendationer inom vården så är det en fråga för respektive arbetsgivare att ta beslut om, inte FHM.
Dock så är det NOG en generell brist på kvalitativa mun- och andningsmasker fortfarande inom svensk sjukvård.

Det stämmer, men skydd hjälper ändå. Trots att det inte är fullgott.

Respektive arbetsgivare.. suck. Vården är statlig i Sverige. FHM är statlig.

Du kan inte köra 1 + 1 eller?

Eller tror du seriöst FHM skulle uppmana svenska folket att köpa munskydd när staten blir kritiserade för att inte tillhandahålla tillräckligt med skydd till våren?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Argumentet mot att Sverige skulle ha lockdown, var just att Sverige skulle klara sig så fruktansvärt mkt bättre ekonomiskt. Nu ser vi att Sverige kommer gå precis lika illa som övriga Norden. Vilket är de man kan jämföra med på ett mest rättvist sätt.

Argumentet för ekonomin har därmed fallit. Vi har låtit folk dö (ännu mer) i onödan.

"Argumentet"?

Jag har till exempel aldrig trott det men vill ändå inte ha nån lockdown.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Strategin ifråga är att inte göra någonting, utan vänta på att flockimmuniteten inträder. Det är den "strategi" som Anders Tegnell har valt.

En annan strategi hade varit att stoppa smittspridningen så tidigt som möjligt. Ju tidigare epidemin hejdas, desto mindre kraftfulla åtgärder behövs. Ifall epidemin stoppas tidigt, så minimeras antalet dödsfall. Men nackdelen är att man inte får flockimmunitet.

- Resonemanget är att ifall man är villig att betala priset, så är flockimmunitet en möjlighet. Det gäller både HIV och Covid-19.

Anders Tegnell är villig att låta svenska folket betala priset för hans jakt på flockimmunitet mot Covid-19.

Jag håller inte med dig om att man inte gjort någonting för att förhindra spridningen. Jag antar att du vill att man skulle gjort mer, men att säga ingenting är ju felaktigt...
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Det är mycket mer komplext att skydda en dement människa som inte vet vad Corona är, än vad du tror.
Vad har det med skyddsutrustningen att göra?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Du menar den som är borttagen?
Den är inte borttagen. Det är ett avdrag. Många har avsevärt högre lön än avdraget (och sjuklönen) och även om du fick vara hemma med full lön så skulle många gå till jobbet om de kunde.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
jovisst

Men inte förstått?
Citera
2020-05-10, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad var det som inte skulle stämma?

Trodde Aftonbladets siffror uppdaterades lång efter och korrigerades och Worldometers inte, för jag tar siffrorna från Worldometers dagligen utan att se bakåt om dom uppdaterats, men ser ut som det är samma siffror, +- nåt fall.
Citera
2020-05-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Argumentet mot att Sverige skulle ha lockdown, var just att Sverige skulle klara sig så fruktansvärt mkt bättre ekonomiskt. Nu ser vi att Sverige kommer gå precis lika illa som övriga Norden. Vilket är de man kan jämföra med på ett mest rättvist sätt.

Argumentet för ekonomin har därmed fallit. Vi har låtit folk dö (ännu mer) i onödan.

Fast det är ju inte huvudsakliga argumentet. Det är att smittan inte går att stoppa och att vaccin inte kommer inom rimlig tid. Hade det gått att köpa sig ur det här problemet hade Sverige gladeligen dubblat statsskulden, är jag säker på.
Citera
2020-05-10, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
"Argumentet"?

Jag har till exempel aldrig trott det men vill ändå inte ha nån lockdown.

Ok, de flesta förnekare i tråden har i alla fall hållit ekonomin över allt annat, som små fanbärare. Vi måste låta äldre dö pga ekonomin, har det låtit.

Om du struntar i ekonomin så förstår jag ännu mindre varför vi skulle låta de äldre dö i en okontrollerad smitta... 🤔
Citera
2020-05-10, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det stämmer, men skydd hjälper ändå. Trots att det inte är fullgott.

Respektive arbetsgivare.. suck. Vården är statlig i Sverige. FHM är statlig.

Du kan inte köra 1 + 1 eller?

Eller tror du seriöst FHM skulle uppmana svenska folket att köpa munskydd när staten blir kritiserade för att inte tillhandahålla tillräckligt med skydd till våren?

och här tar vår dialog slut. Inser att jag försöker resonera med någon som tyvärr helt saknar koll....

Tips - att kolla upp. Är vården statlig i Sverige?

Ha en fortsatt bra dag och sköt om dig!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Vad har det med skyddsutrustningen att göra?

Ja vad tror du händer när man bryter dessa människors rutiner och börjar behandla dem som kärnkraftsavfall utan att de har nån aning om varför?

Det finns vissa boenden där man kan hälsa på sina anhöriga genom ett plexiglas men detta rekommenderas inte på demensboenden då själva situationen är farlig för den demente.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Tegnell sa att misstänkt Coronasmittade kan gå till jobbet på ålderdomshemmet som vanligt tills de känner sjukdomssymptom. Har de covidsjuka i hemmet, likadant, gå till jobbet oskyddade och arbeta intimt med riskgrupper.

Fast det sa han inte det. Han sa att det ser väldigt olika ut och att dt4 inte går att anger generella regler utan att detta är något som cheferna bestämmer. Det är alltid chefernas uppgift - inte Tegnells.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in