2020-05-10, 09:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Har varit positiv till EU innan 2015 nu hoppas jag unionen upplöses i den form den är i idag. Givetvis kan man ha samarbeta varor, tjänster, rörlighet men som det nu återigen har visat sig hur länder beter sig gentemot andra eu länder kan de fara åt skogen.

Visste om vad Frankrike gjort men att Tyskland lagt beslag på vårt narkosmedel var en nyhet för mig.
Frankrike skickade tillslut vidare skyddsutrustningen till de länder de var avsedda för efter påtryckningar. Hur gjorde tyskarna?

Vet ej, och jag hittar faktiskt inget om det nu när jag googlar. Men jag är säker på att jag har läst det.
Citera
2020-05-10, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Bildt: Säg åt Tegnell – ge honom munkavle
https://www.expressen.se/nyheter/bildt-sagat-tegnell-ge-honom-munkavle/

Skaran av personer som ger Tegnell kritik växer, frågan är om han bryr sig?
Vem bryr sig om Carl Bildt?
Citera
2020-05-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Det kommer att funka. Man drar helt enkelt in semestrarna. Det har hänt förr.

Politikerna malde nästan sönder vården och corona slutför jobbet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Vi bor på Skandinaviska halvön. Gränsen till Ryssland är hårt reglerad och relativt lite trafikerad, jämfört med gränserna nere på Kontinenten. Bron till fastlandet går att stänga eller utnyttja bara för samhällsviktiga transporter, precis som man använder sina flygplatser på öar.

Smittan kom till Sverige via Arlanda med flyg - inte landvägen med buss eller tåg.

Du har fel. Inte ens Ryssland ha kunnat hålla sig fri från viruset.

Och Finland har lockdown med allt vad det innebär, men folk kan använda sin medborgerliga rättighet att åka över gränsen i norr för att köpa snus och besöka släktingar.

Jag önskar att alla kunde acceptera att man inte kan stänga gränserna för en sådan liten sak som man inte ens kan se med blotta ögat. Viruset kommer att passera gränsen oavsett med bilden bom man stänger den med.
Citera
Bannlyst
Lite goda nyheter som omväxling.

Coronavirus-Neutralizing Human Antibody Discovered
"Researchers at Utrecht University, Erasmus Medical Center and Harbour BioMed (HBM) have identified a fully human monoclonal antibody that prevents SARS-CoV-2 from infecting cultured cells. Discovery of the antibody, which also neutralizes the related SARS-CoV coronavirus, represents an initial step towards developing a fully human antibody to treat or prevent COVID-19, and also potentially future diseases caused by viruses from the same coronavirus subgroup." https://www.genengnews.com/news/coronavirus-neutralizing-human-antibody-discovered/
Citera
2020-05-10, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Byt ut New York med Stockholm, ser du likheten med Sverige då?

Och Sverige har ju inte lika hårda restriktioner? Vart vill du komma? Du bekräftar ju aw:s teori om att det är flockimmuniteten som påverkar nedgången i första hand och inte nedstängnngen i sig. Stockholm har kommit längt i sin smittspridning och därför minskar spridningen i stockholm nu.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Undanträngd vård och personalens hälsa är två försvårande faktorer. Operationer och annat kan inte ligga på is hur länge som helst.

Och personal som inte är utbildad för respvård (det är sjukt jobbigt att kastas in i "fel" vård) och kringliggande, är riktigt sliten. Vi orkar inte.

Personalen vill och måste någon gång tillbaka till hemavdelningar.

Samtidigt vägrar anställda att ställa upp och trycket på de frivilliga ökar.

Det senaste är beordran.

Högsta ledningen i en svensk region tvingar gästpersonal att stanna över sommaren.

Det är order.

Det finns iofs kompensation (=pengar), men det känns ju för jävligt att bli tvingad.

Det kommer att bli avhopp, sjukskrivningar och arbetsvägran.

Detta är vad som döljs bakom Tegnells jävla arbetsro.

Hej Ermona, har du någon koll på varför IVA beläggningarna sjunker? Jag har ställt frågan här tidigare men det känns fortfarande väldigt konstigt givet både långa sjukvårds tider. Men även att vi fortfarande klockar in 650+ smittade om dagen. Det bör väl rimligtvis gå upp snarare än ner?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att länderna kommer att samarbeta avseende vaccin. De länder som hittar det först kan också först vaccinera sina befolkningar.
Kanske i Kina, men jag tror inte länder i EU vågar vaccinera icke-riskgrupper initialt.

Därför tror jag att staten ganska snabbt kommer kunna få tillgång till vaccin för de 100.000 mest utsatta svenskarna, när det börjar produceras i stor skala inom EU.
Citera
2020-05-10, 09:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det där en en åsikt bland många andra.

Epidemiologer i Finland säger tvärtom. Att man tog till storsläggan för att ta död på en mygga.

Man slog sönder landets ekonomi helt i onödan när smittan ändå måste passera landet - förr eller senare. Nu i Finlands fall senare..

Att behandlingen är bättre nu än för en månad är ingen åsikt utan fakta.

Hur sönderslagen Sveriges ekonomi är i jämfört med Finlands återstår att se.
Citera
2020-05-10, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Tyskland ökar smittspridningen efter öppning, från 0,65 till 1,1:

https://www.sueddeutsche.de/politik/corona-news-deutschland-aktuell-1.4828033

För tidigt att dra några slutsatser men det är att vänta om man lyfter på restriktionerna:

The number of incident cases estimated using the nowcasting approach is presented as a moving 4-dayaverage to compensate for random effects of individual days (Fig. 5). With this approach, the point estimate of R for a given day is estimated as the quotient of the number of incident cases on this day divided by the number of incident cases four days earlier. The current estimate is R= 1.10 (95% prediction interval: 0.90- 1,34) and is based on electronically notified cases as of 09/05/2020, 12:00 AM. Today’s estimate of the reproduction number R is above 1. Any interpretation of this number needs to take into account that the estimate is linked to a degree of uncertainty that is reflected by the prediction interval published daily alongside the actual number. A low number of case reports could increase the statistical variation. Thus, it is too early to infer whether the number of new infections will continue to decrease as in passing weeks or increase again. The increase of the reproduction number R necessitates a close monitoring of the situation in the coming days.

https://www.rki.de/DE/Content/InfAZ/N/Neuartiges_Coronavirus/Situationsberichte/2020-05-09-en.pdf?__blob=publicationFile
Citera
2020-05-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nu är det ju inte Wallenberg so trodde detta. Men låt gå. Vem orkar hålla reda på alla dessa namn som dagligen figurerar i media, när man samtidigt måste komma ihåg att ta med sig munskydden och inte röra vid något och ha på sig rätt skostorlek och inte låta hunden nosa på något..

Här kan du höra en professor i epidemiologi berätta att när den officiella smittan enligt Kina var 14- 17.000 fall då befarade man att den riktiga siffran egentligen var 100.000. Där ser man hur svårt det är att lita på siffrorna från kommunisterna.

Sen sa man rakt ut den 3.2. att Sverige skulle inte klara av en pandemi. Det fanns inte ens i närheten av de IVA-platser som skulle behövas. Det skulle inte gå helt enkelt.

Men du som jobbar i vården borde ju ha vetat hur det såg ut på ditt sjukhus.

Vad ska svetsaren trolla med nu plötsligt när ingen innan honom - inklusive Carl Bildt inte ha brytt sig?

https://www.youtube.com/watch?v=7IQ5h30I1U0

Löfven har inget att trolla med nej.

Vården har klarat av en del, och blev rejält skadad på kuppen. Vi som kastats in i den bristfälliga coronavården tar stryk, moraliskt, fysiskt och mentalt.

Jag har planerat att vidareutbilda mig och utvidga mitt ansvar, men coronakrisen blir spiken i kistan för moralen.

När man ser hur vi behandlas... Det är sjukt.

"Du blir kvar över sommaren" säger min tillfälliga chef. Ingen diskussion, ingen respekt.

Jag blir inte kvar nån jävla stans, om jag inte vill.

Det är som en djurfarm ibland.
Citera
2020-05-10, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Byt ut New York med Stockholm, ser du likheten med Sverige då?
Absolut!

Jag skulle aldrig hävda att resten av Sverige är på nedgående. Situationen speglar rakt av hur det ser ut i Sverige.

Det går långsammare ute i landet, men COVID-19 kommer sakta arbeta sig igenom befolkningen. Med tillägget att glesbefolkade områden nog kommer klara sig bättre än Stockholm i slutändan, just för att de är mer glesbefolkade.

EDIT: Fast vi har inte lockdown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in