2020-05-10, 15:02
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Tyskland kan aldrig kopiera Sveriges strategi eftersom de redan gått in hårdare och skapat andra förutsättningar. Sedan att de väljer att kopiera Sveriges restriktioner rakt av tvivlar jag på men det får framtiden utvisa. Förstår mig ärligt inte på alla som får det att låta som att länder kopierar Sverige bara för att de börjar öppna upp som de sagt hela tiden att de ska göra efter ett tag.

Jag tror många som jag är besvikna på Tegnell och gänget eftersom de förnekade smittan tills det var för sent och sedan via slappa och otydliga rekommendationer satt oss i ett sämre läge än vad vi hade behövt vara. Detta går inte reparera helt nu även om Sveriges taktik skulle visa sig bli en succé. Men ifall den visar sig bli det kommer det nog låta lite mer positivt iaf Men det vet vi inte än, oavsett hur självsäker du låter att vi valt rätt.

Sedan tycker jag fortsatt Tysklands siffror ser rätt bra ut. Tycker man är rätt naiv om man inte väntar sig en liten ökning om man släpper på restriktionerna, men det innebär ju inte att det kommer bli kaotiskt i alla dessa länder som du verkar hoppas på i ditt nationalistiska mission att försvara Sverige.

Varför skulle Tyskland kopiera die dummen schweden?
Citera
2020-05-10, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Det är jag fullt medveten om och jag är fullt medveten om att efteråt kommer ekonomi att leda till konflikter. Oundvikligt.
Då kan man inte sitta på höga hästar och gnägga , titta vad bra vårt agerande var.
Dessa ord hjälper ingen.

Ska bli spännande att se om alla politiker är medmänniskor eller om det endast var fagra ord.
Fagra ord som slutar med konflikt där alla skyller på varandra.

Pandemin kommer inte enbart att döda människor med viruset.
Det mänskliga viruset kommer att döda fler.

Efteråt är redan här. Du missar att det går i rasande fart.

Konkursser äger rum varje dag. Folk blir varslade och får gå. En del lyckligt lottade blir permitterade.

Du tycks tro att den ekonomiska påverkan syns först om några år.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Missar jag något??

Hälsovårdsmyndigheten ger i de dagliga presskonferenserna, enligt mig, en totalt felaktig bild över vilka åldersgrupper som drabbas av insjuknande i Covid-19, där tyngdpunkten helt helt läggs på dom äldre.

Går man in och gräver lite i statistiken på FHM hemsida framträder en helt annan bild.

Varför ljuger FHM för folket??

Skärmbild:
https://i.imgur.com/Bre9FWW.jpg

Länk presskonferens: 05:00 -->
https://www.svtplay.se/video/26707761/nyheter-direkt/presstraff-om-coronaviruset?start=auto

Tankevurpa eller svårt att läsa statistik?

Den högra grafen är totala antal fall per åldersgrupp. Den vänstra beaktar åldersgruppens storlek. Eftersom de äldre är färre till antal blir andelen sjuka högre. Covid tar inte hänsyn till ålder i smittofasen, alla riskerar att bli sjuka. Men då de äldre är färre, blir andelen äldre som blir sjuka högre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tittade inte på inslaget?
Jag har sätt inslaget, munskydd skyddar sägs det i inslaget.

Men det är klart att ett hemma-gjort munskydd med poröst tyg skyddar inte lika väl som ett N97 skydd.
Med det skyddar delvis ändock.
Senast redigerad av Hanna-Wigh 2020-05-10 kl. 15:06.
Citera
2020-05-10, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Våra grannar kan ju också ha väldigt låga dödstal under ett halvår, och då är man uppe i samma höga nivåer som Sverige nått på bara sex veckor. Det är mer lättsmält om inte alla dör på samma gång, och man hinner vänja sig vid siffrorna under tiden.

Kom ihåg att det totala antalet dödsfall kommar i huvudsak fr Stockholm och typ Göteborg, ev Malmö. Övriga landet har inte ens kommit igång med sin "flockimmunisering". När resten av landet får smaka på Tegnells strategi..hur tror du att statistiken ser ut då...planar? : )
Senast redigerad av Frederica 2020-05-10 kl. 15:19.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Vi jämför länders åtgärder och det du och en annan skribent uppgav var att kvävning av smittan var det effektivaste under tidigare pandemier. Det jag citerade handlade om de länder som försökte kväva smittan istället fick tillbaka den senare och fick sina dödsfall då istället.

Det du citerar handlar om den totala dödligheten, vilket kan vara ett resultat av den anledning du uppger. Men det har inte att göra med den andra vågen och eventuella åtgärder.

Spanska sjukan härjade när färdmedlet var medelst båt, vilket naturligtvis hjälpte genom att ge en naturlig karantäntid och det är då svårt att göra några vettiga jämförelser med den.

Jag hittar inte heller något i artikeln om att något land kvävt Spanska sjukan. Det artikeln lyfter fram är att det är viktigt att sjukvården hänger med.

SARS hade en väldigt låg smittsamhet så den är det också svårt att göra några jämförelser med.

Artikeln jag länkade (som du uppenbarligen inte har läst, utifrån ditt svar), visar tydligt på att de städer som gjorde tidig lockdown klarade sig bäst under Spanskan. De fick lägst dödstal. Det finns även andra artiklar som visar på att de även klarade sig bättre ekonomiskt.

Om du hade läst artikeln skulle du även se att forskarna såg bäst resultat av tidig lockdown i en annan kinesisk stad, jämfört med Wuhan, som inte hade tid att förbereda sig, av naturliga orsaker. Gällande covid.

Det finns inget du har visat som motsats till detta. Att Hong Kongen vissa klarade sig sämre tros bero på helt andra anledningar.

Karantän och lockdown är så man bekämpar farliga smittor. Att låta det spridas fritt har aldrig lett till färre döda. Som vi även nu ser framför våra ögon. Om du inte läst nyheter om de nordiska länderna, så titta på deras dödstal i covid, och jämför med vårt. Och känn historiens vingslag och begrunda Sveriges totala inkompetens och hänsynslöshet gentemot människoliv. 🤮
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du tittade inte på inslaget?
jovisst
Citera
Medlem
Jag har inte varit här på ett par veckor p.g.a man blir helt slut över en del personers eviga tjatande om helt ointressanta påstående. Det har inte förändrats.

Jag kan t.ex. inte förstå hur man kan vara så intresserad av detta med Covid-19 att man hänger här hela dagarna och diskuterar men samtidigt inte fattat så basala saker som att man inte kan jämföra dödligheten mellan olika länder. D.v.s. att länder har helt olika sätt att klassificera antalet döda. Det finns många länder som skulle haft en flera ggr högre dödlighet om de klassificerat dödsfall som vissa andra länder gör och vice versa.
Citera
2020-05-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Länder i Europa som beskämpat viruset kommer att öppna upp turist-korridorer mellan varandra i sommar och du har alldeles rätt: resandet till Corona-sverige kommer vara litet i flera år. Corona-Sverige är inte ens inbjudet till samarbetet.

Det lär bli ett jävla rännande i de här korridorerna som du pratar om. Åka ned till Grekland och sitta i karantän i 2 veckor och sen åka hem om det går nåt flyg.

Nej. Det kommer inte bli en massa resande i olika turistkorridorer. Ingen, förutom du, tror det. I synnerhet varken några nationer och än mindre något flygbolag.
Citera
2020-05-10, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Tandläkare med Covid kanske inte vet att de bär på sjukdomen. Covid har inte funnits i urminnes tider.

Nej de får stanna hemma ändå eftersom de inte har några munskydd. Finns faktiskt rädda flashbackanvändare som behöver gå till affären.
Citera
2020-05-10, 15:07
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Fria tider är fullständigt skräp. Varför skulle man läsa något därifrån? Deras enda mål är att svartmåla Sverige. Nationalister, jo tjena. Kan inte fler s.k. nationalister göra en Kent Ekeroth och flytta till det fantastiska Ungern?

Vad gäller prognosen är den fullständigt oseriös. Det finns inte data för att beräkna hur dödligheten kommer att se ut i de olika länderna eller hur åtgärder ser ut i de olika länderna om ett par månader. Det är obegripligt varför EU-kommissionen gör en sådan beräkning. Det är bara politiskt dravel.

Om du inte gillar Fria Tider så kan du läsa det här istället:

https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/economy-finance/ip125_en.pdf

Du kommer bli lika besviken dock...
Citera
2020-05-10, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frederica
Kom iåg att det totala antalet dödsfall kommar i huvudsak fr Stockholm och typ Göteborg, ev Malmö. Övriga landet har inte ens kommit igång med sin "flockimmunisering", när resten av landet får smaka på Tegnells strategi..hur tror du att statistiken ser ut då...planar? : )
Nej, det kommer givetvis fortsätta upp.

Men du menar att Norge och Danmark skulle vara ok med dagens svenska dödssiffror, så länge det är ännu värre i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in