2020-05-10, 07:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har ingen panik, då vare sig jag eller andra förespråkar att vi, omedelbart, skall gå tillbaka till hur samhället såg ut före coronakrisen.

Så här ser det ut med dagens restriktioner och rekommenationer:

De ca 80 000 som bor på äldreboenden står för en fjärdedel av de som hittills dött i covid-19.

De övriga i den 1,6 miljoner stora grupp som är 70 år eller äldre står för ytterligare en fjärdedel av de döda hittills.

Gruppen yngre än 70 år står för den återstående hälften. Men denna grupp är mycket större än de äldre äldre, och uppgår till knappt 10 miljoner människor. Sannolikhet att dö i covid-19 minskar dessutom med åldern. Den största dödligheten i denna grupp finns i åldrarna 50 till 70 år.

Det är dessa fakta jag utgått ifrån när jag räknat på vad som skulle hända om alla restriktioner och rekommendationer skulle tas bort. Så valet står mellan en dödlighet på 2,5 procent eller en dödlighet på promille nivå.

Det tror jag inte alls. Dödligheten ligger på promillenivå oberoende av restriktioner. Bland friska ännu lägre. Finns enbart orsak att hålla riskgrupper distanserade. Alla andra restriktioner borde hävas omedelbart
Citera
2020-05-10, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag är mer optimistisk, jag ger det ett år man jag kan naturligtvis ha fel.
Ursäkta, men det finns inget som talar för att ett vaccin kommer tas fram på rekord tid. Dessutom inom ett år är otroligt optimistiskt!

Du brukar vila din argument och ståndpunkter någorlunda på bevis, eller åtminstone något som pekar mot ett håll. Detta tycker jag bara är rena fantasier.
Citera
2020-05-10, 07:46
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om man inte vaccinerade mot influensa, och om man räknade influensadödsfall på samma sätt som corona dödsfall, skulle kanske skillnaden inte vara så stor.

Dvs coronaviruset "i sig" är kanske inte så mycket värre, men vi har större erfarenhet av att både förebygga och behandla influensa. Det finns både vaccin och antivirala som utvecklats under decennier.

Det där att Coronavirus är som en influensa är en Tengele idé. Mängden allvarliga symptom med ökad levring av blod mm med ökat vårdbehov skiljer covid19 från säsongsinfluensan.

Men jobbar man för flockimmunitet så är det en viktig del av strategi att bagatellisera sjukdomen så folk tar emot smittan med öppna armar
Citera
2020-05-10, 07:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Tack! Vet inte var jag fick den siffran från.

Tegnell och Gisecke borde ta lärdom av dessa visa ord
Citera
2020-05-10, 07:48
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Atonbladet, Corona härjar vidare. Vi kommer nog se en hel del av detta.
"Sydkorea rapporterar 34 nya smittfall. Det är den största dagliga ökningen sedan 9 april, skriver Yonhap.

Likt många av lördagens rapporterade fall kopplas de här fallen till nattklubbar i stadsdelen Itaewon i huvudstaden Seoul.

En coronasjuk 29-årig man ska enligt myndigheterna spridit smitta på fem klubbar och barer."
Gay-klubbar enligt nyhetsrapporteringen. Verkar som om ett visst beteende, cruising och barebacking, leder till snabb smittspridning, vi såg det senast när aids spreds. Kuken ska uppenbarligen ha sitt, oavsett konsekvenser för andra.
Citat:
Before being diagnosed with COVID-19, a local man went out to several gay bars and unknowingly spread the virus. The 29-year-old, who had no symptoms of coronavirus, visited two convenience stores and five bars and nightclubs in Itaewon, a party district in Seoul. He later tested positive for the novel coronavirus.

The government believes the man exposed at least 1,500 people to the virus, and 14 people who were in contact with him, including the friend he went out with, have already been diagnosed. The number is expected to rise.
Naturligtvis snyftas det nu om hur stigmatiserande det är att homosexuella pekas ut som smittspridare, det kunde ju lika gärna vara en gift 45 hemmafru eller en pensionär som spridit smittan.
Citat:
South Korean officials and media reports have emphasized that the infections happened in gay bars, which advocacy groups believe is a way to blame the outbreak on the LGBTQ+ community. Human rights groups say
Citat:
this kind of reporting is "unnecessary"
and "could incite hatred toward LGBT people and hinder the government’s efforts to contain the spread of the virus,"

https://www.advocate.com/world/2020/5/09/outbreak-among-gay-clubs-stokes-homophobic-resentment-south-korea
Citera
2020-05-10, 07:48
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror på att "be om råd men bestämma själv". Och det borde Löfven också ha gjort, i coronafrågan. Även bland "experter" finns det ju olika uppfattningar, olika "skolor". Det är få vetenskapliga frågor som är så enkla att avgöra, som att "om man hettar upp en stång av DEN metallen, så utvidgas den SÅ mycket". Mycket är också politiskt influerat. När Tegnell tillsattes, så var det öppna gränser, globalism och mångkultur som gällde. En lika duktig eller duktigare smittskyddsläkare, hade inte fått jobbet om han t.ex. hade sagt att han tyckte att gränser ska hållas så stängda som möjligt, för att undvika att få in smittor i Sverige...

På samma sätt skulle inte Agnes Wold ha fått sin professorstjänst, och få sitta i Expressen och sprida sina uppfattningar minst en gång i veckan, om hon inte hade förespråkat de politiskt korrekta åsikterna: barn ska vara på dagis och i skolan, mammor ska absolut inte vara hemma med sina barn, mammor och pappor ska dela lika på föräldraledigheten, sena aborter är något positivt som vi ska erbjuda i Sverige, amning är inte nödvändigt, och speciellt en längre amningstid skadar jämställdheten, yada yada...

Det var för övrigt läkare som skrev ut Neurosedyn/talidomid också. Det skulle vara SÅ bra för både mor och barn, för mamman blev så lugn i nerverna av det, och det var garanterat ofarligt för fostret... Här bör man också påminna om svinisvaccinet som stressades fram och prackades på folket (det var också Tegnell), och som slutade i narkolepsi för en massa barn och unga. Mina kids och jag tog det inte. Är SÅ nöjd med det beslutet. Min dotter har inte tagit Gardasil heller...

Bara för att vetenskapsmän och vetenskapligt skolade personer kan vara oense och ibland ha fel så betyder inte det att man bör lyssna på valfri tomte på flashback eller på internet i allmänhet och ta dennes "rön" på allvar. Däremot så bör man vara uppmärksam på människors oro och ta dem på allvar.
Citera
2020-05-10, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Ursäkta, men det finns inget som talar för att ett vaccin kommer tas fram på rekord tid. Dessutom inom ett år är otroligt optimistiskt!

Du brukar vila din argument och ståndpunkter någorlunda på bevis, eller åtminstone något som pekar mot ett håll. Detta tycker jag bara är rena fantasier.
Man tar nu till oortodoxa metoder mot SARS-CoV-2, det var det jag hade i åtanke:

Citat:
Under covid-19-pandemin har forskningen hamnat i ett undantagstillstånd. Sådant som tidigare varit helt oacceptabelt diskuteras nu på fullt allvar i forskarvärlden. Som att låta frivilliga friska smittas av viruset för att snabba på vaccinforskningen.

https://sverigesradio.se/avsnitt/1492789
Citera
2020-05-10, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tror på att "be om råd men bestämma själv". Och det borde Löfven också ha gjort, i coronafrågan. Även bland "experter" finns det ju olika uppfattningar, olika "skolor". Det är få vetenskapliga frågor som är så enkla att avgöra, som att "om man hettar upp en stång av DEN metallen, så utvidgas den SÅ mycket". Mycket är också politiskt influerat. När Tegnell tillsattes, så var det öppna gränser, globalism och mångkultur som gällde. En lika duktig eller duktigare smittskyddsläkare, hade inte fått jobbet om han t.ex. hade sagt att han tyckte att gränser ska hållas så stängda som möjligt, för att undvika att få in smittor i Sverige...

På samma sätt skulle inte Agnes Wold ha fått sin professorstjänst, och få sitta i Expressen och sprida sina uppfattningar minst en gång i veckan, om hon inte hade förespråkat de politiskt korrekta åsikterna: barn ska vara på dagis och i skolan, mammor ska absolut inte vara hemma med sina barn, mammor och pappor ska dela lika på föräldraledigheten, sena aborter är något positivt som vi ska erbjuda i Sverige, amning är inte nödvändigt, och speciellt en längre amningstid skadar jämställdheten, yada yada...

Det var för övrigt läkare som skrev ut Neurosedyn/talidomid också. Det skulle vara SÅ bra för både mor och barn, för mamman blev så lugn i nerverna av det, och det var garanterat ofarligt för fostret... Här bör man också påminna om svinisvaccinet som stressades fram och prackades på folket (det var också Tegnell), och som slutade i narkolepsi för en massa barn och unga. Mina kids och jag tog det inte. Är SÅ nöjd med det beslutet. Min dotter har inte tagit Gardasil heller...

Det är ju precis vad Löfven har gjort. En liten studie i Hong Kong om munskydd - och väldigt många forskare är beredda att slösa resurser på obligatorisk munskydd utan att ifrågasätta nyttan.

Jag är glad att vi har Tegnell som kan hålla huvudet kallt.

Lika glad och imponerad av svetsaren som låtsas inte vara en stark landsfader utan en modern och förnuftig statsminister som inte låter sig hetsas till hastiga beslut. Som exempelvis i England. Eller Finland.
Citera
2020-05-10, 07:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Japp, men jag väntar fortfarande på korrekta och bekräftade uppgifter om immunitet hos befolkningen

Fan ta FHM om de inte redovisar dem under kommande vecka. Jag har väntat några veckor på det nu. Då får jag, äntligen, lite kött på bena att utgå ifrån när jag analyserar och diskuterar.

Det går inte att mäta immunitet hos befolkningen då vi inte vet hur stor andel som visar positivt på antikroppstest verkligen är immuna mot de mutationer som cirkulerar för tillfället.

Dök ju upp en studie som varnade för att de två olika huvudmutationerna kanske inte gav fullt skydd mot varandra.

Testet att ge blodplasma från folk med antikroppar till sjuka funkade ju dåligt trots att metoden funkat på andra virus. Dvs finns många frågetecken kring hur immunförsvaret fungerar med covid19.
Citera
2020-05-10, 07:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bara för att vetenskapsmän och vetenskapligt skolade personer kan vara oense och ibland ha fel så betyder inte det att man bör lyssna på valfri tomte på flashback eller på internet i allmänhet och ta dennes "rön" på allvar. Däremot så bör man vara uppmärksam på människors oro och ta dem på allvar.

Det gör jag inte heller. Men detta som Giesecke sa ("blind höna hittar också ett korn") om att det revvar upp immunförsvaret mer att gå igenom den riktiga sjukdomen, än att ta vaccinet, är antingen sant. Det har jag läst från vissa experter i immunologi också. Att kvicksilver är ett gift är inte heller någon omvälvande kunskap...

Det jag försöker säga är, att Socialstyrelsens och Folkhälsomyndighetens råd och rekommendationer, inte behöver vara det bästa i rent medicinskt hänseende. För det finns alltid en politisk aspekt med i bilden. T.ex. rekommenderar WHO amning i två år, men Socialstyrelsen (sist jag kollade, men jag tror inte att det ändrats) i sex månader på heltid, och sedan möjligen på deltid spädbarnsåret ut. Det är så uppenbart att detta råd inte är grundat i vad som är bäst för barnet, utan att man har vägt in politiskt korrekta aspekter, som att föräldrarna ska kunna dela på föräldraledigheten.

Samma gäller ju med våra 18 veckor med fri abort och tre veckor till som i praktiken är nästan fri den också, eftersom Socialstyrelsen beviljar 90 procent av alla ansökningar. Nästan alla andra länder som har fri abort överhuvudtaget, har satt gränsen till tolv veckor, och det finns många goda vetenskapliga och medicinska skäl till att gränsen ska gå där. Men här sätter vi förstås en egen gräns, för att det är viktigt för att feministerna har många månader på sig att bestämma sig för, om de ska avliva sina foster...

När man lyssnar på våra "experter" måste man ALLTID fråga sig vad de har för agenda! Och sedan bestämma själv!
Citera
2020-05-10, 07:57
Medlem
SweKingCalles avatar
Tycker Carl Bildt skall hålla käften !

Förståligt om Tegnell vill ge någon känga efter all skit han fått från div länder.

Sen det där med EU flaggan, helt rätt att ta bort den under PK 😂 den har inte där att göra, för mig ser den mer ut som ett coronavirus.
Förhoppningsvis kommer, efter att vi fått bukt med viruset det ena landet efter det andra lämna EU, Italien kommer vara först att lämna.
Citera
2020-05-10, 07:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
En sydkoreansk man har besökt flera nattklubbar och barer under en helg. Ca 7200st sydkoreaner har utsatts för smitta, eftersom de har befunnit sig samtidigt på dessa ställen med honom (skriver finska tidningar). Nu måste man testa dessa 7200 plus de kontakter som de eventuellt smittade har haft.

Och detta efter EN man.

Om man vill hålla sig sysselsatt då kan man ju använda resurserna också på detta sätt.

Intressant att just i Syd-Korea där munskydd är ett måste smittan ändå sprids på det här sättet. Jag undrar om inte de alarmister som kräver obligatorisk munskydd för alla inte får en tankeställare.. troligtvis inte.
Varför ska vi få det då detta är ett exempel på den sentinelfunktion man bygger upp om man hanterar epidemin som klustersmitta? Har man väl fått kontroll på det ohejdade första utbrotten har man sedan koll på flare-ups. Samma hände väl i Norge häromdagen tyckte jag att jag läste något om.

Och jag tycker mig förstå att en del i tråden väntar på underlag för att bedöma olika strategier framförallt i Sverige. Det finns redan underlag:

Herd immunity is not a realistic exit strategy during a COVID-19 outbreak
Abstract
The world is combating an ongoing COVID-19 pandemic1-4. Health-care systems, society and the economy are impacted in an unprecedented way. It is unclear how many people have contracted the causative coronavirus (SARS-CoV-2) unknowingly. Therefore, reported COVID-19 cases do not reflect the true scale of outbreak5-9. Natural herd immunity has been suggested as a potential exit strategy during COVID-19 outbreaks, which may arise when 50-67% of a community has been infected10. Here we present the prevalence and distribution of antibodies to SARS-CoV-2 in a healthy adult population of a highly affected country using a novel immunoassay, indicating that one month into the outbreak (i) the seroprevalence in the Netherlands is 2.7% with substantial regional variation, (ii) the hardest-hit areas show a seroprevalence of up to 9.5%, (iii) the seroprevalence is sex-independent throughout age groups (18-72 years), (iv) antibodies are significantly more often detected in younger people (18-30 years), and (v) the number of immune individuals in the current epidemic stage is far below the herd immunity threshold. This study provides vital information on the extent of virus spread in a country where social distancing is in place, concluding that herd immunity to SARS-CoV-2 is not a realistic short-term exit strategy option.
https://www.researchsquare.com/article/rs-25862/v1

Nu väntar vi bara på FHM:s och Anders Tegnells et al. underlag för deras strategi som tyvärr lyser med sin frånvaro. Vi har hittills inte fått se några underlag alls utan bara en massa intervjuer där man kliar varandras ryggar:

Björn Smedman
@bjornsing
Fråga: Hur många kommer behöva passera IVA innan vi uppnått #flockimmunitet?

FHM: "Vi har ingen aning."

Rocklöv et al: "Vi har en pre-print med noggranna men ännu ej peer-review:ade beräkningar som visar det..."

Journalistkåren: Håll käften Rocklöv et al!
https://twitter.com/bjornsing/status/1251148031761604613?s=20
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in