2020-05-10, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Tror att hela världen börjar tröttna på dessa amoraliska kineser och deras undermåliga produkter vars enda konkurrensfördel är lägsta pris.

De importerade 2 miljarder ansiktsmasker i januari (varifrån?).
Men redan i mars exporterade de 4 miljarder ansiktsmasker bl a till Europa.

Desperata européer som köpte maskerna till 10 faldigt pris. För att sen se att de inte gjorde någon nytta.

Observera att de endast är testade mot luftföroreningar. Inte ens till det dög dem. Men de ger en trygghetskänsla för kineserna. Plus att det sociala trycket tvingar dem att använda de värdelösa maskerna.

De enda som duger är medicinska och testade masker - som vården behöver.
Citera
2020-05-10, 14:32
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.

Det kan du inte säga, för du vet inte hur smittspridningen skulle sätt ut, utan masker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Har flockimmuniteten fungerat?

Kan jag se in i framtiden?
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
I Tyskland ha R talet ökat ifrån 0,65 till 1,1 på bara några dagar. Samtidigt så har det varit demonstrationer mot restriktionerna på en hel del platser i Tyskland.

Landet har, tekniskt sett, inte varit under lockdown, men hårda restriktioner har tidigare rått. Så har t.ex inte fler än 2 personer utanför familjen fått träffats.

Merkel sa tidigt, innan lockdown hysterin, att hon trodde att 60 miljoner tyskar skulle smittas av covid-19. Det kanske är dags för henne att inse att den svenska strategin är en hållbar sådan. Tyskland har redan en utmärkt utbyggd intensivvård. Man borde dessutom kunna bli bättre än Sverige på att skydda de äldre äldre på äldreboendena. Att just skydda de äldre är extra viktigt i Tyskland där mer än 25 procent av befolkningen är 65 år eller äldre.

Nästa länder till rakning blir väl våra nordiska grannländer.

Under tiden sitter tomtarna på flashback och förtalar Anders Tegnell, FHM, Stefan Löfvén och Sverige.

Ps. Ansiktsmasker verkar inte ha förhindrat den ökade smittspridningen i Tyskland Ds.

Jag tror att Merkel kommer att få skruva åt tumskruvarna igen - och sedan sätta in Bundewehr mot protesterna. Det finns nog tyvärr inget annat sätt.

Det är en otäck sjukdom, jag läste den här artikeln nu av en läkare, chef på London School of Tropical Medicine and Hygiene, som själv har varit drabbad och legat på IVA:

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/finally-virus-got-me-scientist-who-fought-ebola-and-hiv-reflects-facing-death-covid-19?fbclid=IwAR2r CY2CZ3lQgRv76dUnXOjnBsHYZAChLcY-kyvkHDSGQTNG4_JrK1dgkz0#

Many people think COVID-19 kills 1% of patients, and the rest get away with some flulike symptoms. But the story gets more complicated. Many people will be left with chronic kidney and heart problems. Even their neural system is disrupted. There will be hundreds of thousands of people worldwide, possibly more, who will need treatments such as renal dialysis for the rest of their lives. The more we learn about the coronavirus, the more questions arise. We are learning while we are sailing. That’s why I get so annoyed by the many commentators on the sidelines who, without much insight, criticize the scientists and policymakers trying hard to get the epidemic under control. That’s very unfair.

Hans berättelse om den egna sjukdomstiden är också intressant.
Citera
2020-05-10, 14:33
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
https://www.svtplay.se/video/24909804/morgonstudion/morgonstudion-8-maj-06-00-2?start=auto
Intressant, Tegnell svarar på fråga om varför de är så otydliga med rekommendationer om munskydd och visir att: det ska vara otydligt!
!!
Sen lämnar han över till inkompetenta chefer i vården att fatta beslut om lämplig smittskyddsutrustningsnivå. Helt otroligt!
Den här myndigheten är en katastrof.

Men Tegnell kom ihåg att säga att det är förskräckliga siffror om de 3000 döda. Jag har noterat att han gör det nuförtiden sedan någon vecka tillbaks. Tror han har medietränats, kanske har han jobbat bort ovanan att hosta i handflatan också? Så det går åt rätt håll, men långsamt. Fint att se utvecklingen från katastrof till något mer normal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Varför kallar du forskningsrapporter, information från myndigheter och ansedda tidskrifter för "värdelösa texter"? Det är en kraftigt avvikande uppfattning min vän.

Jag tänker inte sätta mig och titta i tre timmar på Morgonstudion, tack så mycket. Är det någon speciell del du kan rekommendera så är jag förstås intresserad.

08:24
Så vet man om munskydden faktiskt skyddar eller ej
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vilka ”stora jävlar” syftar du på? Menar du rikspajasen och globalistmongot Bildt?

Sluta gör dig löjligare än vad du är,
det finns en stark opposition mot vår linje, det bara råkar vara så att just nu vid denna pandemi sitter AT och Giesecke vid rodret i FHM och har bestämt allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
För jag försökte verkligen argumentera din poäng? Kom in i matchen. Jag konstaterade bara att retoriken har sett exakt likadan ut sedan Mars i denna tråd, vilken den gjort.

Jo, men retoriken liknar väl densamma på båda sidorna? Däremot diskuterar vi hela tiden nya data. Att retoriken liknar över tid är väl inte så konstigt. Vi har samma virus, och det är liknande olikheter i hur det ska bekämpas. Några tänker mera på ekonomin, de kanske är rädda för att bli arbetslösa, andra tänker mera på människoliv, är rädda om en nära som är sjuk och kanske inte får adekvat vård. Det är som att säga att retoriken i val efter val ser likadan ut över tid. So what? Det är liknande frågor även vid val.
Citera
2020-05-10, 14:34
Medlem
Frodo fortsätter kämpa mot ondskan!

Frode Forland

tror inte att dödstalen till följd av corona i de nordiska länderna kommer att bli ungefär samma över tid, rapporterar Sveriges Radio.

Han tror att Norge kommer att kunna hålla nere dödssiffrorna.
(AB livefeed 1 h sen)

Han tror de kan göra det genom de effektiva medel de hittills haft. Jag håller tummarna för Norge!

Go Frodo!
Citera
2020-05-10, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Det är klart han gör det på eget initiativ.

Det är ingen som tvingar honom att kommentera andra länder.

Och det hela blir bara löjligt.

Andra länder baserar sina beslut på offentliga studier.
FHM privata påhittade sådana som allmänheten inte får ta del av.

:-)
Det är rätt fascinerande att vi har så olika syn på saker och ting. Min uppfattning är tvärtemot det du säger. Jag säger dock inte att du har fel, bara att jag har en helt annan uppfattning. Jag tycker FHM alltid hänvisar till vedertagen forskning i sina beslut. Sen saknas det forskningsrön i flertalet områden som detta berör, men jag känner inte att andra länder tar stöd i forskningen för att ta beslut om åtgärder. Jag upplever det som att det mer är politiskt baserade beslut grundade i att ingen politiker vill visa sig handlingsfattig.
Detta är min personliga uppfattning. Du behöver inte kalla mig för idiot eller nåt. Vi har helt enkelt olika filter i hur vi tolkar utvecklingen.
Citera
2020-05-10, 14:36
Medlem
Citat:

Vi kommer aldrig få veta om talen hade varit annorlunda utan dem, tyvärr. Men kan det verkligen uteslutas att de inte haft någon positiv effekt?

Är inte så insatt i de tyska förhållandena. Dock berättade en släkting därnere så sent som förra veckoslutet att myndigheterna helt nyligen hade infört krav på munskydd i kollektivtrafiken. Kanske lite för tidigt att dra några slutsatser om effektiviteten än?
Citera
2020-05-10, 14:38
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De importerade 2 miljarder ansiktsmasker i januari (varifrån?).
Men redan i mars exporterade de 4 miljarder ansiktsmasker bl a till Europa.

Desperata européer som köpte maskerna till 10 faldigt pris. För att sen se att de inte gjorde någon nytta.

Observera att de endast är testade mot luftföroreningar. Inte ens till det dög dem. Men de ger en trygghetskänsla för kineserna. Plus att det sociala trycket tvingar dem att använda de värdelösa maskerna.

De enda som duger är medicinska och testade masker - som vården behöver.

Vi har en svensk massproduktion av munskydd som kommer räcka till alla. Ja, dvs om de inte skall exportera dem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/naringsminister-baylan-s-om-naringlivets-roll-i-krisarbetet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in