2020-05-10, 07:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
En mycket intressant och lärorik artikel. Författaren hävdar att det, förmodligen, skulle räcka med en 40 procentig flockimmunitet i tätbefolkade områden och kanske bara en hälften så stor flockimmunitet i glest befolkade områden för att bromsa smittspridningen kraftigt. Jag håller dock inte med hans optimism angående dödstalen. Jag tror fortfarande dödstal på mellan 8000 och 10 000 i slutändan, men jag hoppas att han har rätt.
.
https://www.svd.se/flockimmunitet-pa-lagre-niva-kan-hejda-smittan
Anders Björkman är en känd flockimmunitetsförespråkare och ingår i kretsen kring Giesecke. Då har vi:

Johan Giesecke
Anders Björkman
Mika Salminen
Chris Whitty
Anders Tegnell
Jaap van Dissel

Endast Sveriges politiska ledare har köpt budskapet fullt ut. De andra återkommer regelbundet i artiklar där man hänvisar till varandra och försvarar strategin. Samtidigt som man varnar för utvecklingen i de länder där politikerna kört över de lokala experterna och tagit till sig WHO:s rekommendationer.
Citera
2020-05-10, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Större smittspridning har ändock Bulgarien, med ditt motbjudande språkbruk förstör jag tyvärr att din läsförståelse är underutvecklad. Lockdown är ett koncept som enbart tilltalar fascister och psykopater i dagsläget.
Det är väl tvärtom. "Lockdown" gör ofta länder som inte ser någon annan utväg pga av bristande sjukvård och andra resurser. Man har självinsikt och vill samtidigt inte offra sjuka och gamla för en ekonomi som ändå kan byggas upp igen. Nu har vi en bra befolkning i vårt land som sköter detta hyffsat annars hade det sett värre ut och man får väl hoppas folk håller ut och inte lyssnar på dårar.
Citera
2020-05-10, 07:28
Medlem
Honeyflys avatar
Bildt: Säg åt Tegnell – ge honom munkavle
https://www.expressen.se/nyheter/bildt-sagat-tegnell-ge-honom-munkavle/

Skaran av personer som ger Tegnell kritik växer, frågan är om han bryr sig?
Citera
2020-05-10, 07:29
Avslutad
Jahapp, då var det dags för Sydkorea igen då, andra vågen ett par veckor efter att man förhastat sagt sig ha besegrat viruset.

https://www.svd.se/sydkorea-rads-andra-virusvag--barer-stangs

Det är ju detta som de här länderna inte fattat.

Ska de försöka stoppa viruset så måste de stoppa all interaktion med omvärlden, och dessutom stoppa varje utbrott från redan existerande smitta i landet. Kan funka för små befolkningar på isolerade öar. Island, Nya Zeeland.

Asien kan glömma det. Det är ju dessutom hos dem smittorna uppstår i första hand. Med deras trångboddhet (där djur bor ihop med människor) dåliga hygien, och undermåliga matvanor.

Europa med sina oräkneliga landsgränser kan också glömma denna strategi, som vi nu tycks kunna konstatera är på förhand dömd att misslyckas.

Sydkorea är välkomna på kurs hos FHM för att lära sig hur man långsiktigt hanterar viruset. Självklart på distans!
Senast redigerad av Snuttis73 2020-05-10 kl. 07:41.
Citera
2020-05-10, 07:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då jämför vi med Socialstyrelsens siffror. Redan nästan 6 gånger fler döda än influensa normalår. O Coronavirus kommer hinna med fler döda innan året e slut.

Socialstyrelsen 7 maj

Antal avlidna i covid-19 2 810
Om man inte vaccinerade mot influensa, och om man räknade influensadödsfall på samma sätt som corona dödsfall, skulle kanske skillnaden inte vara så stor.

Dvs coronaviruset "i sig" är kanske inte så mycket värre, men vi har större erfarenhet av att både förebygga och behandla influensa. Det finns både vaccin och antivirala som utvecklats under decennier.
Citera
2020-05-10, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Finns risk för bestående skador även hos patienter som inte hamnar på intensivvård?

Vet man att Covid-19 är tillräckligt harmlöst för att låta sjukdomen spridas genom befolkningen utan motstånd?

- Skolan är jätteviktig för samhället. Men utbildning är en långsiktig investering. Kortsiktigt så kollapsar inte samhället ifall skolan stänger under en begränsad period för att hantera en akut kris.

Det finns barn som behandlas illa i hemmet, och där skolan blir en sorts fristad. Men dessa barn behöver få hjälp oavsett huruvida skolan är stängd eller öppen. Att skolan stängs behöver inte innebära att samhället stänger dörren för att hjälpa barn som mår dåligt.

Ja nu ska dom utreda om man kan ge föräldrar vite om dom håller barnen hemma.

I en pandemi borde det inte ens vara någon fiskussion om man får det men i sverige, orosanmälan, vite och hot om att få gå om skolan.

Men att inte smitta andra är rekommendationer som ör frivilliga.
Citera
2020-05-10, 07:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Japp, men jag väntar fortfarande på korrekta och bekräftade uppgifter om immunitet hos befolkningen

Fan ta FHM om de inte redovisar dem under kommande vecka. Jag har väntat några veckor på det nu. Då får jag, äntligen, lite kött på bena att utgå ifrån när jag analyserar och diskuterar.

FHM kan ha viktigare saker att jobba med än att ge dig kött på benen för dina inlägg på Flashback.
Citera
2020-05-10, 07:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nja att kollektivt ta del av vetenskap och beprövad erfarenhet och bete sig vettigt är ju egentligen inte tvång. Bara sunt förnuft.
Att man inte prövar käka flugsvamp är ju något som de flesta låter bli utan att det är förbjudet. Precis som att tvätta händerna och hålla 1,5 meters distans just nu.
Det är bra råd från dem som tagit del av väldigt mycket mer fakta och studier än vanliga Svenssons hinner med eller klarar av. Dit hör även den rekommenderade vaccineringen enligt barnvaccinationsprogrammet. Flum, ”kolloidalt-silver” och ”el-allergi” tänk att låta bli.

Det viktigaste när man inte är expert själv i varje specifik fråga, är nog att kunna sålla och värdera i informationsflödet. Media vill faktiskt tjäna pengar på annonsintäkter från klick och lösnummer och skriver därför gärna stora svarta lockande skrämselrubriker. Det kommer alltid finns berättelser från folk som hittat en ”genväg” till sjukdomsbot och bättre hälsa. Som apotekaren i Indien som dog av sin egen ”anti-Corona” cocktail. Men det är oftast inget som fungerar.

Jag tror på att "be om råd men bestämma själv". Och det borde Löfven också ha gjort, i coronafrågan. Även bland "experter" finns det ju olika uppfattningar, olika "skolor". Det är få vetenskapliga frågor som är så enkla att avgöra, som att "om man hettar upp en stång av DEN metallen, så utvidgas den SÅ mycket". Mycket är också politiskt influerat. När Tegnell tillsattes, så var det öppna gränser, globalism och mångkultur som gällde. En lika duktig eller duktigare smittskyddsläkare, hade inte fått jobbet om han t.ex. hade sagt att han tyckte att gränser ska hållas så stängda som möjligt, för att undvika att få in smittor i Sverige...

På samma sätt skulle inte Agnes Wold ha fått sin professorstjänst, och få sitta i Expressen och sprida sina uppfattningar minst en gång i veckan, om hon inte hade förespråkat de politiskt korrekta åsikterna: barn ska vara på dagis och i skolan, mammor ska absolut inte vara hemma med sina barn, mammor och pappor ska dela lika på föräldraledigheten, sena aborter är något positivt som vi ska erbjuda i Sverige, amning är inte nödvändigt, och speciellt en längre amningstid skadar jämställdheten, yada yada...

Det var för övrigt läkare som skrev ut Neurosedyn/talidomid också. Det skulle vara SÅ bra för både mor och barn, för mamman blev så lugn i nerverna av det, och det var garanterat ofarligt för fostret... Här bör man också påminna om svinisvaccinet som stressades fram och prackades på folket (det var också Tegnell), och som slutade i narkolepsi för en massa barn och unga. Mina kids och jag tog det inte. Är SÅ nöjd med det beslutet. Min dotter har inte tagit Gardasil heller...
Citera
2020-05-10, 07:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Du räknar helt fel. Inte ens med multipla underliggande sjukdomar och +70 så kommer du upp i den dödligheten. Sluta panika för fan

Jag har ingen panik, då vare sig jag eller andra förespråkar att vi, omedelbart, skall gå tillbaka till hur samhället såg ut före coronakrisen.

Så här ser det ut med dagens restriktioner och rekommenationer:

De ca 80 000 som bor på äldreboenden står för en fjärdedel av de som hittills dött i covid-19.

De övriga i den 1,6 miljoner stora grupp som är 70 år eller äldre står för ytterligare en fjärdedel av de döda hittills.

Gruppen yngre än 70 år står för den återstående hälften. Men denna grupp är mycket större än de äldre äldre, och uppgår till knappt 10 miljoner människor. Sannolikhet att dö i covid-19 minskar dessutom med åldern. Den största dödligheten i denna grupp finns i åldrarna 50 till 70 år.

Det är dessa fakta jag utgått ifrån när jag räknat på vad som skulle hända om alla restriktioner och rekommendationer skulle tas bort. Så valet står mellan en dödlighet på 2,5 procent eller en dödlighet på promille nivå.
Citera
2020-05-10, 07:40
Medlem
Merwinnas avatar
https://sundhedspolitisktidsskrift.dk/nyheder/3351-intensivlaeger-advarer-covid-19-patienter-far-blodpropper-i-organerne.html?fbclid=IwAR0eJHs9id- iuUkxvA33GypNU5_Vk8tMP9nQaV40ac-v5b9Oq-Fn1kPmPHo

Här står det bland annat om blodproppar i hjärnan, hjärtat, njurarna lungorna, armarna och benen. Det är tydligt att covid-19 är mer än "bara" en lunginflammation. Och den här pesten släppte de lös i Sverige, innan man visste någonting om den...
Citera
2020-05-10, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Jahapp, då var det dags för Sydkoreav igen då, andra vågen veckor efter att man förhastat sagt sig ha besegrat viruset.

https://www.svd.se/sydkorea-rads-andra-virusvag--barer-stangs

Det är ju detta som de här länderna inte fattat.

Ska de försöka stoppa viruset så måste de stoppa all interaktion med omvärlden, och dessutom stoppa varje utbrott från redan existerande smitta i landet. Kan funka för små befolkningar på isolerade öar. Island, Nya Zeeland.

Asien kam glömma det. Det är ju dessutom hos dem smittorna uppstår i första hand. Med deras trångboddhet (där djur bor ihop med människor) dåliga hygien, och undermåliga matvanor.

Europa med sina oräkneliga landsgränser kan också glömma denna strategi, som vi nu kan konstatera är på förhand dömd att misslyckas.

Sydkorea är välkomna på kurs hos FHM för att lära sig hur man långsiktigt hanterar viruset. Självklart på distans!

En sydkoreansk man har besökt flera nattklubbar och barer under en helg. Ca 7200st sydkoreaner har utsatts för smitta, eftersom de har befunnit sig samtidigt på dessa ställen med honom (skriver finska tidningar). Nu måste man testa dessa 7200 plus de kontakter som de eventuellt smittade har haft.

Och detta efter EN man.

Om man vill hålla sig sysselsatt då kan man ju använda resurserna också på detta sätt.

Intressant att just i Syd-Korea där munskydd är ett måste smittan ändå sprids på det här sättet. Jag undrar om inte de alarmister som kräver obligatorisk munskydd för alla inte får en tankeställare.. troligtvis inte.
Citera
2020-05-10, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om man inte vaccinerade mot influensa, och om man räknade influensadödsfall på samma sätt som corona dödsfall, skulle kanske skillnaden inte vara så stor.

Dvs coronaviruset "i sig" är kanske inte så mycket värre, men vi har större erfarenhet av att både förebygga och behandla influensa. Det finns både vaccin och antivirala som utvecklats under decennier.

Unless it’s a freak strain like the Spanish flu, then no. Not even close.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in