Citat:
Ursprungligen postat av
zirconium2020
Skyddsombud stängde vårdhem
Arbetsgivaren och förvaltningsrätten tyckte tydligen att det inte smittades tillräckligt många.
Eller så ansåg de inte att alternativet att lämna åldringarna själva åt sitt öde för att det inte fanns skydd tillräckligt var det minst dåliga alternativet i en riktigt usel situation. Det är trots allt så att personalen på vårdhemmet är i den åldern då den absoluta majoriteten inte blir särskilt sjuka om de skulle smittas medan åldringarna går mot en säker död om ingen tar hand om dem.
Jag anser verkligen INTE att sjukvårdspersonal ska behöva utsättas för onödiga risker men jag antar att det var en omöjlig situation just då. Om de ansvariga för vårdhemmet bara helt simpelt tyckte att munskydd var onödigt så borde de verkligen få en rejäl knäpp på näsan! Jag tror i vilket fall inte att det handlat om att man ville smitta ner fler människor.
Sedan dess har ju personalen på vårdhemmet fått rätt och kan kräva munskydd upptill visiret så nu får vi hoppas på att det alltid finns tillräckligt med skyddsmaterial, för allas skull.