Citat:
Ursprungligen postat av
Svepps
Jobbar du inom vården? Vet du om man har hittat några fall av Covid 19 här i Sverige från förra året? Hur ser det ut med immunitet hos t ex snubben i Paris som var sjuk i december, han borde vara immun mot viruset som går nu eller hur funkar det?
Jag jobbar inte inom vården nej, jag har varit helt insnöad på information kring detta virus dock.
Senast jag kollade så skulle man granska fall med lunginflammation det senaste året. Tegnell nämnde också att det fanns en misstanke om att viruset fanns i Sverige redan i höstas.
Immunitet vet man väldigt lite om egentligen, vanligtvis så brukar man få antikroppar efter att ha insjuknat pga ett kronvirus, saken är att antikropparna inte är ett fullgott skydd och de stannar inte kvar längre än ca 6 månader.
Immunitet är lättast att uppnå genom vaccination, men om man ska lita på vad som sägs överallt så är vi ca 2 år från ett ordentligt vaccin mot just Sars-Cov-2. Vi vill inte göra som vi gjorde under svininfluensan, vaccinera utan ordentlig kunskap.
En bra sak med viruset är att det inte muterar i samma takt som andra virus, vilket gör det möjligt att få fram ett bra vaccin relativt snabbt.
Edit:
Citat:
Redan innan Kina bekräftade det nya coronaviruset på nyårsafton var fransmannen Amirouche Hammar sjuk i covid-19.
Och smittan kan även ha funnits i Sverige tidigare än känt.
– Det är inte helt otroligt, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/50KWP6/tegnell-inte-otroligt-att-smittan-funnits-tidigare-i-sverige