2020-05-02, 23:05
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Vi diskuterade om munskydd leder till fler eller färre smittade och det vi kommit fram till är att du tror munskydd inte fungerar för att du tycker det.

Jag har daglig kontakt med personer som sitter med en annan som ligger på sjukhus för h*n är väldigt dålig i corona. Dessa personer får inte sitta på rummet utan munskydd alltså inget andningsskydd utan vanligt munskydd samt visir och handskar för övrigt har de vanliga kläder på sig.
Citera
2020-05-02, 23:06
Medlem
ankademikers avatar
Då Tegnell ständigt säger smittspridning minskar, trots att man inte mäter omfartning av smitta i befolkningen, samt då döda är proxy på smittspridning veckor tidigare vore det bra ha korrekta dödstal.

Om äldre som dör med corona-symptom utan att testas ej hamnar i corona-dödsstatistik är överdödlighet nödvändig info.

Var finns siffror på normal och nuvarande dödlighet, gärna veckovis? Antal dödsannonser i DN och Svd på söndagar också av intresse?
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Det där om att alla skulle vara mottagliga eller ej är intressant faktiskt. Hörde idag om att det faktiskt är en av teorierna om att Mellanöstern och Arabvärlden har så otroligt låga dödstal trots 100 000 milj invånare totalt sett, att det skulle finnas nån sorts immunitet här. De har ju haft Coronavirus här förrut i form av MERS och SARS.

Det förbryllar forskare. En annan teori var att det är en ung befolkning och en tredje att man inte vet helt enkelt
Lurade lite på detta idag när jag så Palestinas siffor. De var väldigt kontrollerade. Fast om det skulle vara något genetiskt, så skulle väl israel hängt med på tåget, men israel har ganska normala siffor så det talar för att det är något annat som gör det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Källa?

https://www.google.com/
Citera
2020-05-02, 23:07
Medlem
Citat:
Du har panikat fullständigt. Herregud alltså...

Snacka om livrädd människa. Om du lugnar ner dig lite, andas och tänker till lite så kommer detta gå hur bra som helst.

Panik som du nu har löser ingenting alls.

Lika lite som munskydd gjort i övriga Västeuropa.

I Österrike har smittan fått ner med 90% sedan de införde tvång på munskydd.

Vad är ditt motiv egentligen? I normala fall när det gäller dödliga infektioner, cancerframkallande kemikalier osv så gäller försiktighetsprincipen. Men med Corona är det plötsligt tvärtom bara för att regimen fullständigt misslyckats med att vara förberedda med munskydd etc.

Visst, det kanske inte finns några rigorösa vetenskapliga studier om covid som visar att munskydd i offentligheten hjälper. Och det är ju ganska naturligt eftersom viruset funnits i typ 3 månader. Det tar år att få fram rigorösa studier. Däremot är det visat att munskydd hjälper mot sars som är väldigt likt sars-cov-2. Det finns ju heller knappast studier som visar att munskydd _inte_ hjälper.

Logiskt så är det så här. Om munskydd och handskar/god handhygien hjälper mot att sprida viruset inom sjukvården så är det uppenbart att det även skulle hindra spridningen i samhället om folk utbildades med någon tio minuters youtube-video angående smittohygien och sedan tvingades bära mask, tvätta/sprita händerna och hålla 2 meters avstånd.

Det är väldigt frustrerande att lösningen är så enkel men samtidigt finns det så jädra många spånhuvuden som dig som gör att coronaproblemet inte kommer lösa sig innan alla smittats ett par gånger, miljoner dött i onödan och världsekonomin gått åt helvete.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Försiktighetsprincipen (som är lagstadgad). Och det min vän är hårda fakta.

Frågor på det?

Jag har en fråga. Laghänvisning?
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
https://www.kristianstadsbladet.se/nyheter/27-arige-robin-dog-i-corona/

Ett exempel av många
Ett exempel av sex stycken under 29 år som dött i Sverige..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
I don’t think that’s true. There is other ways to minimize loss of life, or at least excess death due to hospital collapse.

That’s what the Italians estimated anyways.

Ja Italienarna har ju misslyckats fatalt med precis allt. En kollapsad sjukvård. Ett enormt högt dödstal bland den egna sjukhuspersonalen, en ekonomisk krasch utan dess like och en fullständig kollaps på allt.

Jag förstår att de borde ha gjort nånting annorlunda.

Men det var nog svårt. Som för alla andra länder. Handlar nog väldigt mycket om hur mycket smitta man fick in i landet från början vad det verkar snarare än vilka åtgärder man inför.
Citera
2020-05-02, 23:08
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Vad har det med munskydd att göra? Du har ju nån total vanföreställning över vad detta är för nått. Du verkar ha panikat fullständigt.

Är du rädd så råder jag dig att prata med nån.

Nä, jag kan verkligen inte ta livet av nån annan om jag inte hostar eller nyser på folk. Viruset sprids inte bara av min blotta närvaro om du tror det. Det krävs ganska mycket.

Munskydd hade ju överhuvudtaget inte löst nånting mer än att hålla avstånd och inte nysa på folk. Så jag fattar inte vart du vill komma?

Dra på dig ett munskydd om du mår bättre av det. Inget hindrar dig.

Viruset sprids med utandningsluften om man är smittad
Citera
2020-05-02, 23:08
Bannlyst
Citat:
Nä det finns inte många exempel. Nu ljuger du igen. Bland stora nummer kommer du också få en del avvikelser. Det är så det är. Enstaka fall förändrar ju inte det faktum att dödligheten bland unga friska under 30 är i princip noll runt om i världen.

Bara för att en blixt dödar X antal människor årligen innebär det ju inte att det är farligt med blixtar.
Bara för att ett flygplan störtar några gånger per år innebär det ju inte att det är farligt att flyga.

Kom igen nu.

Som jag nämde innan, Googla. Det var inte jag som sa att det är obefintiligt och noll, det var du lilla vän.
Citera
2020-05-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
here’s the .gov press release:

https://www.governor.ny.gov/news/amid-ongoing-covid-19-pandemic-governor-cuomo-announces-results-completed-antibody-testing
Another bad source as it dosn't even mention what was stated earlier
Citera
2020-05-02, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Du tycker det ja. Vad får dig att tro att ditt tyckande på något sätt triumferar över vetenskapen?

Finns ingen som helst vetenskap att ett generellt munskydd skulle skydda nånting sådär random ute på stan. Det är ju bara trams.

Där det har effekt är inom sjukvården och annan vård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in