2020-05-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
I södra europe får dom d vitamin från solen, mer än vi norrut får.

Ja plus en del fisk runt medelhavet.
Citera
2020-05-02, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Nej, kanske inte befolkningen i stort men det är inte ALLA som har aphjärnor. Och fortfarande återstår frågan: VAD baserar han R=0.85 på? Det skulle jag gärna vilja veta. Sedan misstänker jag att orsaken till att journalisterna inte ställer följdfrågor helt enkelt beror på att de inte själva har tillräckligt med hjärnkapacitet för att kunna göra det

Finns en publicerad beräkning på FHMs hemsida.
Citera
2020-05-02, 12:40
Medlem
VA?! Kan någon förklara? Ännu ett utspel baserat på ingenting?
Såsom "viruset kommer aldrig hit" "sthlm når flockimmunitet i maj".
Eller kan det stämma? Var det SÅ lätt att få ner R0? Visst har en del gjorts men snälla det är i princip som vanligt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut
Citera
2020-05-02, 12:42
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, men vi har, till skillnad ifrån Nya Zeeland, ingen förödande lockdown. Dessutom tar det nog längre tid än några veckor innan smittan, tillfälligt, dör ut i Sverige.
Men likt Nya Zeeland så har även vi att vänta på att en ny smittvåg sköljer över oss i höst.
Priset för Sveriges del har då varit 2633 fler döda än i NZ.

Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
R-värdet (Re) har sjunkit under 1, till stor del för att flockimmunitet i de hårdast drabbade delarna av landet (Stockholm) har börjat göra sig gällande. I andra delar av landet tar det dock fart nu.

Folk glömmer att barn är naturligt immuna (utan antikroppar) varför vi från dag 0 redan har 20% immunitet i befolkningen. Flockimmuniteten kommer därför tidigare än vad antikroppstester visar.

Att barn skulle vara immuna är väl inte en etablerad sanning? Tvärtom kan de både få viruset och smitta andra, vad jag har sett.

Fast Folkhälsomyndigheten har väl inte gått ut med att R-talets sjunkande skulle berott på flockimmunitet? Det är din egen slutsats?
Citera
2020-05-02, 12:43
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Sant, inte så lyckat att bromsa upp för hårt, då får vi en andra fet kräftsmäll i höst. Men redan nu har nog flockimmuniteten börjat kicka in så smått eftersom R-värdet sjunker trots att man inte utökat restirktionerna på en månad.
Har du någon källa på att tillräckligt många är immuna eller är det din gissning?
Citera
2020-05-02, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Eller kan det stämma? Var det SÅ lätt att få ner R0? Visst har en del gjorts men snälla det är i princip som vanligt.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tegnell-det-betyder-att-pandemin-successivt-kommer-ebba-ut

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf
Citera
2020-05-02, 12:44
Medlem
Citat:

Helt spekulativt. Hur ska det "ebba ut" om det smittar så sakta?
Jag fattar inte ens vad ni babblar om alltså.

Enda stunden så ska alla bli smittade och flockimmunitet i maj och nu är det att viruset smittar sakta och det kommer "successivt ebba ut".. Ja.. på några år eller?
Citera
2020-05-02, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
De kanske har tröttnat på att fråga eftersom befolkningen inte fattar svaren ändå.

Tegnell har t ex förklarat 48 000 miljarder gånger att de inte strävar efter flockimmunitet och att de vill ha en så långsam smittspridning som möjligt. Ändå sitter alltså folk fortfarande och tror att en långsam spridning försvårar "FHMs strategi om flockimmunitet".

Så de kanske skiter i att fråga för även om han svarar så kommer du sitta här imorn och fråga vart han fått siffran ifrån.

Är det konstigt? Har något han sagt hittills stämt?
Citera
2020-05-02, 12:47
Medlem
Citat:

Alltså hur de har räknat ut det vet jag inte. Men feltolka nu inte Tegnell som ni alltid gör.

Det han säger:
-R-talet talar om hur snabbt smittan sprider sig. Är det under 1,0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut,

Det han INTE säger:
-Smittan i Sverige håller nu på att ebba ut.

Det är en inihelvetes skillnad men han måste lära sig att prata tydligare. Han bör använda retorik som man använder för förskolebarn så kanske Flashback förstår.
Citera
2020-05-02, 12:48
Medlem
Ska flytta till Antarktis. 0 smittade.
Citera
2020-05-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Helt spekulativt. Hur ska det "ebba ut" om det smittar så sakta?
Jag fattar inte ens vad ni babblar om alltså.

Enda stunden så ska alla bli smittade och flockimmunitet i maj och nu är det att viruset smittar sakta och det kommer "successivt ebba ut".. Ja.. på några år eller?

Kolla kurvan för inlagda och iva i Stockholm, så kan du få en bild av när det klingat av där.
Om man drar ut kurvorna enligt den avtagande trenden sista 2-3 veckorna, så borde det ligga på väldigt låga nivåer någon gång i juni.
Citera
2020-05-02, 12:49
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Finns en publicerad beräkning på FHMs hemsida.
AHA, Tack! Ja det finns i följande länk:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/riket-skattning-av-effektiva-reproduktionsnumret.pdf

Jag saxar följande:

Kod:
Vi skattar Re baserat på en incidensenkurva, det vill säga på den dagliga epikurvan som visar
antal nya rapporterade fall enligt Folkhälsomyndighetens data

Min fetning. Intressant! Och precis som jag trodde! Det baseras på RAPPORTERADE FALL. Alldeles för tunt! Här är ju mörkertalet enormt stort eftersom bara en bråkdel har testats hittills. Det här slänger åtminstone jag i papperskorgen direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in