2020-05-02, 11:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Michael Osterholm-podd om immunitet.

https://www.cidrap.umn.edu/covid-19/podcasts-webinars/episode-6
Tack!
Citera
2020-05-02, 11:59
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Ok. Men jag VILL också se noll dödsfall och OM det hade varit möjligt så supportar jag givetvis det. Kanske det hade varit möjligt, jag vet inte. Men betyder allt över noll dödsfall då även att ALLA cirka 200 länder i världen med fler dödsfall ska ses som ”mördarregimer” då?

Det var bara DET jag ifrågasatte från början, inget annat. Jag har likväl varit oroad över utvecklingen nästan sedan start och har aldrig hyllat vår strategi bara för det.

Det jag har mest problem med är att det vrids till hyllningar av Sveriges dödstall eller Tegnell, och ett tips OM du vill få fler på din sida är att inte anklaga folk för det värsta du kan komma på.

Men om du nu på allvar tror att alla som jämför med Norge gör så bara för att ”försvara” att folk dör eller försvara ”mördarregimer” så är det väl inte mycket att göra åt det.

Somliga försvarar Sverige, somliga försvarar Norge och Danmark som också har många döda.
Samma andas barn, andra sidan av samma mynt, i jämförelse med Vietnam tex.

Sluta hyckla, antingen vill du ha 0 döda och pläderar för det och stödjer de länder som lyckas och vill att Sverige tar efter dem, eller så gör du det inte och då är du en av de som accepterar att vi har en strategi där människor dör. Du kan inte ha både och, äta kakan och behålla den! Det inser du nog själv om du tänker efter!

Jag väntar fortfarande på din pudel. Det blir inte lättare för att du slingrar dig som en orm.
Senast redigerad av FrankIsBack 2020-05-02 kl. 12:38.
Citera
2020-05-02, 12:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Bra jobbat Eskilstuna-Kuriren.

Flera kommuner i Sörmlands län har medvetet utelämnat att rapportera in fall av coronasmitta på äldreboenden till länsstyrelsen, rapporterar Eskilstuna-Kuriren med hänvisning till interna dokument.

https://omni.se/kommuner-morkade-spridning-pa-aldreboenden/a/xP2JBV
Finns mer om det i dagens DN:

Coronasmitta på över 500 av landets äldreboenden

https://www.dn.se/nyheter/sverige/coronasmitta-pa-over-500-av-landets-aldreboenden/
Citera
2020-05-02, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Somliga försvara Sverige, somliga försvarar Norge och Danmark som också har många döda.
Samma andas barn, andra sidan av samma mynt, i jämförelse med Vietnam tex.

Sluta hyckla, antingen vill du ha 0 döda och pläderar för det och stödjer de länder som lyckas och vill att Sverige tar efter det, eller så gör du det inte och då är du en av de som accepterar att vi har en strategi där människor dör. Du kan inte ha både och, äta kakan och behålla den! Det inser du nog själv om du tänker efter!

Jag väntar fortfarande på din pudel. Det blir inte lättare för att du slingrar dig som en orm.

Vilka länder har 0 döda?
Citera
2020-05-02, 12:05
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Sådana riktlinjer skulle jag vilja se. Skicka länk om du hittar det och har möjlighet.

Jag är primärt psykiskt sjuk men blir behandlad som en knarkare trots att ett problematiskt missbruk inte varit något huvudproblem. Det finns prover och iakttagelser som visar det här.

Så efter alla år av utsatthet inom vården och akutsjukvården har jag blivit totalt likgiltig. Blir jag sjuk i corona ger jag mig själv palliativ vård efter att ha kastat ut mina journaler till anhöriga och en liten skrift om mina upplevelser inom vården och relationen till berörd vårdpersonal.

Får jag fråga vilken avdelning du la på och varför? Jag har legat på AVA, HIA, MIVA, IVA på både Akademiska sjukhuset och Gävle. Vissa ur personalen där är rena helveten. De ser intoxpatienter som onödiga människor. Sådana de önskar dog innan de anlände. Vi anses vara personer som inte lider. Personer som bara ställer till. Friska och onödiga. Ibland har jag fått kommentarer som så här "det här var väl onödigt, vi har inte tid med sådant här för vi måste vårda de som är sjuka på riktigt!"

Jag har tappat hoppet om medmänsklighet inom vården för länge länge sedan. Det glädjer mig att hjärtlungpersonal jobbar i fronten med sina allvarligt fysiskt sjuka smittsamma patienter med risk för sitt liv. Först nu vet de vilken ångest jag har levt med hela livet och som jag tvingas leva med när någon godtyckligt rycker bort lindrande mediciner för att jag har testat knark förut. Från mitt håll till alla skyldiga vid frontlinjen - rätt åt er!

Gissad och väntat reaktion från frontlinjen: "lugnt, skit i den där personen, det är bara en arg liten knarkare."

Sanningen: komplext trauma. Kronisk posttraumatisk stress. Obotlig ångest. Suicidal.

Vet inte om någon redan länkat det, men det finns i tråden på ett par ställen, har inte lyckats hitta det. Var ett internt direktiv gällande triage, kanske från Karolinska? Osäker på Karolinska. Men stod att om personen har ett missbruk eller om det framkommer när iva-vård inletts så kan den triageras bort? Något sånt. Vet att jag upplevde det som väldigt sjukt i alla fall.

IVA och AVA låg jag på, i Malmö, samt den medicinavdelning jag nämnde där det mest fanns cancersjuka. Min sjukdom var iof väldigt smärtsam, men de frågade aldrig om jag behövde smärtstillande, de gav mig sprutor regelbundet.
Citera
2020-05-02, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Framgår idag, och gjort innan, att ett flertal kommuner mörkat siffror över smittspridningen.

Jag garvade högt när jag läste detta, då så många i Sverige pekar finger på kina och andra totalitära länder för att ha mörkat och undanhållit info.

Vem vinner på att mörka något sådant?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kommunerna-undanholl-information-om-smittspridningen-inom-aldreomsorgen
Man kan vända på det och fråga sig vad man riskerar genom att försöka trixa med siffrorna.
Inte mycket säger min tidigare erfarenhet.
Dom lägger redan fram försvaret att det inte ordagrant i deras uppdrag stod hur covid-19 skulle rapporteras.
Återstår att se var detta leder men jag gissar att det är tyst redan imorgon igen.
Citera
2020-05-02, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag har inte kommit med nån gissning, så vad dillar du om? du är mer än lovligt förvirrad.

Tro, det påminner om religiös tro det du sysslar med.
Hur många ggr har AT nu sagt att " det planar ut... vi har sett toppen.." hur många ggr har du trott?

Det fetade. Håller med. Iom att vi hört så många ggr saker från AT/FHM som visat sig vara totalt felaktiga, så vill jag se vad de har till grund för sina uttalanden, innan jag tror på det.

Detta med R-talet 0.85.helt plötsligt, vad bygger det på egentligen? Jätteirriterande att ingen reporter ställde en sån fråga, utan helt okritiskt bara har de presenterat det i MSM. En naturlig följdfråga skulle också vara: Vad händer då med flockimmuniteten... Osv. Så otroligt trött på hjärndöda journalister.
Citera
2020-05-02, 12:12
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, de flesta människor i Sverige är, till skillnad emot många,av högerextremisterna i denna tråd, kloka och analytiska individer. Så ligger R nu väl under 1 i Sverige.

Fördelen är, förstås, att det lugnar ner sig under försommaren och sommaren, så att utarbetad vård- och omsorgspersonal kan få lite semester (Vem vet, kanske kan alla utom 70 plusarna få fira en någorlunda normal midsommar. Men det är nog främst en from förhoppning ifrån min sida.)

Nackdelen är, förstås, att vi inte hunnit uppnå flockimmunitet innan hösten, då en ny smittvåg är att vänta.
Ja dvs en mycket bra siffra så här tidigt i smittspridningen som knappast har konstaterades kring kinesiska djurmarknader när det var som värst.

Sedan smittas sällan kloka och analytiska individer eftersom dom oftare har en hälsosam nivå av D-vitamin i kroppen att falla tillbaka på då dom lever smart.

Folk med låg D-vitaminnivå i kroppen lider oftast av alla möjliga dåliga vanor och livsstilsval. Och har många gånger valt att bo trångt och billigt i förorten. Istället för att prioritera en sund bostad på Östermalm väljer man att lägga pengar på semesterresor till sina hemländer där smitta och sjukdomar ofta grasserar.
Citat:
People with low levels of Vitamin D may be more likely to catch coronavirus and die from COVID-19 infection, study suggests

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8277775/People-low-levels-Vitamin-D-likely-die-COVID-19-infection.html
Citera
2020-05-02, 12:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det händer precis samma saker som det hänt fortlöpande över tiden. Virus kommer och virus går. Vissa är mer potenta medan andra bara ligger i marginalen. Vart 40-50:e år kommer en rejäl epidemi som utvecklar sig till en pandemi. Skillnaden nu mot då är att alla får informationen direkt och ingående.

Citat:
Ursprungligen postat av sno
De kommer nog oftare än så:

Spanska sjukan,*1918–1921
Asiaten,*1957*
Hongkong-influensan,*1968–1970.
H1N1-utbrottet 2009,*2009–2010
Covid-19,*2019– pågående

Aids*och*vattkoppor*har tidigare kategoriserats som pandemier.

Nu läste jag någonstans (kan inte presentera en länk) att nästa pandemi skulle komma om 7-9 år.

du missade SARS 2002-2004,

jag tittade på de siffrorna i morse, SARS var som en sommarfläkt jämfört med det vi är med om nu...

SARS-1
Antal fall: 8,098
Avlidna: 774
https://en.wikipedia.org/wiki/Severe_acute_respiratory_syndrome

SARS-Cov-2 (Covid-19)
Antal fall: 3,415,349
Avlidna: 239,823
https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-05-02, 12:16
Medlem
Jag har nu läst runt i olika pre-prints angående vitamin D och Covid-19, och det finns flera laboratorie-studier och datastudier från olika universitet som visar ett samband. För lite vitamin D ökar risken för cytokinstorm. Finns flera stycken, och vidintresse kan man googla Vitamin D+Covid 19.

Detta verkar vara en viktig pusselbit, då afrikan-amerikaner har mer brist av vitamin d jämfört med andra amerikaner. se t.ex:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16549493

det förklarar också varför vissa länder i södra Europa har så höga dödstal, då vi i norra Europa tillsätter vitamin-d i mycket av var mjölk, sojadryck osv.

jag skulle rekommendera att köpa vitamin D tabletter och följ instruktioner på förpackningen. Då detta är ingen fara borde det var en helst säker sak även om om detta inte skulle visa sig, men det verkar som att det finns ett samband mellan vitamin D och Covid-19 då flera oberoende studier har visat det.
Citera
2020-05-02, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja men långt ifrån de flesta i det område i Italien som det pratades om.

Dom kommer få det tufft när och om våg 2 rullar in.
Citera
2020-05-02, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det fetade. Håller med. Iom att vi hört så många ggr saker från AT/FHM som visat sig vara totalt felaktiga, så vill jag se vad de har till grund för sina uttalanden, innan jag tror på det.

Detta med R-talet 0.85.helt plötsligt, vad bygger det på egentligen? Jätteirriterande att ingen reporter ställde en sån fråga, utan helt okritiskt bara har de presenterat det i MSM. En naturlig följdfråga skulle också vara: Vad händer då med flockimmuniteten... Osv. Så otroligt trött på hjärndöda journalister.

De kanske har tröttnat på att fråga eftersom befolkningen inte fattar svaren ändå.

Tegnell har t ex förklarat 48 000 miljarder gånger att de inte strävar efter flockimmunitet och att de vill ha en så långsam smittspridning som möjligt. Ändå sitter alltså folk fortfarande och tror att en långsam spridning försvårar "FHMs strategi om flockimmunitet".

Så de kanske skiter i att fråga för även om han svarar så kommer du sitta här imorn och fråga vart han fått siffran ifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in