2020-02-14, 18:32
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Temperaturen och luftfuktigheten är troligtvis avgörande för virusets överlevnad.

Låg temperatur och låg luftfuktighet torde vara dåligt medan det motsatta är bra för viruset och gör att det förökar sig. Frågan är om Europa kommer att drabbas när sommaren kommer. /.../

Tvärt om är det ju, för aerosolsmitta. Våren och sommaren kan bli räddningen.

I Västra Götaland brukar R0 för ex vis säsongsinfluensorna gå under Ett senast vecka nio, alltså första veckan i mars.
Citera
2020-02-14, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilka belägg finns för att man inte verkar bli immun?

Finns det någon studie som du kan hänvisa till?

Kineserna varnar tillfrisknade för att utsätta sig för viruset för de kan bli sjuka igen. Än så länge har jag inte sett någon studie, men då de säger det så måste de ha en del observationer. Kan tänka mig att det kommer en studie då de har tillräckligt många tillfrisknade, återinsjuknade att titta på.
Citera
2020-02-14, 18:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Även i utrymmen med mycket Asiater.

https://virusdanger.com/images/ace2_2019ncov_suspeptible_genetics_byrace.jpg

Exakt

Det kan vara mixen av olika faktorer som gör att Kina drabbas som det gör, prickar man in samtliga 8 på bongen så vinner man,,,,eller förlorar ska man kanske säga i det här fallet.
Citera
2020-02-14, 18:39
Medlem
Citat:
Luftfuktigheten talar i viss mån för att risken för aerosolsmitta kan vara låg, dock kan det råda större risk för aerosolsmitta i utrymmen där man använder aircondition.

Varför skulle det bli värre där man använder AC? AC avfuktar ju luften vilket borde korta ner livslängden för ett virus.
Fläktar borde vara betydligt värre i så fall, då de bara piskar runt luften.

Någon annan nämnde att kylan skulle skydda mot virus, det skulle jag vilja se källa på för virus och bakterier brukar väl vara ganska bra på att gå i dvala vid kyla och på så sätt kunna leva väldigt länge.
Citera
2020-02-14, 18:39
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Exakt

Det kan vara mixen av olika faktorer som gör att Kina drabbas som det gör, prickar man in samtliga 8 på bongen så vinner man,,,,eller förlorar ska man kanske säga i det här fallet.

Jo, men ändå gör de allt för att hålla siffrorna nere.

https://virusdanger.com/images/2019ncov_china_against_who_changes_confirmed2.jpg

Nu rapporterar de inte längre bekräfrade fall som "confirmed" om de är asymptomatiska(inte har några symptom) trots att de är smittbärare som smittar andra...
Citera
2020-02-14, 18:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Kineserna varnar tillfrisknade för att utsätta sig för viruset för de kan bli sjuka igen. Än så länge har jag inte sett någon studie, men då de säger det så måste de ha en del observationer. Kan tänka mig att det kommer en studie då de har tillräckligt många tillfrisknade, återinsjuknade att titta på.

Nej, de måste inte alls ha en del observationer för att säga så. Ett argumentationsfel.

Det räcker med att veta vad försiktighetsprincipen är för att förklara varför kinserna säger så, om de nu gör det.
Citera
2020-02-14, 18:41
Medlem
Citat:
Luftfuktigheten talar i viss mån för att risken för aerosolsmitta kan vara låg, dock kan det råda större risk för aerosolsmitta i utrymmen där man använder aircondition.

Från Wuhan verkar dock problemet inte vara i hus och i hemmet. Många har rapporterat att dom stannar inomhus. Av västerlänningar kan man nämna hockeytränaren Björnfot och studenten Bonfanti.
Jag vet inte om det blåser i Wuhan eller temperaturen men den ligger kanske kring 5 plusgrader på vintern.
I den meterologiska situation med avgaser och smog över staden cirkulerar luften inte så bra vid utbrottet 20 januari.

I Sverige har vi under denna tid haft flera oväder och mycket nederbörd under vintern. Det kan vara en fördel som gör att luften byts ut.

I Singapores fall och övriga sydostasien kan säkert AC i köpcenter och liknande vara en stor smittorisk.
Citera
2020-02-14, 18:41
Medlem
Hur många procent som får sjukdomen dör?
Citera
2020-02-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mannheimer83
Hörde precis på vagnen (Gbg), att det tydligen konstaterats ett fall i Gbg-trakten. Lät som att vederbörande, en typisk feministtjej, pratade med vän/kollega från Sahlgrenska. Usch!

Detta inlägg får inte försvinna bland allt OT som skrivs här. Detta borde vara enkelt att bekräfta/dementera. Snacket går dessutom ALLTID runt sjukt mycket bland alla skötare på sjukhus.

Är Sahlgrenska skyldiga att vara transparenta om man ringer och frågar?
Citera
2020-02-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.

Så vad ska man tro om månaden vi har framför oss?
Ska man extrapolera en månad framåt i tiden?
Eller ska man lita att Tegnell har läget under kontroll?

För min egen del tror jag mer på en extrapolering än Tegnell.

En intressant fråga är vilka aktörer som är inblandade vad gäller kommunikation i syfte att minimera negativ påverkan på Sverige som helhet snarare än ge neutral korrekt information för varje enskild fri att tolka(och därmed ge varje enskild bättre underlag för beslut som tjänar dem personligen)

Jag tycker ju att Tegnell skulle passa bra som ambassadör för agendan som ligger i MSBs intresse.
Citera
2020-02-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tvärt om är det ju, för aerosolsmitta. Våren och sommaren kan bli räddningen.

I Västra Götaland brukar R0 för ex vis säsongsinfluensorna gå under Ett senast vecka nio, alltså första veckan i mars.

NCP är inte ett influensavirus utan har mer gemensamt med SARS, och MERS som spreds på våren och sommaren.
Citera
2020-02-14, 18:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Varför skulle det bli värre där man använder AC? AC avfuktar ju luften vilket borde korta ner livslängden för ett virus.
Fläktar borde vara betydligt värre i så fall, då de bara piskar runt luften.

Någon annan nämnde att kylan skulle skydda mot virus, det skulle jag vilja se källa på för virus och bakterier brukar väl vara ganska bra på att gå i dvala vid kyla och på så sätt kunna leva väldigt länge.

AC ger torrare luft, droppar som andas, hostas och nyses ut "torkar" (tappar volym), droppkärnorna blir mindre(lättare), kan vara i luften längre tid, och kan föras runt i luften med luftsrömmar. Dock kan en en torrare miljö vara negativt för virusets chans att vara aktivt.

Jag har länkat till forskningstudier ett antal gånger, drunknar dock i bruset av domedagsprofetior och tyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in