2020-02-15, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Krisen i Japan fördjupas och förvärras. Bara idag redovisas 9 nya fall, vilket tar totalen upp till 53 (inga av dessa har med kryssningsbåten att göra, de räknas separat).

Alla fallen i Japan är inhemsk spridning, utom kontroll. En är en kirurg, som arbetade på samma sjukhus som en annan tidigare smittad läkare.

8 andra är i Tokyo varav sju har haft kontakt med en tidigare konstaterat smittad taxichaufför.

Om nuvarande utveckling i Tokyo fortsätter (vilket ju absolut inget talar emot) så är staden uppe i ett antal som motiverar karantän och nedstängning om ca 3 veckor.
Det är väl som i Kina i November-December. Skillnaden är att dom vet och kan skydda sig bättre så det kommer att sprida sig långsammare tror jag. Kanske tillräckligt för att inte belasta samhället för mycket och hinna få fram ett vaccin. Värre blir det med underutvecklade länder om det får fäste.

Tokyo med 12 miljoner invånare i karanän, vilken mardröm och ekonomisk katastrof för Japan så jag hoppas och tror inte det leder dit. Är viruset inte alltför dödligt med bra vård så kan man ju bara låta det spridas långsamt över tiden. Sjukvård och produktivitet kommer ändå att belastas hårt. Vinnare blir dom länder som blir sist ut och har lärt sig samt fått fram vaccin under tiden.

Trist ändå i Japan att folk måste springa omkring och vara misstänksamma och överdrivet hygieniska. Vi har lite mer tur men tiden tycks inte tas tillvara. Jag menar mer resurser till sjukvården, planering och allt annat man kan förbereda. Men det är väl så många tänker, det som händer i Kina kan ju omöjligen hända här så varför slösa pengar, oro eller tid. Lite som Tage Danielssons roliga resonemang om kärnkraftsolyckan i Harrisburg (Three Mile Island) inför kärnkraftsomröstningen en gång i tiden.
Citera
2020-02-15, 15:27
Medlem
Svenska fallet Kinessjuka, det hittils enda kända, är ännu vare sig rapporterad död eller tillfrisknad. Vad säger det om vilka resurser som krävs om varje enskilt fall kräver månadsvis sjukhusvård?
Senast redigerad av moldova 2020-02-15 kl. 15:29. Anledning: Stavning
Citera
2020-02-15, 15:27
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flytandelycka
Jag hade lunginflammation och var sjuk i en månad. När jag blev tillräckligt bra för att kalla mig själv "frisk" visade jag trots det symtom i nästan 2 veckor efter att jag friskförklarades (lungorna knastrade och hostade mycket slem). Jag tror det tog ett halvår innan jag kände mig helt frisk. Eftersom man inte är säker på hur Corona smittar kanske man vill hålla smittade isolerade ett tag efter att de känner sig friska.

Så är det säkert. Dessutom är det ju av yttersta vikt att hon blir frisk!
Citera
2020-02-15, 15:28
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Jag jämförde med siffrorna för 9 dagar sedan och det verkar som spridningstakten är 11% per dag, ganska precis faktiskt, i de länder som har tillräckligt många fall för att kunna beräkna.

Detta gäller för utvecklade länder/städer som Singapore och Japan.

Det som kan göra takten högre är lägre hygien och om man bor ännu tätare ihop. Vi såg ju en takt i Wuhan på ca 20% per dag innan karantänåtgärderna har fått viss effekt och lyckats sänka takten till 5-10% per dag.

Detta stämmer rätt bra med ett R0=3 och ca 11 dagar per "generation" smittad. Detta motsvarar en dagsökning på 11% vilket är vad vi ser.
Citera
2020-02-15, 15:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moldova
Svenska fallet Kunessjuka, det hittils enda kända, är ännu vare sig rapporterad död eller tillfrisknad. Vad säger det om vilka resurser som krävs om varje enskilt fall kräver månadsvis sjukhusvård?

Hon behöver förmodligen inte någon vård utan hålls isolerad för pga smittorisken. Precis som tyskarna.
Citera
2020-02-15, 15:31
Medlem
Vet inte om det är en gammal nyhet för den här sidan
Nya coronoviruset sprids på nya sätt
https://www.dn.se/nyheter/varlden/nya-coronoviruset-sprids-pa-nya-satt/
Citera
2020-02-15, 15:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Japan har dessvärre tappat kontrollen över smittspridningen:

https://english.kyodonews.net/news/2020/02/314f04432d38-urgent-us-to-evacuate-americans-from-virus-hit-ship-near-tokyo-media.html

"Now we're facing a different situation," health minister Katsunobu Kato told a press conference, referring to a rise in the number of cases where the route of infection cannot be tracked.

Det samma gäller Singapore och Hongkong. Inom kort kommer man att kunna räkna Tyskland, Frankrike och UK till denna grupp också, om man inte kan det redan... I och med det så måste också Corona räknas till en pandemi enligt den officiella definitionen, vilket är okontrollerad smittspridning på minst två kontinenter.

Tyvärr håller jag det som helt osannolikt att Sommar-OS i Tokyo genomförs som planerat i sommar, även om de officiella kommentarerna hittills säger att det inte finns några planer på att påverka spelen.

Vi är inte där än, men jag håller med om att det sannolikt bara är en tidsfråga. Det har jag å andra sidan trott hela tiden. Det finns flera olyckliga faktorer som har gjort detta virus så spritt.

Först och främst att utbrottet upptäcktes och satte fart i en av Kinas största städer. En industristad med stort utbyte med omvärlden. Dels att så många får sjukdomen i lindrig form eller är i stort sett symptomfria vilket gör spridningen svår att upptäcka och stoppa. Som det är nu vet vi inte ens när smittspridningen började. Mycket talar för tidigare än man tidigare trott, vilket kan innebära att smittade tagit med sig smittan innan man ens kände till den.

Och även om jag är pessimistisk när det kommer till smittspridningen, så tror jag fortfarande att dödlighet och svårare fall rent procentuellt ligger långt under de officiella siffrorna. Därmed inte sagt att samhälle och sjukvård inte kommer att åka på enorma problem.
Citera
2020-02-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Hon behöver förmodligen inte någon vård utan hålls isolerad för pga smittorisken. Precis som tyskarna.
Hon kördes i ambulans till sjukhus. Hennes lägenhet sanerades. Du förmodar att hon därefter skrivits ut som fortsatt sjuk för att tillfriskna eller dö hemma i en sanerad bostad. Tänk, det förmodar inte jag.
Citera
2020-02-15, 15:36
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Svenska fallet Kinessjuka, det hittils enda kända, är ännu vare sig rapporterad död eller tillfrisknad. Vad säger det om vilka resurser som krävs om varje enskilt fall kräver månadsvis sjukhusvård?

Det är ju precis det som har sänkt regionerna i centrala Kina. Att såpass många fall kräver avancerad intensivvård och varken blir friska eller dör under lång tid.

Ta Singapore som bara ett exempel. De upptäckte sitt första fall 23:e Januari. Nu bara drygt 3 veckor senare så har de 72 fall, okontrollerad inhemsk spridning och ca 15 av de sjuka ligger i intensivvård.
Citera
2020-02-15, 15:38
Bannlyst
Citat:
Hon kördes i ambulans till sjukhus. Hennes lägenhet sanerades. Du förmodar att hon därefter skrivits ut som fortsatt sjuk för att tillfriskna eller dö hemma i en sanerad bostad. Tänk, det förmodar inte jag.
har du en källa pa dina pastaenden?
Citera
2020-02-15, 15:39
Medlem
Citat:
Helt plötsligt har vi nu ett läge med ca 700 bekräftat smittade utanför Kina!

Var kom detta ifrån? Bara för några veckor sedan så satt vi här och hade ett hundratal utanför Kina.

Det är en så explosiv utveckling så det faktiskt överträffar mina ganska pessimistiska beräkningar tyvärr

En stor del av de nya fallen, just nu 285, kommer från kryssningsfartyget.
611 fall totalt utanför Kina (plus 84 i Hong Kong, Taiwan och Macau).
Citera
2020-02-15, 15:40
Medlem
Melange5738s avatar
Första dödsfallet i Europa:
https://www.bbc.com/news/world-europe-51514837

nu kanske statistiken börjar se lite klarare ut för skeptikerna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in