Citat:
Det är väl som i Kina i November-December. Skillnaden är att dom vet och kan skydda sig bättre så det kommer att sprida sig långsammare tror jag. Kanske tillräckligt för att inte belasta samhället för mycket och hinna få fram ett vaccin. Värre blir det med underutvecklade länder om det får fäste.Krisen i Japan fördjupas och förvärras. Bara idag redovisas 9 nya fall, vilket tar totalen upp till 53 (inga av dessa har med kryssningsbåten att göra, de räknas separat).
Alla fallen i Japan är inhemsk spridning, utom kontroll. En är en kirurg, som arbetade på samma sjukhus som en annan tidigare smittad läkare.
8 andra är i Tokyo varav sju har haft kontakt med en tidigare konstaterat smittad taxichaufför.
Om nuvarande utveckling i Tokyo fortsätter (vilket ju absolut inget talar emot) så är staden uppe i ett antal som motiverar karantän och nedstängning om ca 3 veckor.
Alla fallen i Japan är inhemsk spridning, utom kontroll. En är en kirurg, som arbetade på samma sjukhus som en annan tidigare smittad läkare.
8 andra är i Tokyo varav sju har haft kontakt med en tidigare konstaterat smittad taxichaufför.
Om nuvarande utveckling i Tokyo fortsätter (vilket ju absolut inget talar emot) så är staden uppe i ett antal som motiverar karantän och nedstängning om ca 3 veckor.
Tokyo med 12 miljoner invånare i karanän, vilken mardröm och ekonomisk katastrof för Japan så jag hoppas och tror inte det leder dit. Är viruset inte alltför dödligt med bra vård så kan man ju bara låta det spridas långsamt över tiden. Sjukvård och produktivitet kommer ändå att belastas hårt. Vinnare blir dom länder som blir sist ut och har lärt sig samt fått fram vaccin under tiden.
Trist ändå i Japan att folk måste springa omkring och vara misstänksamma och överdrivet hygieniska. Vi har lite mer tur men tiden tycks inte tas tillvara. Jag menar mer resurser till sjukvården, planering och allt annat man kan förbereda. Men det är väl så många tänker, det som händer i Kina kan ju omöjligen hända här så varför slösa pengar, oro eller tid. Lite som Tage Danielssons roliga resonemang om kärnkraftsolyckan i Harrisburg (Three Mile Island) inför kärnkraftsomröstningen en gång i tiden.