2020-02-14, 18:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Hur många procent som får sjukdomen dör?

Det kan du se här https://www.worldometers.info/coronavirus/

Det har gått ner till 16% nu efterssom de börjat behandla döende med plasma ifrån tillfrisknade. Förhoppningsvis går det ner mer.
Citera
2020-02-14, 18:49
Medlem
Citat:

Alltså än så länge...
Citera
2020-02-14, 18:51
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
100%. Gäller även osmittade.
Citera
2020-02-14, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Det har gått ner till 16% nu efterssom de börjat behandla döende med plasma ifrån tillfrisknade. Förhoppningsvis går det ner mer.

16%... Ok...
Citera
2020-02-14, 18:52
Medlem
Citat:
Alltså än så länge...

0,3-0,6 %.
Citera
2020-02-14, 18:53
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AC ger torrare luft, droppar som andas, hostas och nyses ut "torkar" (tappar volym), droppkärnorna blir mindre(lättare), kan vara i luften längre tid, och kan föras runt i luften med luftsrömmar. Dock kan en en torrare miljö vara negativt för virusets chans att vara aktivt.

Jag har länkat till forskningstudier ett antal gånger, drunknar dock i bruset av domedagsprofetior och tyckande.

Ja exakt, torrare luft gör så viruset kan färdas längre sträckor snabbare, men dör oxå snabbare om ingen andas in det. Det verkar dock kunna leva tillräckligt länge för att andas in stadsmiljöer.

Dessa två bilder säger dock en hel del om riskerna. Om man förstår dem.

https://virusdanger.com/images/2020_02_06_coronavirusdoublingtimechart.jpg

https://virusdanger.com/images/2019ncov_hong_kong_shelves_3.jpg
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-02-14 kl. 18:56.
Citera
2020-02-14, 18:54
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige

Det ger hopp om att det skulle finnas någon form av immunitet så man inte blir sjuk direkt igen.

I detta läget (Kina) hade jag hellre satsat på friskhetskarantäner och sen får det bara mindre mänskliga rättigheter där.

Om vi bara tittar på tillfrisknande så kan 6-7000 driva runt fabriker som tillverkar material till sjukvården.
Citera
2020-02-14, 18:55
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Från Wuhan verkar dock problemet inte vara i hus och i hemmet. Många har rapporterat att dom stannar inomhus. Av västerlänningar kan man nämna hockeytränaren Björnfot och studenten Bonfanti.
Jag vet inte om det blåser i Wuhan eller temperaturen men den ligger kanske kring 5 plusgrader på vintern.
I den meterologiska situation med avgaser och smog över staden cirkulerar luften inte så bra vid utbrottet 20 januari.

I Sverige har vi under denna tid haft flera oväder och mycket nederbörd under vintern. Det kan vara en fördel som gör att luften byts ut.

I Singapores fall och övriga sydostasien kan säkert AC i köpcenter och liknande vara en stor smittorisk.

Jag tänker mig att sjukhusen är en enda stor smitthärd, att många smittas där, samt i andra trånga utrymmen som tunnelbana, sovrum, offentliga toaletter med mera.

Vad gäller regn så bör det enligt min uppfattning vara en fördel då det drar med sig allting i luften nedåt, aerosoler kan inte vara någon lägre tid i luften, åtmistone inte utomhus.

Jag tror att vårat väder just nu är en fördel vad gäller aerosolsmitta(luftburet), mindre aerosol och sämre chans för viruset att vara aktivt på grund av temperaturen.

Sverige just nu ---------> större risk för droppsmitta, låg risk för aerosol(luftburen smitta)

Kina just nu ----------> risk för dropp och luftburen smitta

En tes baserad på det jag har läst mig till.
Citera
2020-02-14, 18:56
Avslutad
En person ska nu konstaterats smittad i Egypten. Peking ska ha infört nån form av karantän enligt dagens industri. Om ej redan nämnt.
Peking uppmanar till självkarantän annars hotar straff står rubriken. Man kan ana att spridning i Peking fått fart. Men börjar de spärra av och isolera människor där med militär lär Börsen där falla minst 10% på måndag..så man fattar att de först uppmanar.
Senast redigerad av lone star 2020-02-14 kl. 18:58.
Citera
2020-02-14, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Det ger hopp om att det skulle finnas någon form av immunitet så man inte blir sjuk direkt igen.

I detta läget (Kina) hade jag hellre satsat på friskhetskarantäner och sen får det bara mindre mänskliga rättigheter där.

Om vi bara tittar på tillfrisknande så kan 6-7000 driva runt fabriker som tillverkar material till sjukvården.
Det vore en biologisk sensation om man inte får immunitet mot viruset COVID-19.
Citera
2020-02-14, 18:57
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
AC ger torrare luft, droppar som andas, hostas och nyses ut "torkar" (tappar volym), droppkärnorna blir mindre(lättare), kan vara i luften längre tid, och kan föras runt i luften med luftsrömmar. Dock kan en en torrare miljö vara negativt för virusets chans att vara aktivt.

Jag har länkat till forskningstudier ett antal gånger, drunknar dock i bruset av domedagsprofetior och tyckande.

Speciellt när folk, som L.D. här, skriver att

Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
virus /../ brukar väl vara ganska bra på att gå i dvala vid kyla och på så sätt kunna leva väldigt länge.

Biologi kan vara knepigt, men de grundläggande förutsättningarna - som att virus inte lever - borde väl alla klara först, innan man ger sig in i en diskussion om mikrobiologi.
Citera
2020-02-14, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
En person ska nu konstaterats smittad i Egypten. Peking ska ha infört nån form av karantän enligt dagens industri. Om ej redan nämnt.

Hoppas att det håller sig så.

Källa: https://www.nbcnews.com/news/world/covid-19-updates-1-700-heath-workers-infected-more-wartime-n1136841
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in