Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Från Wuhan verkar dock problemet inte vara i hus och i hemmet. Många har rapporterat att dom stannar inomhus. Av västerlänningar kan man nämna hockeytränaren Björnfot och studenten Bonfanti.
Jag vet inte om det blåser i Wuhan eller temperaturen men den ligger kanske kring 5 plusgrader på vintern.
I den meterologiska situation med avgaser och smog över staden cirkulerar luften inte så bra vid utbrottet 20 januari.
I Sverige har vi under denna tid haft flera oväder och mycket nederbörd under vintern. Det kan vara en fördel som gör att luften byts ut.
I Singapores fall och övriga sydostasien kan säkert AC i köpcenter och liknande vara en stor smittorisk.
Jag tänker mig att sjukhusen är en enda stor smitthärd, att många smittas där, samt i andra trånga utrymmen som tunnelbana, sovrum, offentliga toaletter med mera.
Vad gäller regn så bör det enligt min uppfattning vara en fördel då det drar med sig allting i luften nedåt, aerosoler kan inte vara någon lägre tid i luften, åtmistone inte utomhus.
Jag tror att vårat väder just nu är en fördel vad gäller aerosolsmitta(luftburet), mindre aerosol och sämre chans för viruset att vara aktivt på grund av temperaturen.
Sverige just nu ---------> större risk för droppsmitta, låg risk för aerosol(luftburen smitta)
Kina just nu ----------> risk för dropp och luftburen smitta
En tes baserad på det jag har läst mig till.