2020-04-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kan kosta väldigt många dödsfall om vi ska göra jämförelser vid ett senare tillfälle.

Är det verkligen något att sträva efter... att komma snabbt fram i smittspridningen!?

Dels blir det extra dödsfall pga att sjuka trängs undan från vård av många covid-patienter.

Dels är det inte säkert att immuniteten efter att man varit smittat är särskilt god. Dvs flockimmunitet kanske inte funkar så bra.

Dels om man förlänger förloppet så finns mer tid att förbättra behandlingsmetoder, fixa fram skyddsutrustning etc.

Och FHM:s killgissning på att 36% av Stockholmarna är eller har varit smittade 1a maj är troligtvis överdriven. Den är snarare 5-10%. I alla fall om man ska tro den här matematikern och epidemiologen: https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1254084767496261632
Dvs. om man tror på flockimmunitet så kan det komma att "kosta" 3 ggr så många dödsfall som FHM tror.

Här har du fångat kärnan till kritiken.
Sveriges linje är ett högt spel om flockimmuniteten inte fungerar.
Och mer därtill, om vi som fått skiten, får det igen eller får en sänkning i försvaret mot andra åkommor.

Det här är ingen walk in the park.
Citera
2020-04-28, 08:23
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Jag åt två äggmackor till frukost. På tal om huruvida Corona kommer tillbaka som en säsongsinfluensa.

Det förklarar varför det stinker om dig. Har du fått äggröta i hjärnan också? Kan upplysa dig om att coronan kan visst ge upphov till organskador, kanske du skulle testa dig.
Citera
2020-04-28, 08:23
Avslutad
Citat:
Det kan kosta väldigt många dödsfall om vi ska göra jämförelser vid ett senare tillfälle.

Är det verkligen något att sträva efter... att komma snabbt fram i smittspridningen!?

Dels blir det extra dödsfall pga att sjuka trängs undan från vård av många covid-patienter. (Vilket troligtvis redan skett - se FHM:s siffror på överdödlighet.)

Dels är det inte säkert att immuniteten efter att man varit smittat är särskilt god. Dvs flockimmunitet kanske inte funkar så bra.

Dels om man förlänger förloppet så finns mer tid att förbättra behandlingsmetoder, fixa fram skyddsutrustning etc.

Och FHM:s killgissning på att 36% av Stockholmarna är eller har varit smittade 1a maj är troligtvis överdriven. Den är snarare 5-10%. I alla fall om man ska tro den här matematikern och epidemiologen: https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1254084767496261632
Dvs. om man tror på flockimmunitet så kan det komma att "kosta" 3 ggr så många dödsfall som FHM tror.

Vad gäller andelen smittade så hör man typ allt från 1% till 30% beroende på vad som passar agendan bäst. Väntar vi en vecka så kommer vi ha resultatet från den stora antikroppsundersökningen som kommer ge en tydlig bild om var vi ligger.

Jag hoppas på massivt höga siffror där! Gör du det också eller är det viktigare att du visar dig ha rätt?
Citera
2020-04-28, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vad politiker i alla länder kunde ha gjort var naturligtvis att inta en intelligent position, långt ifrån det trumpisk-salvinisk-bolsonariska bagatelliserandet men även långt ifrån det eviga husarrest som kommer att knäcka även länder som till helt nyligen var på nästan samma nivå som Sverige vad gäller levnadsstandard.

Det du säger om att hungern var på väg att utrotas till år 2030 är dessvärre propaganda. I flera sydeuropeiska länder levde - redan före C19-krisen - en allt större del av befolkningen på sina förädrars pensioner, som med svenska mått är chockerande låga (samtidigt som livsmedelspriserna är mkt höga). Hur tror du de ska klara sig efter krisen?

I Afrika väntade redan före C19 en period av massvält pga gräshoppsinvasioner av bibliska mått, kombinerade med torka och missväxt. Tror du att situationen förbättras av en global bautarecession?

I Asien har många miljoner människor överlevt på usla löner i t ex Nikes sweatshops. Nu blir, i recessionens spår, dessa människor helt utan inkomster, samtidigt som deras arbeten aldrig kommer tillbaks då A.I. snabbt kommer att göra dem överflödiga. Att återgå till jordbruk är inget alternativ, då odlingsbar mark i t ex Bangladesh och Indien minskar år för år pga stigande havsnivå, erosion och klimatförändringar.

Allt detta är så hemskt att det knappt går att "ta in". Siffrorna på antalet drabbade är så höga att mångas hjärnor bara kommer att registrera dem som "statistik". Men vi måste nu anstränga oss för att göra situationen "fattbar" och konkret. Annars kommer historiens dom att bli obarmhärtig mot oss.

I believe countries did take the intelligent position. You cannot help your allies when the enemy is at your doorstep. People won’t accept the death-toll this pandemic will bring on domestic soil, you must defend your countrymen first. Would you accept that your mother and neighbor die of this virus while your tax money is sent to South-Americans because their pension is too small to survive on?

I notice that you didn’t really answer any of my questions. You have no plan in mind to do both things, stop your countrymen from dying while saving their countrymen from dying. So which is more important? These things are a great tragedy, but the shortcomings of South-American dictatorships and their effects on working-class pensions are not our burden to bear in a crisis. The poverty of those in India is not our burden to bear when this pandemic is at our doorstep, claiming our loved ones.

We save us so that afterwards, we can save them. If we save them instead of ourselves, who do you propose saves us?
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Lyssnar på nyheterna, vår ekonomi är på väg åt helvete, vi måste bort med restriktionerna så fort som möjligt och jag är sjukt trött på att sitta hemma isolerad som en jävla riskgrupp. Jag är ingen riskgrupp men stannar inne och ser hur västvärlden går in i graven ekonomiskt.

Vilka restriktioner? Jag märker faktiskt knappt ett dugg ute i samhället. Det är sig likt på jobbet, de flesta har slutat jobba hemifrån, märker inget i affären, på stan. Skolan och dagis är fulla med ungar igen, ordinarie personal var på plats när ungarna skulle lämnas i måndags.

Var ute i helgen på Ikea, Maxi m.m. Kändes som en normal helg, dock hade dem vakter och personal som gav tillsägelser att folk skulle hålla avstånd i kön.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Läs och begrunda:
International human rights law guarantees everyone the right to the highest attainable standard of health and obligates governments to take steps to prevent threats to public health and to provide medical care to those who need it.
https://www.hrw.org/news/2020/03/19/human-rights-dimensions-covid-19-response

Stycket ovan fortsätter vidare med texten:
Human rights law also recognizes that in the context of serious public health threats and public emergencies threatening the life of the nation, restrictions on some rights can be justified when they have a legal basis, are strictly necessary, based on scientific evidence and neither arbitrary nor discriminatory in application, of limited duration, respectful of human dignity, subject to review, and proportionate to achieve the objective.

FN förbjuder att utvisa människor till länder de riskerar förföljelse och tortyr med.
Trots det anser jag att våldtäktsmän ska utvisas oavsett till skillnad frön dig och FN.
Citera
2020-04-28, 08:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Tegnell har blivit en stor guru i samhället. Redan intatuerad av de mer inbitna fanen.

Han kommer vara en legend och kändisikon många decennier framgent.

Svärje 28 april Anno 2020

Och där kom han. Han gick stolt fram till mikrofonen i sin numera världskända vinröda tröja.

"Jag är vägen och sanningen och döden; ingen kommer till statistiken utom genom mig".

Och så gjorde han det. Han välsignade powerpointen och där hände det. De tiotals döda blev hundratals. De hundratals smittade blev tusentals. Applåder och tårar. Han hade gjort det igen. Han var sonen. Sonen av a bitch.
Citera
2020-04-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Du har missförstått vad de mänskliga rättigheterna innebär, Det finns till och med beskrivet om hur och vad som förväntas att en stat skall göra vid en pandemi. Det står även att en stat som bryter mot de mänskliga rättigheterna skall kunna styras av WHO under en pågående pandemi för att säkerställa att de mänskliga rättigheterna efterlevs.

Om du inte vill förstå detta utan istället tror att de mänskliga rättigheterna endast är något som rör immigrationen, så tycker jag att du ska läsa på om stadgarna.

Här är en bra artikel som tar detta.
https://www.gp.se/debatt/sverige-bryter-mot-m%C3%A4nskliga-r%C3%A4ttigheter-n%C3%A4r-de-offrar-de-%C3%A4ldre-1.27134941

Som sagt, FN förbjuder utvisning av personer som riskerar förföljelse och tortyr.
Därav kan vi ej utvisa våldtäktsmän.
Jag anser det tokfel till skillnad från dig och FN.
Citera
2020-04-28, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Då måste vi ju stänga ned samhället och hålla influensavirus borta med.
Vi kan ju emittera bryta motbFN.

Mänsklig rättighet enligt FN att få asyl av olika skäl med så jag utgår från att du inte kräver invandringsström för Sverige nu heller.

Ehh..nej, då influensan är något man redan arbetar med på ett kontrollerat sätt varje år med hjälp av vacciner, så det är inte i närheten av samma sak som en pandemi av ett nytt okänt och dödligt virus. Om man får använda ett amerikanskt uttryck, not even in the same ball park. Jag vet faktiskt inte om du är seriös när du säger så, men det känns inte riktigt så...

Vi diskuterar ju inte asyl i denna tråd, så jag kommer inte gå in på det närmare, mer än att svara dig, att av det lilla jag hört om det i media, så är asyl ett sådant undantagsskäl som gör att man kan få komma in i landet just nu. Men vi lämnar det då det är OT.
Citera
2020-04-28, 08:27
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Hans beräkningar grundar sig på att man testar positivt i 2 veckor och han medger att det kan vara fel. FHM sa att testet tagits fram för att ha en känslighet på 1 vecka och stämmer det är deras modell mer korrekt. Hans modell är definitivt en killgissning.
Citera
2020-04-28, 08:27
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Tegnell har blivit en stor guru i samhället. Redan intatuerad av de mer inbitna fanen.

Han kommer vara en legend och kändisikon många decennier framgent.

Michael Jackson var rätt populär med ett bra tag innan konsekvenserna kröp fram

Till storyn hör att killen verkar tatuera in allt PK för en stunds uppmärksamhet. Hur en sån person får nyhetsvärde är mer intressant än artikeln i sig..
Citera
2020-04-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ehh..nej, då influensan är något man redan arbetar med på ett kontrollerat sätt varje år med hjälp av vacciner, så det är inte i närheten av samma sak som en pandemi av ett nytt okänt och dödligt virus. Om man får använda ett amerikanskt uttryck, not even in the same ball park. Jag vet faktiskt inte om du är seriös när du säger så, men det känns inte riktigt så...

Vi diskuterar ju inte asyl i denna tråd, så jag kommer inte gå in på det närmare, mer än att svara dig, att av det lilla jag hört om det i media, så är asyl ett sådant undantagsskäl som gör att man kan få komma in i landet just nu. Men vi lämnar det då det är OT.

Vi diskuterar FN och anser man att FN ska följas i sjukdom är man jävligt inkonsekvent om man sedan anser att man kan skita i FN gällande flyktingar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in