2020-04-28, 08:12
Medlem
santos_devilles avatar
Lyssnar på nyheterna, vår ekonomi är på väg åt helvete, vi måste bort med restriktionerna så fort som möjligt och jag är sjukt trött på att sitta hemma isolerad som en jävla riskgrupp. Jag är ingen riskgrupp men stannar inne och ser hur västvärlden går in i graven ekonomiskt.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerskorpan
Det är klart att det blir tusentals döda. Det är ett nytt virus som ingen har immunitet mot. Att en pandemi tar tusentals liv är väntat.

Studera siffrorna för tidigare pandemier så kan du bilda dig en uppfattning om hur ”obehaglig” en pandemi är.

Naturligtvis så kommer många, främst äldre, att dö i pandemin. Jag räknar nu med ca 8000 döda i Sverige och ca 80 000 officiellt rapporterade fall. Men så kommer också att ske i lockdown länderna, tills de, oundvikligen, kommer att nå en flockimmunitet på 60 procent. Problemet där är att det kommer att tillkomma miljontals för tidigt döda pga av den överdödlighet som den ekonomiska, sociala och psykologiska depression som de vansinniga ev återkommande lockdownerna kommer att åstadkomma.

Öppnar man upp och inser att man misslyckas, samt inför den svenska typen av restriktioner så blir den totala skadan något mindre jämfört med, fruktlösa, ständigt återkommande lockdowner.

Ett land som ändå kanske "lyckas" med sitt öppnande av samhället kan vara Frankrike. Där kan upp till 24 procent av befolkningen redan vara immuniserade. Men då beror, förstås, framgången där, inte på lookdownen i sig utan på att de redan immuniserade bromsar smittspridningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Om Kina kan man givetvis tycka massor om på goda grunder. Men den svenska regeringen kan dra åt helvete då de hade chansen att bromsa smittan Dag 1 så vi vunnit tid och kunnat invänta antikroppstester. Detta hade gjort att färre dött i Sverige och vi hade fått mer kontroll på smittan. Nu gjorde regeringen inget i tidigt skede och därför har vi allmän smittspridning i Sverige och ingen kontroll. Dock försöker jag tänka konstruktivt hur vi nu kan hantera detta på bästa vis efter regeringens icke-hantering. Det ligger nu i vårt ansvar att hitta en bra 'tajming' för att bli smittad. Sen måste vi få fram antikroppstester till samhället så fort som möjligt.

Jag åt två äggmackor till frukost. På tal om huruvida Corona kommer tillbaka som en säsongsinfluensa.
Citera
2020-04-28, 08:13
Medlem
Emma Franz inbjuden till morgonsoffan för att reda ut varför experter är oense. Inte ett uns av kritik mot Sveriges linje. Reportrarna nickar med aham aham.
Karriären säkrad på FHM.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Läkare injicerar nu östrogen och progesteron till manliga Coronavirus patienter

https://www.dailymail.co.uk/health/article-8261241/Could-giving-men-estrogen-help-recover-COVID-Female-hormones-prevent-inflammation.html

<klipp>

Om du tycker att det börjar bli surrealistisk, vänta du bara. Buckle up!
Fattades bara ett genusperspektiv på detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast svensk sjukvård har inte kollapsat även om den är under hårt tryck i Stockholm och Göteborg. I resten av Sverige talas det snarare om att det är lugnare än vanligt. Regionerna med hårt tryck borde skicka ut delar av sina patienter till regioner med mindre tryck. Så kan tjänsten återgäldas sedan när det lugnat sig på dom platserna.

Fast jag är tämligen övertygad om att FHM får rapporter tidigare som är tillräckliga för att se eventuella större förändringar som kräver åtgärder i form av restriktioner.

Strict triaging has been in place in Stockholm since around the beginning of the month, something many doctors have blown the whistle upon by this point. This alone will drive our IFR up, not to mention secondary deaths due to lack of care. The pressure on these hospitals is tremendous and it does seem as if a ceiling has been hit already, with the bottleneck being in staff. There really isn’t many beds left in other regions, either. This pressure has to be relieved immediately or the hospitals will crumble next month.

I agree, I think they get preliminary reports earlier than the general public, but I’m afraid that a lot of information is missing from these general reports that is meticulously filled in later — and that information is what would inform changes in restrictions.
Citera
2020-04-28, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja jag fattar inte varför vi inte skulle ha det här. Jag tror att MSB verkar ha tyckt att det är för osäkert då data skulle lagras hos.. vad var det nu, Amazon, tror jag. Men vad sjutton, om andra länder klarar att göra det på ett säkert sätt som i Norge, så borde väl vi också kunna lista ut ett sätt....

Men har vi verkligen lagstöd för det i Sverige? Strider det inte mot GDPR?
Citera
2020-04-28, 08:16
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vi kan jämföra med dom som är bäst i klassen vid ett senare tillfälle. Nu är det en orättvis jämförelse då vi med största sannolikhet kommit oerhört mycket längre i våran smittspridning än dessa.
Det kan kosta väldigt många dödsfall om vi ska göra jämförelser vid ett senare tillfälle.

Är det verkligen något att sträva efter... att komma snabbt fram i smittspridningen!?

Dels blir det extra dödsfall pga att sjuka trängs undan från vård av många covid-patienter. (Vilket troligtvis redan skett - se FHM:s siffror på överdödlighet.)

Dels är det inte säkert att immuniteten efter att man varit smittat är särskilt god. Dvs flockimmunitet kanske inte funkar så bra.

Dels om man förlänger förloppet så finns mer tid att förbättra behandlingsmetoder, fixa fram skyddsutrustning etc.

Och FHM:s killgissning på att 26% av Stockholmarna är eller har varit smittade 1a maj är troligtvis överdriven. Den är snarare 5-10%. I alla fall om man ska tro den här matematikern och epidemiologen: https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1254084767496261632
Dvs. om man tror på flockimmunitet så kan det komma att "kosta" 3 ggr så många dödsfall som FHM tror.

Edit:
Oops... Skrev fel % förut. Ska vara 26%.
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-28 kl. 08:30.
Citera
2020-04-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
När "flockimmunitet" eventuellt uppnås, vilket kanske aldrig sker, så kommer nästan alla i "riskgrupperna" i Sverige redan att vara döda.

App app vänta här nu, minns devisen Du skall inga andra gudar hava jämte FHM. De döda, hur många tusen de än blir, kommer att få en minnesplakett och hyllas för det offer de gjorde för riket...

Citera
2020-04-28, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Du har inte förstått att Anders Tegnell är talesman för ett team av forskare? Jag är tacksam över att leva i ett land där man är ärlig om att man har gjort fel och rättar till felet hellre än att göra som vissa andra länder och mörka det hela.

Jag väntar fortfarande på mitt svar på italienska efter att jag lydigt pm:at dig på italienska som du ville? Du har ju fil.kand i italienska och det var du som ville att jag skulle pm:a så ett svar på italienska känns väl rättvist? Så kan vi avsluta tjafset om språk på forumet sen.

Idag har det inte varit så höga dödstal och jag håller tummarna för att det blir en sänkning framöver även när eftersläpande dödstal räknats in. Med tanke på Valborg och Ramadan finns det väl risk att människor umgås lite för tätt och att det får konsekvenser.

Vad fan snackar du om?
Under vilken sten lever du?
"Ett land där man är ärlig om att man har gjort fel och rättar till felet"?
Tar du prozac eller vadå?
Det är för fan enda landet i världen där man nekar allt det som går att neka. Sverige är ju förnekaren nummer 1.
Citera
2020-04-28, 08:17
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Lyssnar på nyheterna, vår ekonomi är på väg åt helvete, vi måste bort med restriktionerna så fort som möjligt och jag är sjukt trött på att sitta hemma isolerad som en jävla riskgrupp. Jag är ingen riskgrupp men stannar inne och ser hur västvärlden går in i graven ekonomiskt.
Redan. Du är ju inte ens halvvägs genom krisen.
Citera
2020-04-28, 08:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Finlands epidemiolog är som nämnts i tråden med i samma lilla flockimmu gubbklubb som AT. Så jag betvivlar starkt hans uttalanden. Då anser jag att Finlands verkliga ledning är vettigare.

Vad du säger om "de flesta länder" är ganska vagt och får stå för dig, det är inte alls så jag uppfattat det. Att det KAN bli ett problem ja absolut, det tror nog många länder. Men det skall man ju bekämpa.

Särskilt irriterande är det ju då sannolikt för länder i EU som pressat ner smittan till max medan Sverige osolidariskt struntar i det. Jag tror att EU-länderna kommer att göra allt i sin makt för att slå ner eventuella nya uppblossande utbrott i sina länder. För de tar detta på allvar, till skillnad från Sverige.

Gällande siffrorna så har jag nu sagt många ggr varför jag anser de vara dåligt rapporterade i Sverige, men jag kan lägga till att det med snabbhet ÄR oerhört viktigt, i en pandemi.

Om du t.ex. vill ändra kurs och snabbt tillsätta skarpa åtgärder, för att du ser att du är på väg käpprätt åt skogen, i ett land. Så är det inte svinbra om du behöver vänta 2-3 veckor på korrekta siffror. Då ligger du ju alltid steget efter den verkliga utvecklingen.

Att det handlar om nyfikna flashbackare är bara barnsligt sagt. Det handlar om att få rätt möjligheter att agera korrekt i pandemin. Och även att allmänheten inte skall få en felaktig bild av att "Jaha nu dog det bara 2 idag och de säger att kurvan är flack, då har det ju gått ner i utvecklingen, toppen! Jag sätter mig på krogen". De har ju t.o.m. skrivit i tidningarna om såna effekter, att folk slappnar av osv.

Du är bortom naiv om du inte förstår att FHM har örat på mot rälsen och får mycket mer rapporteringar än det som slutligen sammanställs till allmänheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in