2020-04-28, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sigh! It's obvious that you have confused the terms.
And you still do! Clever.

IFR = individual fatality rate, or the risk incurred upon each individual. The individual’s blanket chances of death vs survival.

CFR = case fatality rate, or the number of deaths vs known cases. The sum of how many infections are confirmed vs how many confirmed deaths.

There, I explained it for you. Now you know yourself, and you don’t have to have a hissy fit because you don’t understand what I mean when I say these words. You’re welcome.

Please try and stop spreading so much disinformation, I know it’s a safety mechanism of yours coupled with misguided narcissism/egotistical tendencies, but it’s getting annoying. Sit out for a day or two and read up on the latest research before peddling your “it’s just a common flu” propaganda here again.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ja jag fattar inte varför vi inte skulle ha det här. Jag tror att MSB verkar ha tyckt att det är för osäkert då data skulle lagras hos.. vad var det nu, Amazon, tror jag. Men vad sjutton, om andra länder klarar att göra det på ett säkert sätt som i Norge, så borde väl vi också kunna lista ut ett sätt....
Fast Norge har inte klarat göra det på ett säkert sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis så kommer många, främst äldre, att dö i pandemin. Jag räknar nu med ca 8000 döda i Sverige och ca 80 000 officiellt rapporterade fall. Men så kommer också att ske i lockdown länderna, tills de, oundvikligen, kommer att nå en flockimmunitet på 60 procent. Problemet där är att det kommer att tillkomma miljontals för tidigt döda pga av den överdödlighet som den ekonomiska, sociala och psykologiska depression som de vansinniga ev återkommande lockdownerna kommer att åstadkomma.

Öppnar man upp och inser att man misslyckas, samt inför den svenska typen av restriktioner så blir den totala skadan något mindre jämfört med, fruktlösa, ständigt återkommande lockdowner.

Ett land som ändå kanske "lyckas" med sitt öppnande av samhället kan vara Frankrike. Där kan upp till 24 procent av befolkningen redan vara immuniserade. Men då beror, förstås, framgången där, inte på lookdownen i sig utan på att de redan immuniserade bromsar smittspridningen.

Lockdown skjuter problemet framåt och ger enorma skadeverkningar på samhället. Själv tror jag på att ta sig igenom pandemin så fort som det är möjligt för att sjukvården ska hänga med.

8.000 döda, det låter lågt. Det förutsätter att vi går neråt nu och smittspridningen är fortfarande låg i vissa regioner. Men i första vågen då, kanske.

Sen beror det totala antalet döda på om/hur vi byggt upp immunitet och hur viruset muterar i kommande vågor.
Citera
2020-04-28, 08:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det kan kosta väldigt många dödsfall om vi ska göra jämförelser vid ett senare tillfälle.

Är det verkligen något att sträva efter... att komma snabbt fram i smittspridningen!?

Dels blir det extra dödsfall pga att sjuka trängs undan från vård av många covid-patienter. (Vilket troligtvis redan skett - se FHM:s siffror på överdödlighet.)

Dels är det inte säkert att immuniteten efter att man varit smittat är särskilt god. Dvs flockimmunitet kanske inte funkar så bra.

Dels om man förlänger förloppet så finns mer tid att förbättra behandlingsmetoder, fixa fram skyddsutrustning etc.

Och FHM:s killgissning på att 26% av Stockholmarna är eller har varit smittade 1a maj är troligtvis överdriven. Den är snarare 5-10%. I alla fall om man ska tro den här matematikern och epidemiologen: https://twitter.com/AdamJKucharski/status/1254084767496261632
Dvs. om man tror på flockimmunitet så kan det komma att "kosta" 3 ggr så många dödsfall som FHM tror.

Edit:
Oops... Skrev fel % förut. Ska vara 26%.
Citera
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Sverige är med i utländska medier igen
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8261519/Stockholm-achieve-herd-immunity-Claim-Swedish-ambassador-US.html

"about 30 per cent of people in Stockholm have reached a level of immunity.’

"Ms Olofsdotter added: ‘We could reach herd immunity in the capital as early as next month."

"Ms Olofsdotter agreed that more research is needed to answer the questions around herd immunity but said there were no plans for her country’s government to switch course."

Sverige har redan blivit kritiserad av hysteriska "experter", WHO och politiker, för hur vi har hanterat krisen.

Men när Sverige lyckas med sin strategi kommer det att bli mycket svårare för dessa "experter" att övertyga människor om att det var rätt val att låsa ner allt och förstöra människors jobb.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ganska otrevligt av dig att be mig som svensk medborgare att flytta ut ur landet, för att jag påtalar demokratiska brister. Är det så man bör behandla alla oliktänkande, tycker du? De bör ta sig till exil? Ok, tack, du bekräftar ju då min Nordkorea-poäng om hur man tänker kring oliktänkande här i Sverige...

Om det är som du säger att man har ingen aaaaning om någonting från officiellt håll, varför har man då inte utgått från extrema försiktighetsåtgärder? Om t.ex. miljoner människor lika gärna skulle kunna vara det möjliga spektrat som skulle kunna dö, så verkar det ju ännu konstigare att inte ha en lockdown direkt!

Nu har ju iofs Löfvén varit tydlig med att det kommer bli tusentals. Däri det obehagliga, om han vet "tusentals" , så måste han ju ha sett prognoser. Om du tror att Löfvén sitter och bara killgissar när han pratar med DN, så vore det otroligt märkligt. Det har jag mkt svårt att tro. Problemet är att VI medborgarna inte får ta del av dessa prognoser. Fastän det är våra liv det gäller i Coronakrisen. Det skaver ju lite...

Gällande att vi rapporterar superbra så får det stå för dig. Jag tycker det är allvarligt att man har flera veckors eftersläpning, inte räknar in de som har bedömts av läkare som covid, samt att man "missar" att testa många på äldreboenden.

Jag har inte bett dig flytta, jag tycker bara att det vore ett bättre alternativ för dig att bo i ett annat land eftersom du jämför Sverige med Nordkorea och tycker att Sverige har så många brister. Jag menar, tycker du att Sverige kan jämföras med Nordkorea så anser du ju inte att du lever i en demokrati alls.
Det börjar bli lite tjatigt att förklara att det enda sättet att bli av med smittan är att tillräckligt många blir smittade för att spridningen ska avstanna eller röra sig långsammare fram tills vi har ett vaccin om några år.
Varför tror du att det finns en eftersläpning i siffrorna? Du skulle ha klarat att jobba stenhårt med att ta hand om sjuka och samtidigt ta hand om rapporteringen? Eller kan det möjligtvis vara så att man prioriterar att ta hand om de sjuka och sköter siffrorna när det finns tid? Man kommer att göra allt man kan för att få med så många fall i statistiken som det går, eftersläpningen är ju faktiskt ett bevis på detta. Om du inte kan se att Sverige är väl organiserat jämfört med andra länder så blundar du för fakta.
Citera
2020-04-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Please try and stop spreading so much disinformation, I know it’s a safety mechanism of yours coupled with misguided narcissism/egotistical tendencies, but it’s getting annoying. Sit out for a day or two and read up on the latest research before peddling your “it’s just a common flu” propaganda here again.
OK now we know that you are not very clever as I never have said that Covid19 is like a Common flu. More like a bad flu which also can kill people.
Citera
2020-04-28, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad ska de göra sedan då? Sätta alla inresande till landet i karantän ungefär som med hundar. 7 veckor i bur. Så länge smittan förekommer utanför kan de inte slappna av. De länder som genomgått det antagligen kan ta det lugnare.

Ja man kanske inte kan planera "allt" på en gång utan man får väl gå väldigt stegvis och lugnt fram. Först fokuserar man ju på att öppna landet inhemskt och få igång produktion osv och följa så att man inte får nya plötsliga utbrott, och i så fall kämpa ned dessa. Jag tror de beskrev det som att de nu skall gå ned till nivå 3. Det är olika steg i hur man öppnar samhället.

På sikt har de talat om att ha särskilda orter typ som spa-orter dit turister kan få komma i början, för att folk inte ska resa ohämmat runt i landet överallt.

Jag tycker de verkar hantera det med lugn, empati, effektivitet, positivt tänkande och framåtanda. Tyvärr vet jag att det finns vissa i tråden som kommer att skratta som hyenor och gnugga händerna av glädje, ifall NZ får ett nytt utbrott. Detta för att de då tror att Sverige på ngt sätt skulle hamna i bättre dager, antagligen.

Men Sverige kommer aldrig hamna i bättre dager, då vi brutit mot de mänskliga rättigheterna kring pandemi, liv och hälsa, medan NZ inte gjort det, utan satsat allt på befolkningens skydd.
Citera
2020-04-28, 08:34
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Emma Franz inbjuden till morgonsoffan för att reda ut varför experter är oense. Inte ett uns av kritik mot Sveriges linje. Reportrarna nickar med aham aham.
Karriären säkrad på FHM.

För att de läser efter ett manuskript..Allt är en scen, och vi är skådespelarna
Citera
2020-04-28, 08:35
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Naturligtvis så kommer många, främst äldre, att dö i pandemin. Jag räknar nu med ca 8000 döda i Sverige och ca 80 000 officiellt rapporterade fall.

Naturligtvis? Du låter som en nazist som får utlösning av att mörda samhällets svaga.

Du har en cynisk och vidrig människosyn.

Förhoppningsvis är det dina familjemedlemmar som dör i pandemin. Kommer du att att vara lika kaxig när dina föräldrar gått bort i coronavirusets framfart?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
För mig handlar det om etik och skydd för liv och hälsa. Inget är lätt med coronan. De länder som jobbar med aktiva medel mot smittan (smittspårning, testning, lockdown) har mitt fulla stöd. Coronan är ingen praktisk eller ekonomisk fråga. Och flockimmuniteten är osäker. Du säger själv "antagligen" om immuniteten.

Vi får se hur det blir för de länder som lyckats bra med att stoppa det som Finland och New Zeeland kontra den svenska modellen där man skär bort all intensivvård för alla över 70 och säger att de ska skyddas.
Skydda de äldre är ju ett fiasko det har inte funkat alls. Om den gjort det hade de äldre varit kvar som oskyddade när nästa våg kommer.

Alltså i Finland och New Zeeland är alla oskyddade om det kommer en ny våg. De måste hanterar alla inresande på ett särskilt sätt annars blommar smittan upp igen och de måste ut med brandbilen och släcka. När vaccin kommer måste de vaccinera alla för att ha ett grundskydd.

I Sverige skulle, enligt Tegnellplanen, äldre varit skyddade men sårbara för ny smitta och de yngre skulle vara flockimmuna. Men nu ser det ju ut som alla äldre som inte har starkt immunförsvar kommer att vara döda innan detta är över.

Sverige är ett invandrarland det går inte att hålla ner resandet för alla som ska till sina hemländer på besök titt som tätt därmed går det inte att hålla smittan borta. Vi kommer att få in ny smitta hela tiden så länge corona grasserar i världen.

Äldre lämnas utan vård och de kommer att kvävas till döds. Kostnaden för den havererade Tegnellplanen kan då räknas i tusentals människoliv. Mormor morfar, farmor farfar men även mamma pappa dör i förtid.
Citera
Medlem
Pre 1914s avatar
Tro på att flockimmunitet, eller inte. Men finns det något annat att hoppas på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in