2020-02-14, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skämtar du eller? Jag är övertygad om att om detta nya virus hade funnits 7 månader innan så hade du och jag varit sjuka vid det häl laget. Vi kommer antagligen att få en Pandemi framåt våren, lagom till OS i Tokyo. Så om någon har köpt biljetter dit så bör ni sälja dessa imorgon!
Så länge det har hållit sig inom några mindre avlägsna byar och smittat från by till by så har man i praktiken en karantän situation där det praktiska R0 kan hållas nere. Sedan sade man att det troligen skett Någon gång mellan maj och september. Troligen närmare september skulle jag gissa i så fall.
Citera
2020-02-14, 00:19
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Förstår nog inte vad du menar. Vad är "letalitet"? Brukar inte dödlighet vara det intressanta i sådana här fall?

Letaliteten är hur många som dött av sjukdomen istället för att blivit friska.

Alltså hur stor chans det är att dö av den, i princip.

Men det tar ju inte hänsyn till faktorer såsom ålder, rökning, osv. En 60 årig rökare kommer sannolikt dö, medans en 20 årig ickerökare sannolikt kommer få milda symptom och återhämta sig.
Citera
2020-02-14, 00:20
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har försökt googla fram något substantiellt om att det är WHO som på plats tillsett att Kina nu rapporterar fall med en utökad definition av sjuk, men jag hittar inget om detta.

Har någon en bra källa på att det är det som nu skett?

Högst tveksamt att WHO har lagt sig i det. I senaste rapporten från WHO tog man inte med kliniskt diagnostiserade fall utan bara dom labtestade fallen.
Citera
2020-02-14, 00:20
Medlem
Citat:
Jag har försökt googla fram något substantiellt om att det är WHO som på plats tillsett att Kina nu rapporterar fall med en utökad definition av sjuk, men jag hittar inget om detta.

Hata slumpen. Om inte WHO har tvingat fram ändringen så har Kina ändrat sig för att WHO kom dit...
Citera
2020-02-14, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Länk till den?

Citat:
Half of secondary virus infections occur in incubation period: study
https://english.kyodonews.net/news/2020/02/255501851d48-half-of-secondary-virus-infections-occur-in-incubation-period-study.html

Citat:
According to the estimate based on 26 human-to-human infection cases released by six countries such as China, Thailand and the United States, the timing of the secondary infection was shorter than previously thought.
Märk väl, de räknar inte med Tyskland.

Citat:
Although the average period of incubation for the coronavirus originating from central China is believed to be about five days, the researchers found that second patients in more than half of the 26 human-to-human infection cases under study developed pneumonia symptoms within five days.

The team concluded that these second patients were infected with the virus during its incubation period for the first patients.

De kan ju ha fel, men jag sätter mer tilltro till forskarna än användare på Flashback som inte gjort studier på Corona.
Citera
2020-02-14, 00:22
Medlem
Har torsdagens siffror kommit?
Citera
2020-02-14, 00:23
Medlem
Citat:

Gissar att WHO snart är på plats - går inte att mörka längre. Kineserna avsätter ansvariga för att ha någon att skylla på när WHO klagar + att de friserar sina siffror lite....
Inget är Kinas diktators fel fattar du väl -må ingen skugga falla på honom.
Citera
2020-02-14, 00:24
Medlem
Citat:

Osannolikt då WHO på sin hemsida skriver att de bett Kina om detaljer kring den nya definitionen.

https://www.who.int/docs/default-source/coronaviruse/situation-reports/20200213-sitrep-24-covid-19.pdf?sfvrsn=9a7406a4_4

Obs att WHO kom på plats för bara 2 dagar sen.
https://www.google.se/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2020/02/10/asia/wuhan-coronavirus-update-intl-hnk/index.html
Citera
2020-02-14, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av professorpuss
Har torsdagens siffror kommit?

Worldometer uppdaterades för en timme sen men deras källor verkar i sin tur inte vara uppdaterade då siffrorna nu är samma som media rapporterat sen imorse

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-02-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Worldometer uppdaterades för en timme sen men deras källor verkar i sin tur inte vara uppdaterade då siffrorna nu är samma som media rapporterat sen imorse

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Tackar och bugar
Citera
2020-02-14, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Skämtar du eller? Jag är övertygad om att om detta nya virus hade funnits 7 månader innan så hade du och jag varit sjuka vid det häl laget. Vi kommer antagligen att få en Pandemi framåt våren, lagom till OS i Tokyo. Så om någon har köpt biljetter dit så bör ni sälja dessa imorgon!

Tidigt i tråden skrev jag själv att det var Sayonara för Tokyo. Det tror jag ännu mer på nu. Spelen går en tid då det är både varmt och fuktigt. Olympierna själva vill nog inte riskera hela sin karriär som en svår infektion kan äventyra fortsättningen av.
Det kan finnas fall i Sverige som inte är diagnosticerade korrekt.
Citera
2020-02-14, 00:56
Medlem
lite färska siffror som droppat in...om jag inte är sent ute förstås
https://bnonews.com/index.php/2020/02/the-latest-coronavirus-cases/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in