2020-02-12, 15:34
Medlem
Vet inte om detta har postats tidigare. Forskare antar att smittan börjat någon gång mellan maj och september förra året.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7405836
Citera
2020-02-12, 15:34
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Varför skulle det vara best case scenariot?

Antalet döda ligger med största säker närmare verkligheten än antalet smittade. Den senaste studien jag fick förklarad för mig (den har inte blivit publicerade ännu så jag vet inte hur bra kvalitén är visar på dödstal på 1.3 procent
Nu hittar jag inte originalinlägget men om man utgår från antalet smittade och antalet döda och därigenom drar en procentuell siffra gällande mortalitet så förutsätter det ju att resten av de smittade blir friska.
Citera
2020-02-12, 15:36
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ca. 20% av alla smittade blir allvarligt sjuka, ca. 20% av de som är allvarligt sjuka dör.

Ca. 4% dödlighet.

Fast den siffran gissar du väldigt grovt på. Varför använder du inte de siffror som faktiskt finns tillgängliga?
Citera
2020-02-12, 15:39
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Men hej din jävla stolle.

45200 infekterade.

31 023 med milda symptom (79%)
8216 med allvarlig sjukdom (21%)

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Tjena, mupp. Tänkte bara påvisa att du glömde en siffra från din länk:

39,239 (Currently Infected Patients).

8,216/45,204 = 0,1817538. (18,17%).
Citera
2020-02-12, 15:40
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Nu hittar jag inte originalinlägget men om man utgår från antalet smittade och antalet döda och därigenom drar en procentuell siffra gällande mortalitet så förutsätter det ju att resten av de smittade blir friska.

Det är värre än så för att komma ner på 1.3%.

Om inga fler alls dör med dagens antal smittade så hamnar vi på 2.47%. Om dubbelt så många som nu blivit smittade (45204 st) blir smittade och inga fler dör så närmar vi oss 1.3%.
Citera
2020-02-12, 15:40
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Ja jag har ju bara tillgång till de siffror Kina släpper, det är klart att det är missvisande. Men menar du att mina siffror alltså är i underkant då? Eftersom du tillhör ju de som förnekar att det är ett problem och avfärdar alla som domedagsrunkare. Det vore ju intressant om du av alla säger att mina siffror är felaktiga?

Domedagsgrejen är inte relevant, jag håller mig till sakfrågan.

Jag menar eller påstår inte att dina siffror är i överkant eller underkant, jag kan inte veta det, knappast du heller. Man kan tro och göra antaganden, men då bör man vara tydlig med det, och inte lansera sina siffror som en sanning värd mer än någon annans sanning, det är bara det.

Jag säger inte att dina siffror är fel, inte heller att de är rätt, dock är de sannolikt missvisande då korrekt underlag inte är tillgängligt.

Jag förnekar inga problem, det är du som säger det.
Citera
2020-02-12, 15:43
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Domedagsgrejen är inte relevant, jag håller mig till sakfrågan.

Jag menar eller påstår inte att dina siffror är i överkant eller underkant, jag kan inte veta det, knappast du heller. Man kan tro och göra antaganden, men då bör man vara tydlig med det, och inte lansera sina siffror som en sanning värd mer än någon annans sanning, det är bara det.

Jag säger inte att dina siffror är fel, inte heller att de är rätt, dock är de sannolikt missvisande då korrekt underlag inte är tillgängligt.

Jag förnekar inga problem, det är du som säger det.

Så du postar bara för postandets skull alltså? Är det så man ska tolka det du säger? Du har ju påstått att det här inte är värre än en vanlig influensa och att antalet döda i procent skulle ligga i den nivån. Du har försvarat Kinas siffror och nu när jag använder just dessa siffror och visar på att dödligheten är skyhögt över vanlig influensa så är inte det heller bra enligt dig. Har du beslutsångest?
Citera
2020-02-12, 15:46
Medlem
bartrams avatar
Nedanstående länk tar upp frågan om hur dödligheten skall beräknas

https://smw.ch/article/doi/smw.2020.20203
Senast redigerad av bartram 2020-02-12 kl. 15:49.
Citera
2020-02-12, 15:47
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Det är värre än så för att komma ner på 1.3%.

Om inga fler alls dör med dagens antal smittade så hamnar vi på 2.47%. Om dubbelt så många som nu blivit smittade (45204 st) blir smittade och inga fler dör så närmar vi oss 1.3%.
Ok. Tackar för siffrorna.
Citera
2020-02-12, 15:48
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Idiot. Jag kan se mig för och går givetvis inte över då bilar kommer. Dock svårt att parera då en smittad hostar en rakt i ansiktet.

Gå du en kurs i sannolikhetslära till så fattar du kanske.

Haha, tror du inte ens har en aning om hur sannolikhetslära fungerar. Gå och lägg dig din jävla foliehatt. Du är livrädd för något som aldrig nånsin kommer drabba dig eftersom sannolikheten att smittan sprider sig i sverige är i stort sett 0% just nu. D.v.s. sannolikheten att du är med i bilolycka är större, din jävla idiot.
Citera
2020-02-12, 15:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Just nu, ja. Du har inte en susning om hur morgondagen ser ut. Ditt argument har vevats till döds i den här, du tillför inget nytt.

Just nu, ja. Hur i helvete kan du tro att smittan kommer öka mer när man redan nu har hyfsad kontroll på den. En smitt sprids som värst innan man har kontroll över den, denna har man redan fått kontroll på och det är därför det ser ut som det gör. Den bröt ut för snart två månader sen och ingen i Europa har ännu dött. Du förstår inte hur lugnt det är? Knappast så att den kommer eskalera nu.
Citera
2020-02-12, 15:55
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Haha, tror du inte ens har en aning om hur sannolikhetslära fungerar. Gå och lägg dig din jävla foliehatt. Du är livrädd för något som aldrig nånsin kommer drabba dig eftersom sannolikheten att smittan sprider sig i sverige är i stort sett 0% just nu. D.v.s. sannolikheten att du är med i bilolycka är större, din jävla idiot.
Sannolikheten att jag skulle vara med i en dödsolycka var liten. Det hände.
Sannolikheten att mitt hus skulle brinna ner var liten. Det hände.
Sannolikheten att jag skulle få cancer var väl kanske inte så liten. Men det hände.
Sannolikheten att jag skulle ramla ner från taket i en byggolycka var liten. Det hände.

Så varför skulle man inte nu försöka ta till vissa försiktighetsåtgärder så man inte utsätter sig för onödig smittorisk?
Spelar väl ingen roll hur bra man är på att räkna. Händelser tar inte hänsyn till din matematiska kunskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in