2020-02-13, 11:23
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Nej, det är inte nödvändigtvis det bästa sättet att räkna på. Det jag invände mot var att man bara kan använda din metod när man har ett proportionellt förhållande mellan antalet döda och antalet friskförklarade. Jag rättade mig själv och sa att vi just nu verkar ha ett proportionellt förhållande.

Din metod kommer ju få problem de närmsta dagarna då dödligheten kommer gå upp kraftigt, eftersom antalet friskförklarade kommer fortsätta i samma takt ett tag till, medan floden av alla nya fall och dödsfall kommer att dra upp din dödlighet. Använder man de aktuella siffrorna just nu är din dödlighet 22,2%

Läs ovan.

Väldigt passande användarnamn du har för övrigt

Varför fortsätter du att säga "din metod" när du vet att det inte är min metod, utan en internationellt godkänd metod och den som rekommenderas under pågående epidemi?

Jag tror inte att proportionaliteten kommer ändras, efterssom det enda man behöver ta hänsyn till är tillfrisknade och döda, antalet nya smittbärare är ju irrelevant för proportionaliteten.

Möjligtvis om man kommer på ett botemedel, att det kan ändras.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Blir så trött på dessa rapporter om ”rasism” för att människor väger in risker.

Just nu är det betydligt mer riskfyllt att gänga med en Kines kontra en från Sydamerika.

Hade det varit helt tvärt om så hade vi vita aldrig kommit in i Kina och hade vi det, så hade vi mördats av folkmobbar.

Det reportaget såg konstigt ut. Verkade som att P. L. ville synss. Ungefär som slöjryckning. Asiater här har gott anseende, de ställer inye till med btåk utan sköter sig själva. Joyce verkar vara påhittad av PK.
Citera
Medlem
Hur annorlunda skulle utgången se ut om man skulle låta bli karantäner/isoleringar. Har karantän ens effekt, de kanske endast flrdröjer spridning? Hur skulle det se ut om karusellen fick fortgå som vanligt, endast allvarligt sjuka uppsöker vård resterande jobbar och sjukar sig som vanligt och dp givet att det finns en fungerade enormt utvidgad sjukvård, dvs alla resurser satsas på det ej på karantäner. Är det inte ens ett alternativ?
Ett ångvältsvirus, alla kommer kanske förr eller senare utsättas för det, eller? Stackars nu sjuka hursom, vilket helvete, och de på båtarna borde få tillgång till baren på direkten.
Citera
2020-02-13, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Ja det är underligt. I andra sammanhang brukar slaskpressen vara mycket ihärdiga. Om kvinnan blivit frisk och återgått till studierna skulle journalisterna troligen hängt som flugor efter henne och hennes studentkompisar. Så min gissning är att hon troligtvis fortfarande är under vård på sjukhus.

I Italien har man släppt ut en grupp kineser som suttit i karantän. Som jag förstod det så ingick de två sjuka turisterna i denna grupp. De två sjuka turisterna lär dock vara på bättringsvägen och den unga italienska killen mår fortfarande bra, trots smittan.

https://www.corriere.it/esteri/20_febbraio_13/coronavirus-altri-242-morti-24-ore-sola-provincia-hubei-75a00ea0-4df2-11ea-a2de-b4f1441c3f82.shtml

Även i Italien sägs kineser bli trakasserade pga Covid19. Det framgår också i artikeln i ovanstående länk. Det bor ju väldigt många kineser i Italien och mycket av handeln på marknaderna drivs av kineser. De märker nog av att människor är rädda för Covid19.

Jag anser dock inte att människor som aktar sig och håller avstånd, för att undvika smitta, trakasserar eller är rasistiska. Det är ju dessutom råd av det slaget som ges av alla smittskyddsexperter. Förutom rådet TVÄTTA HÄNDERNA ska man ju hålla avstånd till andra personer och undvika folksamlingar. Det blir ju lite svårt om man skulle undanta asiater, särskilt som den största risken kommer därifrån. Man har ju ingen aning om huruvida de asiater man möter på gatan är smittspridare eller inte.

Själv undviker jag för närvarande att vara i närheten av personer som ser ut som kinesiska turister. Jag äter inte längre lunch på en krog där det alltid vimlar av turister från Kina och övriga Asien.

Italien har släppt 20 personer som var i karantän efter att ha varit i samma turistgrupp som det sjuka kinesiska paret. Paret är tyvärr fortfarande på sjukhus och ganska illa däran. Den unge italienaren är också kvar på sjukhus men mår bra, har lätta symptom, ingen feber.

http://www.inmi.it/wp-content/uploads/2020/02/Bollettino-medico-numero-13-12-febbraio-2020.pdf
Citera
2020-02-13, 11:25
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Mörkertalet har man ju aldrig tillgång i en statistik, antingen går man efter officiella uppgifter eller får man sitta och hitta på siffror.

Exakt! Synd bara att många idioter i tråden tycker att man ska ta hänsyn till hittepåsiffror och uppskattningar istället..
Citera
2020-02-13, 11:26
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Nej CFR är INTE letalitet. Det är en nonsenssiffra som folk använder för att få det att se ut som det är "lugna puckar".

Letaliteten är 18% just nu, dvs sannolikheten att dö.

Förlåt men nu blir jag trött också. Det är rent jävla skitsnack.

Hade 1 av 5 smittade dött så hade vi haft 100 dödsfall utanför Kina vid detta laget. Nu har vi 2..?
Citera
2020-02-13, 11:26
Medlem
Citat:
Nej, det är inte nödvändigtvis det bästa sättet att räkna på. Det jag invände mot var att man bara kan använda din metod när man har ett proportionellt förhållande mellan antalet döda och antalet friskförklarade. Jag rättade mig själv och sa att vi just nu verkar ha ett proportionellt förhållande.

Din metod kommer ju få problem de närmsta dagarna då dödligheten kommer gå upp kraftigt, eftersom antalet friskförklarade kommer fortsätta i samma takt ett tag till, medan floden av alla nya fall och dödsfall kommer att dra upp din dödlighet. Använder man de aktuella siffrorna just nu är din dödlighet 22,2%

Läs ovan.

Väldigt passande användarnamn du har för övrigt
Hela tiden ska användarnamn dras in - vad vinner du på det tycker du? Vi pratar om Corona inte om det!
Citera
2020-02-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Varför fortsätter du att säga "din metod" när du vet att det inte är min metod, utan en internationellt godkänd metod och den som rekommenderas under pågående epidemi?

Jag tror inte att proportionaliteten kommer ändras, efterssom det enda man behöver ta hänsyn till är tillfrisknade och döda, antalet nya smittbärare är ju irrelevant för proportionaliteten.

Möjligtvis om man kommer på ett botemedel, att det kan ändras.

För det första så är det inte en internationellt godkänd metod. En forskargrupp har publicerat en artikel och sagt att den skulle kunna användas som en grov uppskattning under rätt förhållanden. Ge oss ett enda BEVIS på att det är en internationellt godkänd metod, och förklara varför den inte används av myndigheter, forskare osv.

Så du tror inte att de många nya dödsfallen som kom igår/idag påverkar din metod? Förklara mer varför det inte kommer påverka?
Citera
2020-02-13, 11:28
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Så du tycker att det är ett korrekt antagande att ration död/smittad är densamma även utanför sjukhuset och att man därför helt kan bortse från dessa stora confounding factors. Jag skulle snarare tro att det är en överrepresentation av allvarliga fall som söker sjukvård (och hamnar i statistiken) och en underestimering av antalet sjuka personer i samhället som inte söker vård, vilket välter din logik.

Ja det är så man räknar. Man kan ju inte räkna på något man bara hittar på?

Isåfall kallas det estimering, uppskattning. Du får uppskatta vad du vill, men här pratar vi annat.
Citera
2020-02-13, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Nu tickade siffrorna upp rejält!!

60 000 bekräftade

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Om det ska stämma vad de på Flashback säger, som har följt sånna här virustrådar tidigare och som verkar ha koll på det här vad det handlar om. Så kommer siffran snabbt ticka upp till 640.000 inom tre dagar... svårt att hinna testa så många bara... men dödstalen kommer rapporters in mer. Så snart är
Väll dödssiffran lika stor som de som är smittade....

Ja man ska nog börja bli orolig om man är 60+ i Sverige.
Citera
2020-02-13, 11:38
Medlem
Citat:

Hade 1 av 5 smittade dött så hade vi haft 100 dödsfall utanför Kina vid detta laget. Nu har vi 2..?

Drabbar väll äldre mest med döden. Är väll de unga och rörliga nu som sprider den. Är väll minst en vecka kvar eller två innan det kommer märkas av om det är
Något vi behöver vara oroliga för?
Citera
2020-02-13, 11:38
Medlem
Cameleos avatar
Citat:

Är det inte så att det finns en tidsaspekt i det hela också? Det hade varit intressant att veta kopplingen i tid från smittad till död.

Kanske kommer vi ha den ration snart utanför Kina, det är bara för kort tid än?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in