2020-04-23, 21:42
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok, enligt dig är harhjärtade människor som hellre deserterar hem till chips och TV, snarare än att kämpa för att fixa det här snabbt med ett rakryggat blitzkrieg, definitionen på mod. Kan bara konstatera att jag inte håller med dig. För mig låter det mer som att du väljer att gömma dig under bingen på luckan, medan dina vapenbröder räddar kung och fosterland på slagfältet.

Jag tror att jag har ungefär samma tankebanor som du, MEN det är allt för många som faktiskt inte bryr sig om rekommendationer. Om man håller hårt på dom och tänker sig för så tror jag på en långsammare smittspridning och mindre belastning på vården. Men man ser ju nu hur det ser ut här i Stockholm - det är så många oempatiska idioter som inte verkar kunna tänka. Det är deras fel om vi nu kommer få hårdare restriktioner.
Citera
2020-04-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norik
Lite konspirationsteori från mig efter jag läst denna https://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationsarkiv/s/skattning-av-peakdag-och-antal-infekterade-i-covid-19-utbrottet-i-stockholms-lan-februari-april-2020 /

Denna rapport är en milstolpe för FHM, vi har nu tillräckligt mycket mätpunkter för att med stor säkerhet kalibrera modellen för att predicera antal fall och det effektiva R talet.

Modellen ger att Peak nya smittade var den 1 apr i Sthlm. Dom säger också att dessa modeller brukar överskatta hastigheten så peaken var nog något senare. Kurvan framöver stämmer väl överens med hur dödligheten utvecklas nu.

Nu till konspirationsteorin

Innan FHM hade tillräckligt med mätpunkter kan man inte ändra test strategi, dvs att börja testa mycket mer, då mätpunkterna då saknar värde.

Nu kan man däremot ändra. Sjukvården känner nog till tusentals med Corona fall som sitter hemma med klara symptom men som inte testats.

Det värsta scenariot nu är att alla tror att faran är över och bästa medicinen är att snabbt testa fall man redan vet är smittade, trycka upp nya fall siffran och säga att ”nu är det många nya smittade”

Dom 280 fallen i Stockholm idag tyder på det, finns ingen logik i dom talet annat än ”ändrad test strategi”.

Jag tror vi kommer ha en vecka nu med fortsatt gradvis utplaning och kanske nedgång i dödsfall, men antal nya smittade kommer att tvärtom stiga lagom mycket för att hålla oron uppe, och se till att folk följer råden.

Jag vet inte exakt hur de gör, men tror de kalibrerar siffrorna en del för att matcha antalet tester som görs, för att inte testkapaciteten ska påverka kurvan. Kurvan har aldrig varit något som förhindrar hur många tester de kan göra i antal, och istället kalibrerar de matematiskt. Dock bara ett antagande utan att ha tittat på detta djupare. Men att de lite grann utnyttjar kurvan och får det att se ut som en ökning för att folk ska skärpa sig lite är nog inte helt omöjligt. Men jag tror nog att ökningen är sanning också. Förhoppningsvis är detta inom yngre, och inget som påverkar dödstalen avsevärt.
Citera
2020-04-23, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Mitt svar från början om Afrika var riktat till ett inlägg som undrade om Afrika klarat sig helt från detta, fanns ingen jämförelse med Sverige med i frågeställningen alls. Alla Afrikanska länder utom 2 har fall.

Hur som är inte Afrika inte lika hårt drabbat som Europa.
Citera
2020-04-23, 21:43
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Om den nu är så kort eller inte finns alls. Varför har ingen svensk då trätt fram och sagt att hen har haft det två gånger eller fler?

Ja det mesta måste väl ändå tyda på en någorlunda hyfsad immunitet? Ett tag iallafall...
Citera
2020-04-23, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Alla borde se inslaget med henne.
Finns att se på SVT play, Aktuellt. Inslaget med läkaren börjar 3:20.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De som plöjer ner triljoner på att ta fram ett vaccin vill naturligtvis inte att folk ska hinna bli immuna först. Lite källkritik är kanske på sin plats.

Ja det var bra inslag
https://www.svtplay.se/video/24741094/aktuellt/aktuellt-23-apr-21-00-3

Där får man också se verklig åldersfördelning på intensivvårdspatienter

75 % är män - typiskt personer med viktökning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vet inte hur det ser ut på äldreboendena i Mogadishu, men man kan ju tänka sig att man har lite mindre resurser att ta prover där än exempelvis i Sverige.

Tror gamla bor hemma där i stor utsträckning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Jag gissar att orsaken börjar på A... och slutar på ...egnell.

Sverige har 200 dödsfall per miljon invånare. Finland har 31 dödsfall per miljon invånare. Jag undrar vad regeringsmedlemmarna tänker när dom beskådar Sveriges respektive Finlands siffror.

- Husarresten hade vi knappast behövt. Men tanken på stängda gränser har blivit alltmer lockande med tiden.

Men bli finne då för fan, eller varför inte gambian som bara har ett dödsfall sammanlagt!

Att jämföra döda precis i början av en mångårig kris, när Sverige har en långsiktig strategi, är så tröttsamt eftersom det bara är ett bevis på att man är för korkad för förstå vad som händer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nej jag har ingen länk på lager. Men du verkar ju duktig på google så testa de också om du vill.
Jag har följt honom sen hans "kloka" ord när vi fick höra talas om Corona i Kina, de räcker för mig.
Att han säger att de inte är målet nu och sen en tid är ju ingen nyhet. Det var ju just de ja skrev.

Okej så för att han sa fel från början så är hans mål flockimmunitet? Logiskt.

Jag tror inte att du ljuger, jag tror din hjärna är för marinerad i dina idéer om hur saker ska skötas och du bara har fått för dig en massa saker.
Citera
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
Det verkar vara sådana som du som påstår att målet är flockimmunitet (som kanske inte lyssnat eller förstått så bra).

Men du har säkert någon bra länk till en intervju eller presskonferens där FHM sagt vad du påstår, så att du kan rätta mig och rädda dig?

Tack.

- I medierna har det pratats om att platta till kurvan. Varför vill man bara platta till kurvan, och inte bara trycka ner kurvan så mycket det går?

Jag kan inte se någon annan förklaring, än att man strävar efter just flockimmunitet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
I kombination av dålig sjukvård och levnadsstandard kommer medelåldern av döda i Covid-19 i Afrika säkerligen att vara lägre än övriga världen.
Givetvis kommer medelåldern vara mycket, mycket lägre i Afrika!
Men det är ju inte det som är frågan, utan hur stor del av familjeförsörjarna som drabbas, och hur många barn som blir antingen föräldralösa eller "bara" drabbas av fattigdom och svält.
Citera
2020-04-23, 21:45
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok, enligt dig är harhjärtade människor som hellre deserterar hem till chips och TV, snarare än att kämpa för att fixa det här snabbt med ett rakryggat blitzkrieg, definitionen på mod. Kan bara konstatera att jag inte håller med dig. För mig låter det mer som att du väljer att gömma dig under bingen på luckan, medan dina vapenbröder räddar kung och fosterland på slagfältet.
Genom att sitta på krogen och sjunga ”Anders Tegnell, sháaa-lá-lallá-láaa ...”?
Citera
2020-04-23, 21:45
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu pratade vi om döda. Ja färre testas där såklart, men det har ändå inte kommit några demon nyheter om massdöd från Afrika hur som.

Folk dör ju i Afrika ändå, liksom. Vad som är
Corona kanske betraktas som en lunginflammation. Kan också tänka mig att det inte finns så mycket resurser att testa.

Sedan tror jag att Afrika ligger lite senare än Europa med. Inte många i Afrika åker skidor i norra Italien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in