2020-04-23, 00:11
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Statement(tre sidor) från Dr. Bright som blev borttvingad från sin chefspost på amerikanska BARDA.

Han menar att han blev borttvingad från posten för att han vägrade promota klorokin. Anledningen till att han inte pushade läkemedlet var att läkemedlets oprövade positiva effekter inte uppvägde negativa sidoeffekter.(Ett läkemedel som Karolinska för övrigt slutade använda för några veckor sedan av samma skäl.) Han menar att ekonomiska intressen/korruption påtvingat honom läkemedlet.

Det roliga är att så många fått om bakfoten att klorokin skulle fungera på egen hand. För det första är det hydroxyklorokin det ska vara(mildare bieffekter och bättre effekt) och för det andra ska det kombineras med ZINK.

Detta går enkelt att utröna när man granskar studierna: De som kombinerar detta med zink har sett en mycket god effekt, medans de som inte gör det har inte uppmätt någon signifikant god effekt.
Citera
2020-04-23, 00:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Covid-19 causes sudden strokes in young adults, doctors say
(CNN)The new coronavirus appears to be causing sudden strokes in adults in their 30s and 40s who are not otherwise terribly ill, doctors reported Wednesday.

"Our report shows a seven-fold increase in incidence of sudden stroke in young patients during the past two weeks. Most of these patients have no past medical history and were at home with either mild symptoms (or in two cases, no symptoms) of Covid," he added.

Står det om dessa var överviktiga? Låter ju helt sjukt...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pliiisken
Den verkar besitta egenskaper från diverse andra virus så man blir ju lite suspekt. Frågan är om den har en trigger i att den utvecklas till en stadie där dödligheten blir högre och iom den kan ligga latent i kroppen efteråt så kan det vara en lieman med timer.

Eh, det där förstod jag inte. Du menar att man inte blir immun?
Men som sagt, det är en konstig "blandning" i detta virus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Tycker det är konstigt att förminska "vanlig influensa" på det viset. Vissa år är den helvetisk och tar en månad att repa sig från trots annars frisk, vissa influensor är proffs på att trigga andra sjukdomar som man sedan får ha i hela sitt liv, vi hade nyligen ett fall med en 30-årig frisk kvinna som fick sepsis och dog från den vanliga ofarliga influensan, och ganska många lunginflammationer kan följa efter att man tror man blivit frisk.

Även för de som gått igenom en ordentlig influensa utan men kan vittna om att det inte är en liten förkylning, utan ibland hoppas man ju nästan man ska dö ju.

Corona är värre.

Ändå tror vissa att coronan är slut nu (ja min Corona är slut, hade bara 2 flaskor), och att vi ska börja leva som vanligt i maj.

Som om! De är bara less på att inte får lajja runt och bete sig.

Sant. Vanliga influensor avfärdas som om det inte vore nånting när man ska jämföra med Corona, men jag har haft influensor då man varit totalt utslagen med 40+ graders feber och hosta som hållit i sig i veckor, om inte månader efter. Vet unga, friska, vältränade som haft galna sänk-värden och hostat blod.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nu kan jag svara, eftersom det verkar vara som jag befarade när han började promota Hydroxiklorokin där kring den 5 april.

Det verkar dräpa fler mer än det hjälper, enligt en amerikansk studie. Och då har han stått och bett folk ta det i förebyggande syfte flera gånger på sina presskonferenser, och han har verkligen fått det amerikanska folket att tro det är en mirakelmedicin mot covid19. Jag blev ju helt förbluffad där i början av april när han började promota medicinen på varje presskonferens. Och det var detta jag befarade då.

Men i dom sista presskonferenserna har han inte promotat detta medel. Förmodligen har experter fått honom att vara försiktig och att han inser det inte fungerar Jag tror inte han tar upp detta nu.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är det för biverkningar? Är det malariamedlet?

Ja. Medicinen som Donald Trump stod och gjorde reklam för varje kväll i början på april.

Det dödade fler än det hjälpte i en amerikansk studie.

https://apnews.com/a5077c7227b8eb8b0dc23423c0bbe2b2

Här är själva studien
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.16.20065920v1
Citera
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pliiisken
De är båda narcissister. De diskuterar endast för att "vinna" och de skiter egentligen i vilka, hur många som dör och hur det går.

Jag hoppas att Tegnell har någon självbevarelsedrift och inser att det kommer att stå honom dyrt om detta blir en katastrof.
Citera
2020-04-23, 00:13
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Follin är orolig över situationen just nu.

– Det kommer in många orosanmälningar till oss, polisen och Stockholms Stad om människors iakttagelser om att det är så många människor som rör sig på stan. Samtidigt ser jag en bild av vården där vi har en hög beläggning och är hårt pressad. Vi har inte vänt från den platåfas vi är i just nu, säger Follin i Aktuellt.

– Om vi inte får det här att vända så kommer det ske en försämring och en ökad smittspridning. Varje individ har ett eget stort stort ansvar att följa de här restriktionerna som finns, säger Follin, som själv gör ganska långtgående tolkningar av Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Gör som de över 70 år
Per Follin vill se att fler har en mer restriktiv syn på socialt umgänge och anser att alla svenskar ska bete sig lite mer som 70-plussarna, det vill säga hålla sig hemma och minimera umgänget.

– Att hålla den här sociala distansen, att tänka på 2 meter – kan man hålla ett sådant avstånd så minskar riskspridningen betydligt. Alla har ett eget ansvar.

Follin menar att folk helst bara ska umgås med de i sitt hushåll.

Men om man lever ensam då och vill träffa sina kompisar, att träffas på en uteservering eller äta middag ihop?

– Förslaget är att man ska inte umgås med personer som man inte träffar till vardags. Varför inte använda en digital metod, ringa eller skypa, just under den här perioden som är så kritisk, säger Follin.

En tolkningsfråga hur man ser på föreskrifterna
Du menar alltså att man inte ska träffa två kompisar?

–Man ska begränsa alla sociala kontakter.

Gäller det här som du säger i Stockholm eller hela landet?

– Föreskrifterna och allmänna råden från FHM gäller ju hela landet och sedan är det en tolkningsfråga hur strikt man ska vara.

Så här hårt har det inte låtit förut. Så här tror jag väldigt få yngre människor har förstått det.

– Det är bra att man förstår det då... och det var också det statsministern sa i dag, att det är nu det är så viktigt för att det här ska vända.

Reportern var chockad.

Dessutom kom inte delen med grillningen med. Reportern ville tvinga på smittskyddsläkaren att säga att det var okej för 8 personer att grilla tillsammans. Han stog på sig men var märkbart irriterad. Reporterns okunskap om allvaret med viruset var slående och anmärkningvärd.
Citera
2020-04-23, 00:14
Medlem
Citat:
(CNN)The new coronavirus appears to be causing sudden strokes in adults in their 30s and 40s who are not otherwise terribly ill, doctors reported Wednesday.

"Our report shows a seven-fold increase in incidence of sudden stroke in young patients during the past two weeks. Most of these patients have no past medical history and were at home with either mild symptoms (or in two cases, no symptoms) of Covid," he added.
Är det inte det när immunsystemet överreagerar, eller är detta nåt annat?
Citera
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Vad är det för biverkningar? Är det malariamedlet?

Ja, i klorokins fall så finns biverkningar här: https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19741206000101

Bland annat hjärtsvikt osv. Eftersom många som spenderar tid på sjukhus pga corona är äldre multisjuka så är det möjligt att dessa sidoeffekter är mer förödande/vanliga för dem kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Det roliga är att så många fått om bakfoten att klorokin skulle fungera på egen hand. För det första är det hydroxyklorokin det ska vara(mildare bieffekter och bättre effekt) och för det andra ska det kombineras med ZINK.

Detta går enkelt att utröna när man granskar studierna: De som kombinerar detta med zink har sett en mycket god effekt, medans de som inte gör det har inte uppmätt någon signifikant god effekt.

Har editerat mitt inlägg, han nämner hydrochloroquine specifikt, jag översatte det bara till "klorokin". Vad gäller zink vet jag inte.
Senast redigerad av Evil_Santa 2020-04-23 kl. 00:19.
Citera
Avstängd
De länder som jämt varit i princip i krig/kris klarar coronakrisen bäst. Israel har toppsiffror, nu t o m bättre än Singapore. Fredsskadade Sverige visar sig vara ett väldigt dysfunktionellt land.
Citera
2020-04-23, 00:15
Medlem
Citat:

Undra om det var tjockisar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in