2020-04-22, 23:51
Medlem
Detta påminner lite om den kulturkamp som pågår där MAKTEN sitter på all trumf eftersom massmedia är det lydiga redskapet. Det jag undrar vad tror ni? Både c19.se och platz.se har endast redovisat totalt 1939 döda idag och det är ju väldigt lite skillnad mot FHM. Tyder detta på en låg officiell siffra i morgon exempelvis att man bara plussar på med 20 avlidna till dom redovisade 1937?

Inte för att jag önskar att folk skall dö, men jag vill att det rättvist skall framkomma vilka misstag som Sverige har gjort. Eller dom som innehar verkliga makten har gjort. Och att det på sikt får politiska konsekvenser.

Men för övrigt såg jag att S19.se visade en uppåtgående kurva på nya fall. Det verkar ju inte gå så bra för MAKTEN om man ser till nya smittade.
Citera
2020-04-22, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Självklart.
Men det hela började med ditt kategoriska påstående:

Låter som du har ändrat dig nu eller så använder du två olika definitioner av "nödvändig" i olika meningar.
Nej. Nödvändigt som jag försökte förklara är samma som livsnödvändigt nu. Man kan leva med att ha en tradig höft men man kan inte leva utan att organen fungerar. Som jag skrev tidigare så är det Fk och soc som måste få fria händer att ge ersättning till alla som är sjuka men som inte är så sjuka att de prioriteras.
Citera
2020-04-22, 23:52
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Och det trodde nog de flesta experter i de flesta länder initialt innan man upptäckte att så ej var fallet.

Nej inte i Mars, här ligger ju hela problemet. Det fanns flertal publikationer i The Lancet som var peer reviewed av experter och virologer från Sydkorea, Taiwan, Kina mfl redan i Februari. Varför tog man inte dessa på allvar?
Citera
2020-04-22, 23:53
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Det var nog få experter som hade koll när detta ännu inte brutit ut.
Eller tror du att alla andra länders experter kände till ett virus som var helt nytt?
Klart att även experter gör fel och speciellt när det fanns bristande information.
Du skulle kunna säga. "OK jag hade fel".
Eller så kan du såklart flytta målstolparna om det känns bättre...
Citera
2020-04-22, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Här kan vi enkelt se hur effektiv Sveriges strategi är jämfört med samtliga omkringliggande länders strategier+två till populära länder, Israel och Sydkorea!

https://ourworldindata.org/grapher/total-deaths-covid-19?year=2020-04-22&time=2020-03-02..&country=DNK+FIN+ISR+NOR+POL+KOR+SWE
Vad tror du händer när de öppnar upp igen eller när andra vågen kommer?
Citera
2020-04-22, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Nej inte i Mars, här ligger ju hela problemet. Det fanns flertal publikationer i The Lancet som var peer reviewed av experter och virologer från Sydkorea, Taiwan, Kina mfl redan i Februari. Varför tog man inte dessa på allvar?

Det kan vara ett misstag man drar lärdom av.
Jag är ingen försvarsadvokat för Tegnell som person.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Så var det väl ändå inte? Första vågen var ganska mild och drabbade främst äldre, yngre fick en mild influensa. Viruset muterade sedan i Frankrike och orsakade den andra vågen som slog hårt mot yngre då de drabbades av cykotine storms, de var inte immuna då viruset muterat. Varför tror du man vaccinerar sig varje säsong mot influensa A? Spanska sjukan VAR H1N1

Jag var inte med själv så jag förlitar mig på Wikipedia:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Spanish_flu

The fact that most of those who recovered from first-wave infections had become immune showed that it must have been the same strain of flu. This was most dramatically illustrated in Copenhagen, which escaped with a combined mortality rate of just 0.29% (0.02% in the first wave and 0.27% in the second wave) because of exposure to the less-lethal first wave.[106] For the rest of the population, the second wave was far more deadly; the most vulnerable people were those like the soldiers in the trenches – adults who were young and fit.[107]
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag är ute i skogen och missade detta.

Vad sa han?

Follin är orolig över situationen just nu.

– Det kommer in många orosanmälningar till oss, polisen och Stockholms Stad om människors iakttagelser om att det är så många människor som rör sig på stan. Samtidigt ser jag en bild av vården där vi har en hög beläggning och är hårt pressad. Vi har inte vänt från den platåfas vi är i just nu, säger Follin i Aktuellt.

– Om vi inte får det här att vända så kommer det ske en försämring och en ökad smittspridning. Varje individ har ett eget stort stort ansvar att följa de här restriktionerna som finns, säger Follin, som själv gör ganska långtgående tolkningar av Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Gör som de över 70 år
Per Follin vill se att fler har en mer restriktiv syn på socialt umgänge och anser att alla svenskar ska bete sig lite mer som 70-plussarna, det vill säga hålla sig hemma och minimera umgänget.

– Att hålla den här sociala distansen, att tänka på 2 meter – kan man hålla ett sådant avstånd så minskar riskspridningen betydligt. Alla har ett eget ansvar.

Follin menar att folk helst bara ska umgås med de i sitt hushåll.

Men om man lever ensam då och vill träffa sina kompisar, att träffas på en uteservering eller äta middag ihop?

– Förslaget är att man ska inte umgås med personer som man inte träffar till vardags. Varför inte använda en digital metod, ringa eller skypa, just under den här perioden som är så kritisk, säger Follin.

En tolkningsfråga hur man ser på föreskrifterna
Du menar alltså att man inte ska träffa två kompisar?

–Man ska begränsa alla sociala kontakter.

Gäller det här som du säger i Stockholm eller hela landet?

– Föreskrifterna och allmänna råden från FHM gäller ju hela landet och sedan är det en tolkningsfråga hur strikt man ska vara.

Så här hårt har det inte låtit förut. Så här tror jag väldigt få yngre människor har förstått det.

– Det är bra att man förstår det då... och det var också det statsministern sa i dag, att det är nu det är så viktigt för att det här ska vända.
Citera
2020-04-22, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du skulle kunna säga. "OK jag hade fel".
Eller så kan du såklart flytta målstolparna om det känns bättre...

Jag hade fel?
Jag har nog aldrig hävdat sitta på sanningar gällande detta eller andra virus.
Men flytta målstolpar låter som bra träning förvisso.
Citera
Medlem
PrivateBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Skiter i vad det låter som. De hade dött innan de två senaste dagarna. Fattar du nu?

De döda hade dött redan innan de var döda.

Ännu ett som liknar ett Löfven-uttalande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Blir bara trött. Enklare masker förhindrar möjligen att viruset inte sprider sig i så stor omfattning från den som redan är smittad men är inget skydd för den som inte är smittad. Ser du skillnaden? Håll avstånd.
Har du hört asymtomatisk smittbärare?
Eftersom man vet inte vem är smittat
även enkla masker minskar smittspridningen.
Att hålla 2 meters avstånd är mycket viktigt också.
Även avancerade masker inte skyddar 100%.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Det fanns även relevanta frågor från svenska forskare och läkare.

Tyckte redan då det var konstigt att man sket i allt. Ungefär som vi måste göra allt från scratch trots att tiden är knapp.

Fattade aldrig varför de gjorde så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in