2020-04-23, 10:54
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
De projicerar nog lite lågt (10584 döda är < 0.1% IFR), men känns mer seriöst än FHMs rapport som drogs tillbaka.

De verkar dessutom uppdatera modellen hela tiden (längst ner står det att detta är version 2020_04_21.02). Minns att de var ute och cyklade förut...

https://covid19.healthdata.org/sweden

Usch den där grafen för dödsfall i Sverige ser inte bra ut :-/. Jag tycker iallafall att man ska informera både vård och befolkning om vilken enormt stor effekt detta virus kan få för Sverige. Ser man till dessa siffror och beräkningar verkar ju Sverige helt världsfrånvänt gällande information och modellering för detta virus till sin befolkning. Usch.
Citera
2020-04-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Eh va?

Det är typ bara Stockholm som är hårt drabbat och där finns 1000 dödsfall än så länge och flockimmuniteten är långt borta.

Det kommer alltså dö minst 5000 i Sverige, men 10-15000 är mer rimligt.

Tror att även det är i underkant.
Jag tillhör förnekarna enligt vissa här inne, vilket jag absolut inte håller med om. Jag försöker vara balanserad i min inställning. Jag tror på att vi kommer ha 16.000-25.000 döda av covid-19, när detta är över.
Plus alla människor som kommer dö av orsaker kopplade till pandemin.
Citera
2020-04-23, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Du glömde

1) Feta vita grisiga ägare av äldreboenden som Carema och Attendo, där varje blöja eller andningsmask till ett boende innebär mindre klirr på Cayman.

Japp denna sk1t har fått pågå alltför länge dags att rensa upp i det träsket.
Citera
2020-04-23, 10:55
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag vill det bl.a. p.g.a. att jag ser det som ytterst osannolikt att lilla Sverige har rätt och hela den övriga världen har fel.
Inget vidare argument. Om alla tänker så kommer alla att göra samma sak bara för att alla andra gör så. Ingen bryr sig om rätt eller fel, bara att göra som alla andra. Sverigeföraktet lyser igenom.

Försök åtminstone använda huvudet!

Citat:
Det är inte så att några få politiskt tillsatta svenska byråkrater i FHM vet exakt hur en epidemi ska tas om hand och resten av den svenska forskningsvärlden, hela den övriga världen plus WHO gör allt fel.

Du överdriver naturligtvis polarisering för att tjäna ditt eget sverigeförakt. Andra är alltid bättre? När alla trodde att jorden var platt var den likafullt rund. När alla trodde på gud bevisade inte det hens existens. Du är katastrofalt ovetenskaplig och degraderar vetenskapsmän genom epitetet byråkrater, samtidigt som dessa vetenskapsbyråkrater i alla andra länder enligt dig automatiskt har rätt. Du snubblar på eget grepp.

Försök åtminstone använda huvudet!
Senast redigerad av outoftheblue 2020-04-23 kl. 11:08.
Citera
2020-04-23, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
About a month or so ago some research showed that you are contagious up to two weeks after recovering. Not as much as when you were sick, but still contagious. Is that research disproven? Seems pretty stupid to be running around with your friends that close after recovering.

I believe that the virus has been observed in the body for quite a while after recovery, but I believe it was viral fragments and not evidence that the virus is still shedding.
Citera
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Lägg inte allt för stort förtroende på WHO. Det leds av en marxistisk etiopier som enligt uppgift står på Kinas avlöningslista.

https://www.youtube.com/watch?v=c07MnRmJPcI

Nej om vi inte gör det då. Så kan vi iallafall lyssna till deras logiska råd iallafall. Testa testa testa, isolera och hitta kluster så vi får mindre smittspridning.

Även en 5:e klassare klarar ju av att tänka den tanken, med tanke på hur lite vi vet om viruset.
Citera
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Du kanske inte uppfattade mig rätt. Så låt mig förtydliga:

10 gånger fler får intensivvård varje vecka pga coronasmittan än som fick intensivvård pga influensan under den värsta veckan under den värsta influensasäsongen 2017-2018 (då flera influensor härjade på samma gång).

Som mest fick 55 personer intensivård pga influensan under en vecka säsongen 2017-2018. Övriga veckor var antalet lägre. Detta ska jämföras med de över 500 som får intensivvård varje vecka nu, pga coronasmittan.

Ok, jag missförstod.Rätt skall vara rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Ja, vården gick på knä innan ...och ändå lyckas man gå runt idag utan nån speciell kaos/katastrof?!
Utan någon speciell katastrof? Alltså vad i helvete. Vet du hur dem kämpar på dem olika IVA och tillfälliga covid-19 avdelningarna just nu? Allt från undersköterskor till läkare.

Har du arbetat inom vården eller haft anhöriga familj. Hade du vetat hur ansträngd situationen var redan sen tidigare. Från hemtjänst, äldreboende, sjukhus...... Herrejävlar curlad 20 åring......
Citera
2020-04-23, 10:57
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Man blir aldrig helt frisk från Corona. Corona är som luftburet HIV.

Vad har du för belägg för det? Finns det någon etablerad forskare eller institution som hävdar det? Det vore i så fall intressant att få veta.

Det kanske finns misstankar hos vissa att det kan förhålla sig så, men ännu är det väl lite för tidigt att dra sådana slutsatser.
Citera
2020-04-23, 10:57
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Fel ute ? Har du facit?

Vi har facit på vad de har haft för prognoser fram tills nu och de har kontinuerligt sedan dag 1 haft siffrorna så att de hela tiden ligger fel med cirka 24-48 timmar.

De hade beräknat fyrtiosextusen döda tills igår, men siffran landade på en bra bit över fyrtiosjutusen döda, i början av den här veckan eller i slutet av förra veckan så var det så att de prickade fel med en betydligt större marginal.

Det som är IHMEs problem är att de inte använder sig av någon av de två beprövade metoderna för att försöka skapa en analys av både pandemier och epidemier vilket är något som har lett till att deras modell har blivit kraftigt kritiserad och ifrågasatt att användas som ett mätverktyg för hur man ska agera.

Citat:
A widely followed model for projecting Covid-19 deaths in the U.S. is producing results that have been bouncing up and down like an unpredictable fever, and now epidemiologists are criticizing it as flawed and misleading for both the public and policy makers. In particular, they warn against relying on it as the basis for government decision-making, including on “re-opening America.”

https://www.statnews.com/2020/04/17/influential-covid-19-model-uses-flawed-methods-shouldnt-guide-policies-critics-say/
Citera
2020-04-23, 10:58
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Lägg inte allt för stort förtroende på WHO. Det leds av en marxistisk etiopier som enligt uppgift står på Kinas avlöningslista.

https://www.youtube.com/watch?v=c07MnRmJPcI

yep! https://dailystormer.su/black-guy-from-who-says-if-we-stop-treating-the-fake-pandemic-like-a-real-pandemic-a-real-pandemic-w ill-happen/
Citera
2020-04-23, 10:58
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tror att även det är i underkant.
Jag tillhör förnekarna enligt vissa här inne, vilket jag absolut inte håller med om. Jag försöker vara balanserad i min inställning. Jag tror på att vi kommer ha 16.000-25.000 döda av covid-19, när detta är över.
Plus alla människor som kommer dö av orsaker kopplade till pandemin.

Ja det kommer vara en enorm dödlighet bland cancerpatienter som nu får vänta på cellbehandlingar, borttagning av tumörer osv. Alla andra operationer kommer också göra folk ännu mer sjuka än innan. Så ja, dessa fall kommer utgöra en stor del av dödsfallen "kopplade" till covid19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in