2020-02-12, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare, men i de officiella siffror som publiceras; är de som avlidit eller friskförklarats borttagna ur summan av bekräftat smittade?

Jag har förstått det som att ingen plockas bort från antalet smittade.
Citera
2020-02-12, 15:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Du spekulerar ju dock mer än honom isåfall? Han utgår ju iallafall från siffror med sina beräkningar, du utgår ifrån ett påstående om mörkning/oförmåga att få fram korrekta siffror. Lustigt värre.

Jag utgår inte ifrån mörkning, dessutom irrelevant.

Jag kritiserar dig för att du argumenterar mot någons uträkning som om din uträkning vore mer sanningsenlig. Och det gör du som alla andra med opålitliga siffror som underlag, dessutom saknas en faktor helt och hållet.

Det kan ju vara så att båda två ger oss missvisande resultat.

Ovanstående är inte spekulation, det förstår även du.
Citera
2020-02-12, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Ber om ursäkt om detta varit uppe tidigare, men i de officiella siffror som publiceras; är de som avlidit eller friskförklarats borttagna ur summan av bekräftat smittade?

Det stod i en av artiklarna jag läste på BNO att Kina tar bort de friskförklarade ur sin statistik, kommer tyvärr inte ihåg på vilken länk det var. Det gör att de friskskrivna måste läggas till de smittade i statistiken för att få det totala antalet som har smittats. Tyvärr så blir det ytterligare problem också, folk kan ju flyttas mellan serious och infected också, flera gånger dessutom, vi har ingen aning.

Edit: Då jag inte hittar källan så får ni ta detta med en näve salt.
Citera
2020-02-12, 15:21
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuigiCantenozzi
Jag har förstått det som att ingen plockas bort från antalet smittade.

Om jag förstått det rätt räknas dödligheten vid en avslutad epidemi som antal döda/antal smittade.
Naturligtvis måste antalet döda ingå som en delmängd av antalet smittade annars blir kvoten meningslös. .Detsamma gäller naturligtvis andelen friskförklarade
Citera
2020-02-12, 15:25
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Javissat, varsågod.

https://tech.sina.cn/2020-02-08/detail-iimxyqvz1312652.d.html

Tackar och bugar ..
Citera
2020-02-12, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Ändå är det "best case scenario" av officiella siffror. Eller väntar du på att få köpa en billig bostad när utbrottet sker i Sverige och vi gamlingar stryker med?
Är det därför du försvarar mörkersiffror som inte dör samtidigt som du även försvarar officiella siffror som dör?
Bestäm dig. Ska man räkna mörkertalet åt ena hållet måste man ju räkna mörkertalet åt andra hållet. Med andra ord kan vi ju sitta här och gissa ända fram till facit kommer om några år.

Varför skulle det vara best case scenariot?

Antalet döda ligger med största säker närmare verkligheten än antalet smittade. Den senaste studien jag fick förklarad för mig (den har inte blivit publicerade ännu så jag vet inte hur bra kvalitén är visar på dödstal på 1.3 procent
Citera
2020-02-12, 15:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Ca. 20% av alla smittade blir allvarligt sjuka, ca. 20% av de som är allvarligt sjuka dör.

Ca. 4% dödlighet.

Vi har fått indikationer på att man inte testar alla som söker vård i Kina, inte ens när de har avlidit, skulle det ligga någon sanning i det så kan du inte räkna som du gör, åtminstone kan ditt resultat vara missvisande.

Vi vet inte heller hur många som är smittade, således kan man inte veta hur många av de smittade som blir allvarligt sjuka.

Gör om, gör rätt.
Citera
2020-02-12, 15:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det stod i en av artiklarna jag läste på BNO att Kina tar bort de friskförklarade ur sin statistik, kommer tyvärr inte ihåg på vilken länk det var. Det gör att de friskskrivna måste läggas till de smittade i statistiken för att få det totala antalet som har smittats. Tyvärr så blir det ytterligare problem också, folk kan ju flyttas mellan serious och infected också, flera gånger dessutom, vi har ingen aning.

Edit: Då jag inte hittar källan så får ni ta detta med en näve salt.

Kina tar bort från statistiken de patienter som testats positivt för viruset men inte visar några symptom.
Det ska ha ändrats den 7 februari och efter det datumet har inte antalet smittade ökat i statistiken.

https://samnytt.se/inkubationstiden-for-coronaviruset-kan-vara-upp-till-dubbelt-sa-lang-som-tidigare-trott/
Citera
2020-02-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Om jag förstått det rätt räknas dödligheten vid en avslutad epidemi som antal döda/antal smittade.
Naturligtvis måste antalet döda ingå som en delmängd av antalet smittade annars blir kvoten meningslös. .Detsamma gäller naturligtvis andelen friskförklarade

Ok, tack, antog också att det borde vara så men ville veta mer säkert
Citera
2020-02-12, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Kina tar bort från statistiken de patienter som testats positivt för viruset men inte visar några symptom.
Det ska ha ändrats den 7 februari och efter det datumet har inte antalet smittade ökat i statistiken.

https://samnytt.se/inkubationstiden-for-coronaviruset-kan-vara-upp-till-dubbelt-sa-lang-som-tidigare-trott/

Jag tänkte mer på de som frisk/dödförklarats.
Citera
Medlem
Omtankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du har tillgång till opålitliga siffror, de allra flesta tycks vara eniga om att officiella siffror inte är med verkligheten överensstämmande, då kan man knappast anse att din beräkning är annat än just per definition missvisande, lägg därtill mörkertalet på antal verkligt smittade som ingen har en korrekt siffra på.

Jag skulle inte kalla det lögn, dock ett missvisande påstående baserat på hörsägen och spekulation.

Ja jag har ju bara tillgång till de siffror Kina släpper, det är klart att det är missvisande. Men menar du att mina siffror alltså är i underkant då? Eftersom du tillhör ju de som förnekar att det är ett problem och avfärdar alla som domedagsrunkare. Det vore ju intressant om du av alla säger att mina siffror är felaktiga?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Det var nog det jag läste, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in