2020-02-12, 02:14
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jo det borde hon, om så är fallet så kan det dock ta ett tag att få reda på, efterssom inkubationstiden är 14 dagar i runda slängar.

Du säger att hon att kunde smittat folk, viruset som är extremt smittosamt där folk blir smittade i väldig fart i kina. Borde inte flera fall av viruset dykt upp i Sverige nu?

Den 24 januari åker hon kommunalt, det är flygbussen från landvetter in till centrala Göteborg. Där sätter hon sig antagligen på en buss/tåg emot Jönköping. Hon har kontakt med människor garanterat runt omkring sig. Vet inte om hon bär ansiktsmask eller något annat för skydda sig. Detta viruset sprids snabbt och påverka folk. Finns någon britt som smittade ex antal människor utan att känna symtom.

Du säger att det tar 14 dagar, vilket räknat från 24 januari till dagens datum 12 februari. Det är 19 dagar.
På dessa 19 dagar har vi ännu bara haft ett fall av viruset i Sverige. Om viruset är extremt smittosamt, borde inte flera fall kommit upp i Sverige på dessa 19 dagar?

Jo det borde det, och har sannolikt oxå. Vad säger dig att så inte är fallet? För att du inte hört det från Aftonbladet än?

Du måste förstå att för det första kan det vara flera som tänker att "jag har inte varit i kina, så detta är bara en vanlig förkylning, ingen anledning att söka sig till sjukhus"

Flera andra har inga symptom alls, utan kommer bara att dö om nån vecka eller två.

Även om någon sökt upp sjukhus av oro, så måste de ta tester som tar tid att verifiera.

Och även om dessa redan är verifierade, så är det inte säkert att detta rapporteras innan det dubbelkollats, med vetskapen av vilken panik det kommer ge upphov till. Detta tar ytterligare tid.

Det finns såklart andra anledningar oxå till varför du inte hört något, men inga du tydligen själv kan komma på. Du kunde ju inte ens klura ut någon av dessa själv, ellerhur? För isåfall ställer man inte sådana dumma frågor. Inte när man ifrågasätter med livet som insats.
Citera
2020-02-12, 02:15
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Men har inte flygplanssmittan redan diskuterats, sk. Hepa filter och som att man ska tro på att filter som ska hantera bakteriers vara eller inte? För de gör de en perfekt dag.

Ingen aning om du är med i en klubb här i tråden som har klubbat igenom ett avslut på diskussionen om smittorisk ombord på flygplan, jag har i all fall inte fått ta del av något klubb-pm angående det beslutet.

Jag diskuterade flygplanskabin och virussmitta via aerosol med en skribent i den öppna delen av tråden, men nu är vi klara med det, härmed officiellt avslutat.

Jag har inget mer att anföra i ämnet, om inte du vill tillägga något som du anser att vi har missat?
Citera
2020-02-12, 02:15
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Du får nog fråga killen som smittade i UK?
Det finns inga säkra saker angående inkubationstid för när personer som inte mår dåligt trallar vidare och smittar under tiden.

Vet inte om jag förklarar dåligt eller om ni bara är dumma i huvudet?

Vårat enda fall i sverige dök upp i sverige den 24 januari ifrån WUHAN. Ni säger det smittar väldigt lätt right? Borde inte det dykt upp några nya fall av personer som blivit smittade av viruset när det nu har gått 19 dagar sen hon kom in i Sverige igen? Hon åkte ju kommunalt och mötte med all säkerhet personer som hon kunde smittat. Som personen i UK smittade ett ex antal människor?

Har svenska regeringen mörkat dessa personer säger du?
Citera
2020-02-12, 02:16
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej det finns inget exakt värde men jag skulle nog hålla mig en tre meter från en smittad patient utan skyddsutrustning, inomhus.

Du ljuger, i verkligheten hade du vänt på klacken och åkt hem, det hade jag gjort.
Citera
2020-02-12, 02:17
Medlem
Har någon sett denna, svt reporter intervjuar kineser i karantän, vad som jag reagerar på är när reportern på slutet frågar en tjej vad hon tycker viktigt att förmedla till svenskar, hon svara att rasism får inte nu ta överhand, typ., känns lite uppgjort på förhand.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/wuhanbo-har-inte-varit-ute-pa-20-dagar-det-ar-for-farligt-ute
Citera
2020-02-12, 02:19
Medlem
Citat:
Du ljuger, i verkligheten hade du vänt på klacken och åkt hem, det hade jag gjort.
Nej. Jag kommer att jobba tills jag testar positivt eller går i pension, vilket som kommer först.

Vi inom vården får förtur till antiviraler, så det är no ingen fara.

Jag är stoiker, f.ö.
Citera
2020-02-12, 02:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Nej det finns inget exakt värde men jag skulle nog hålla mig en tre meter från en smittad patient utan skyddsutrustning, inomhus.

Du är modig, jag hade inte ens gått in i rummet.

Men det beror på att jag är skeptisk till expertisens övertygelse, lite av en försiktighetsprincip baserad på egen informationsinhämtning och förståelse.

Jag tror helt enkelt att vi vet för lite om virus i allmänhet och WuFlu i synnerhet, det finns sannolikt mycket mer att förstå.
Citera
2020-02-12, 02:22
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Det där i din spoiler gäller bakterier. I övrigt har det avhandlats i tråde redan.

Utrycket innefattar även virus och andra mikrober.

Det kan vara värt att kolla vad de engelskspråkiga som myntat utrycket själva säger. Kolla flera källor nästa gång.

Här får du en för små barn, lättförståeligt

https://kidshealth.org/en/parents/germs.html
Citera
2020-02-12, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du är modig, jag hade inte ens gått in i rummet.

Men det beror på att jag är skeptisk till expertisens övertygelse, lite av en försiktighetsprincip baserad på egen informationsinhämtning och förståelse.

Jag tror helt enkelt att vi vet för lite om virus i allmänhet och WuFlu i synnerhet, det finns sannolikt mycket mer att förstå.
Nja modig vet jag inte men jag har ju hunnit få en del erfarenhet av sånt här . . .
Citera
2020-02-12, 02:24
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Jo det borde det, och har sannolikt oxå. Vad säger dig att så inte är fallet? För att du inte hört det från Aftonbladet än?

Du måste förstå att för det första kan det vara flera som tänker att "jag har inte varit i kina, så detta är bara en vanlig förkylning, ingen anledning att söka sig till sjukhus"

Flera andra har inga symptom alls, utan kommer bara att dö om nån vecka eller två.

Även om någon sökt upp sjukhus av oro, så måste de ta tester som tar tid att verifiera.

Och även om dessa redan är verifierade, så är det inte säkert att detta rapporteras innan det dubbelkollats, med vetskapen av vilken panik det kommer ge upphov till. Detta tar ytterligare tid.

Det finns såklart andra anledningar oxå till varför du inte hört något, men inga du tydligen själv kan komma på. Du kunde ju inte ens klura ut någon av dessa själv, ellerhur? För isåfall ställer man inte sådana dumma frågor. Inte när man ifrågasätter med livet som insats.

Herregud, jag tror inte på någon av dagens svenska medier först och främst. Jag är den i den här tråden som är mest källkritisk till alla länkar som läggs upp. Vart har du fått din information att du går symtomfri till döden direkt?

Tror du missat alla artiklar om påstådda coronavirus som har lagts upp både på aftonbladet och expressen. Varför skulle de helt plötsligt dölja skriva ut att det har kommit upp fall när de skriver ut om fall som precis blivit testade? I texterna står det att svaren kommer dagen efter eller någon dag efter?

Det finns såklart andra anledningar oxå till varför du inte hört något, men inga du tydligen själv kan komma på. Du kunde ju inte ens klura ut någon av dessa själv, ellerhur? För isåfall ställer man inte sådana dumma frågor. Inte när man ifrågasätter med livet som insats.[/quote]

Här fattar jag inte riktigt vad du pratar om? Jag blir förvirrad av din text, har du sett alla påstådda coronavirus som vi haft i sverige som tidningarna tagit upp? Förlåt men tror nog du som står där i hörnet med din dum hatt
Citera
2020-02-12, 02:25
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Har någon sett denna, svt reporter intervjuar kineser i karantän, vad som jag reagerar på är när reportern på slutet frågar en tjej vad hon tycker viktigt att förmedla till svenskar, hon svara att rasism får inte nu ta överhand, typ., känns lite uppgjort på förhand.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/wuhanbo-har-inte-varit-ute-pa-20-dagar-det-ar-for-farligt-ute

En Godkänd intervju av CCP är vad som behövs, jag såg inte hela videon men jag har sett många som kommer ut just nu och de visar ett land som kämpar och gör rätt saker.

Verkligheten ska givetvis inte komma ut, jag håller med om att kina ska kämpa vidare.
Hur illa det ser ut när familjer hämtas från sina hem så är det nödvändigt för att det går inte just nu att lösas på något annat sätt.
Citera
2020-02-12, 02:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Nej. Jag kommer att jobba tills jag testar positivt eller går i pension, vilket som kommer först.

Vi inom vården får förtur till antiviraler, så det är no ingen fara.

Jag är stoiker, f.ö.

Skönt att höra, du påminner om min dotter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in